Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Bogen poisto?
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Olen ajatellut ottaa Bogen pois, mielestäni se vain haittaa joustoja.
Autona -87 Rankku. Olen korottonaut sitä paloilla ja jousilla, varmaan joku 4".
Ajossa perä kolisee ja olen tullut siihen tulokseen että Boge se siellä ääntä pitää ja haittaa joustoja. :roll:
Tarviiko tehdä mitään muuta kuin nypätä Boge pois?
Pitääkö taka-akseli käyttää poissa?
Mitä katsastus setä sanoo (auto on kilvissä)?
Muistaakseni Bogen voi poistaa ongelmitta katsastusmielessä, mutta itse Boge ei välttämättä kolise vaan sen kiinnitys (mulla oli juuri "tappi" väljä). Jos jouset eivät ole riittävän jäykät perä tippuu.
Poistettu
Boge kuuluu sinne. Väljä ei. Osta uusi kuula.
discovery Wrote:Olen korottonaut sitä paloilla ja jousilla, varmaan joku 4".

Katoppas taka-akselin kuulan kulmaa, taitaa olla AIKA TAPISSA!!!! Kun 2,5" korotuksella on jo melkein ääriasennossa...
Mikä siinä on ollut ajatus, kun sitä on korotettu 4 tuumaa? Mun vanha oli sen korkuinen, ku tuli mulle, mutta ei sillä tiellä voinut ajaa. Moottoritiellä ei meinannut 2 kaistaa riittää.. Ei se korkeus siitä tee juurikaan maastokykyisempää, kun rengaskokoa ei voi kasvattaa ihan rajattomasti, jos autossa on alkuperäinen voimansiirto. Jättäsin sen sinne maksimissaan 2.5 tuumaa ja sekin on aika paljo. Sitte 265/75-16 renkaat alle tai 235/85-16
Kyllä minulla on tarkoitus korottaa Land Rover 90":n alustaa (vastaava kuin Range),niin että alle mahtuu 35x10.5x16 Simexit pyörimään.Voi olla että se vaatii jotain 4" korotusta ja pyöräkoteloiden muokkausta.
Taka-akseliksi vaan Salisbury ja etupäähän kestävempää osaa vaikka Ascroftilta.Alle sellaiset tukivarret mitkä on tarkoitettu yli 2" korotukselle.
90" on tulossa minulla pääosin safarikäyttöön ja tieajot ajetaan henkilöautolla.

En ymmärrä miksi Range pitäisi jättää melkein vakiokorkuiseksi citymaasturiksi?Tietysti jos sillä ajaa vain tieajoa,miksi sitten edes korottaa tai vaihtaa alle alkuperäistä isompaa rengasta?Eiköhän ne insinöörit ole aikoinaan sen sellaiseksi suunnitelleet,ettei sitä kannata alkaa muuttelemaan? Wink

PS: 265/75-16 ja 235/85-16 ovat kottikärryn pyöriä Wink
Quote:PS: 265/75-16 ja 235/85-16 ovat kottikärryn pyöriä Wink
Höpöhöpö! Smile
series3kalle Wrote:
Höpöhöpö! Smile

No,voi niillä tiellä ajaa,mutta jos poistutaan tieltä niin pitäisi olla kyllä isommat Big Grin
Jos noi koot ei riitä niin miksi ylipäätään mennä sinne metsään pyöräajoneuvolla kun telatkin on keksitty? Big Grin
Lantarooveri Wrote:Jos noi koot ei riitä niin miksi ylipäätään mennä sinne metsään pyöräajoneuvolla kun telatkin on keksitty? Big Grin

Jyrkillä kallioilla ja kivikoissa telat on vähän huonot.
Noo,tietysti pieni kumitelakaivuri olisi kyllä aika näppärä myös offroadissa...

Kaksipyöräinen (trial tai enduropyörä) olisi varmaan kyllä näppärin metsässä?

Edittiä:

Tuli tästä "väittelystä" mieleen kun juttelin muutama vuosi sitten Offroad Tarvikkeen Lipposen Timon kanssa maastoautojen ominaisuuksista.
Juuan safarilla oli ollut Sisu A45 maastokuorma-auto ja Timo morkkasi sitä niin,että hän oli pyörinyt LJ Toyotalla vielä p....arinkiä ympärillä,kun Sisu oli uponnut suolle.
Tähän minä tietysti kuittasin,että kun LJ jää kiinni,minä pyörin vielä Suzukilla ympyrää LJ:n ympärillä.
Ja kun Suzuki jää kiinni,niin siitä ajaa vielä mönkijällä.
Ja kun mönkijä jää kiinni joku vielä HIIHTÄÄ SIITÄ SUKSILLA!!!

Loputon tie vertailla mikä on se paras ja toimivin maastoajoneuvo.

Itse olen harrastanut 2000-luvulla Standard luokassa Offroad Trialia SM-tasolla viisi kautta ja oman kaluston ajomaastot pyrkii olemaan sen takia hieman metsäautoteitä vaativampia Big Grin
series3kalle Wrote:
Höpöhöpö! Smile

Eilen tullattu 36"-14-16 Bogger S-118, jotka menee Rangeen alle...

Sitte ajorenkaiks maltilliset 35"-12,5-15 Predatorit, kun sai halvalla...
Akselina Rooveri (KAM+ARB romuilla) edessä ja taakse Salisbury samoilla varusteilla.

Joten tuo 265/75-16 on ihan hyvä koko kun laittaa sen esim. Suzukin alle!

Mutta kyllä se käyttötarve sen renkaan koon ratkaisee!!!
Ajattelin tuota alkuperäistä viestiä vastatessani.. Auto on kilvissä ja ilmeisesti sillä liikutaankin tiellä, jos rivien välin oikein ymmärsin..? Ajattelin, että jos kysessä on "kompromissi auto," niin kuin mulla, niin aika tarpeetonta tehdä elämästään hankalaa tien päällä liian suurella korottamisella.
Niin, monille vakio Defelläkin ajaminen on jo elämää isompi kompromissi, niin kyllä se on ratin ja penkin välistä kiinni, että millä sitä haluaa ajaa.

Siviiliautona Range - itse en sen ajo-ominaisuuksia mene heikentämään. Muut tehkööt mitä haluaa. Saahan RRConfusedtä kivan offipelin rälläkällä, korottamalla ja renkailla.

Elämäntapa-autona Defe - ihan sama mitä sille tekee, kun ei ne ajo-ominaisuudet heikkene kun niitä ei ole koskaan ollutkaan ;-)

TT
Oonkohan mä ajanu luokattoman huonoilla autoilla kun mun mielestä 110 Defe on ihan kiva Big Grin Tosin, ehkä mä siihen suhtaudunkin vähän kuorma-autona...
HNT Wrote:Oonkohan mä ajanu luokattoman huonoilla autoilla kun mun mielestä 110 Defe on ihan kiva Big Grin Tosin, ehkä mä siihen suhtaudunkin vähän kuorma-autona...

Ehkä Defe onkin tosiaan kiva,vaikkei olekaan hyvä? Wink

Meillä emäntä ei muulla suostu ajamaankaan kuin 110":llä (yli 100km päivässä työmatkaa).
Uudempi (-92 eteenpäin) Defehän on luxusta verrattuna noihin vanhoihin 90" ja 110" (84-91) malleihin.
Range on mettä auto. Maantiellä sillä ajetaan siirtymät offaamaan.
Eli katuajo-ominaisuudet eivät ole pääasia.
Rangessa on renkaina 35x10,5" nyt, pöyrivät suht. hyvin ei ota paljoa kiinni mistään. korotettu, pyöräaukkoja suurennettu, iskaritornit lyhennetty jne..
Ajo-ominaisuudet ovat hieman kärsineet, hakee hieman tietä kun moottoritiellä ajelee.
Ei tarvitse katua kun Rangella ajelee.