Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: P38 vanhuksen pakoputkisto
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Tämä on "to do"-listalla jossain vaiheessa, sen verran on aika syönyt takaputkistoa että sen uusiminen on edessä ehkä hyvinkin nopeasti jos puhkeaa. Ja onhan joku noita takapönttöjä vähän rusikoinut johonkin obstaakeleihin :roll:

Onko palstalaisilla kokemuksia tarvikeputkien kestosta? Olen hieman epäilevällä kannalla kun jotkut tarvikeosat eivät ole vastanneet odotuksiani kestoltaan, ja jos putket ovat muutaman vuoden päästä taas rikki niin...

Toki rosteriset ovat hyvä vaihtoehto, mutta käyttövessaan kelpaa mild steel-putki jos eivät ole ihan Toyota-laatua. (sisäpuolella lukee Mälikkälän herkkukurkut)

Ei, sport-putkea en laita. Pitäis olla sit muutakin sporttia.

Perhana kun on tullut sattuneesta syystä maattua ja ihmeteltyä vaunun alla/vieressä, kaikenmoista rapautumaa rupeaa olemaan.
Uusitin oman P38A 2 vuoden taakse koko pakoputkiston katalysaatorin lähdön taaksepäin - koska molemmat takapöntöt olivat täynä reikiä.
Tarkoitus oli saada smaan aikaan "V8" ääni parempiin esiin ja samana saada takapyörien taakse enemän maavaara maastoajojien takia
Tuli laittetu uusi etuvaimenin ja putkisto taakse, ilman takapöntöt - kaikki rosterin materiaali.
Molemmat tavoiteet onistuivät tosi hyvin, auto anta hyvä muriseva ääni 1700 rpm'in asti ja siitä ylöspäin kuulu vain rengas/tuuliäänet.
Se "rosteri" - juu sen pinta kyllä ruostuu, koska materiaali sisältää juuri niin paljon "rauta" ettei tule halkeamisongelmat - joka on muuten rosteri systeemien "worst enemy"
Putkiston annetiin "elinaikaisen" takuu - miten se sitten pitäisi tulkita jätetään jokaiselle itse päätetäväksi.
Homma hoiti Oy Euro Stainless, Tikkurikuja 1 00750 Helsinki.

Viime alkukesäna kun laiteti Arnott's III ilmajousit ale huomasin että kun käytä niiden sallima ylimääräisin korkeusliikumavaara pakoputken oikea takaosa tuli todella lähelä jousen kummipalje - Euro Stainless teki uusi "linjaveto" ilman veloitus - eli minä on olut todella tyytyväisena.
Joo, tuo "puhtaan" rosterin repeily on tosiasia. Todennäköisesti autoihin tehtävät ovatkin sopivasti ruostuvalla seostettuja ettei olisi niin kovaa.

Tuo Euro Stainless olikin hyvä vinkki, vielä kun "sje" muistaisi mitä suurinpiirtein maksoi?
Mainittu äänimaailma vaikuttaisi hyvältä, liika melu ei ole hyvästä mutta tuo alkuperäinen putkisto on vähän liiankin hiljainen. Maantiella ei tarvitse sitten möykätä, ei semmosta pitkään jaksa.

Uusi tarvikeputkisto ei ole hinnankiroissa, mutta pienellä lisäpanostuksella saatava jalompi putkisto kiinnostaisi. Pakoputkisto on kyllä semmoinen minkä kanssa ei jaksa jumpata yhtään, saisi kestää vähintään sen 10v.
moi!

Mulla on ollut disco nyt 5-6 vuotta ja pakoputkisto ei ollut "uusi" kun auton ostin!
Pakoputkussa lukee "Land Rover" Smile ja vielä kestänee muutaman vuoden!

Miten iso ero on tarvikkeella-rosterilla ja alkuperäisellä?

--Janne--
Minulla oli satakympissä keskiputki/pönttö alkuperäinen, ainakin leimojen mukaan. Pöntössä luki kuukausi ja-83.
Mutta eiköhön se ole vaan hyvää säkää, että oli kestänyt noin pitkään. Eihän defen keski pönttö joudu suolan, kiveniskujen tai iskujen kohteeksi niin helposti kuin taka pönttö. Se ilmeisesti oli vaihdettu, leimoina Leyland. :o
Lisäksi mielestäni asiaan vaikuttaa että bensiini auton putkisto käy kuumempana(tai ainakin siltä tuntuu). Jatkuva vesi lätäkköihin ajo varmasti heikentää pinta rankenteita..