Onkos kenelläkään kokemusta mitkä pyöränlaakerit alkaisivat kestämään lantikoissa. Olen joutunut vaihtamaan kaikista omistamistani lantikoista jokaikisen pyöränlaakerin. Nyt ajattelin tilata jonkin tarvikelaakerin jos tulisi muutosta kestävyyteen. Nyt olisi Disco 3 etupyöränlaakerin vuoro. Samalla ajattelin vaihtaa jarrulevyt. Mitkä levyt kannattaisi laittaa?
2005 D3

sa mulla sama menossa. 120 tkm ajettu.
Vasen puoli vaihdettu ja osat valmiina oikealle..
Kokomusta ei mikä kestäisi joten innolla kuuntelen muiden kommenteja.
Virtanen
Ei tietoa miten kestää mutta tarkoitus olisi laittaa nyt vaihdossa oleviin defen takapyöränlaareihin vedenkesvätää erikoivasteliinia. Saapa nähdä kuin kestää
Tuo on jotenkin niin harmi että kun omasta mielestäni lantikat on kivoja autoja niin sitten käytetään sellasia osia jotka ei kestä. Esim juuri D3 jarrulevytkin tuntuu että ne kuluu samaa tahtia jarrupalojen kanssa. Ajattelin jatkossa yrittää hakea tarvikeosista jotain parempaa eli kertokaa ihmeessä kokemuksista. Hintapuolessa näkyy olevan todella paljon vaihteluja, orrkisosiakin saa nettikaupoista paljon halvemmalla kun kotimaan jälleenmyyjiltä.
JuKu Wrote:Ei tietoa miten kestää mutta tarkoitus olisi laittaa nyt vaihdossa oleviin defen takapyöränlaareihin vedenkesvätää erikoivasteliinia. Saapa nähdä kuin kestää
Ei välttämättä kestä pitkään. Monet näistä vedenkestävistä vaseliineista eivät sovellu nopeasti pyöriviin laakereihin. Testattu on useasti kelaleikkurin laakereissa: Normaali yleis- laakerirasva niin saattaa kestää laakerit koko kesän. Kallis vedenkestävä niin pariviikkoa!
Hessu
Ja kannattaa valita se stefa sellaiseksi jossa on se jousi.
Uudet stefat? on jotain muovista tehtyjä joiden tiivistävyyttä
ainakin minä epäilin niin että vaihdoin ne.
Jos meinaa navat upottaa veden alle on stefan syytä olla hyvä.
On mulla jossain tallissa ne numerotkin, ne tais olla jostain
vanhemmasta mallista, uusissa on tietääkseni ne muoviset.
Kuuluu eräällälailla vakio vuosihuoltokohteeksi nämä pyörän
navat ja vaseliinin vaihto.
kylläpä ne navat tahtoo välillä kastua :roll:
Kauanko ne pyöränlaakerit on sitte kestäneet, ennenku ovat hajonneet? Ja kuinka paljon uusi laakeri maksaa? Entä vaihtotyö jos ei itse saa laitettua?
Aattelin vaan että jos 120tkm kestää laakeri niin vanhaan land rooveriin sai jo vaihtaa moottorin siinä kohdassa

Tuntuu olevan jarrulevyjen kanssa nykyään niin että hyvä jos kahdet palat saa yksillä levyillä ajettua, käyttikseen saa vaihtaa taakse levyt ja palat aina samaan aikaan

Helsinkissä merkki korjaamolla yhden etu pyörän laakerin korjaus oli muistaakseni noin 500 euroa.
Nyt tilasin Englannista toisen puolen etulaakerin postikuluineen 150 Euroon. Siihen sitten vaihtotyöt päälle.
Virtanen D3.
muistaakseni eka laakeri piti vaihtaa defestä jo alle 80 tuhannen ja kun oli 160 täynnä niin kaikki laakerit oli jo vaihdettu. Friikku kakkosesta molemmat takapyörän laakerit paukahti yhtä aikaa 120 tuhannen kohdalla. Senverran on nuita laakerihommia ollut että olen alkanut itse vaihtamaan niitä. Tilasin nyt tarvikelaakerin D3

een Paddockilta 90 euron hintaan. Orkkislaakerin hinta on 352 euroa.
kairankaveri Wrote:muistaakseni eka laakeri piti vaihtaa defestä jo alle 80 tuhannen ja kun oli 160 täynnä niin kaikki laakerit oli jo vaihdettu
Nopeaan on sulta Defen laakerit mennyt! Mulla tossa -97 pickupissa on 520 tkm mittarissa ja toinen etupyörän laakeri vasta vaihdettu

moi!
Mulla on DII vaihdettu 330 000km aikana vain 1 etupyöränlaakeri ( muistaakseni 280 000km kohdalla)!
Merkki oli Timken ja uusi joka laitettiin tilalle samanlainen!
Kuinkaspaljon rengaskoko ym "pyöräjutut" vaikutaa laakereiden kestävyyteen?
//Janne
Laitoin laakereihin nopeastipyöriviin rulla ja kuula laakereihin tarkoitettua vedenkestävää vaseliinia.
moi!
Ihan selvennykseksi:
onko kaikissa 110/defessä "oikeat" laakerit vai onko nissä kun disco 2 se "hubb assy" eli koko napa yhtenä kappaleena?
defessä olen kanssa käyttänyt hyvälaatuista laakerirasvaa runsaati. nyt on niin vähän km mun omistuksessa etti osaa sanoa mitenpitkään ne kestää!
Defen(kin) laakeri ovat Timkenin!
//janne
Ainakin vuosituhannen vaihteen tienoilla Defet jäi tehtaalla usein ilman pyöränlaakerirasvoja, ehken omistajanvaihdoksien ja mahdollisten tervehdyttämis toimenpiteiden johdosta eli pikku kostoja henkilökunnalta.
Hieno katsoa kun alan ammattilainen tekee remonttia. 9min ja 35sek niin etu-ja takalaakerit vaihdettu.
T. Jykä
Ahtistaapi katsella noin vaivatonta menoa. Itse olen vaihtanut omaan Defe 90:een jo käytännössä kaikki laakerit. Eka 60 tkm ja loput siitä sinne 120 tkm:iin mennessä. Nyt ovat menneet sitten viimeiset 60 tkm ilman propleemia. Pidemmille reissuille tulee otettua pukki, laakeri ja työkalut jo ihan vain varmuuden varalta. Jollei olisi aiempaa kokemusta, olisi melkein huvittanut Italian reissulle lähtiessä se varaosien ja työkalujen määrä joka masiinaan pakattiin. Noh, sillä aika tehokkaasti ilmeisesti estettiin kaikki mekaaniset viat sillä matkalla.
Parempi kysymys on se, missä on vika jos lähtee vapaaehtoisesti Defellä Italiaan, kun on muitakin autoja käytössä

hock:
Yhden Nokialaisen LR harrastajan vaimo oli todennu harrastusta ihmetellessään, että: "Ei sen iso vika tarvi olla, kun se on päässä.."
undertow Wrote:Ahtistaapi katsella noin vaivatonta menoa.
Tätä katsoessa ei ainakaan vauhti ala ahistaa.
Ja jos tilaa DVDn, voi kokeilla, miten pitkään kykenee tällaista turaamista katsomaan. (Voihan toki olla, että se selvisi jo tuota juutuubivideota katsoessa.)
- p
Defessä mittarissa 115 tkm ja narahti takaa vasen ulompi laakeri. Yllättävän äkkinäisesti tuo tuli esiin, jarru vain vinkui ensin jarruttaessa pari viikkoa, niin että ehdin ostaa jarrupalat valmiiksi. Mitään laakerirohinoita tai muita elkeitä en huomannut alkuunkaan - saattoivat jäädä "yleismelun" alle. Oikealle kännyttäessä alkoi vaan rutkaamaan ja vinkumaan niin, että matkantekoa ei ilennyt jatkaa. Eikun hinuri paikalle ja koko ajoneuvokeko naapureiden ihmeteltäväksi omaan pihaan.
Lievässä tunteiden poltteessa heti rettelöitsijän kimppuun ja takajarrulevy irti. Vasun jämät pyöri parina pallerona ensin vastaan ja olinkin ensin ihan äimän käkekenä, että mistäs nää laakerit on kotoisin. Ekaa kertaa pappia kyydissä kun oli, niin hirvittävä oli myös 52 mm mutteri. Jo päivän vastusten suivaannuttamana naputtelin mutterin kulmasta rukarilla auki...
Ja siellä se lepäsi ulompi laakeri kuivana kuin korppu ja metallipölyn ympäröimänä. Voi tuli ja leimaus. Olisi pitänyt tämänkin aiheen olla forumin etusivulla isolla, että edes jotenkin olisi osannut varautua. Mutta mistä sitä uutta laakeria?
Mistä tuon nyt viikonloppuna saisi?
Ei varmaan mistään jos jollakin ei sattuisi täällä Uudellamaalla olemaan... Onko? Mitä maksaa?
Sisempi laakeri oli vielä hyvässä vasussa, enkä sitä aio vaihtaa...
Nyt saa saatari kiertää kaikki kulmat vasutuubin kanssa :evil:
Ahosensetä Wrote:Defe2 Wrote:52 mm mutteri
2" 1/16
Defe2 Wrote:naputtelin mutterin kulmasta rukarilla auki...
EI NÄIN!
Tunnustan, tämä oli ankaraa pahoinpitelyä, mutta aikuisten oikeasti, keneltä löytyy työkalupakista tuon kokoinen pitkä hylsy?
Yleisellä elämänkokemuksella veikkaan, että noita murjottuja vetarin muttereita löytyy aika monesta Lantikasta, jos poikimisnopeus on tätä luokkaa.
Tuolla ei ollut minkäänlaista lukituspeltiä tms. ton mutterin alla. Pitäiskö olla?
lacrits68 Wrote:moi!
Defe2, seuraavan kerran ku tilailet englannista jotain pistä ostoslistalle myös http://www.paddockspares.com/da1118-hub-...drive.html 
//Janne
Näinpä se vissiin on. Eipä ole näitä napoja tarvinnut muiden automerkkien kanssa sitten 80 -luvun askarrella, mutta näyttää kirjoitusten perusteella olevan jokavuotista kauraa "Laadu Ryövärin" kanssa. Ajattelin kuitenkin ensin kiusata kavereita, jotka seurustelevat tuon raskaan kaluston kanssa, että josko sieltä puolelta löytyisi nopeampaa apuva.
Pistän tänne tietoa hintapolitiikasta mikäli tälläinen onnenkantamoinen sattuu kohdalle. Kun ei millään jaksais mokoman takia merta edemmäs kalaan :wink:
moi!
Itellä ainaski tyssäs siihen että 52mm hylsyä kyllä löytyi, mutta ie tarpeeksi pitkää/syvää!
Ja ne 52mm hylsyt jota oli tarjolla oli sitten ainaski täällä hintaan 5-70€ kpl!
//Janne
Jos vielä ajankohtainen niin Sipoon Boxista löytyy Laakeripaketti
( 2 kpl Timken laakerit ,sisästefa ,peltilukko ,uudempi mutteri ja
laippatiiviste )
Svante Eskelin 040 - 775 1600 ( jos sattuu kuulemaan )
svante.eskelin@kolumbus.fi
svante Wrote:Jos vielä ajankohtainen niin Sipoon Boxista löytyy Laakeripaketti
( 2 kpl Timken laakerit ,sisästefa ,peltilukko ,uudempi mutteri ja
laippatiiviste )
Svante Eskelin 040 - 775 1600 ( jos sattuu kuulemaan )
svante.eskelin@kolumbus.fi
Asia pihvi. Olen tulossa. On tämä vaan loistava forumi :!: :!: :!: