Olisko kiinnostusta jonkinlaiselle yhdistetylle offroad/melontasafarille joskus kesällä tai alkusyksystä?
Entäs onko hyviä paikkoja tiedossa? Kouvolan itäpuolella tiedän mielenkiintoisen reitin, mutta mua ei haittaisi vaikka olisi vähän lännempänä

Yksi olisi ihan tuossa nurkissa:
http://www.aurajoki.net/Pdf/melontakartta.pdf
Jokireitillä vastaan tulee myös mahdollinen autojen siirto jos ei haluta meloa samaa reittiä edestakaisin. Jollain järvi- tai merireitillä on helpompi tehdä rengasmatka.
Kyllä olis kiinnostusta. Eihän tuo haittais vaikka olis välillä täällä itäisillä maillakin

. Vois olla mukavaa yhdistää offailua koskenlaskuunkin kumiveneellä, mutta taitavat lähimmät vedet olla jossain Kuusamon korkeudella.
Joo - kyllä kiinostuu, saisi itse verkattu kajakki käytöön, kuvat lähetty Pajalle
Ellunkana Wrote:taitavat lähimmät vedet olla jossain Kuusamon korkeudella.
Isot vedet kyllä. Noissa pienemmissäkin joissa on kyllä koskia, mutta tietty ne ovat vaatimattomampia. Tosin voisivat riittää mulle
T, Antti
Olikos tuossa Seitsemisen alueen etelälaidalla jotain kanoottitouhua,
muistaakseni sivusilmällä olin joskus näkevinäni.
Offroadkanoottireitti tietysti vaatisi epätasaista maastoa eli koskia,
mutta vois semmonen jäädä meikäläiseltä väliin.
Periaatteellista kiinnostusta saattais muuten olla.
edit: kanoottivuokraus saattais olla edellytys hyvälle paikalle,ellei halukkaita
ole niin vähän, että mahtuvat kerholaisten aluksiin.
Kyllähän inkkarimalliin varmaan 9 mahtuu

En tiiä sallitaanko mainostaminen, mutta yritetään pysyä asiassa..
Eli
Suomen Latu ry'n sivuilta löytyy lista jäsenyhdistyksistä, ja mm. 75 melontaan suuntautunutta paikallisyhdistystä. Noilta kannattaisi varmaan RY'n nimissä kysellä vuokraus- tms. mahdollisuutta.
Itse olen jokusen Suomen Ladun paikallisyhdistyksen kanssa ollut tekemisissä, ja reittien ja sijainnin kannalta mm. semmoinen kuin
Teuronjoen latu ry on omissa suosituslistoissa. Yhdistyksen sijainti on (Päijät)Hämeessä, Kärkölässä, siinä Lahden kupeessa. Seuran puheenjohtajalta, Marttisen Leksalta, voipi kysellä kajakki/kanoottien vuokrausta ja hyviä reittejä. Itseasiassa jätin jopa omat kajakit ko. yhdistyksen käyttöön tämän ulkomaanpestin ajaksi.
Sitten ihan käytännön juttuna kannattaa miettiä suht. rauhallista melontareittiä varsinkin jos on vasta-alkajia mukana. Inkkarilla varmasti pystyy ottamaan alusta pitäen rennosti ja nauttimaan luonnosta, mutta kajakilla on varsinkin aloittelijalle meno helposti vähän huteraa. Duunikaverit oli tiimipäivillä melomassa jokunen vuosi sitten, ja yksi pari kippasi nurin vähän vuolaammassa paikassa. Toinen meloja pääsi heti pintaan, mutta toinen jäi puristuksiin kanootin alle ja veti aika reilusti vettä sisäänsä ennen kuin muut ehtivät hätiin.. Onneksi ei käynyt pahemmin, tosin melontareissut jäivät noista firman tapahtumista sittemmin pois..
Eli pelastusliivit päälle ja turhat urhoilut kannattaa jättää saunan lauteille.. niistä järvi/joki-maisemista pystyy nauttimaan rauhallisemmassakin menossa;-)
-t-
Kyllä tuo kiinnostaa, vaikka omaa kanoottia ei vielä olekaan. Minulle ( aloittelijalle ) sopisi ehkä kaikista helpoin reitti parhaiten ja mieluiten meloisin inkkarilla.
En ole ammattilainen minäkään, joten vuokrainkkari on kyllä ainut vaihtoehto jos melomaan lähdetään. Aikanaan oli kyllä omakin kanootti ja sillä tuli muutama vaellus tehtyä joten jonniinverran on melaa heiluteltu. Ei kuitenkaan kovin vuolaissa koskissa.
Allu Wrote:Olikos tuossa Seitsemisen alueen etelälaidalla jotain kanoottitouhua,
muistaakseni sivusilmällä olin joskus näkevinäni.
Haukkajokea varmaan Allu tarkottaa. Se tosin lähtee Helvetinjärven kasallispuiston eteläpäästä ja päätyy Karjulan koskeen. Sinne on tosin turha mennä vähän veden aikaan. Siellä ei vesi riitä enään melomiseen. Onhan tokiinsa pohjois Pirkanmaalla muitakin koski reittejä, mutta tuo taitaa olla se tunnetuin. Oma suosikki melomiseen on Parkanosta (Parkanojärvi) Ikaalisiin (Kyrösjärvi) laskeva Vääräjoki. Tosin oon aina lopettanut melomisen Luhalahden tien siltaan. Se sopii enskertalaisille ja perheelisille. Muutama nopeampi lasku, mutta ei varsinaisia koskia. Vähällä vedellä sielläkkin joutuu kanoottia vetään kivien yli. Nii ja reitillä on yks voimalaitoksen ohitus, josta löytyy puut mitä pitkin kanootin saa vedettyä yli. Kanootin vuokraus onnistuu myös tuolla joella helposti.
Pirskules kun alkaa kuulostamaan kaukaiselta tuo Parkano. Mikäs olikaan sen Kouvolan itäpuoleisen melontareitin nimi?
Tulipahan mieleeni Valkealassa sijaitseva Repoveden kansallispuisto,siellä ainakin riittää vettä ja käsittääkseni "rengasmelontareitti" on helppo järjestää. Tosin maastoon ei taasen ainakaan autoilla pääse, mutta eikös joku vuosi sitten Rover-harrastajat järjestäneet maastoajotapahtuman jossain lähettyvillä,vai muistelenko ihan väärin ?.
Ellunkana Wrote:Mikäs olikaan sen Kouvolan itäpuoleisen melontareitin nimi?
En tiedä onko sillä jotain nimeä. Reitti alkoi muistaakseni Tuohtiaisesta ja päättyi Valkealaan. Se oli kahden päivän ja yhden yön reissu. Tuosta on kyllä aikaa jo yli 25 vuotta, joten saatan muistaa jotain väärinkin.
Tästä karttalinkistä selviää reitti:
http://kartat.eniro.fi/m/pNwHO
T, Antti
Hieno reitti! Eikös tuon voisi jakaa pienempiin osiin niin että esim. olis puoli päivää offailua ja puoli päivää melontaa. Salpasafareitten maastot ei olis enää kovin kaukana tuolta.
Päivän reissulla jää molemmille vähän niukasti aikaa. Pitkänmatkalaisilla vielä siirtymät päälle. Mitäs jos olisi reilu puoli päivää offia, yöpyminen (teltta/hotelli, lähellä asuvathan voivat huitaista vaikka kotiin) ja toisena päivänä melonta. Ja sitten pitää muistaa, että jokireiteillä autojen siirto pitää hoitaa jotenkin.
Etelä-Päijänteellä olisi myös mukavia saaria, joiden välissä voisi seikkailla eikä autoja tarvitsisi siirtää. Mitenkähän armeijan Padasjoen ajo-alueelle pääsisi? Kellään suhteita?
T, Antti
Tuo armeijan alue Padasjoella taitaa olla Tarusjärvellä, ei Päijänteellä. Mutta yhtä kaikki mukavia maastoja. Muistuupi mieleen kun siellä inttiaikaan seikkailtiin n. 40 vuotta sitten. (Huh, onkos siitä jo niin kauan)
Pitääpäs vähän kysellä alueen luvista täältä paikallisesta varuskunnasta.
Tiedän, olen ajanut siellä kerran (tai kaksi?) 90-luvun alussa. Sieltä menee Padasjoen laivalaiturille 17 minuuttia, joten tuo ei taida olla mikään este
T, Antti
Kyselin Hämeen rykmentistä heidän kantaansa tähän, ja valitettavasti se on kielteinen. Ovat joskus myöntäneet luvan SM endurokilpailulle, mutta eivät tällaiselle vapaamuotoiselle tapahtumalle. Pitää siis etsiä maastot jostain muualta

Toi Kihniö-Ikaalinen reitti näyttäisi varsin sopivalta. Luultavasti pystyn keksimään tuoltapäin myös kevyttä offireittiä (ainakin vakioille sopivaa).
Kuinkahan pitkä pätkä vajaaksi päiväksi kannattaa ottaa, ettei mene ihan kilpamelonnaksi?
T, Antti
Vois kuvitella että meloen matka joutuu suurin piirtein kävelyvauhtia, joten sellainen 5 km/h lienee realistinen nopeus. Joten 15-20 km voisi ehkä olla sopiva matka.
Taannoin tullut meloskeltuakin, ja haukkajoki vähänveden aikana otti haukkajärveltä kaksi päivää kuruun.
Rauhallisella tahdilla, väliltä pääsee monesta kohtaa pois.
-Puolitoistakilometriä haukkajärvestä alajuoksulle, ekassa koskessa
odottaa bonus, vasemmassa reunassa kosken keskivaiheilla pitäis löytyä laadukas pokkari

Jos löydätte, niin kameran saa pitää mutta filmistä voin maksaa löytöpalkkion !
Tuli mieleen kun tänään käytiin Hämeenlinnassa panssarimuseon perhepäivillä, että Hämeenlinnassahan vois hyvin yhdistää melomisen, offauksen, ja käydä vielä tutustumassa panssari- tai tykistömuseoonkin. Hattulanselkä Aulangon ja kaupungin ohi, sekä kapeampi vesistönosuus aina Turenkiin saakka tarjoais nätit puitteet melonnalle. Offausta vois harrastaa läheisellä Land Rover Experience:n (vai mikäseoli) maastoajoradalla, ja sitten vielä loppuhuipennus museokierroksilla. Olis ohjelmaa päiväksi jos ei pariksikin.
Onkohan Katisissa mitään toimintaa?
http://www.lre.fi/
Ja vaikka on pääseekö sinne kohtuuhinnalla?
T, Antti
Etusivun päivityksen aktiivisuuden perusteella on aika hiljaista Katisissa :wink:
Kiinnostuneita ollaan "auto-melonta-auto safarista", omat kajakit löytyy pihasta. Olen kanoottiliiton hyväksymä melonta ohjaaja, joten annan mielelläni opastusta kokemattomille mukaan lähtijöille.
Mutta kuten aina kalenteri täyttyy kovaa vauhtia, joten päivämäärät pitää lyödä hyvissä ajoin lukkoon. Kannattaa muistaa että tossa melonta osiossa "säävaraus" on tosissaan otettava asia :!: Olisi hyvä olla jonkun näköinen varasuunnitelma, jos äiti luonto ei suosi tätä toimintaa.