Terve, ensimmäinen postaukseni tänne. Olin tänä talvena kiertämässä lantikalla ympäri Pohjoismaita kirjoittamassa nuorista teknologiayrityksistä ja yrittämisestä. Matkaa tuli yhteensä 13500, joka ajettiin TD5 Defenderillä. Se toimi moitteettomasti ja pitkästä ja kylmästä ajosta huolimatta ihastuin kyllä autoon. Tarina ja kuvat täältä:
http://travellingsalesman.mobi
Nyt kaikkien tahojen kanssa on ollut hyvää keskustelua jatkosta ja paljon mielenkiintoa tuntuu olevan. Talvimatka toteutui laina-autolla, mutta jos jatkamme, pitäisi hankkia oma jatkuvaan käyttöön.
Budjetimme ei ole järin iso, mutta Lohjalla olisi yksi auto mielessä. Seinäjoelta kuitenkin löytyy sellainen, missä on kolmannes vähemmän kilometrejä ja valmiina varusteluita, joista tykkäisimme (Webasto, astinlaudat). Lohja olisi kyllä mukavan lähellä Seinäjokeen verrattuna, ja asiantuntemusta tuntuu löytyvän. Mutta kenties olisi tyhmä olla tutkimatta pohjoisempaakin löytyvää. Hinta on kylläkin yli budjetimme, mutta ehkä siihen löytyisi jokin ratkaisu jos se olisi jotenkin tosi selvästi paras vaihtoehto.
Onko kukaan nähnyt kyseistä autoa tai olisi alueella?
Tarkoitatko Auto-Kaaren autoa?
En ole käynyt katsomassa, mutta voin tutkia sen loppuviikon aikana kun olen Seinäjoelle menossa. Mitä erityisesti haluat tietää siitä?
Laita privaa.
TT
Setok Wrote:Lohja olisi kyllä mukavan lähellä Seinäjokeen verrattuna, ja asiantuntemusta tuntuu löytyvän.
Ilmeisesti olet zoomailemassa Lohjan Laatuautojen valikoimia. Asiantuntemusta sieltä varmaan löytyy, mutta hinnoittelu ei ole mielestäni lainkaan tästä maailmasta eli huomioi se, jos kaupoilla suunnittelet käyväsi. Kaksi kertaa on kuumeen iskettyä tullut siellä käytyä, mutta "huollettu, RE-käsittely" maininnoilla varustettu yksilö on ollut molemmilla kerroilla kehnokuntoisempi ja HUOMATTAVASTI vapailla markkinoilla myytäviä kalliimpi. Ei ole kauppoja syntynyt, vaikka tosissani olen siellä konttorikopissa jo istunut

Laatuautoilla hyvinkin. Tätä yksilöä kävimme katsomassa:
http://www.nettiauto.com/land-rover/defender/3607235
En voi vielä asiantuntijaksi väittää itseäni, mutta mekaanisesti vaikutti OK:lta ja kaikki toimi. Rungossa ei tippunut palasia kun koputtelin... Sisältä auto oli ihan käytetyn näköinen ja varmaan nähnyt oikeata Lantikkakäyttöä. Eli kannnettu juttuja eikä mitenkään silkkihansikkain käsitelty edustusauto — mutta se ei minua niinkään huoleta (käyttöön niitä on tehtykin). Lämmitin oli varsin tehokas! Tuulilasissa oli kulmassa halkeama. Yksi oven tiiviste oli rikki ja ovien alapuolet näytti siltä, että asioita on alkanut tapahtua (mutta ei ehkä vielä hälyttävästi). Ohjaus tuntui aavistuksen löysältä, vaikka olen kokenut pahempaakin Lantikoissa. Takana "cross memberilla" (mikä onkaan suomeksi) oli pieni pystymuotoinen kolhu. Itse kaverin kanssa veikkasimme, että kenties osuma peräkärryn kanssa, tai sitten hiljaa peruutettu joskus tolppaan. Myyjä ei kuitenkaan osannut kertoa mistä olisi, mutta ei uskonut olevan ainakaan mitään vakavaa. Kytkimen puremispiste oli vähän alhainen mun makuun, mutta siihenkin melkein tottui koeajon aikana.
Jos Lohjan hinnat ovat korkeat, mikähän mahtaisi olla teidän arvio autolle?
Islannissa kyllä tuli katsottua jonkin verran hintoja, ja kyllä ne muistaakseni olivat aika kohtuullisia. Halvempia kuin Suomessa (tietenkin) ja yleisestikin halvempia kuin kilpailijat, vaikka syystä tai toisesta sielläkin Toyota on ollut aggressiivinen valloittaja. Ilmeisesti vielä 70- ja 80-luvulla Lantikka oli melkeinpä ainoa auto, mutta sen jälkeen japanilainen koneisto on jyrännyt (ainakin joku paikallinen perustelu luotettavuudella). Tälle foorumille pitäisi varmaankin järjestää reissu Islantiin. Sen verran huikea paikka oli ja autokin pääsee oikeuksiin! Se oli myös ainoa paikka missä Lantikka ei tuntunut isolta autolta. Vihreidenkin puheenjohtaja kuulemma ajelee isolla Land Cruiserilla.
Jonkin verran tässä pohdittiin tuomista esim. Briteistä tai ehkä Saksasta, mutta kun lisää Suomen autoveroja ja tuontikustannuksia niin hintaero ei ollutkaan enää niin selvä + on enemmän riskiä ja vaikeampaa selvittää jos tulee ongelmia. Lisäksi asioita on lähdössä liikkeelle suhteellisen pian ja mielellään hyötyisimme markkinointimielessä autosta hyvissä ajoin.
Mitä vähän vanhempiin tulee niin Tdi:t on kyllä kiven takaa Suomessa. Tykkään kyllä, että elektroniikkaa on vähän (oma autoni on Caterham 7

). En muista nähneeni juuri yhtään sellaista myynnissä. En ole koskaan moisessa istunut joten en tiedä uskaltaisiko sokkona hypätä siihen kelkkaan... Emme kuitenkaan vielä täysin olla poistumassa sivistyksestä. Itä-Eurooppa ja Venäjä nyt lähitulevaisuudessa ehkä eksoottisimmat paikat.
solihull, Auto-Kaaren auto oli juurikin mielessä. Laitanpa privaa.
Quote:Ilmeisesti olet zoomailemassa Lohjan Laatuautojen valikoimia. Asiantuntemusta sieltä varmaan löytyy, mutta hinnoittelu ei ole mielestäni lainkaan tästä maailmasta
Eikös väliraha kuitenkin ratkaise? Minusta ainakin olisi mukava, jos vaihdokkini arvostettaisiin korkeammalle kuin vaikkapa Inchcapella, ei-LR-liikkeistä puhumattakaan. Tietysti jos on liikkeellä ilman vaihtoautoa, niin tilanne voi olla huonompi.
Eero Wrote:Quote:Ilmeisesti olet zoomailemassa Lohjan Laatuautojen valikoimia. Asiantuntemusta sieltä varmaan löytyy, mutta hinnoittelu ei ole mielestäni lainkaan tästä maailmasta
Eikös väliraha kuitenkin ratkaise? Minusta ainakin olisi mukava, jos vaihdokkini arvostettaisiin korkeammalle kuin vaikkapa Inchcapella, ei-LR-liikkeistä puhumattakaan. Tietysti jos on liikkeellä ilman vaihtoautoa, niin tilanne voi olla huonompi.
Tämä tulee projektimme käyttöön, eli vaihtoautoa ei tosiaan ole. Tosin en tiedä oliko kommentti osoitettu yhtään mulle vai ihan yleisenä pointtina...
Yhtenä esimerkkinä se, että tällä hetkellä Lohjalla on myynnissä punainen -90 mallin Range reilulla 12 000 pyynnillä ja nettiautossa vastaavilla kilometreillä niin ikään autoliikkeessä juuri leimattu saman värinen ja hinta muutaman satasen päälle 3 000. Saa siinä Liukkonen antaa varsin hyvän tarjouksen, että tuo ero kompensoituu. Sama hintapiikki koskee muitakin mitä olen vuosien varrella katsellut,,,
Ei tarvitse lähteä Tuusulaa kauemmas, kun tulet hakemaan tämän helmen

TD5, 2004 ja 150tkm naksahti mittariin juuri. Hyvä peli, naftamittari ei toimi. Puut käyn mökillä vielä kaatamassa, sitten voit auton hakea... Ja varustepakettiin kuuluu kaikki tarvittava mitä kuvissa näet. Jopa tuo kumivene, jos sellaista tarvitsette.. Vaimonkin voit ottaa, mutta jätä edes tuo tytär :oops: Soittele! Nollaviisnolla-kolmekolmekakskuuskuusseittämänyheksän.
http://picasaweb.google.com/nupikkala/Defe#
Kiitokset, Teemu, tuostakin. Hienon näköisiä kuvia ja kyllähän tässä nyt tuli vielä yksi vaihtoehto lisää harkittavaksi. Ei oo elämä helppo

Ja jos tuot auton ulkomailta niin voi käydä niin että tulli käyttää markkina-arvohintoina noita käsittämättömän kalliita autoja.
Juu, tuo tullijuttu on kyllä ikävä. Koko autoverotusjärjestelmä täällä Suomessa on lähinnä vitsi.
Onko Lohjasta sitten muita kokemuksia, jos unohtaa hinnan vähäksi aikaa (jossa ei musta netti-ilmoituksia vertailemalla ole Defendereissä ihan niin hurja ero muihin)?
Olen ostanut sieltä käytetyn auton ja siinä ilmennyt vika korjattiin ihan OK. Vaihtohyvitys vanhasta oli hyvä. Kyseessä on autoliike ja autoliikkeellä on aina suurempi vastuu myymästään tavarasta kuin yksityisellä jolla ei ole mitään vastuuta. Voisin vaihtaa jatkossakin sieltä auton jos sopiva kohdalle sattuu.
Kertyneen kokemuksen perusteella, varsinkin käytetyn, Defen hankinta on haasteellinen rasti.
Vuosimalli, mittarilukema ja ulkoinen olemus eivät kerro kaikkea.
Täälläkin on lukuisia aiheita, jossa voi tutustua Defejen yksilöllisiin piirteisiin...
Edullinen hankintahinta ei takaa lopulta edullisinta, varsinkaan parasta, vaihtoehtoa.
Uusissa yksilöissä huomattavia eroja, miten ja kuinka perusteellisesti takuuaikana on "viimeistely" suoritettu...
Virallisen huolto-ohjelman mukaiset toimenpiteet eivät ole tarpeeksi kattavat todelliseen tarpeeseen...
Oman SaferiVanini hinta on muutaman saksalaisen offipajan arvion mukaan on Saksassa suurin piirtein sama, miten olen oman Defeni Suomen veroineen hinnoitellut.
Mikäli kaksi(kolme) istuinta riittää, niin
täältäkin löytyy Defenderi, jota on käytetty pääasiassa siihen tarkoitukseen, johon se on rakennettu.
... löytyy myös kiinteä invertteri...
T,
Jukka
Ps. Yleensä mikäli haluaa halvan ja hyvän, niin pitää hankkia kaksi. :wink:
Juurikin sun autostas laitoin Setokille privaa ja yllytin ostamaan (minä sulta autostasi kyselin ja puhelimessa viime viikolla asian tiimoilta turistiinkin), mutta paha kyllä Setokillakin sama tilanne kun mulla eli loppupeleissä jakkaroita tarvitaan enämpi. Kunpa olis taloudessa vain yksi lapsi siperianhuskyjen lisäksi, niin etpä enää kaupittelisi Defeäsi, vaan se seisois mun pihallani :wink:
Joo, tosiaan meillä on suunnitelmissa, että muutamiin reissuihin lähtisi jonkinmoinenkin poppoo, jolloin paku ei valitettavasti meille riitä. Jos olisin vain itselleni hankkimassa niin paku voisi olla hyvinkin järkevä hankinta. Kevyempi verotus ja hyvää tilaa takana. Plus korotettu katto musta näyttää oikein asialliselta 8)
Noniin, eli projekti hommasi Lantikan
Päädyttiin tuohon 2003 vuoden autoon Lohjalla. Ne tekivät mielestämme kohtuullisen tarjouksen ja paketin ja ovat ainakin tähän asti olleet auttavaisia. Tulee ainakin oikeanlainen mieliala kun siellä käy ja piha on täynnä Defendereitä ja ne osaavat sitten modatakin tarpeisiin. Ja tosiaan Seinäjoki on sen verran kaukana, että ongelmien selvittäminen olisi vaikeata. Kaiken kuulemani perusteella Seinäjoella oleva on kuitenkin erittäin pätevä laite, joten suosittelen käymään katsomassa jos harkitsee moista.
Auto on tähän asti toiminut erittäin hyvin. Muutamia pieniä puutteita on, joita Lohja lupasi vielä hoitaa. Tänään pääsikin auttamaan juuttunutta naapuria ja sen pakua kun Espoossa oli satanut aikamoisesti lunta. Mutta vetohomma ei meinannut oikein onnistua kun lunta oli niin paljon, ja oli niin jäinen ja märkä, että kaikki neljä pyörää suti. Kaivautuivat vielä sen verran syvälle, että piti Lantikkakin kaivaa ulos! :oops: Siihen ei paljon loppujen lopuksi vaadita, että nelivetoautokin pyörittää iloisesti kaikkia pyöriä liikkumatta mihinkään. Mutta varmasti kuskin taidoissakin vielä viilattavaa.
Kiitokset kaikille mielipiteistä ja avusta tässä projektissa. Toivottavasti teimme fiksun päätöksen ja voitte seurata kun teemme erilaisia matkoja ympäri Eurooppaa — ja miksei muuallekin — Defenderillä.
onnea hankinnalle... Ihailen päättäväisyyttä ja ripeyttä defenderin hankinnassa. Itse olen kohta vuoden ollu hankintaa valmistelemassa ja sopivan kohteen löytyminen on yhä edessä. Toisaalta kiirettä en ole kaverikseni edes aatellut. Huopaan ja soudan, defe vaiko tojota lc. Vaaka vuoropäivin jommalla kummalla puolella. Ja kun soppaa hämmentää myös vaimo melko ehdottoman värivaatimuksen kanssa niin odotusta riittää. Mahtaako näitä oranssinpunaisia G4 110 edes olla olemassa kuin kuvissa. Musta tai oikein tumma sininen kuulemma saattas kelvata. Ja siis 9-paikkainen ehdottomasti... Mutta toisaalta rauhassa defeä lähestyminenkin on kiintoisaa.
Setok: onnea uudesta perheen jäsenestä
Castillo: Eikös maalia saa maalamoilta

Käsittääkseni se G4 väri ei ole tuotantoautoissa, vaan maalauttavat vartavasten, kuten aikaanaan myös noita CT autoja. Mäkin tykkään kyllä tuosta G4 väristä, sopii Defenderiin oikein hyvin

castillo Wrote:onnea hankinnalle... Ihailen päättäväisyyttä ja ripeyttä defenderin hankinnassa. Itse olen kohta vuoden ollu hankintaa valmistelemassa ja sopivan kohteen löytyminen on yhä edessä. Toisaalta kiirettä en ole kaverikseni edes aatellut. Huopaan ja soudan, defe vaiko tojota lc. Vaaka vuoropäivin jommalla kummalla puolella. Ja kun soppaa hämmentää myös vaimo melko ehdottoman värivaatimuksen kanssa niin odotusta riittää. Mahtaako näitä oranssinpunaisia G4 110 edes olla olemassa kuin kuvissa. Musta tai oikein tumma sininen kuulemma saattas kelvata. Ja siis 9-paikkainen ehdottomasti... Mutta toisaalta rauhassa defeä lähestyminenkin on kiintoisaa.
Meillä sikäli varmaan eri tilanne, että oli intressejä päästä jatkamaan meidän projektia. Eli kun auto ei tule henkilökohtaiseen käyttöön, ja muutama kandidaatti löytyi niin katsottiin, että millä päästään parhaiten eteenpäin. Eipä siinä mitään, kyllä tuo meidän auto sopisi mukavasti henkilökohtaiseenkin toimintaan.
Mitä Defeen vs LC:hen tulee niin jos sydän yhtään kallistuu Defeen niin kyllä se melkein pitää olla sitten se, koska muuten niitä katselee koko ajan kun ajavat ohi, että "Olisikohan sittenkin pitänyt". Sitten jos on moisella ajanut jonkin aikaa, ja toteaa, ettei enää ikinä, niin ainakin on sydämen vaivoja hoidettu alta pois
Oletko katsonut sitä Seinäjokilaista sitten? Se on kuvien perusteella tumman vihreä, joka nyt vaimolle voi olla melkein kuin tumman sininen, ja ilmeisesti aika hyväkuntoinen.
Setok Wrote:Se on kuvien perusteella tumman vihreä, joka nyt vaimolle voi olla melkein kuin tumman sininen
Et taida olla naimisissa? :lol:
Defen perään haikailusta olet tasan tarkkaan oikeassa: se vaiva ei hellitä ennen kuin lääke on nautittu. Tai kärsitty..
Mutta kun ajaa Defellä ja toteaa sen olevan traktoriakin hirveämpi, epäkäytännöllinen kulkine ja myy pois niin pian taas kuitenkin katselee niitä samanlaisia uudelleen. Se on tauti, joka ei koskaan parane...ja vie miehen hautaan saakka.
TT
Eero Wrote:Setok Wrote:Se on kuvien perusteella tumman vihreä, joka nyt vaimolle voi olla melkein kuin tumman sininen
Et taida olla naimisissa? :lol:
Defen perään haikailusta olet tasan tarkkaan oikeassa: se vaiva ei hellitä ennen kuin lääke on nautittu. Tai kärsitty..
No en vielä naimisissa. Kihloissa kylläkin. Ilmeisesti on vielä opittavaa

solihull Wrote:Mutta kun ajaa Defellä ja toteaa sen olevan traktoriakin hirveämpi, epäkäytännöllinen kulkine ... ...ja vie miehen hautaan saakka.
TT
:lol: Lohduttavaa :roll:
Setok Wrote:Noniin, eli projekti hommasi Lantikan
Päädyttiin tuohon 2003 vuoden autoon Lohjalla. Ne tekivät mielestämme kohtuullisen tarjouksen ja paketin ja ovat ainakin tähän asti olleet auttavaisia.
Myöhästyneet onnittelut minultakin hankinnan johdosta !! Lohduttavaa kuulla, että Lohjalla kaupantekokin onnistuu ainakin toisinaan. Minä se edelleen omaani etsin,,,
Pidäthän foorumilaisia ajantasalla autosi suhteen, ettei tarvitse pelkästään käydä tuolla linkaamallasi sivulla kuvia katsomassa ja kuolaamassa perään

Juu, ilman muuta pidetään ajantasalla. Oikeastaan jos täällä on pääkaupunkiseudulta ihmisiä, jotka tykkäävät renkaidenpotkimisesta tai joilla pysyy räikkä kädessä niin olisi ihan hauska tavata ja vertailla kokemuksia ja oppia yhtä sun toista.
Kun tulee toivon mukaan jossain vaiheessa uusia pitkiäkin reissuja niin olisi hyödyllistä osata tehdä muutakin kuin katsoa öljytikkua