Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Freelanderin kestävyys
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Heps

Olen harkinnut Freelanderia kakkosautoks ja avuksi metsästysharrastukseen. Ihan täysveristä maasturia en tartte, mutta normi henkilöautoa paremmat maasto-ominaisuudet on tarpeen.
Olen katsellut vuosituhannen alkupuolelta olevia autoja, ja useimmissa jo reilu 250 tkm pohjalla. Dieseliä halajaisin. Joissain keskustelupalstoilla on kovasti moitittu Freelanderin kestävyyttä ja tekniikka ongelmia, kehuen samalla maasto-ominaisukksia.
Nyt olisinkin sitten tiedustellut teiltä oikeilta Lantikka harrastajilta, pitääkö nuo kirjuutukset paikkansa.
Jos päädyn sitten käytettyä Lantikkaa katsastamaan, mitkä olisi semmoisia seikkoja, mitä tarttis syynätä normaalia tiukemmin?
Tuolta ylempää kun valitsee "Search" toiminnon ja kirjoittaa sitten ylimmälle riville Freelander.

Sen avulla löytyi näköjään paljon juttua Freelandereista Wink
Ihan mahdoton vastata kattavasti kirjoittamatta sivutolkulla tekstiä.

Kestävyysongelmat liittyvät enimmäkseen bensakoneisiin, erityisesti 1.8-litraiseen. Huonolla huollolla saa jakolaatikon ja/tai takaperän rikki. Vaikea noitakaan on koeajolla huomata, ellei vika ole jo kunnolla päällä. Auto kuntotarkastukseen asiantuntevaan paikkaan niin voi jo jotain selvitäkin.
Haku toiminnolla vaan hakemaan keskusteluja, sieltä ne "tyyppiviat" löytyy.
Td4 (BMW) koneisessa siirtopumppu, ahtopaineputket konehuoneessa.
Itsellä ollut ´06 Td4 Freelander automaatilla nyt kolmatta vuotta.
Tuli mulle kun kilsoja oli 61tkm. Siirtopumppu meni 80tkm:n kohdalla, samalla letkulämmitin vaihtoon.
Takaluukun kahvan jouset katkesi, itse pystyi fiksaamaan kuntoon.
Nyt mittarissa 130tkm.

Maasto-ominaisuudet riittävät, pääsee semmosiin paikkoihin minne kaksivetoisella ei mitään asiaa. Oikea maasturihan se ei ole totaalilukkojen puuttuessa, maavara (n 20cm) asettaa myös omat rajoitukset. Paksussakin lumessa menee eteenpäin kuin traktori kuopien konsanaan. Kunnes tulee liian paljon lunta Smile

Oikeilla huolloilla auton ikä jatkuu ties minne asti, varsinkin öljyjen säännöllinen tarkistus ja vaihto tämmösessä, missä niitä kohteita on enemmän kuin kaksivetoisessa. Se kannattaa tarkistaa.

Kuten setä edellä sanoi, joku oikea Freelander asiantuntija mukaan renkaita potkimaan.
moro,
mulla on -02 Td4 automaatti, jossa kilometrejä nyt hieman vajaa 280tkm. Kaksi kertaa neljän vuoden aikana on liikkunut muuten kuin omin voimin (siis hinurin lavalla) ja molemmilla kerroilla syynä pa-pumpu. Kerran on hajonnut ahtoputki, mutta silloinkin pääsi reilun savupilven kassa etenemään lähimmälle korjaamolle. Vuodessa tulee ajoa +40tkm, joista osa harrastusten johdosta aika "kuppaisiakin" metsäautoteitä. Eritoten on miellyttänyt tilanne ettei mökkitietä ole tarvinnut säännöllisesti, toisin kuin ennen tämän hankkimista.

Säännöllinen ja osaava huolto on kaiken a ja o.

JR