Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: LA-puhelin Roverissa
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Onkohan monellakin Rover-kuskilla LA-puhelin autossa asennettuna ?. Itse kaivoin vanhan Mocoman vintiltä ja ajattelin asentaa sen Rangeen.
Olisiko ideaa kerätä listaa LA-harrastajista tälle palstalle ?.

t. JariJ
Kävi mielessä myös tuo laa puhelimen asentaminen Rangeen jahka sen saa valmistumaan. Helpottais elämää noin niinkuin työnkin puolesta se. Eikä olis niin yksinäistä siellä kopissa istuessa Smile.

Offipalstan puolella oli puhetta joskus noista la-puhelinten taajuuksista, olikohan se 12 vai 16 jonka päättivät ottaa offitaajuudeksi. Ja taajuutta 19 (rekkapekkataajuus) käytetään normi kutsutaajuutena josta sitten huutelija antaa kanavan jolle siirrytään.
Käyttävätkö rekkakuskit edelleen LA-puhelimia yhtä yleisesti kuin ennen?
Aikanaan oli mukava matka Tampereelle kuunnellen näitä jorinoita, etenkin kun Lahdessa oli pyöräilytapahtuma ja aivan uskomattomat ruuhkat.
En tiedä kuinka yleistä, mutta kyllä sitä monasti on tullut rekan kopissa nähtyä tuo lälläri.
Moro.
Mulle tulee ainakin la kiinni omaan Rangeeni, kunhan sen nyt muuten saa toimimaan kunnolla. Ainut ongelmakohta on toi antennin asennus, kun on pelkkä mangeetti jalka ja sehän tiedetysti tarttuu alumiiniin huonosti. Konepeltiin laitettuna se näyttää suht tyhmältä.. Kanavalla 19 on pääasiassa. Rekoissa on aika yleisesti kyllä la mutta käyttö on vähentynyt erittäin paljon kännyköiden jälkeen. Lähinnä satunnaisia huuteluita kuulee ja itse huutelen jos tuttuja näen..
Itsellä oli LA puhelin joka kulkineessa kymmenkunta vuotta mutta
joskus 90 -luvulla se radioliikenne alkoi mennä aika levottomaksi ja lapselliseksi, meni maku koko hommasta. Kännykkäaikakausi taisi olla viimeinen niitti, ainakin omalta osaltani ja myin kaikki vermeet pois.

Nykymaailmassa ehkä maastosafarilla tms. erikoiskäytössä voisi olla ihan hyväkin idea pitää karavaani kasassa LA:n avulla.
Mulla on Laapuhelin mutta eipä sieltä juuri mitään kuulu.
Safareilla kiva jos muillakin sattuu olemaan.
Omistanut ja käyttänyt ko laitteita vuodesta -89 ja välillä hiljaista pitänyt.

Länkky tullut asennettua lähes jokaiseen kulkineeseen, meilläpäin toiminta suht aktiivista.
Viimeksi tänää työmatkalla juteltiin kaverin kanssa kuulumisia, safareilla
ihan ehdoton apu. Ja venäjän safareilla lähes pakollinen laite.

PMR-puhelin ei tule korvaamaan länkkyä, mutta täydentää hyvin yhteydenpitovälineenä monessa tilanteessa.
Hanes: Missäpäin Tuusulaa vaikutat ?. Itse asun Riihikalliossa ja käyn töissä Järvenpäässä.
LA-puhelin olisi tarkoitua asentaa Rangeen ensi viikonloppuna. Pitäisikö asennuksessa ottaa jotain erityisesti huomioon, antenni tulee kiinteästi katolle ja laite aurinkolippojen väliin kiinni sisäkattoon..
LA-puhelin on nyt asennettu Rangeen ja tuntuu toimivan.Laitteen merkki on Danita 2000. Vanha Mocoma ei enää herännyt henkiin vaan ostin uuden. Melko hiljaista on "aalloilla". Olen kuulolla kanavalla 19. Pääasissa ajelen Tuusula-Järvenpää-Kerava-Vantaa-Helsinki- alueilla.

t. JariJ
19 kanavan tienoissa kuulee lähinnä rekkakuskeja yleensä vieläpä AM:llä.
Jos koneessa suinkin on FM ja kanavat 40 asti, niin 22-40 on nykyään aktiivisempi alue. 31Confusedtä pidetään yleisenä kutsukanavana.
Juurikin äsken työmatkalla kuittasin POLAn joulurinkulan kanavalla 15FM Töysän tönnäältä,
pitävät rinkulaa joltain tähtitornilta perinteisesti aina näihin aikoihin.
Koko viikonlopun 12-14.12 koittakaahan sielläpäin liikkuvat huikkia!
Kiitos tiedoista Teemu. FM kanavat löytyy, joten siirrytään kuulolle kanavalle 31 FM

terv. JariJ
Mulla tuli joskus hippibussin mukana Midland merkkinen La jonka nyt ajattelin laittaa discoon.
Kuinka ollakkaan se on mystisesti jonnekkin kadonnut,ja sen löytyminen varaston uumenista vaikuttaa epätodenäköiseltä.
Eli uuden hankita ois edessä.
Tarkoitus käyttää lähinnä Safareilla ja venäjän reissuilla..
Ole netistä yrittänyt katsella mikä olisi mahdollismman pieni ja näkymätön,eikä niitä paljon ollut.
Yksi osui silmään Cobra 75 http://www.rightchannelradios.com/jeep-o...t-419.html

Jota jonkunverran käytettiin ainakin jenkeissä.mutta mahtaako se toimia täällä?

En löytänyt mistään onko se am/fm vai pelkkä am?
euroopassa sitä ei ainakaan paljoa myyty.

Tietysti vois ostaa jonkun Midland tms kannettavan mutta se patukka antenni varmaan haittaa käyttöa auton sisällä aikapaljon.

Positiivista ois että se on helppo ottaa pois kun ei sitä käytä.

Paremmin tietävät saa mielellään neuvoa.
Ostin Rangeeni Danita 2000 LA:n Tecnicom Service OyConfusedtä Tikkurilasta. Se oon aika kätevä kokonsa puolesta ja helppo irroittaa autoasennustelineestä tarvittaessa. Hintaa anteineen tuli muistaakseni n. 230 eur.
Asensin laitteen häikäisysuojien väliin ja hyvin mahtui, pikkuisen varjostaa kattovaloa.

t. Jari
moi! ( taas)

Nyt kun Suomen läpi ajellahan niin onkos se ny se 19 vai 31 kanava kun pitää herkistellä? Fm luultavasti?

--Janne--
Terve !

Pidetään tuo kanava 31 FM Suomessa ja katsotaan sitten Venäjän puolella mille kanavalle siirrytään. Testaillaan sunnuntain hieman kuinka pitkälle kuuluvuus riittää.

t. JariJ
moi!

Multa jäi LA antenni ryssän ruuaksi...!
Katkes kekkula just nivelen kohdasta!
Minkäsmoinen olis "hyvä" offroad antenni, joka ei mene poiki katki ihan heti ja olis muutenkin "joustava"

--Janne--
Noi on kyllä aina riesana..

-Kokemuksen perusteella kaikkea särkeneenä suosittelen ns. alakelallisia piiskoja. Alakelalla tarkoitan sähköistä lyhennyskelaa joka on sijoitettu antennin juureen. Tällöin antennin yläosa on yleensä ihan pelkä teräspiiska
joka kestää aikalailla puitakin.
Yleensäkin kestävimiksi ovat osoittautuneet piiskat jotka pääsääntöisesti ovat teräksisiä, ja mahdollinen kela on alaosassa antennia.

Surkeimpana vaihtoehtona pidän näitä noin 60cm lyhkäisiä mustalla vaipalla peitettyjä piiskoja joiden pinta rikkuuntuu helposti ja sen alla kulkeva ohut käämi hapettuu ja katkeaa jolloin olet yhtä kohinaa..
Vaikka näiden tyvessä jousi onkin, ei se pelasta nirhautumiselta päällyvaippaa..
Nostetaas tätä topiccia vähän ylös. Itse asensin juuri länkyn defeen ja tiedustelen nyt onkos kuinka monella ao. laitetta autossa? Jonkun verran ainakin täällä Helsingissä tuntuu tuota puhetta eetteristä löytyvän ja yksi kolarista aiheutunut ruuhkakin kierretty rekkamiehen vinkistä. Itse asensin laitteen lähinnä safareita silmälläpitäen mutta ihan mukava on matkan ratoksi kuunnella yleensäkkin.

Löytyykös pk seudulta monelta laitetta autosta ja millä kanavalla yleensä päivystätte? Olisi hauska aina huudella jos sattuu liki ajelemaan. Pitäskö kasata oikein kutsulistaa?
Meikäläinenkin sai kaverilta vanhan LA:n lahjaksi. Series vielä muutaman viikon telakalla ja ajattelin laittaa puhelimen kiinni kun saan auton liikenteeseen. Mun ajelut pyörii vahvasti Pyhtää-Sipoo-Espoo akselilla.

Hienoa oli lukea, että tätä keskustelua heräteltiin eloon. Tämän kesän tavoitteena on bongata ainakin yksi Rover aalloilta!

Olisiko kohdatessa kätevä käyttää esimerkiksi kutsua:
"Roverfriend+auton malli" ja perään oma kutsu. Näin ei jäisi epäselväksi Rover ystävälle ketä kutsutaan.

Tämän palstan "nimikirjoitus" osaan voisi liittää LA/PMR-tunnuksen, jotka sitä tykkäävät käyttää?
T€€MU Wrote:-Kokemuksen perusteella kaikkea särkeneenä suosittelen ns. alakelallisia piiskoja. Alakelalla tarkoitan sähköistä lyhennyskelaa joka on sijoitettu antennin juureen. Tällöin antennin yläosa on yleensä ihan pelkä teräspiiska
joka kestää aikalailla puitakin.
Yleensäkin kestävimiksi ovat osoittautuneet piiskat jotka pääsääntöisesti ovat teräksisiä, ja mahdollinen kela on alaosassa antennia.

suosittelen http://butik.limmared.nu/products/Sirio-...27Mhz.html ko antennia....kesti jopa defen mälläyksen! Smile oli asennettuna eteen karjarautaan! Big Grin

//Janne
Länkky löytyy jahka saan hommattua uuden piiskan telineeseen.Linjoilla aika hiljaista ,lukuunottamatta työmaita. LA on aina päällä liikkuessa 12tai 19kanava.Jos en väärin muista niin rekat(kuskilta kuultua) käyttää tätä nykyä kanava17