Olen hankkimassa näillä hetkillä RRC:iin uusia kumeja. Merkki ja malli on päätetty, mutta vielä mietin leveyttä. Automaailman nykytrendi on levenevään suuntaan, mutta omat kokemukseni Classicilla eivät tätä trendiä juuri tue, sillä leveämpi kumi mm. vetelee urissa selvästi helpommin. Tietysti vetelyyn vaikuttaa renkaan muutkin ominaisuudet kuin pelkkä leveys, mutta kovin moni "tavan"autojakin ajava harmittelee leveämpien kumien vikuroivempaa menoa. Ja käsittäisin kapen renkaan pitävänkin paremmin kuivaa kuumaa asfalttia lukuuottamatta.
Mitä kokemuksia teillä on? Nyt mietin 205/80R16 ja 235/70R16 välillä.
Leveämpi on toki komeampi, mutta miten muuten se on parempi?
Kyl tommoset 14,5" leveet munmielestä jo alkaa oleen hyvät suohiippailussa.
ja pinta-alaa saa lisää kun laskee paineita...
... TÄ
jaa sä tarkotit katurenkaita, suomessa on ihan turha laittaa normikäyttöön leveitä kiekkoja muutakuin ulkonäön vuoksi. Maamme surkeilla uraisilla teillä vetelee jopa pitsaleikkurit.
Itse olen pakettiautokäytössä huomannut pinnattujen renkaiden olevan yllättävän hyvät, urat eivät aiheuttaneeet läheskään niin paljon ohjaamista mitä "uudet" renkaat. Tässä paku tapauksessa vaikutta varmasti painoluokitus, mutta silti. Jäykkärunkoinen kulkee kuin juna.
Laittaisin kapeammat. Sopii tyyliin paremmin.
Lisäksi leveämpi rengas on suomen teillä paljon herkempi vesi ja loskaliirtoon.
Eli leveämpi ei ole parempi.
245/75 R16 ja menee VR...
(Varman Rauhallisesti)
Asiaa edesauttaa akselien linjaus runkoon nähden ja kulmien säätö...
Ei suoraan renkaan leveydestä mutta renkaista kuitenkin. Kävin tänään rengasliikkeessä asennuttamassa kumit vanteille. Tasapainotukseen he tarjosivat (minulle) uutta vaihtoehtoa, nimittäin tasauspusseja. Kertoivat että kun maasturien renkaita joutuu usein puntittamaan aika lailla, niin nämä pussit ovat toimineet oikein hyvin. Suostuin kokeilemaan. Pussit ovat n. kämmenen kokoisia littanoita paperipusseja (vähän eri kokoisia pusseja ei kokoisille renkaille), joissa on jotain hiekan tuntuista ainetta sisällä. Ne sitten hajoavat seuraavan n. 100 km:n matkalla leviten pitkin kumin sisäpintaa. Maksoivat n. 10e/pyörä. Käteviä ainakin rengaliikkeen kannalta, mutta kuinkahan käytännössä? Raportoin kun on jotain raportoitavaa.
Samalla (mulle) selvisi myös etteivät kaikki RRC:n aluvanteet (tai ns. kolmipuolavanteet) ole tubeless-vanteita. Jos ovat, ne ovat toki merkitty erikseen vanteeseen ja niissä on sisällä se kynnyskin, en vaan ollut aiemmin kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Sanoivat tosin että puhdas vanne ja uusi pehmeä kumi niin tod. näk. toimii silti. Suap nährä senkin!
Tuo tasapainotuspussi on kyllä ideana varmasti hyvä. Mietityttää vain, että kuinka se tasapainotusaine tms. osaa löytää oikean kohdan siitä renkaasta ettei se sitten kerry väärään kohtaan ja rengas alkaakin täristään entistä enemmän.
En epäile, etteikö se voisi toimia, mutta sisäinen insinööri vain miettii kuinka se toimii käytännössä.

airsoftin kuulat käy ihan hyvin painotuskuulista..
Noi on oikeasti hyvä keksintö, ikuna enää laita painoja vanteelle todetakseni että mihinkähän ne taas on lentäneet..
Mulla oli tasapainotus hiekat 36 tuumasissa TSl SX pyörissä ja kyllä se niissä toimi. Mahdottomiin ei nekään pystynyt, mutta kun sai flatspotit ajettua pois renkaista, niin sitten meni ihan kohtuu tasasesti. Se harmi tuosta hiekasta oli, että kun maaston mentäessä päästeli ilmaa venttiilin kautta tuppas hiekkaa meneen venttiilin väliin ja jumitti sen auki. Uuteen autoon tulevissa 38 renkaissa on kahdessa hiekat valmiiks sisällä. Ne ajattelin imuroida pois ja korvata noilla airsoft kuulilla.
No tuon olen iteki nekatiivisenä asiana hiekasta laittanut merkille. Aina pitää olla varalta venttiilin sieluja taskussa jos paineita laskee..
joten airsoft kuulia varastoon tääläkin

Vaihdoin viikonloppuna nuo uudet hiekkapussilliset kumit alle. Tänään lähdin töihin ja ensimmäset sadat metrit olivat hirvittävää tärinää. Kuuden kympin alue päättyi ja nostin (irvistäen) nopeuden kahdeksaan kymppiin ja tärinä tietysti yltyi. Muutaman sadan metrin jälkeen vapina alkoi äkisti rauhoittua; pussit rikki ja hiekka alkoi pelittää? Töihin päästyäni (13km) tärinä oli merkittävästi vähentynyt mutta vielä helposti vaikka vaimonkin havaittavissa. Paluumatkalla ei tapahtunut juuri mitään, eli nyt tilanne on siedettävä, ei hyvä.
Mutta takana siis vasta 30 km josta maantienopeuksilla vain kymmenisen kilsaa. Itse kumit (pinnoitettu Insa Ranger 205/80R16) eivät vedelleet ja olivat aika hiljaiset, pehmeätkin. Tosin ikävän rupulikumimaiset, siis Sahara-henkiset, saattaa tosin johtua tästä keskeneräisestä tasapainotuksestakin.
Kertokaahan kokeneemmat miten se hiekka lopulta toimii; tarttuuko se siis kiinni kumin sisäpintaan? Miten se pysyy kiinni eri lämpötiloissa? Vai irtoaa välillä ja sitten taas hakeutuu uudelleen?
Aika erikoinen ajatus ylipäätään laittaa hiekkaa renkaan sisään.. Kait se hiertää renkaan rikkikki pitemmän päälle :o
Hiekkapainotetut Insa Rangerit siis täristivät ikävästi parin sadan kilometrin jälkeenkin ja vein ne eilen rengasliikkeeseeen tarkistettavaksi. Renkaat purettiin, hiekka poistettiin ja sitten ne kasattiin uudelleen. Nyt painotus tehtiin perinteisin puntein. Lyijyklönttejä kertyikin aika reippaasti, siis luokkaa 80-170g/pyörä. Pyörittelyn aikana kävi lisäksi ilmi, että yhdessä kumeista oli pystyheittoa. Tämä pystyheitto taas selittänee epämukavan ajotuntuman, sillä nyt auto ei ajossa jytistä.
Tasapainotushiekan piikiin ei siis epämukavaa ajoa voi laittaa. Toisaalta jos renkaat olisivat tasapainotettu heti perinteisesti, olisi pystyheitto todennäköisesti löytynyt nyt läpikäytyä rumbaa nopeammin!
Mulla kävi näköjään parempi tuuri mun Rangereiden kanssa, ilman puntteja ja sattumalta myös ilman täristystä :roll:
Mä luulen että mulla oli vaan huono tuuri.