sensuuri iski jälleen....palstalla ei näköjään kritiikkiä ja arvostelua ei saa antaa muut kuin ns" moderaattorit".....! Sama pätee ilmeisesti myös kielenkäyttöön...!
Taitaa olla aika kerätä kampsunsa ja siirtyä vaikka offipalstalle...!
...lukekaa nyt ihemeessä äkkiä ennen kuin tämäkin poistetaan!
Quote:Moderaattori, joskus myös seriffi on internetissä käytävän keskustelun asiallisuutta valvova henkilö, joka toimii ylläpitäjän apulaisena. Moderaattoreita on chateissa, keskustelualueilla ja eri sivustoilla. Moderaattori on yleensä chatin tai keskustelufoorumin aktiivinen jäsen, jolle voidaan myöntää moderaattorin oikeudet. On myös olemassa ns. "palkkamoderaattoreita", jotka eivät ole chatin tai keskustelufoorumin käyttäjiä. Palkkamoderaattorit rekisteröityvät palveluun, jolloin saavat moderaattorin oikeudet. Palkkamoderaattoreihin ei välttämättä voi luottaa yhtä paljon kuin palveluissa tunnettuihin käyttäjiin.
Moderaattorin tehtäviin kuuluu valvoa sitä että käytävän keskustelun sisältö vastaa kyseisen keskustelun kriteerejä, sääntöjä ja että se yleensäkin pysyy hyvän maun ja netiketin mukaisena. Tarvittaessa moderaattori voi sensuroida keskustelijan viestejä tai antaa porttikiellon eli niin sanotun bannin huonosti käyttäytyvälle käyttäjälle. Moderaattorit pitävät kurissa myös mahdollisen spämmin, jota toisinaan keskustelufoorumeille ja chatteihin ilmestyy
Muilla palstoilla on
MODERAATTORILLA TAPANA ilmoitaa topikin postittajelle syy miksi juuri hänen lisäys poistettiin! Täällä ei ilmeisesti sellaista yleistä käytäntöä ole!
Mikä juuri SINUN mielipiteesi on asiasta?
//Janne
Hieman herkkä tuntuu moderointi olevan tällä palstalla ja itseltäkin on jotain posteja poistettu/siirretty mitään ilmoittamatta. Toisaalta se pitää palstan 'puhtaana', mutta toisaalta se kyllä tappaa mielenkiinnon vastata mihinkään, kun vastaus voi häipyä mitään ilmoittamatta.
hiukan liian herkästi tullee kommenttia, että "asiasta on jo aikaisemmin keskusteltu" tms. Uusissa keskusteluissa voisi tulla uusia näkökulmia tai tietoja esille. Ja haullakin saattaisi sitten myöhemmin löytyä helpommin kun olisi enemmän keskusteluita.
Harmittavasti usein on minun kokemuksen mukaan moderoitu keskusteluita missä on käsitelty ulkomailta osien tilaamista. Jotenkin mutuna on tullut fiilis, että pyritään suojelemaan ja edistämään kotimaisen toimijan myyntiä.
Moderointi on minun mielestäni ollut erittäin asiallista. Hieman olisi kuitenkin mielestäni mahdollista rajoittaa p....anjauhantaa ja puhua enemmän asiaa, mutta tämähän on makuasia ja sen voi itse kukin omalta kohdaltaan tarkastella lähemmin.
Pidän tämänhetkistä moderointia ja palstalaisten "käyttäytymistä" aika hyvänä.
Se on toinen juttu, kun hakua käyttää, niin välillä tuntuu että ei vaan löydä, tai sitten tulee satoja juttuja vastaan...
(En siis osaa käyttää hakua :oops: )
Vai johtuisko siitä että tiettyjen juttujen/topicien "otsikointiin" voisi myös vähän kiinnittää huomiota.
Täällä sekin pelaa kuitenkin paljon paremmin kuin vastaavilla ulkolaisilla palstoilla joissa myös usein vierailen.
Tämä on esimerkillinen palsta niihin verrattuna.
ja vaikka "aikuisten" palstasta on kyse, niin niitä v-alkusia ja muita kirkkovene sanoja voi jokainen sensuroida niitä itse.
Tätä palstaa lukee myös nuorempi apukuljettajani josta on tulossa Rover ja Offi-fani.
Opetelkoon ne sanat jostain muualta ( osaa kyllä niitä jo enempi kuin minä) kuin näistä palstan jutuista.
Näitä v.tutti sanoja voi korvata suomen kielessä monella "sivistyneemmällä" sanalla.
jomppe Wrote:Näitä v.tutti sanoja voi korvata suomen kielessä monella "sivistyneemmällä" sanalla.
Tuollaisten käyttöön myönnän viime aikoina syyllistyneeni kaikkialla sen kummemmin ajattelematta. Pitää alkaa ottaa asia huomioon.
asiallinen palsta tämä on mielestäni.metsästys harrastuksen takia menin eräälle alan lehden keskustelu palstalle jäseneksi pari viikkoa sitten.siellä vastasin johonkin kysymykseen ja esitin asiasta oman mielipiteeni.sen jälkeen joku vierailia on katsonut parhaaksi haukkua meikäläistä homoksi 7.kertaa :lol: :lol: :lol: ja muuta mukavaa.kyseessä sentään alan suurimpien joukossa olevan lehden nettipalsta.kannattaa vähän vilkaista muitten palstojen tasoa ennen sisään kirjottautumista,itse en sitä tajunnut. :wink:
Moderointi on OK. Omasta mielestäni tätä palstaa on mukava lukea ja seurata, koska "alatyylin" yms. voimasanoja käytetään niin vähän. Minusta se on merkki siitä, että kirjoittajat ovat ajattelevia yksilöitä ja harkitsevat miten asiat kaikelle kansalle esitetään luettavaksi.
Kun kysymys on kuitenkin harrastepalstasta ja porukka jotakuinkin samanhenkistä, uskoisin että moderointia tapahtuu suhteellisen vähän kirjoitettujen viestien lukumäärään verrattuna.
- Moderaattori on se henkilö, joka pitää "rönsyt" ruodussa.
Kyllä se moderointi on ollut ihan ok. Modetkin on ihmisiä ja aina joskus voi sattua heillekin "erehdyksiä" kun on monessa mukana. Inhimillistähän se vaan on. Kannattaako tuosta nyt niin ottaa nokkiinsa .. so what!. Mitä tulee hakuun, nin pääsääntöisesti aina on haulla löytynyt tietoja muitten keskusteluista jos on tietoa hakenut.
Itse en jaksa hirveästi roikkua täällä(kään) palstalla rättiä puremassa "jonninjoutavista" asioista, kun on ollut olevinaan muutakin tekemistä vapaa-aikana. Töissä vielä vähemmän joutilasta aikaa. Pääsääntöisesti autoon liittyvissä jutuissa tulee kirjoiteltua jos on tarvetta.
Koetetaanhan nyt olla

Yhdyn 100-prosenttisesti edeltävään kirjoittajaan.
Eipä ole valittamista moderoinnin suhteen. Hyvä jos alatyylinen kommentointi karsitaan, jos sellaista ilmenee.
oikein tyytyväinen olen myös foorumiin ja moderointiin. Melko pitkään seurasin passiivisena ennenkuin päätin rekisteröityä ja tähän vaikutti kyllä juuri miellyttävän ja siistin palstan olemus. Yksi hienoimpia foorumeita
Bullet Wrote:Moderointi on minun mielestäni ollut erittäin asiallista. Hieman olisi kuitenkin mielestäni mahdollista rajoittaa p....anjauhantaa ja puhua enemmän asiaa, mutta tämähän on makuasia ja sen voi itse kukin omalta kohdaltaan tarkastella lähemmin.
Yhdyn tähän.. Olen itse maininnut asiasta aikaisemminkin.. Aika paljon tulee semmosta ihan niinku suomi24.fi keskustelupalstan tasoakin tänne. Jota ei minusta täällä kaivattaisi. Nimimerkillä se syö palstan käyttäjiä pois..
Joo, alamittaisten sanojen käyttäjiä en tosiaan toivo palstoille, on se niin sivistymätön tapa. Kiroilua varten vaikka uusi lokero, jonne ja vain sinne noita turhia täytesanoja saisi kirjoitella, vaikka niin pitkään, kunnes "patoumat" helpottavat ! 8)
Olen tyytyväinen palstan linjaan ja edellisten kirjoittajien tapaan toivoisin palstan pysyvän jatkossakin kaikin puolin siistinä ja asiallisena.
Minun mielestä moderaattori toimii hyvin. Ei kai noista lukituista keskusteluista kannata missään nimessä kenenkään nokkiinsa ottaa.. Minusta ainakin parempi jatkaa keskustelua siellä, missä siitä on jo aiemmin puhuttu, jos ilmenee vielä tarvetta sen jälkeen, kun on lukenut aiemmin samaa asiaa käsitelleen tekstin läpi. Palsta pysyy näin siistimpänä, kun ei ole kamalan montaa samaa asiaa käsittelevää aihetta. Joku tuossa kirjoitteli, että mode on poistanut jonkin ulkomaantilauksiin liittyvän postin, että sais itse myytyä paremmin. Oisko käyny vaikka niin, että siellä on ollut tilaamisesta jo selkeä ohje ja joku on kirjoittanut epäselkeän ohjeen perään? Eiköhän se Antti pärjää yrityksensä kanssa, vaikka joku tilaakin joskus ulkomailta muutaman puslan.
Palstan yleisolemushan on kertakaikkiaan erityisen asiallinen. Jollakin muillakin foorumeilla joskus vierailleena tuntuu kyllä, että täällä kirjoittajat osaa hiukan miettiä mitä laukoo kaikelle kansalle eli kiitos palstan hyvästä tasosta kuuluu ennen kaikkea siellä käyville ihmisille. Palstalle tulevan tekstin määrästä taitaa olla hyvin pieni osa, joka menee hylkyyn... Ainakin itse pidän palstasta tällaisena. Yksi palstan rikkauksia on, että täällä käy monenlaisia Roveristeja. Henkilöautokuskeja, maasturikuskeja, offiporukkaa ja koneen virittäjiäkin näkyy olevan. Apua pulmiin tulee myös yleensä aika pian, kun joku kysyy jotain. Mukava lukea vaihtelevia juttuja, kun ne on asiallisesti esitetty

Tässähän voi perustaa käsityksensä vain siihen mitä näkee palstalla.
Eli suht siistiä sivistynyttä keskustelua.. mutta olisi kiva nähdä ne paljonpuhutut moderoidut tekstit että mikä niissä oli "ohi" aiheen
Joka foorumilla tulisi olla tilaa aiheen sivusta käytäville "diipadaapa" keskusteluille.
niille voi varata oman paikkansa ja jos pelottaa että tila
loppuu, saa näihin foorumipohjiin semmosen ominaisuuden että esim. yli 50pv vanhat jutut katoaa bittiavaruuteen. Ja se voisi koskea vain tiettyjä
aiheita, esim. Muuta keskustelua.
Kokonaisten viestien poistaminen muistuttaa liikaa DDR

tä ja silloin voi mielestäni ottaa tuolta ylhäältä otsikosta sanan "keskustelu" pois palstan edestä !
Itse olen samaa mieltä, että tämä on _keskustelu_palsta. UKK-osioon voi sitten koota niitä kysymyksiä/vastauksia niistä keskustelu ketjuista. Muutenkin tuo sanahaku on hieman huono, kun ei sillä löydä asioita jos ei satu just oikeita sanoja/sanamuotoja löytämään ja silti voi joku ketju jäädä löytämättä missä vastaus voisi olla.
Mielenkiintoista noista tuloksista, että kolmannes on tyytymätön palstan moderointiin, mutta kuitenkin lähes kaikki viestin laittaneet sanovat olevansa siihen tyytyväisiä. Noh, miksipä sitä kaikki viestiä laittaisivatkaan.
maddis Wrote:Mielenkiintoista noista tuloksista, että kolmannes on tyytymätön palstan moderointiin, mutta kuitenkin lähes kaikki viestin laittaneet sanovat olevansa siihen tyytyväisiä. Noh, miksipä sitä kaikki viestiä laittaisivatkaan.
....muista että jo DDR:n aikana ihmisillä oli mielipiteitä mutta ei ollut suotavaa tuoda niitä esille, "rangaistuksen" pelossa...!
Tarvii ruveta ottamaan "print screeni" kun laitaa uuden viesti ja puida se sitte vaikka täällä, kun sitte taas "moderoidaan"
Itse EN ole moderointia vastaan, ja se itse MODEROINTI on hoidettu kohtuudella mutta kriteerit joilla viestä POISTETAAN OMAVALTAISESTI, ei ole "oikein" hoidettu"
nettiä selatessa silmään sattui "Moderointi kriteerejä"
Quote:Hyväksyn vain asiallista kieltä sisältävät kommentit
perustele kommenttisi
Hyväksyn vain hyvien tapojen mukaiset kommentit.
Kaikki älylliset kommentit sallittu
"Hyväksyn vain asiallista kieltä sisältävät kommentit
esim juuri tässä tapauksessa:
Quote:Jussi kyseli täällä leveistä renkaista:
http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=4038
Mutta miksi v***ssa pitää vielä käyttää liian leveitä vanteita
ei montaa em kriteeriä täyty! (minun mielestä, saattaisin jopa sanoa että Jussia pidetään ihan "tyhmänä")
Kirjallisesti kun itseään ilmaistaan niin "säyvyt" ja "elekieli", jotka ovat tuiki tärkeitä "Normaalissa" keskustelussa, jäävät huomioimatta, joten kirjoittelu ja kielenkäyttö tulisi olla TODELLA huolella valittua, VARSINKIN kun puhutaan jostakin 3sta henkilöstä, muuten on väärinkäsitysten ja "herneen nenään" veto fakta!
jatketaan keskustelua....!
//Janne
Minusta moderoinnin tasoa voisi aavistuksen löysätä. Tuohon hauissa ilmenneeseen ongelmaan olen myös joskus törmänny. En tiiä voisko jotaki asiasana listaa luoda josta voisi valita sanoja viestiin, jotka löytyisi hakurobolla. Liekkö se jo on? Oma IT-osaaminen ei riitä.
Rumien puhumisessa mielestäni on varteenotettava näkökulma:
"Minä pidän kirosanoista ja myöskin alatyylisestä puheesta. Kirosana on kielen suola ja tuhmasana on pikantti mauste. Ja kieli ilman voimasanoja, ilman tunnetta näivettyy ja kuolee."
Kansanedustaja, runoilija, kirjailija, muusikko, lääketieteen tohtori ja kulttuuriministeri Claes Andersson. Lainattu hänen puheenvuorostaan eduskunnassa 1994.
Myöskin aikaisemmissa viesteissä mainittu vaikeus ilmaisun rajallisuudesta kun käytetään pelkkää kirjallista muotoa, puoltaa voimasanojen käyttöä.
Minusta Ahosen-sedän päivittely vanteiden leveydestä olisi ollut hyvin erimakuinen ilman ulkosynnytin sanaa.
Erinomaisen terve merkki että asiasta keskustellaan. Viestien poistaminen ilman mitään kommenttia tai varoitusta ei minunkaan mielestä ole aivan paikallaan. Jollain palstoilla on viestiketjuun moderaattorit laittanu väliin huomautuksen jos on katsonut keskustelun menevän asiattomuuksiin, mutta kaikki viestit on jätetty näkyviin niinkauan kun ei varsin laittomuuksia ole ilmenny. Myös viestiketjun aloittaja on voinut antaa luvan oman ketjunsa sotkemiselle vastoin moderaattorin näkemystä, tai voinut esittää toiveen lässytyksen poistosta.
Jos tämän tyylinen mielipide on ristissä foorumia ylläpitävän RY:n linjauksien ja foorumille asetettujen tavoitteiden kanssa niin jotenkin on päässy luikahtamaan ohi.
Kaikille moderaattoreille hatun nosto yhteisen hyvän eteen tehdystä työstä. Jäisi miulta tekemättä.
Kyllä voimasanat eli ilmaisuntehostajat pitää sallia, mutta sen verran rajaa että ei mennä teinityyliin.
YLeensä moderointi on kyllä ollut asiallista, viestien "katoaminen" taas ole hyvän tavan mukaista.
Sanankäytön pitää olla vapaata niin kauan, kun ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Nk. voimasanoja on käytetty maailman sivu ja niin aion käyttää jatkossakin tilanteiden selkiinnyttämiseksi.
moi!
Kun äänestykse tulosta katsoo niin ainaski mun mieleen tulee pari asiaa, ajatelkaas se näin:
Olet yrittäjä (mode) ja teen asiakkaiden piirissä gallupin (palstalaiset)
gallupissa tulee esille että 10kpl asiakasta 22sta ovat tyytymättämiä palveluihin yrittäja tuottaa!
mitä yrittäjan tulisi tehdä?
a: ei tehdä mitään, jatkaa samaan malliin
b: ottaa asia esille keskustella asiat selviksi ja tehdä asialle jotain
c: käyttäytyä kuin pikkulapsi ja tokaista "mä en leiki teidän kanssa"!
monista yriryksistä huolimatta en ole palstalta löytänyt "ohjesääntöä" modeille, miten ja millälailla asioita tulisi viedä eteenpäin ja moderoida?
Onko sellaista olemassa ja miten sitä tulkitaan? Vai onko "ohjesääntö" mode? Jos sellainen on laittakaa nyt ihmeessä se osioon "ylläpito tiedotaa osioon"
malliin:
http://www.slrk.org/svensk-land-rover-kl...egler.html
Eikö olisi hyvä jos jäsenet (ne MAKSAVAT) ottaisivat asian esille seuraavassa vuosikokouksessa?
keskustellaans taas!
//Janne
Se kokous oli tänään ja tästäkin keskusteltiin. Onhan hommassa monenlaisia ristiriitaisuuksia, mutta... Hallitus tahollaan pohtinee lisää.
Juu..keskusteltiin tänään kokouksessa...tärkeää on et henk.kohtaisuuksiin ei mennä!
T:Jukkis
-92 RR Westminster 4.6 efi
-73 Rover P6 3500S efi
Vastaus alkuun, moderointi on asiallista.
Mitä keskustelujen sisältöön tulee niin mielestäni jokainen aikuinen ihminen, joita tällä palstalla varmastikin kaikki olemme, vastaa omista sanomisistaan ja kiroiluistaan. Se kertoo enemmän ihmisestä itsestään kuinka käyttäytyy ja millaista kuvaa itsestään haluaa tuoda julki. Kirosanat saattaa kuulua sanavarastooni, mutta kirjoitettuun tekstiin niitä harvoin laitan, sillä kiroilun voima on spontaaniudessa ja kirjoitettuna se on aina harkittua. Mies siis mielestäni vastaa sanoistaan itse.
Itse olen toiminut aktiivisesti toimivan yhdistyksen puheenjohtajana ja tiedän kuinka suurin osa jäsenistä arvostaa pyyteetöntä työtä muun porukan eteen. Kuitenkin mukana on aina niitä joille se saunailtaan omalla ajallani hankkima ja saunalle raahaama olut on aina väärän merkkistä tai sitä on liikaa tai liian vähän tai olut on liian kylmää tai lämmintä. Nämä ihmiset on yleensä niitä samoja ruikuttajia joilta vastuuhommia jaettaessa vähiten käsiä nousee vapaaehtoisuuden merkiksi.
Tämä esimerkki on viittaus siihen, että jos joku tällaisella palstalla toimii vapaaehtoisesti muiden hyväksi, pitäen jotain rotia yllä, ei ansaitse tekemästään työstä kiitokseksi likasankoa päähänsä.
olli
Haluaisin tuoda esille myös sen, että tämän palstan ylläpito rahoitetaan Rover Ystävät ry:n varoin. Näin ollen mielestäni varsinkaan kenelläkään ei-jäsenellä ei pitäisi olla varaa esittää minkäänlaisia vaatimuksia.
Olen pahoillani jos loukkasin Rover Ystävät ry:n jäseniä osallistumalla kyselyyn mielipiteelläni, en esittänyt vaatimuksia. En voinut tietää kymyksen asettelusta sen olevan rajattu vain ko. yhdistyksen jäsenille.
olli