Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: RRC autom. jäykkä vaihdekeppi
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Liekö voitelun puutetta, kun RRCConfusedsä on jäykähkö vaihdekeppi. Se liikkuu ivelä ihan kohtuudella, mutta kun pääsin kaverin Rangen vaihdekeppiä testaan niin enhän minä tahtonut saada sopivaa vaihdetta silmään, kun oli niin herkkä liikkumaan.

Eikös tuo ihan tangolla mene vai onko siellä vaijeri liikuttamassa valitsinta?

Muita hyviä ideoita, miksi (vaihde)keppi on niin jäykkä liikkumaan?
Poistettu
Harvoin olen päässyt tomaatti-Rangea testaamaan, mutta kannattaa ensin tarkistaa siitä herkemmin liikkuvasta, ettei jotain ole löysällä tai peräti irtoamassa Confusedhock: :lol: .
Kannattaa kokeilla herkistellä ajoissa.

Naapurin Rangesta vaijeri lopulta jumittui niin että mursi shifterin pään korvakon.Uusi vaijeri olisi maksanut 350€,mutta onneksi löytyi käytetty vaijeri ja shifteri tilalle.

Viimeksi minulla purussa olleessa sinisessä Ristiinan autossa oli tosi herkkäliikkeinen shifteri,että kyllä se kunnossa ollessaan pelaa jouhevasti.
Ai se menee vaijerilla. Jotenkin sain päähäni, että olis ihan tangolla ollut. Täytyykin tarkistaa ensitilassa tuo. On ollut yhtä jäykkä kokosen ajan mitä minulla on ollut.
Poistettu
Hyvä tietää. Täytyy tuo tarkistaa kunhan pääsen tallille.

Onko valitsimen 'pykälät' itse valitsimessa vai tuleeko ne laatikosta asti?
maddis Wrote:Hyvä tietää. Täytyy tuo tarkistaa kunhan pääsen tallille.

Onko valitsimen 'pykälät' itse valitsimessa vai tuleeko ne laatikosta asti?

Laatikon pään käyttövivusta löytyy selvät asennot,mutta shifterin päässä on kepin napilla vapautettavat estot P,R,N ja D väleissä.
Nämä tietysti pitää sitten säätää synkroon keskenään vaijerin alapäässä olevalla pyöritettävällä säädöllä.
Peruspessimisti, kun olen niin mitäs sitten voi tehdä jos laatikon vipu onkin jäykkä eikä se itse vaijeri? Vaan vaijeri taitaa yleisin syyllinen olla?

Jonkin verran väljyyttä tuossa shifterissä on ja/tai sitten säätö pielessä. Vetäessä keppiä sattuu vaihteet parempiin kohdalleen kuin keppiä työntäessä. Lisäksi toisinaan on pakki ollut hukassa, jonka (toivon) johtuvan vain siitä ettei shifteri ole sattunut kunnolla kohdalleen.
Mulla oli sama ongelma eli oli niin jäyjj ettei aina huomannut oliko P vai R päällä. Syynä vaijeri.
markku Wrote:Mulla oli sama ongelma eli oli niin jäyjj ettei aina huomannut oliko P vai R päällä. Syynä vaijeri.
Jouduitko vaihtamaan sen vai onnistuitko voitelemaan?
maddis Wrote:Jouduitko vaihtamaan sen vai onnistuitko voitelemaan?
Vaijeri on teflonpäällysteinen eikä voitelu luultavasti enää auta.

maddis Wrote:Saakos tuota vaijeria muuten erikseen vai tuleeko se koko shifteri aina kerralla?
Racingrabbit Wrote:Uusi vaijeri olisi maksanut 350€

T, Antti
Ahosensetä Wrote:
maddis Wrote:Jouduitko vaihtamaan sen vai onnistuitko voitelemaan?
Vaijeri on teflonpäällysteinen eikä voitelu luultavasti enää auta.

maddis Wrote:Saakos tuota vaijeria muuten erikseen vai tuleeko se koko shifteri aina kerralla?
Racingrabbit Wrote:Uusi vaijeri olisi maksanut 350€

T, Antti

Kerkesit vastaamaan ennen kuin kerkesin poistaa kysymyksen. Wink En muistanut että tuo olikin jo vastattu.

Mihin hintaan myisit sen käytetyn vaijerin olettaen, että siinä se vika on? Täytyy vielä varmistaa, vaikka kyllä se vika tod.näk. siinä tuntuu olevan.
Vaihtoon meni, tilalle tuli toimiva käytettyosa.
markku Wrote:Vaihtoon meni, tilalle tuli toimiva käytettyosa.
Ok, näin se taitaa minunkin kohdalla sitten käydä.
Kyselläänpäs etukäteistietoa, kun ei ole niin kovin kova kiire tällä hetkellä töissä.

Lueskelin korjausmanuaalista shifterin irroituksesta ja siellä käskettiin purkamaan koko keskikonsoli pois mukaan lukien mm. käsijarruvaijerin irroitus. Onnistuuko shifterin irroitus purkamatta käsijarruakin?

Shifteri ilmeisesti pitää käyttää irti jos haluaa vaihtaa vaijerin?
Nyt on sitten vaihdettu vaijeri. Vanha olikin tosi jäykkä ja sai käyttää reilusti voimaa, että sai käsin liikkumaan vaijeria kuoren sisällä. Vaihdekepistä löytyy nyt muitakin pykäliä kuin ne mitkä shitfteri tekee!

Kiitokset Ahosensedälle nopeasta osatoimituksesta.
Itsekin olen tuota maddiksen Rangea joskus ajanut, ja heti alkuun ihmetytti vaihteen siirron raskaus, ja samaa vikaa on joskus tuossa merkissäkin, jota ammatikseni korjaan, eli Citroen. Automaatin vaijereita joutuu uusimaan joskus.