Ahosensetä Wrote:ABS:n vika ei selviä netin välityksellä. Vaatii testerin käyttöä, koska vikavaihtoehtoja on useita. Kotikonstein ei voi tehdä juurikaan mitään (no, ehkä mitata anturit jos joku niistä olisi viallinen).
Mulla on sama vika, ja voisin vaikka maksaa jos joku osaisi sanoa oikean diagnoosin. Osia osaan vaihtaa ihan itse, varsinkin kun vaikuttaa olevan hieman arpapeliä. Valitettavasti vaihtoehtona ei ole ajaa autoa Pajalle Lietoon saakka, joten kokeillaan näin etänä. Onhan mulla testerikin käytettävissä. Tarkoittaa siis sitä, että jos vaikka Ahosensetä tietää mikä vikana on, niin saa laittaa tunnin laskun oikean, vielä itse keksimättömän vastauksen toimittamisesta mun yv-laatikkoon.
Ensin siis kiukutteli oe napa, diagnosoitiin Huoltorepissä. Vaihdoin uuden ja ongelma poistui, ja kuittautin valot Karaasissa. Samantien pihasta ajettuani vaan pärähti vt navasta sama signaaliongelma päälle, ja nyt siis tulee testerin mukaan satunnaisesti sekä liian heikkoa että epävarmaa signaalia. Seurauksena tietenkin kolme keltaista valoa aka. three amigos, jotka poistuvat vain testerillä.
Kyseinen vikaa antavan nurkan napa on varmaan ok. Upouusi anturi voi toki olla rikki heti alkuunsa. Samoin signaali voi pätkiä varmaan myös anturin liittimestä eteenpäin mentäessä, johtohan näyttää katoavan johonkin isompaan nippuun. ABS-yksikön venttiileistä tulisi varmaan oma vikakoodinsa, joten se lienee siis mulla ihan ehjä. Mitä muita kohtia kannattaa kollata läpi? Alkaa vähitellen ärsyttämään kun ei pääse mönkimään hankeen "sähkölukoilla".
EDIT:
Ulkomailta aiheesta löytyy vaikka kuinka paljon osaamista. Ajattelin aloittaa tämän listan mukaan vaikka jarruremontilla, kun se nyt kuitenkin tulee pian eteen.
List of possible causes below (Testbook will narrow it down)
1. Worn or non-genuine brake shoes (said to be no.1 cause in US). Rattle or squeal can apparently activate sensors. One user reported that a rattle from a loosely secured brake pipe had set his off.
2. Faulty earth connection behind n/s headlamp.
3. Failed sensor.
4. Damaged wiring.
5. Damp or dirty harness connector at hub (replacement sensors now supplied with direct connection to ecu).
6. Early SLABS ECU software. Replacement with later part no SRD500070, which has better software with a wider tolerance, may solve problem.
7. Badly seated replacement sensor. Apparently may be difficult to seat the rubber O ring correctly on the Disco II, and this can cause the sensor bracket to bend and give incorrect gap. One poster (Eight-in-a-Vee I think) suggests replacing the rubber seal with a very small amount of silicone sealer.
8. ABS modulator switches. It is possible to service the switches without replacing the modulator (LR service kit)
9. ABS modulator unit. Expensivo! Probably not economic to replace on most cars.
10. Play in bearings
11. Modulator caps recall. There was a recall to replace the modulator unit caps with thicker ones. Part no B148.
12. Unequal tyre pressures.
Get the fault checked on Testbook or similar.
If it's shown as a wheel sensor fault check for hub play. If no play try replacing sensor. If there is play replace hub (c/w new sensor fitted).
If that doesn't work and it's an early model, try later model SLABS ecu.
If it's shown as the ABS modulator there are various things to try (like replacing brake fluid, hitting it with hammer, repair kit) - do a search.