Hello alles!
Tässä kattellu netin foorumit asian tiimoilta läpi ja kovasti on kaikenlaisia kokemuksia tuotu ilmi. mm. Ashcroftin Dave sano jotteivät myy ko. tuotetta kun on ollu luotettavuudessa ongelmia. Tämä siis eemelissä ei yleisessä keskustelussa. Onko suomen niemellä kukaan särkeny Detroit lockeria roover akselissa, ja jos, niin millaisissa olosuhteissa? Aikasemmissa keskusteluissa täällä oli kommentoinnit pääasiassa arkiajosta ja lyhyehköltä ajalta. Tai sitte en löytäny niitä.
ps. paljonko klappia on normaalia 10 spl rover tasauspyörästön ristitapin ja rungon välillä?
Ei omakohtaista kokemusta mutta myyjiltä kuultua. Jotkut vaatii että on vaihdettu hd vetoakselit jos roverin perään laitetaan detroit locker. 10 boorisiin ei edes suostunut myymään. Salisbury:n suositteli vahvempia akseleita. Hinnaltaan luo detroit locker olis paljon houkuttelevampi kuin arb.
Mua kanssa kiinnostaa kokemukset näistä automaattilukoista ja niiden järkevyydestä pätkä serieksessä. Mulla on salisburyn akseliprojekti taas vähän edenny ja ennenkuin sen viskaan auton alle oon miettiny että laittaako lukon vai ei. Arb paineilmalla on mun pienille tuloille vähän kallis vaikka oliskin parempi vaihtoehto...
Miten toi automaattilukko yhdistettynä lyhyeeseen akseliväliin toimii talvella maantiellä? Onko tappopeli takavedolla?
Entäs automaattilukko etuakselilla yhdistettynä vapaanapoihin, eli maantiellä takavedolla navat auki ja maastoon navat kiinni ja menoks?
Itse haavelin taakse Locker eteen TrueTrac yhdistelmää. Onko kokemuksia defenderissä tallaisista?
Tietääkseni Ahosen Antilla on Discossa Detroit locker taka-akselilla ja Truetrack edessä. Tästä ollut topiikki aikaisemmin. Etsi vaikka haulla.
Vastaan nyt kuitenkin, vaikka tuntuu, että hieman vierestä, koska on HCPU ja takana siis se Uriah Heepin levyn mukaan nimetty tasauspyörästö. Pari vuotta Detroitin lukko on toiminut ongelmitta, mutta persoonallinen se kyllä on. Välystä tuli takapäähän aivan havaittavasti, tasaisella kaasulla kulmiin ajaminen on jo opittu. Tikitystä ei kuulu lainkaan, mutta yllättäviä kolahduksia tulee ajoittain. Ohjaus tuntuu entisenlaiselta. Liukkaalla ei suuria yllätyksiä ole antanut (paitsi yhden yllätys-U-käännöksen todella lipoisella kelillä). Amazoniin verrattuna perän luistattaminen vaikeampaa, varma ei voi olla, lähteekö ensin perä sladiin vai tasaisesti puskemaan. Kun minulla teini-ikä alkaa helpottaa, niin tämä ei ole suuri ongelma. Maastossa kolmas sutiva pyörä on ollut iloinen asia, vaikka mitään HC-offia en harrastakaan.
Joo. Sikäli hivenen vierestä kun olen ymmärtänyt että nimen omaan Rover perissä oisi ollut kestossa ongelmia. Mutta muut ominaisuudet varmaan aika likellä samat. Jossakii joku väitti jotta akseliväli ei sais olla alle 100 tuumaa.
Tiedustelin Ashcroftilta lisä infoa jotta mikä nuissa särkyy ja millasessa käytössä, niin kuulemma kytkinlevyt ja vaihtelevassa käytössä. Ei hirveen informatiivista.
Jos kellä on kokemusta: niin kuin isoja renkaita on detroit Locker kestäny ja millasella akselivälillä ja millasella käytöllä?
Jos jolla kulla on edullisesti tarjolla 1990 10spl perän tasauspyörästön runkoa eli häkkiä jossa ristitapin reijät oisi ihan mitoissaan niin saapi tarjota.
Itellä menee nyt eteen true track ja takanen jääpi auki. Samalla päivittyy myös etuakselin hilut 10spl->24spl vakio kamppeiksi vetareiden ja murrosten osalta. Laitan sitte sen onnistumisesta osanumeroineen lisää infoa threadiin jossa aiheesta oli puhetta aiemminki. Jos se ei mee kivutta niin huuan "Jeesus Saatanaa".
Nonni. Detroit locker taka-akselilla ollu jonkin aikaa ja maantie kokemuksia voi jo hieman jaella. Pätkä-Serieksessä huomaa risteyksessä kääntyessä kun rupee kaasuttamaan reippaasti käännöksen loppuvaiheessa, että auton etupää "muljahtaa" sivusuunnassa. Voipi olla hauska talvi tiedossa, jos ei oo varovainen...
Toi lukkohan toimii niin että se on aina lukossa kun ajaa suoraan ja sitten kun rupee kääntämään se antaa ulkokaarteen pyörän kytkeytyä irti vedosta ja pyöriä vapaana kovempaa kun sisäkaarteen pyörä. Eli auto vetää vain sisäkaarteen pyörällä (niin kauan että sisempi rengas sutasee tai kurvi suorenee.). Tosta se muljahdus käsittääkseni johtuu että kun kaasuttaa, pyrkii sisäkaarteen pyörä työntämään autoa ulkokurviin hetkellisesti.
Maastokokemuksia ei vielä muuta kun ojan ylitys rinteeseen niin että joustot loppuu mutta meno jatkuu. Aika jännä olo kun auto keikahtaa kulmalta toiselle. Kaataminen on aika paljon helpompaa nyt... :wink:
mites lukko ja talviajo kokemuksia on patka seriesilla kertynyt :?:
ja kiinnostaa myos tuon salisbury peran asennuksen helppous/vaikeus lyhyeen seriesiin.
No nyt voi jo sen verran kommentoida että maantieajossa ei haittaa mitenkään eikä pidä ääntä, mutta kaarteissa ja risteyksissä saa olla varovainen kaasun kanssa talvella. Kun risteyksestä menee ihan pintakaasulla neutraalisti myötäillen, kuten muutenkin yleensä ollu tapana ei onkelmaa.
Vetohommissa autojen tai tukkien vedossa on kiva kun kolme pyörää vetää varmasti.
Huomenna Halikkoon möyrimään virallisesti maastoon.
Hitsi kun sais aikaseks tehdä tosta Salisburyn akselinvaihtoproggiksesta virallisen kertomuksen. Kuvia otin reilusti ja helpottaahan se muiden näpräilyjä kun joku kertoo miten kannattaa tehdä tai ei... Projekti vie hieman aikaa, mutta on suht helposti toteutettavissa. Pientä hitsailua vaatii, mutta ei ydinfysiikkaa.
no mina voin taalla muistutella projektikertomuksen teosta

tämä kiinnostaa minuakin. lisää vetäviä pyöriä edulliseen hintaan

Minuakin, ajatus mahdollisimman monesta vetävästä pyörästä on kutkuttava!!
Andy
En tiedä mimmoista offailuja porukka täällä harrastaa, mutta itse olen huomannut, että paikoin on mukavampi, kun takaperä on avoin. Varsinkin talvisin metsässä auto kääntyy paremmin, kun sisempi takapyörä ei kanita vastaan. ARB:lla sen kun nappaa lukon auki tiukan paikan tullen ja sit taas kiinni kun on hieman suorempaa.
Detroidissa ja muissa vastaavissa automaattilukoissahan kääntyessä sisempi pyörä vetää ja ulompi tulee 'vapaana' jolloin lukko laittaa hanttiin tiukassa kurvissa.
Tallikaverilla on vääränmerkkisessä takana detroit ja huomaa kyllä kesälläkin että kääntyessä sisempi takarengas kaivaa maata/luistaa tallin lattialla.
Voi tietysti olla marginaalinen ongelma, mutta itse olen tyytyväinen arb:iin ollut enkä sitä detroidiin vaihtaisi.

Itellä tuo detroit locker ollut takana jo muutaman vuoden ja ihan tyytyväinen ollut. Automaattilukko on tietenkin automaatti ja kuski ei voi vaikuttaa siihen kuten noissa "oikeissa" kytkettävissä lukoissa. Automaattilukon kanssa ei tarvi räplätä kytkimillä ja automaattilaatikon kanssa vaihdekepillä

Maastoajoa sen mitä on ajanut siitä on kyllä ollut hyötyä. Eteneehän se paremmin ja ei jää esim ristiriipuntaan niin vähällä. Pitävällä pinnalla kuuluu selvä naksutus varsinkin peruutettaessa kurviin kun lukko antaa myöten. Takavetarit on orkkikset 24booriset ja eipä nuo ole hajonneet.
Talviajossa liukkaalla ensin yllätti muutaman kerran, mutta kun metkut tietää niin äkkiä sille oppi. Omani sain edukkaasti ja olen ollut hyvin tyytyväinen

Mitä tuon hintaero mahtaa olla tänäpäivänä vaikka arbbiin? Voi olla että jos kaupasta uutta hommaisi se olisi kytkettävä. Etupäähänkin ainakin tarkoitus jossain vaiheessa laittaa lukkoa kans.
Hitsi kun sais aikaseks tehdä tosta Salisburyn akselinvaihtoproggiksesta virallisen kertomuksen. Kuvia otin reilusti ja helpottaahan se muiden näpräilyjä kun joku kertoo miten kannattaa tehdä tai ei... Projekti vie hieman aikaa, mutta on suht helposti toteutettavissa. Pientä hitsailua vaatii, mutta ei ydinfysiikkaa.[/quote]
Oliskohan se liikaa vaadittu pyytää että tekisit tarinan kuvien kera kun kiinnostuneita on jo aika monta

arska Wrote:Itellä tuo detroit locker ollut takana jo muutaman vuoden ja ihan tyytyväinen ollut.
series3kalle Wrote:Nonni. Detroit locker taka-akselilla ollu jonkin aikaa
Moi, asensiko kumpikaan teistä itse tota lukkoa? Oliko mitään ongelmia tai mitä pitää ottaa huomioon? Itsellä menossa 24 Spline lukko Discoon.
t. Kaitsu
Otin alkuperäisen perän irti aksilasta ja laitoin sen ja lockerin yhdelle pajalla jossa ne yhteytettiin 8) Paluupostissa tulleen valmiin irtoperän heitin taas itse kiinni. Peräremppoja en ole tehnyt ja en alkanut tuossa harjottelemaan .. laiskotti. Kyllä tuo varmaan on itsekin kenen tahansa tehtävissä kun on perushuolellinen ja jotain ruuvannut.
Pystyy itekin vaihtamaan, heittokellon ja magneettijalan melkeenpä tarvii säätöä varten mutta muuten melko yksinkertainen toimenpide.
iikka- Wrote:Pystyy itekin vaihtamaan, heittokellon ja magneettijalan melkeenpä tarvii säätöä varten mutta muuten melko yksinkertainen toimenpide.
se on muuten mittakello

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Yksi vanhimpia lienee heittokello. Sillä nimittäin näkee miten "mitta heittää" :roll:
no niinhän se on, kunhan jeesustelin :twisted:
Detroitin asensin itse Salisburyn akseliin ja oli kyllä helppo homma kun oli akseli kaiken lisäksi pois auton alta.
Vetarit pois+ olisko ollu n.10+4pulttia auki, murikka ulos kuorestaan,+10 pulttia auki, tasauspyörästön rattaat ja tappi pois, lukkomötikkä tilalle(tässä kohtaa joutui käyttämään n.5min viilaa) ja nippuun takasin kierrelukitteella varmistaen.
Jos murikka on hyvässä kunnossa ja ei tarvii vaihtaa laakereita,rattaita, säätää tms. niin on helppo. Ainoa asia mikä tuossa on "hankalaa" on akselikuoren varovainen venyttäminen erikoistyökalulla, jotta perämurikan saa kuorestaan ulos ja takasin. Pajalta saa apua tähän ja sieltä se lukkokin löytyy.
Rover perään tosin taitaa mennä enempi aikaa ja sisältää enempi säätelyä.
series3kalle Wrote:Ainoa asia mikä tuossa on "hankalaa" on akselikuoren varovainen venyttäminen erikoistyökalulla, jotta perämurikan saa kuorestaan ulos ja takasin.
Onkos tämä venytystoimenpide ainoastaan Salisburyllä vai myös Rover -akselilla tarpeen että saa murikan ulos (sisään?) ?
Ainoastaan Salisburyllä, Rover-perissä murikka irtoaa kuorineen päivineen. Hyviä kuvia tästä ei tietenkään ole..
Andy
Tässä muutama kuva, kun vaihdoin Rangeen torsenin toiseen perään. Kai siitä vähän näkee miten homma menee ja perän rakenteen ainakin.

Onkos tässä pääkaupunkiseudulla kellään noita Saliburyn venyttimiä lainata?
hanes Wrote:Onkos tässä pääkaupunkiseudulla kellään noita Saliburyn venyttimiä lainata?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765209/Asennusrauta-18
Yhdellä irtoo, kahdella varmasti....
Ja uusissa akseleissa tarvii tuo "venyttimen", ajettuun perään tulee ihan pikkuruuvarillakin ulos.... Ei muuten, mutta aloittelija sitten halkaisee tuon kuoren TODELLA helposti!
Tämä opittu Volvolla, kun myivät kitkalukkoa 500mk hintaan -80 luvun loppupuolella. Ja muuten kauppa kävi, kun asennusaika tais olla 2h paikkeilla ja keikan siitä kuitenkin sai ihan helposti!
Kiitos Mikki.
Onks tuo semmoinen nk "rekkarauta" elikkäs rautatanko jonka toinen pää pyöreä kartiomainen ja voinen pää latta?
Tosa Motonetin jutussa ei ollu kuvaa....siks kyselen.
hanes Wrote:Kiitos Mikki.
Onks tuo semmoinen nk "rekkarauta" elikkäs rautatanko jonka toinen pää pyöreä kartiomainen ja voinen pää latta?
Tosa Motonetin jutussa ei ollu kuvaa....siks kyselen.
Melkein.
Tämä on taivuteuttu hel..tin pitkä ja iso ruuvari kahvalla, korjaamoslangilla "jerkku"....