Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Keskikulutus
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Mittasin tuossa Roverin keskikulutksen ja 9,3litraa/100km oli lopputulos.Oli jonkun verran kaupunkiajoa ja moottoritietä mutta mistä voisi alkaa tutkia koska on mielestäni kuitenkin turhan paljon?.
Minkähän Roverin ja millä koneella?
Ei todellakaan ole jos kyseessä on 2,0 tai 2,5 litrainen V6, jos taas kyseessä on 1,8 litrainen rivinelonen on kulutus hieman yläkantissa (TM 50 000 km) oli 8,0 l/100km jos muistan oikein ja jos kyseessä on 2,0 diesel keskikulutus on TODELLAKIN liiian iso, sen pitäisin olla noin 6 litraa /100km
Jos kyseessä on SD1 3,5 l V8 niin onnittelen kulutus on alakantissa ja jos auto 800 2,5 - 2,7 l koneella niin kaikki OK 2,0 l pitäisi mennä n.8 l/100 km
ja muista ei olekaan minulla mitään tietoa.
Olipas hyvat tilastot Smile

T, Antti
Niin,auto on 75:n 2,5 litran automaatti.
Kulutus kuulostaa olevan todellakin kohdallaan kun menee noin vähällä.
Itselläni on 75 CDT ja kulutus on pysynyt vajaan vuoden omistamisen aikana ilahduttavasti välillä 4,8-5,4 l/100 km. Matka-ajossa, tasaisella nopeudella, kulutus on todellakin vain tasolla 4,8-5,2. Moottoritiellä (100-120 km/h) ajettaessa kulutus nousee tuohon 5.2-5,3 tuntumaan. Sekalainen ajo, ml. kaupunkiajoa, nostaa kulutuksen 5,4 tuntumaan.

Jotain merkitystä voi olla myös sillä, että lisään polttoaineen sekaan Miller's Oilsin Diesel Poweria. Moottori käy pehmeästi ja reagoi mielestäni hienosti kaasuun. Kulutus VOI olla tämän lisäaineen ansiosta kurissa, mene ja tiedä.

Oma ajotyyli ratkaisee tietenkin paljon näissä asioissa. Omalla Roverillani voin ajaa lähiöliikenteessäkin ongelmitta 4-5 vaihteilla. Vääntöä piisaa kaikkiin olosuhteisiin.

Omistamisen iloa kaikille roveristeille!

T: Jazzman, R 75 CDT Con, vm. -2000
Minun ilmoitus 6l/100km omalle CDT tourerille manuaalilla perustuu 5 vuoden ja 160 tkm mittaukseen se on 6,23 l/100km
Itse en revittele "ryöväriä"olleenkaan enkä tee mitään rajuaja ohituksia jne.Liikkeelle lähdöt ovat varmasti perässä ajavista jopa tuskastuttavan hitaita mutta jostain syystä en raaski repivää ajoa harrastaa,no eipä tuo kulutus ole sen enempää haitaanut-kuninkaallinen kyyti on ollut kaiken A&O.
2,5 litrainen "tomaatti" : Ajokkimme kuluttaa minun ajotyylilläni pitkällä maantiematkalla (esim Porvoo-Oulu) 8,2 L/100 kesät, talvet. Aivan pelkässä kaupunkiajossa, silloin ajot yleensä lyhyitä kauppareissuja, kulutus on helposti 13 litraa kesällä - ja talvella vielä lisää. Vaimo muuten saa yleensä kulutettua bensaa hivenen enemmän kuin minä !!

Mutta kyllä on ilo polttaa bensaa kun moottori rivakoissa ohituksissa kiertää 7000 rpm, tällaisesta riemun tunteesta on vain maksettava eikös juu . Tongue
75 2.0 V6 manuaali, maantieajossa siinä 7 litran kieppeillä, kaupunkiajoa ei ole mittailtu. Kuitenkin alle 10litran tuo keskikulutus aina ollut. Periaattella vieköön minkä vie - kyyti on sen arvoista.
820 2.0Si manuaali, maantiellä reilun 6 litraa. Yleensä tankillisella yli 800km eli alle 8,2:n keskimäärin.
Summa summarum-olemme siis etuoikeutettujen joukossa kun saamme tälläisilla loistoautoilla ajella.
Vielä on suomessa ihmisiä jotka joutuvat ajelemaan Audeilla,bemareilla,mersuilla ja volvoilla...
Ja mä kruisailen noilla kaikilla yllämainituilla; Audi 100 vm -88 , 1,8 bensa n. 8 l / 100 km. BMW 750 IAL vm. -89 n. 17 l / 100 km, MB 280 SE vm-85 aut. 10-12 l /100km Volvo 264 aut.. vm.-82 n. 15 l / 100 km ja Rover 75 vm. -99 2,0 l aut. V6 kaupungissa 12-13l / 100 km.
Jazzman Wrote:Itselläni on 75 CDT ja kulutus on pysynyt vajaan vuoden omistamisen aikana ilahduttavasti välillä 4,8-5,4 l/100 km. Matka-ajossa, tasaisella nopeudella, kulutus on todellakin vain tasolla 4,8-5,2. Moottoritiellä (100-120 km/h) ajettaessa kulutus nousee tuohon 5.2-5,3 tuntumaan. Sekalainen ajo, ml. kaupunkiajoa, nostaa kulutuksen 5,4 tuntumaan.

Jotain merkitystä voi olla myös sillä, että lisään polttoaineen sekaan Miller's Oilsin Diesel Poweria. Moottori käy pehmeästi ja reagoi mielestäni hienosti kaasuun. Kulutus VOI olla tämän lisäaineen ansiosta kurissa, mene ja tiedä.

Oma ajotyyli ratkaisee tietenkin paljon näissä asioissa. Omalla Roverillani voin ajaa lähiöliikenteessäkin ongelmitta 4-5 vaihteilla. Vääntöä piisaa kaikkiin olosuhteisiin.

Omistamisen iloa kaikille roveristeille!

T: Jazzman, R 75 CDT Con, vm. -2000
Mulla on 75 CDTi farmari automaatilla ja ajo koostuu lähes kokonaan päivittäisestä 260 km työmatkasta, johon sisältyy 100, 80, 60 ja lyhyt pätkä kaupunkiajoa, mutta ei lainkaan moottoritietä. Nopeus on jos ei ole esteitä noin 8 km/h yli sallitun. Ja minäkin käytän koko ajan tuota Miller'siä. Kulutus on ajotietokoneen mukaan noin 7 l / 100 km.
Mulla on ollut 75 2.0l V6 Automaatti jo muutaman vuoden ja pari ekaa vuotta kulutus pyöri aina perusvarmasti 10l/100km -tasolla(käyttö aikalailla puolet kaupunki ja puolet maantie). Nyt viime talven jälkeen kulutus on samanlaisella käytöllä ollut päälle 13l/100km sekä kesä- että talvirenkailla.
Aluksi väkisinkin ajattelee, että suurempi kulutus johtuisi aurauskulmista, mutta moottoritiellä olen kuitenkin saanut jopa 8,7l/100km tässä kevään aikana(ennätykseni tällä autolla). Olen myös vaimon kanssa miettinyt, että ihan kuin kaasuttelut olisivat hieman tahmeampia kuin aikaisemmin. Emme kuitenkaan ole tästä aivan varmoja, sillä kaasupoljinta on aina saanut painaa reilusti, että auto reagoisi.

Tuleeko kellään mieleen, että mistä tämä voisi johtua, jos aurauskulmat ovat ok?
Ihan ensiksi, laahaavatko jarrut? Jarrujen jumitus nostaa ihmeesti kulutusta.
KariK Wrote:Ihan ensiksi, laahaavatko jarrut? Jarrujen jumitus nostaa ihmeesti kulutusta.
Moi, kiitos vastauksesta! Tuo olisi kyllä varmasti hyvä varmistaa ensi huollossa Smile
Millä eri tavoin Jarrujen laahaus ilmenee? En ole huomannut mitenkään erityistä auton kulussa, paitsi että joskus mutta ei aina se liikkuu hieman nykien. Nykiminen siis todella hellävaraista, mutta kyllä sen tuntee. Tätä ei tapahdu kokoajan vaan suhteessa noin kilometrin ajan jos ajaa 20km ja aika usein matkan alkuvaiheessa.
Mitään savun hajua en ole havainnut. Eikä mitään laahauksen ääniä ole kuulunut. Mutta kyllä tuo ajossa nykiminen on ihan mahdollinen jarruista johtuva oire, sillä kulku nykii todella hellästi myös jarruttaessa polkimella. Sen huomaa jarruttaessa hiljaisissa vauhdeissa juuri ennen pysähtymistä.

Onko jarruissa siis vika? Tuleeko muuta mieleen kulutukseen liittyen?
Jarrut nyt kuitenkin jokatapauksessa tarkistutan huollossa.
Rover 75 2-l v6.Itse tankkaan aina viidenkympin setelillä, ja" kaikki" on aina mennyt!.Toisaalta meno on ollut jo neljä vuotta niin hulppeaa ja hienoa etten ole kulutusta murehtinut.Semmoinen tuntuma on että maantieajossa, pitkillä matkoilla seitsemän litran pintaan on manuaalilaatikolla mennyt.
8,2 litraa on pienin mitä nyt olen tien päällä päässyt,oli kyllä myös kaupunkia ajoa ja moottoritietä.
On ilo vedätellä suorituskyvyn mukaan, minkä tehdas meille teki! Polttakaa bensaa, kun sitä saa vielä ilman rajoiksia! 8)
Eilen tuli mitattua kulutus reitillä Ypäjä-Kittilä.
Ensimmäinen etappi oli 809 km. Kulutus ajotietokoneen
mukaan 6.5 l/100 km ja laskettuna desin vähemmän.
Keskinopeus oli 85.9 km/h. Toinen etappi oli 246 km,
kulutus 6.0 l/100 km ja keskinopeus 85.5 km/h.
Lämpötila vaihteli nollan ja -5 C välillä lukuunottamatta
muutamia piikkejä -10 C asti.
Autona oli noin 240 tkm ajettu vuosimallin 2003 Rover 75 farmari 2 litran dieselillä
ja automaattilaatikolla. Ensimmäisellä osuudella oli vakionopeussäädin
suurimman osan aikaa päällä, toisella ei oikeastaan lainkaan.
Katolla oli suksiboxi täynnä tavaraa. Sisällä 2 henkilöä ja
ainakin yhden henkilön verran tavaraa.