Sain päähäni laittaa tänne vähän juttua autoistani ja elämästä niiden kanssa. Koetetaan laittaa jotakin auto kerrallaan... aloitetaan tästä ei ekasta vaan toisesta siviiliajossa olleesta Rangestani. Ekasta juttua sitten aikanaan kun sen saisi taas ehompaan kuosiin.

Tämä punainen pirulainen löytyi elokuussa 2006 Turusta. Se oli ollut vanhemmalla miehellä ja perikunta myi auton 198 tkm ajettuna. Auto oli suht. kunnossa ja huoltokirjakin oli mukana.
Mun piti ajaa tällä "pari vuotta" mutta taloon se on näköjään nyt jäänyt lähes asumaan. Päasiassa se on ollut koko ajan ykkösautonani, jolla on ajettu lähes kaikki ajot. Nyt mittarissa 305 tkm. Ja isolla verolla tämä on 5 hengen autona.
Koneena on VM 2,4 TD + LT77 ja BW -jakis. Kesäksi aluvanteet ja talvisin ollut nyt noi valkoiset teräsvanteet. Renkaat olleet 235 tai 245/75 -16 - kokoa.
Mitään ylimääräistä tilpehööriä ei ole ruuvailtu. Kojetaulussa on edelleen Nokian kännykkäteline ajalta ennen milleniumia. Lisäksi on turbo-timer kojetaulun alla kiinni. Keulalla A-bar ja Cibien Bi-Oscarit.
No, on siihen vuosien varrella tehty kaikenlaista. Ei se pahasti ole ollut ruosteessa, mutta takakynnyksiin ja rungon takimmaiseen poikkipalkkiin on tehty hitsaukset todella huolella.
Eri vaiheissa on kuitenkin tehty remppaa ja vaihdettu osaa jo ennakkoon hyväinen määrä... ainakin tämän verran:
-Alustan puslia, iskarin puslia
-Uudet ajovaloumpiot Hella
-Hihnat uusittu (kahdestikin)
-Ohjaustehostimen akselistefat uusittu
-Jarrukilvensuojat uusittu x4
-Takajarrulevyt uusiksi
-Kääntökuulien stefat vaihdettu
-Kardaaniristikot uusittu x4
-Runko, korin saumat ym. putsattu pintapuolisesti ja vähäiset ruosteet hiottu pois.
-Alustan "öljyäminen" Tectylin ML506 + kotelosuoja koteloihin
-Takayläluukku uusittu + kahva uusi (avainpesä vanhasta)
-Takaluukun ja hanttikuskin keskuslukko korjattu
-Asennettu MP3 radio, vanhan anastetun tilalle
-Keskikonsolin muovit pantu vimpanpäälle paikalleen ettei irvistele
-Nopeusmittarin kulmavaihde uusittu + vaijeri
-Etupään jarrusatuloiden tiivisteet ja männät uusittu x8
-Takalasinpyyhin korjattu
-Tuulilasi vaihdettu joskus, vaikka nyt taas häränsilmä tuijottaa kiveniskusta.
-Uusi pakoputki
-Iskarit ja jouset
-Vilkku&valokatkaisin
-Kytkinremppa 2009 Valeon osilla + kytkimen painevaimennin.
-Öljyt aina ajallaan moottoriin, periin ja laatikoihin.
Onhan siinä vikojakin. Maali, joka on alkuperäinen, niin löytyy käytön jälkiä, ruostetta, hapettumia jne. Jotta ei se auto uusi enää ole. Kone on syönyt nestettä koko ajan kun se on mulla ollut, eikä se vuoda sitä mistään ulos. Uudet kansitiivisteet ja venymäpultit odottaa hyllyssä, että jos tulee äkkiä vaihdon aika. Mutta on odotettu jo vuosia, eikä mitään tapahdu. Ja startti reistaa - kaiketi hiilet menossa. Joskus aniharvoin se jättää starttaamatta ja silloin täytyy tehdä vanhanaikaiset ja kolauttaa vasaralla startin kylkeen niin matka jatkuu.
...tähän Rangeen on mennyt aikaa jo ihan taas liikaa mutta pikkuviat on aina eliminoitu ja auto kunnolla "huollettu". Ei siis laitettu myyntikuntoon vaan tehty pitoautoksi...
... paitsi että kun taloon tuli hiljan Disco TDI 300 -96 taitaa tämä Range tulla jollakin aikavälillä myyntiin pakon sanelemana.







Ja huonoja sisäkuvia:





TT
PS. Kiitokset Baxxterille jotta kuvat näkyy!