Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Oktaaniluvun vaikutus moottorin toimintaan
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Tietyt moottorit vaativat esim. vähintään 98-oktaanista bensaa toimiakseen kunnolla.
Mutta toimivatko jotkut 95-oktaanisella toimivat moottorit paremmin 98-oktaanisella ?
Minulla on sellainen mutu-tuntuma, että 2-litrainen vapaastihengittävä kuluttaisi vähemmän 98-oktaanista kuin 95-oktaanista.
Olen käyttänyt 98:ia myös päältäajettavssa ruohonleikkurissa koska käsittääkseni se säilyy talven yli parempana kuin 95. Pitääköhän paikkansa ?
Sellaisenkin selityksen olen kuullut, että 98 olisi 'puhtaampaa' tavaraa kuin 95.
Poistettu
Muistaakseni tuulilasi testasi bensan vaikutukset joskus 2000luvun puolessa välissä kun V-poweri tuli markkinoille, 95, 98 ja v-powerin. Kulutus taisi olla pienin 98silla, ja kiihtyvyyskin parempi 98silla kuin esim v-powerilla.. Smile

Eikö leimahduspiste ole herkempi 98silla? Tämän takia kierrosherkkyys paranisi, pikkusen tehoa lisää, samalla vääntö kasvaa, niin ei tarvitse painaa kaasua niin paljoa?

Mielestäni tuo tuulilasin testi v-poweria kohtaa oli aika yllättävä, kiihtyvyys v-powerilla 0-100km/h muistaakseni monta kymppiä huonompi vs 95 ja 98?
Volvo V70 2,5T -01 käyttöohjekirjassa sanotaan et 95 käy mut jos haluaa täydet tehot niin pitää tankata 98.

Mä käytin vain 95Confusedta joten oli 200hv sijasta oli vain 198hv 8)
Aiheeseen liittyen Confusedhock:

Miten tuohon E10 pitäisi suhtautua? Sopiiko esim -98 1,8l freelanderiin?? Nyt annetut tiedotteen mukaan sopii, mutta suhtaudun näihin hieman varauksellisesti? Mitä mieltä olette siirrynkö 98 käyttäjäksi vai uskaltaako turvallisin mielin tankata tuota uutukaista (josta ei ole pitkänajan käyttökokemuksia).

Kysyvä ei tielle eksy
:wink:
Poistettu