Ajattelin aloittaa uuden ketjun koska en löytänyt oikeen järkevää keskittynyttä osiota tälle aiheelle.
Eli tänne höpöttelyä liittyen akkuongelmat,akun valintaa,kytkentää ja muuta liittyvää.
Epäilin serieksen akun kuntoa, kun vähän kuulosti siltä että rupee mehut olemaan vähissä. Mitattu lepojännite 12.4volt. Latasin akun yön yli ja tänään laitoin autoon kiinni takasin. Startatessa jännite putos karvan yli 10volttiin muttei alle. (Starttasin tosin hehkuttamatta ja laittamatta siirtopumppua päälle, eli auto ei käynnistynyt näin). Latauksen merkkivalo sammuu normaalisti, mutta en ole mitannu vielä jännitettä käydessä.
Maadotusta tutkailtu siltä osin että startatessa akun miinusnavan ja moottorin lohkon välinen jännite on n. 0.4volt. Uus maajohto tehty 35neliömillin kaapelista rungon ja vauhtipyörän kopan väliin, muttei vieä asennettu.
Akkua ladatessa kiinnitin huomiota siihen että viidestä kennosta tuli kuplia laturin ollessa kiinni, mutta yksi ei kuplinut ollenkaan. Ominaispainomittarilla en vielä ole mittaillut.
Ideoita?
Akku on Hanko-Ok! vm.2004(iän puolesta vissiin jo eläkeläinen) 88Ah
Ajoa on mulla pääasiassa n.18km kerrallaan,välillä pidempääkin. Ajovalot-apupitkät löytyy.
Nykyiset "kestävän kehityksen" akut ovat loppu jo 3-vuotiaina :evil: Ottaisin tuosta nykytrendistä pois sanat 'kestävä' ja 'kehitys'. Ei mitään järkeä vaikka kuinka kierrätetäisiin. Sitäpaitsi kierrätyslaitoksen kuormaaja vaihdetaan uuteen kaksi kertaa vuodessa koska sillä ajetaan 15% happoliuoksessa. Tämä tuli yksi päivä Discoveryltä vai oliko se JImiltä.
En voi kuin kehua BILTEMAn 63 Ah akkua. Koko talven kone on ollut ajamatta lokakuusta lähtien. Tänään 20 sek. hehkua ja parin kierroksen vinkeä starttaus ja 3-pyttyinen Kubota lähti tulille. Minä ainakin luulin, että akku on täysin tyhjä, kun oli välillä viikkoja rankkoja pakkasia. Muutenkin se akku on ollut kovalla käytöllä kun ajettu ilman laturia jo pari vuotta, eli syväpurkauksia on tullut tehtyä.
Tiedä sitten missä Bilteman akut on tehty ja minkälaatuisia muut koot ovat. Itsekin olen epäuskottavia Biltemakehuja kuullut, mutta todistettava se on. Hyvä akku....eikä tosin siinä koneessakaan häikkää tunnu olevan kun nietosten alta kertalaakista tulille.
TT
Onkos kellään kokemuksia tästä Exide Maxximasta joka on Optiman kaltainen mutta ymmärtääkseni hieman edullisempi?
Kuka näitä myy ja mistä löytyy edullisimmin?
Itse vaihdoin tuohon saksan tuonti-defeen toisen akun kun se oli lähes kuiva ja kylmänä startit oli aika velton oloisia. Ostin Bannerin josta on aiemmin ollut hyviä kokemuksia. Jätin toisen orkkisakun paikoilleen mutta vieläkin tuntuu olevan paras terä kateissa kylmäkäynnistyksissä.
Täytyy varmaankin tutkia nuo Fritzin kytkennät :roll:
Akut ja patterit olisi syytä vaihtaa aina kaikki kerralla.
Voi toimia jopa paremmin jos otat sen vanhan akun
siltä pois häiritsemästä.
Kantsii tutkia niin akkukaapelien liitoksia tarkaan,
virrat on isoja.
moi!
Mikähän lienee "Kokonais edullisinta" ostaa sikakallis optima vai "Muutama" Biltema halppis akku?
//Janne
Mulla 2x Optima keltasta ja vielä ei ole virta loppunut vaikka
on vinssailtu aika lailla. Samoin reissuilla tietsi ja jääkaappi
(12VDC kompressorilla) pyörii koko ajan ja ollaan joskus oltu
yli 24h parkissa (silloin ei kyl olla paljo vinssailtu).
Kantsii miettii käyttöä, jos normikäytössä, niin halpis akku ajaa
kyl aikalailla saman asian. Jos meinaa offailla sillai et vinssailee,
voi puhti loppua vakio akuista. Mutta en ole tätä kokeillut.
Väittävät että Optima ottaa vastaan virtaa paremmin kun regulaari
akku ja kestää syväpurkausta, tällä on merkitystä offi käytössä.
Quote:Exide Maxximasta
Tota myy ainakin Autostart Virkkalassa joka on Fixus/Koivunen ketjun kauppa.
Ite aattelin kysellä hintaa tosta akusta seriekseen. Pooloon tuli hankittua vanhan Exiden tilalle uus samanlainen perus Exide, joten nähdään 3-8vuoden päästä oliko hyvä hankinta...
Vartan Silver on aika kova sana myös. Suunniteltu autoihin, joissa suuri virrankulutus. 77aH on mun autossa ja hyvin on riittänyt, kun ei ole vielä tuota narukerää.
Onkos kellään kokemusta tällaisesta:
Varta Pro Motive Black
Sieltä löytyisi Range:en just sopivan kokoinen (347*173*234)
joko 90 tai 110 Ah.
Forssasta löytyi tänään lauantaina akku suoraan hyllystä:
Energizer (valmistaja Varta) 110 Ah hintaan 135 eur.
Mulla on defessä kolme akkua kaikki rinnan kytkettynä: Keltainen Optima, Bilteman joku silver ja normiakku. Yhteensä ehkä n. 200 Ah. Elikkä vastoin kaikkia viisaiden ohjeita. Lisäks joku 500 ampeerin pääkytkin joka irrottaa kaikki kerralla. Toistaiseks pelanneet kohtuullisesti, vaikka ei noita vinssauksia niin kamalasti ole ollutkaan.
Pakkasten tultua on tuo akun vaihto tullut ajankohtaiseksi. Samalla oli tarkoitus lisätä toinen akku Discoon. Omat suunnitelmat oli laittaa Optiman Red top käynnistys akuksi ja Yellow top ns. hupiakuksi pyörittämään lisävarusteita. Tuli kuitenkin mieleeni, että en välttämättä halua maksaa pelkästä brändistä eli löytyykö muita vastaavia suositeltavia vaihtoehtoja?
Eikös Exide ole yleensä se toinen merkki johon vertaillaan.... :roll:
Odyssey on hyvää laatua. Voisi jopa sanoa Exideäkin paremmaksi...
Discoonkin pitäisi akku päivittää, kun ei nykyinen oikein riitä..
Suomenakut.fi
tuolta olen Exiden Maximan
maxima EM1000 tilannut, hyvin on pelannut 4v. ajan XM V6

sa, mutta kapasiteetti on turhan pieni Discoon, varsinkin webaston kanssa.
meinasin hankkia
Trane 110Ah -akun seuraavaksi, olisi sopivan pieni, ja silti kapasiteettia riittävästi... ja mainostavat vähän korkeampaa jännitettäkin, joka auttaa varsinkin webaston kanssa. Onko jollakulla kokemuksia Trane -akuista? joskus aikoinaan pärjäsi jossain testeissä ihan hyvin, mutta tainnut akkusukupolvet jo vaihtua sen jälkeen.
Mulla taitaa olla Trane Rangessa, ellen nyt ihan väärin muista. Mitään valittamista ei ole ollut, on kestänyt hienosti seisomista eikä tuo sähköistään nirso auto kiukkua mitään.
Tossa hitsausharjoituksessa on Euroglobe eikä sekään ole mitään mainittavaa vaikeutta tuottanut.
Tuli tässä yks pimeä ilta sähköttömällä työmaalla mietittyä miten kauan uskaltaa 1- tai 2kpl 55wH3 työvaloa pitää päällä auto sammuksissa?
Akku 100Ah. Kulutusta siis auton parkit+rek.valot+ mittarivalot+ työvalo/valot. Tot.40W+55W= 1työvalolla n.100Watt tai 2kpl työvaloja 150Watt.
P=U x I =>
I= P/U eli
I= 100W/12Volt => 8.33A
I= 150W/12Volt=> 12.5A
Eli meeneekö tämä näin ja tarkottaako tämä että 100Ah akussa on se 100Tuntia 1A virrankäytöllä käytettävissä, jos mehut vetää ihan tyhjäks? Eli karkeasti näin ollen 12 tuntia tai 8 Tuntia noilla mun kulutuksilla ihan tyhjäks? Onko arvon raadilla jotain perstuntumaa tai laskutapaa sille että tietää kuinka kauan voi kynttilöitä polttaa niin että mobiili vielä starttaa ja pääsee työpäivän päätteeksi kotiinkin?
series3kalle post_id=109162 time=1571665067 user_id=219 Wrote:Eli meeneekö tämä näin ja tarkottaako tämä että 100Ah akussa on se 100Tuntia 1A virrankäytöllä käytettävissä, jos mehut vetää ihan tyhjäks?
Näinhän se teoriassa menee jos akku on täynnä ja hapessaan, tai 10 tuntia pitäis jaksaa lykätä 10A virralla kuormitettuna.
Eli varmin tapa olis se hupi-akku sitten...
Led työvaloja tietty vois varmaan polttaakin sen 5 kertaa pidempään, mutta yäk että mä vihaan niiden sinertävää sävyä/värintoistoa (ostettavan hintaiset) ja lisäks mulla sattuu olemaan ihan uudet Hella Ff työvalot..
Kaitsu post_id=109165 time=1571675866 user_id=854 Wrote:series3kalle post_id=109162 time=1571665067 user_id=219 Wrote:Eli meeneekö tämä näin ja tarkottaako tämä että 100Ah akussa on se 100Tuntia 1A virrankäytöllä käytettävissä, jos mehut vetää ihan tyhjäks?
Näinhän se teoriassa menee jos akku on täynnä ja hapessaan, tai 10 tuntia pitäis jaksaa lykätä 10A virralla kuormitettuna.
teoriassa...ja käytännössä käytettävissä oleva kapasiteetti on noin 50 % tuosta. Sen jälkeen jännite vaan tippuu niin että virrassa ei ole kylliksi tehoa.
TT
Joo, teoriassa tosiaan menee noin kuten ovat tuossa yllä jo kertoneet. Lisää muuttujia tulee vaikka mitä, lähtien jopa lämpötilasta missä toimitaan, kylmässä akun kapasiteetista katoaa jonkin verran. Iso osa myös on sillä mitä pitää kääntää käymään, bensa-veekasi pyörii paljon pienemmällä sähköllä kuin diesel, ja kaasarikoneelle kärkisytyn kanssa riittää vielä vähemmän sähköä kuin ruiskukoneelle...
Just tuossa kävin rysäyttämässä Rangen käyntiin, vähän jo päivällä kuulosti vaisulta keskuslukkomoottorien toiminta, ja nyt kun pimeällä päätin vielä kaupassa pyörähtää (joo, itse aiheutettu kiire, "pakko" lähteä autolla) niin akkujännite oli alta 12 volttia tupakinsytkämittarin mukaan. Ekalla avaimenkäännöllä kuului vaatimaton naksahdus startin tienoolta, toisella lähti startti pyörimään ja kummasti se vaan pörähti käyntiin vähälläkin sähköllä. Tuskin olisi tietokoneauto enää tuossa tilanteessa lähtenyt, eikä vähempipyttyinen tiisseli, tuommoinen ristuksenvanha V8 pyörii aika kepeästi...
Hupiakkuratkaisu olisi kyllä varmin, ei olisi käyntiinlähdöstä huolta kun valot tyhjentäisi vain sen hupiakun. Ja lisää siihen hupiakkuunkin saisi sähköä kun vaan käynnistää auton, jos valot meinaa sammua kesken hommien. Ja jos haluaa hupiakun latauksen automaattiseksi, niin taitaa olla halvin automaattirele olla Bilteman venetarvikepuolella, olikohan erotusrele -nimikkeellä. Semmoisen tälläsin Rättäriin, yhdistää hupiakun auton järjestelmään kun auton akkujännite nousee tarpeeksi, ja irrottaa kun jännite laskee. Muutama vuosi tuli sen toimintaa ihmeteltyä, ja luotettavasti ainakin se yksilö toimi. Laitoin vielä kyseisen releen maajohtoon katkaisijan, jolla sai estettyä hupiakun latauksen mikäli semmoiseen tuli tarve...
![[Image: DSCN8827.jpg]](http://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/2cv-Dyane/Electronique/DSCN8827.jpg)
Löysinpäs kuvankin, siis tuommonen väkkärä. Viimeksi katsoessa hinta oli 24,90€, mitähän lie tänään..?
Jasu post_id=109169 time=1571689399 user_id=3005 Wrote:akkujännite oli alta 12 volttia tupakinsytkämittarin mukaan. Ekalla avaimenkäännöllä kuului vaatimaton naksahdus startin tienoolta, toisella lähti startti pyörimään ja kummasti se vaan pörähti käyntiin vähälläkin sähköllä.
Eikä tuo napajännitekkään aina kerro koko totuutta...Serieksessä mulla oli akun navoista mitattuna reilusti yli 12V, mutta startatessa ei vaan jaksanu pyörittää. Vaikka monesti akun aina latasi täyteen älylaturillakin, ei siinä vaan ollut enää tarpeeksi virtaa pyörittämiseen, vaikka napajännitteen mukaan näytti hyvältä. Mitattu siis niin, että aikaa oli kulunut pidempään siitä, kun laturi oli irroitettu.