Kertokaapas seriesien omistajat, miten ootte saanut rekisteröintikatsastettua omanne. Mulla on series 3 ruottista tuotu ja katsurit vaativat siihen laitettavaksi rattilukon. Mistä ihmeestä sellaisen siihen taikoo?
Onko kokemuksia?
Kyllähän se on 3mos-serieksessä vakiona, eikö? Mulla ainakin on sellanen (=täysin turha laite).
juuri otin omasta seriesistä rattiakselin pois (ohjaustehostin projektin muunmuassa)takia.ja siinä putkessa on hahlo rattilukon kielelle.
avainpesässä on se kieli joka vapautuu kun avaimet ottaa pois.että näin.
No tuossa minun autossa virtalukko on kojelaudan keskellä ja rattiakselis ei oo ollutkaan mitään virtalukon/rattilukon paikkaa. Vuosimalli on 72 ja 68 suomessa on tullut pakolliseksi rattilukko.
Series 2 ? vai jälkiasenteinen virtalukko...
Jos jollain on tarjota lukollista rattiakselia missä olisi myös avaimet tallessa, otan mielelläni tarjouksia vastaan! Ja tuossa ei muuten ole ohjaustehostinta.
Quote:Ja tuossa ei muuten ole ohjaustehostinta.
Tähän auttaa kaurapuuro... :wink:
Kyllä nuon isoa rattia jaksaa vääntää vaikka ei puuroa olisi syönytkään

huvittaas vaan saara rekisteriin koko kottero, kun se on nyt siitä rattilukosta kiinni.
Dieseleihin tästä ei ole apua, mutta sama rattilukon puute ratkaistiin Roverin bensamoottorien osalta näin:
Bensakoneisissa P6

sa pakollisen rattilukon puute (noin vuoteen 1971?) sallittiin korvata "panssaripuolalla" eli virtalukon ja puolan yhdisti taipuisa panssariputki, jonka sisällä johdot olivat turvassa - ei saanut pitkäkyntinen autoa käyntiin repimällä virtalukosta johdot ja sitten johdonpäitä yhdistelemällä - putki ei ollut noin vain irroitettavissa.
(V8 malleissa puola oli hivenen alimittainen - sen kerrottiinkin alunperin olleen tarkoitettu Volvon nelisylinterisille "pikkumoottoreille" ?)
Omassa Series 2a -71'ssä on alkuperäinen rattilukollinen rattiakseli. Milloinkohan Ruotsissa tuli vastaava rattilukkopakko ...? Jospa siellä ei olisi tarvittu sellaista vielä kolmossarjalaisen aikakautena... :?
Andy
Mittaristo on ratin päällä. En sitten tiedä onko tuohon vaihdettu joskus vanhan mallin rattiakseli jostain syystä missä ei oo virtalukkoa. Katsastusasemalta vaan neuvottiin ottamaan lantikka foorumiille kontaktia, että olisko jollakin myydä mulle lukollista rattiaksilaa tai sitte onko kukaan tehnyt itse rattilukkoa kys autoon.
Tere
Itselläni oli taannoin Series 2A, jossa oli tarvittavat kolot rattiakselissa ja putkessa. Asensin siihen kolmossarjalaisen rattilukko/virtalukkohässäkän, joka meni muistaakseni heittämällä paikalleen.
T: Pete
Konttorilla leimaa hakiessani katsastusmies ei tykännyt kun mun series käynnistyy ja sammutetaan polttoainepumpun katkasijalla. Startatessa pumppu päälle ja avaimesta starttaus, sammuttaessa pumppu pois päältä ja avaimet nollille. Tämä mahdollistaa siis sen että avaimen voi kääntää "sammuksissa"-asentoon ja ottaa virtalukosta pois ja moottori ei sammu. Korjausvaatimus 2 viikon sisällä... Näin on ajettu 15vuotta ilman ongelmia...
:roll:
Kysymys mikä jäi mietityttämään on että eikö serieksen sammutusvipu virtalukon yhteydessä toimi samalla tavalla vakiona kun erillinen katkasija systeemini, eli avaimen saa pois ja auto käy? Mulla toi vipu ei oo käytössä. :?: Oliko katsuri sittenkin väärässä?
Muistaakseni 3 sarjalaisen tuulilasissa on tarra, jossa kehotetaan sammuttamaan moottori (sammuttimesta vetämällä) ennen kuin vääntää avaimella virrat pois.
Sitä en muista oliko sammuttimen mekanismissa jokin haitta, joka esti avaimen poiston käyntiasennossa.
Muistikuva vanhasta diesel kolmossarjalaisesta,että virtaa ei saa pois päältä jos sammutinvipu ei ole ulosvedettynä?
series3kalle Wrote:Kysymys mikä jäi mietityttämään on että eikö serieksen sammutusvipu virtalukon yhteydessä toimi samalla tavalla vakiona kun erillinen katkasija systeemini, eli avaimen saa pois ja auto käy? Mulla toi vipu ei oo käytössä. :?: Oliko katsuri sittenkin väärässä?
Onko sun auto alunperin diesel vai bensa, ja onko Nissanin pumpussa sähköinen pumppu/solenoidi/oravanpyörä vai mitä?
Andy
JT Wrote:Muistaakseni 3 sarjalaisen tuulilasissa on tarra, jossa kehotetaan sammuttamaan moottori (sammuttimesta vetämällä) ennen kuin vääntää avaimella virrat pois.
Sitä en muista oliko sammuttimen mekanismissa jokin haitta, joka esti avaimen poiston käyntiasennossa.
Mulla on veneenssä (Perkinsin kone) samanlainen ohje, koska jos virta-avaimesta katkaisee virran koneen käydessä, voi siitä aiheutuva virtapiikki rikkoa laturin diodit.
Mun auto on ilmeisesti ollut diesel ehdoton ehkä?
Nissanin LD-28 koneessa on jakajapumpussa jonkinlainen sähkötoiminen tappoventtiili ja lisäksi mulle on asennettu sähköinen polttoaineen siirtopumppu (jota ei oikeestaan tarttis?kun pumppu ilmeisesti imis omat litkunsa?, mutta on muuten pirun helppo ilmata sähköpumpun avulla) Molemmat saa sähkönsä täysin auton muista sähköistä riippumatonta kautta ja katkasija ohjaa näitä.
Kokeilin tänään käytöstä poistettua pysäytin-vetokatkasijaa, mutta ei vaikuttanu virta-avaimen ulosvetoon millään lailla haittaavasti.
Sittenhän pitäisi olla mahdollista vetää sähköt pumpuille suoraan virtalukosta ja auto käynnistyisi ja sammuisi avaimella?
Andy
Kyllä kolmossarjalaisen virrat saa pois vetämättä sammutinta ulos, mutta käyttöohjekirjassa oli ehdoton ukaasi, että niin ei saa tehdä!
Quote:Sittenhän pitäisi olla mahdollista vetää sähköt pumpuille suoraan virtalukosta ja auto käynnistyisi ja sammuisi avaimella?
Näin on tarkotus. Täytyy vaan saada virta otettua niin että sitä tulee sekä startti- että käyntiasennossa. Tulee haavoittuvampi systeemi kun joutuu muuttamaan virtalukon kautta kiertäväks pumpun sähkön, mutta eiköhän joku varasuunnitelma tule mietittyä jos joskus tienpäällä tulee taas totaalinen virrattomuus... :wink: Releen kautta? Ja tupakansytyttimen virta hyppyjohdolla varaherätteeks... :roll:
Quote:Kyllä kolmossarjalaisen virrat saa pois vetämättä sammutinta ulos, mutta käyttöohjekirjassa oli ehdoton ukaasi, että niin ei saa tehdä!
Mulla toi ei ilmeisesti toimi, kun se vipu ei tee mitään.
Noi ei tietenkään toimi kun sulla on Datsunin sähköinen pumppu eikä Cav...
Mulla on virrat toteutettu niin että auto käynnistyy ja sammuu avaimesta, pumpussa sähköinen solenoidi, auto alunperin bensa. Nyt jonkun pitäisi vaan muistaa miten piuhat vedettiin neljä vuotta sitten... :roll:
Andy
Series 3 dieselin virtalukosta, eikä koko autosta löydy starttiasennossa jännitettä muualta kuin startista ja sen herätteestä. Kaikki muu jännite kytkeytyy startatessa pois käytöstä, jotta starttaamiseen riittää mahdollisimman paljon virjaa.
Erillinen virtakytkin sammutukseen on kielletty, ainakin uudemmissa.
Vaatii toi sähkoisen tappokytkimen toiminta ainakin yhden vaihtavan releen, jos meinaa avaimella käyttää. Vai olikohan jopa kaks.
Jos tulee ongelmia niin laita pm:ää
L-Andy Wrote:Noi ei tietenkään toimi kun sulla on Datsunin sähköinen pumppu eikä Cav...
Mulla on virrat toteutettu niin että auto käynnistyy ja sammuu avaimesta, pumpussa sähköinen solenoidi, auto alunperin bensa. Nyt jonkun pitäisi vaan muistaa miten piuhat vedettiin neljä vuotta sitten... :roll:
Andy
Mistäs hehkuttelet?
Tomppa79 Wrote:Series 3 dieselin virtalukosta, eikä koko autosta löydy starttiasennossa jännitettä muualta kuin startista ja sen herätteestä. Kaikki muu jännite kytkeytyy startatessa pois käytöstä, jotta starttaamiseen riittää mahdollisimman paljon virjaa.
Vaatii toi sähkoisen tappokytkimen toiminta ainakin yhden vaihtavan releen, jos meinaa avaimella käyttää. Vai olikohan jopa kaks.
Mulla oli bensaserieksessä dieselin virtalukko ja korjasin tuon "sähköttömyyden" startatessa erillisellä releellä,joka ottaa ohjauksen startin herätevirrasta ja syöttää sen aikaa virtaa puolalle että auto lähtee käyntiin.
Samaa voisi soveltaa magneettiventtiilillä varustettuun dieseliinkin?
Racingrabbit Wrote:Tomppa79 Wrote:Series 3 dieselin virtalukosta, eikä koko autosta löydy starttiasennossa jännitettä muualta kuin startista ja sen herätteestä. Kaikki muu jännite kytkeytyy startatessa pois käytöstä, jotta starttaamiseen riittää mahdollisimman paljon virjaa.
Mulla oli bensaserieksessä dieselin virtalukko ja korjasin tuon "sähköttömyyden" startatessa erillisellä releellä,joka ottaa ohjauksen startin herätevirrasta ja syöttää sen aikaa virtaa puolalle että auto lähtee käyntiin.
Samaa voisi soveltaa magneettiventtiilillä varustettuun dieseliinkin?
Juurikin noin tein omaan 19j moottoriin aikoinaan. Ei ois selvemmin voinut sanoa.