Rover 200 K16 1.4

Rover henkilöautokeskustelua / Talk about Rover cars
Post Reply
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4135
Joined: 20 May 2011, 07:59

Rover 200 K16 1.4

Post by Kaitsu »

Pieni ruumiinavaus tuli tehtyä tollasen pikkurooverin koneeseen....
Image

tällaista jälkeä tulee kun imusarjan tiiviste pettää....2-sylinteriin päässyt jäähdytysnestettä...(konehan on käytännössä melkosen sama K moottori kuin 1.6 ja Freekussakin käytetty 1.8 )
Image

Ja siitä innostuneena kone söi männän :shock: EDIT: tässä oli jo vaihdettu kannentiiviste MLS:ään ja teräksiset ohjaintapit.
Image

ja vähän palotilaa ja venttiilin... :mrgreen:
Image

Ja sylinterin putki halki...nää nyt äkkiseltään katottuna, 2:en sytytystulppakin oli lyhentynyt pikkasen :roll:
Image
Last edited by Kaitsu on 30 Mar 2016, 10:53, edited 1 time in total.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4135
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Rover 200 K16 1.4

Post by Kaitsu »

Sumujen saarilta tullut vaihtokone pääsi trukkilavalta viimein telineeseen kun vesi - ja wc/khh remonteilta tuli taas yhteen talliin tilaa....
Image

Eli jakopään meinasin tehdä kun helppoa koneen ollessa irrallaan. On vähän pielessä tai sitten on jo hihna vähän venynyt....
Image

Piti tehdä tollanen kampiakselin lukitustyökalu (18G 1571)
Image

mallia DIY niin ei tarvii ostaa...
Image

Tarkempi tiirailu kannen ja lohkon väliin paljasti, että koneessa on alkuperäismallinen kannentiiviste. Päätin vaihtaa sen parempaan multilayer:iin kun sekin on helppoa nyt kun tellingissä. Elikkä kansi irti!
Image
Kertaalleen on kannentiiviste jo vaihdettu, kun on teräksiset ohjaintapit muovisten sijaan, mutta harmi kun ovat laittaneet tuon originaalitiivisteen kun se ei kestä. Tämä oli kyllä vielä ehjä...
Image
Image

Mutta imusarjan tiiviste ei, se näistä menee myös herkästi. Onneksi ei ollut tässä mennyt niin, että vettä olisi päässyt sylinteriin.
Image
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
MMZ
Jäsen
Jäsen
Posts: 23
Joined: 28 Jan 2016, 11:37

Re: Rover 200 K16 1.4

Post by MMZ »

Ottaisin kiinni tuosta kannentiivisteasiasta. Remppasin viime kesänä MG TF:n 1.8 K-koneen, mistä mainittu monikerrostiiviste oli pettänyt. Pistin paikalle nimeomaan ja tarkoituksella ns. alkuperäismallisen tiivisteen. Tosin käytin kuulemma hiukan materiaaleiltaan parannettua Payen BW750 -mallia, mutta kuitenkin. Lisäksi laitoin koneeseen varmuuden vuoksi vahvistetun pohjalevyn ja uudet pultit. Teräksiset ohjurit ovat tietysti itsestään selvä ja olennainen asia, ja sellaiset tuleekin mukana kaiken mallisissa tiivisteissä.

Minusta koneen kansiongelmat eivät johdu alkuperäismallisen tiivisteen huonoudesta sen jälkeen kun ohjaintapit on uusittu, vaan enemmänkin inhimillisistä jutuista. Tiivisteen vaihtotyö pitää tehdä huolella ja vesitilan pienuudesta johtuen veden määrää pitää koko ajan tarkkailla. Tuo metallinen monikerrostiiviste on äärettömän tarkka putkien ylitykselle, kun taas alkuperäismallinen antaa anteeksi enemmän heittoa. Ei ole harvinaista, että putket ovat painuneet liian alas tai ovat keskenään eri korkeuksilla, ja näin oli minunkin koneessani. Silloin homma ei toimi ollenkaan monikerrostiivisteellä, mutta alkuperäismallinen antaa hiukan pelivaraa. Lisäsin uusien putkien alle lisäksi shimmirenkaat, mutta kun niitä saa vain paksuutta 0.004", niin putket tulivat aavistuksen liian ylös, mikä on kuitenkin parempi kuin että jäävät liian alas. Tässäkin alkuperäinen tiiviste antaa pelivaraa, mutta monikerrostiiviste jää kantamaan, ja nestettä vuotaa lopulta lohkon ulkopuolelle.

MLS-tiiviste ei siis minusta automaattisesti tee koneesta parempaa, ja laittaisinkin sellaisen vain silloin kun putkien ylitykset sovitetaan koneistamolla yksi kerrallaan tarkalleen oikeaan korkeuteen.
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4135
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Rover 200 K16 1.4

Post by Kaitsu »

Juu, tuohon kansiongelmaan on montakin syytä. Yksihän on lämpöongelma, joka johtuu termostaatin omituisesta, jollei jopa virheellisestä paikasta alhaalla lohkon kyljessä. Sen ohjaa kylmää vettä kuumaan moottoriin hiukan erikoisesti, jolloin lämpötilavaihtelut on suuria. Siihen on myös korjaussarja jolla termostaatti siirretään pois lohkon kyljestä. Ja koneen erikoinen rakenne (kannen pultit menevät koko lohkon läpi ja kiinnittyvät oil rail:iin, josta on kyllä ihan Land Roverin lanseeraaman korjaussarjan mukana vahvempi oil rail, pultit ja MLS kannentiiviste. MLS tiivisteen kanssa kiristys ja momentit on eri kuin vakiotiivisteellä. Tätä ei kaikki "korjaajat" välttämättä tiedä ja noudata. Kasaukseen ei myöskään saisi käyttää vanhoja pultteja. Periaatteessa jos ne mittaa, eikä ne ole venyneet, ne voisi käyttää, mutta ei ole suositeltavaa. Ja kun nuo kannenpultit menee koko koneen läpi ja ovat osa runkolaakereiden kiinnitystä, niin kun kansi on pois, kampiakselia on vaikea tai miltei mahdoton pyörittää. Jos jostain syystä pitää pyörittää, niin sitten sylinteriputket pitää lukita paikoilleen erikoistyökaluilla. Muutoin kampiakseli lukitaan paikalleen erikoistyökalulla, jonka DYI versio olikin tuolla yhdessä kuvassa jo aiemmin. On muutoinkin suositeltavaa laittaa nuo lukitukset estämään sylinteriputkien liikkumista, kun kansi on irti. Kuvassa DIY versiot. (cylinder liner retainer clamps 18G 1736)

Image

Jos näitä asioita ei ole huomioitu, on mahdollista että sylinteriputket pääsevät liikkumaan, ja niiden juuressa (alapäässä) oleva tiiviste rikkoutuu, ja/tai ne ovat liian alhaalla tai ylhäällä jolloin tiivistyminen myöskään kannetiivisteen kanssa ei onnistu. Ja sanomattakin on lienee selvää, että pinnat pitää olla puhtaita ja suoria (max heitto linjaarilla ja rakotulkilla eri suunnista 0.05mm kansi ja lohko molemmat)

Tuon edellämainitun "ongelman" lisäksi on vuotavia lämppärinkennoja ja imusarjaa (tai syylaria), jolloin jäähdytysnesteen vähyys, jos sitä ei ole tarkastettu (parannettu paisuntasäiliötä saa myös nestemäärän tunnistimella) koneen lämmöt pääsevät kriittiselle aluelle ja ylikuumenemisen ja elämisen seurauksena nuo "silikonit" kannen tiivisteessä pettävät kuin myös muoviset ohjurintapit. Yhdeksi syylliseksi on myös määritelty vääräntyyppinen jäähdytysneste, joka omalta osaltaan auttaa tuon tiivisteen pettämiseen. K-moottorissa pitäisi käyttää vain punaista.

Siinä olet oikeassa, että jos sylinteriputket eivät ole spekseissään tai paikoillaan, ei pelkällä kannentiivisteen vaihdolla saada toimivaa. Jos kannen joutuu työstämään, siinäkin on riskinsä. Se on kovempi (hardened) ja jos siitä otetaan tavaraa pois, alta tulee pehmeämpää ainesta vastaan. Sen takia MLS tiivisteen kanssa käytetään shimmilevyä siinä välissä. Muutoinhan tuo on ihan OK motti, kunhan nuo edellämainitut asiat on asiallisesti zekattu ja laiteltu.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Post Reply

Return to “Rover”