Viikko sitten itse mitanneena lonkalta heitän muistinvaraiset mitat.
Laakerin ulkohalkaisija 1" ja ristikon mitta kupista kuppiin 74.2 (~74.5) mm.
Ja vastuu asiassa on lukijalla vaikka en savosta olekaan...
Itse en vaivautuisi ristikkokaupoille paikalliseen vaan soittelisin vaikka Lietoon. Tokkopa joka hyllystä ristikoita löytyy ilman tilaamatta ja samalla vaivalla tulee takuulla oikeat kun päivän jaksaa odottaa.
TT
Joo
Miula kansa jyristää 200tdi 1 disco tuossa n2000 rpm. Oon nyt sitä vikaa jahannu remppaamalla etu akselin ja jakiksen. Etukardaanina on Paddocin wide angle versio (2vuotta vanha). Oon kokeillu ilmanki sitä. Taka kardaaniin (oletettavasti vakio) vaihdoin ristikot. Ristikot oon myös rasvannu säännöllisesti (ja liukuunkaan en oo laittanu liikaa). Renkaita oon kokeillu erilaisia, tasapainottaa ja aurauksia tarkistuttanu. Pelkääjänpenkillä istuissa ei tunnu ollenkaan niin selkeästi. Oon tarkistanu että pakari ei pääse mihinkään täristään. vaihelaatikon kannake kumi on ehjä, tosin miulle yllättävän pehmeä. Moottorin kannake kumit vaihoin. Ja jyristys tuntuu varsinkin kun moottori(voimansiirto?) on ajettu normaaliin käyntilämpöön.
Kytkimen oon ite vaihtanu kanssa voiko se olla syyllinen? Entäs moottorin apulaitteet?
Jyrinään muistan kiinnittäneeni huomiota noin 2vuotta/15000km, ja tuntuu jotta se on vähän pahentunu (tai mie herkistyny) ja se on semmonen että kun esim. kiihyttää maantiellä 1500rpm->2500rpm niin 1800-2200 tuntuu jyrinää/ylimäärästä tärinää. Kun ei riipu vaihteesta, vaan on ainoastaan sidoksissa kierroslukuun. Pienemmillä vaihteilla tuntuu vain kuormittaessa kovemmin ja nelosella ja vitosella riittää tasanopeuskin-> eli ei tee mieli ajaa ao. kierroksilla esim. maantiellä. Jurr jurrr jurrr jurrr kuluu sen tavallisen savutuksen ja pörinän lisäksi.
Jos ei kellään oo jotain ilmeistä syytä antaa niin pitänee ottaa pitempi testi rupeama kaks vetosena. Edellinen oli kuitenki aavistuksen lyhyt ja talvella.
Defenderin, ainakin '96 kardaanin ristikot on 27,0x74,6.
Näitä löytyy Volvon 700 sarjasta ja näinollen halvat
ristikot saat Motonetista. Näissä ei ole nippaa.
(M voit saada ihan mitä vaan, valikoimat vaihtuu.
Joskus laakerit on SKF joskus ihan tuntematon)
Jos haluat GKN (Land Rover OEM valmistaja) ristikot,
niitä voit ostaa esimerkiksi S&N osakeyhtiöstä, tai nyt
et ehkä saa kun ostin ne sieltä loppuun.
Muita valmistajia löytyy.
http://www.snoy.fi/esitteet/cardan_nivelristit.pdf
S&N myös korjaa & tasapainottaa nivelakseleita.
Yhteystiedot löytyy yllä olevan linkin kautta.
Katottu omasta kasasta ja seassa Rangeen 45* kulmalla olevia etukardaaneja..
Eli satavarmaa!
P.S. Kasassa oli myös Defen etukardaani jossa oli n. 30* heittoa, eikä liuku mennyt kuin yhdessä asennossa paikoilleen??? Onko tullu muilla vastaan???
Itsellä oli kerran _kummatkin_ takalaakerit niin löysällä, että lokse vain kävi, kun pyörää heilutti. Se ei kuitenkaan aiheuttanut jurinoita tai muita ihmeellisyyksiä. Tosin, oma Rangeni on rakennettu hieman offikäyttöön joten siitä ei heti moisia edes huomaa. :lol: