Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Auto ei käynnisty, mikä neuvoksi
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Kesäinen tervehdys!

Auttakaa ihmeessä jos vain osaatte. Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen!

Nimittäin: vaimo ajoi tänään Järviseudulle täältä Tuusulasta ja auto pelasi kuulemma ongelmitta. Mutta: kun hän yritti käynnistää autoa palatakseen kotiin, niin ihme ja kumma, auto ei käynnistynyt. Vaimon mukaan auton monitori ilmoitti jotain tyyliin käynnistyksenestosta. Startatessa auto hehkutti ja sitten klik. Auto ei kuulemma ollut ilmoittanut mitään monitorissa ajon aikana, vaan tällainen tilanne (ei käynnisty) tuli täytetenä yllätyksenä. Kun sitten kysyin tarkemmin tilannetta, niin hänelle oli sanottu, että pihaan tullessaan auto oli vikissyt (ilmeisesti jarrujen suunnasta) ja ilmassa oli ollut hetken ajan paistetun letun käry. Yksi pihassa ollut henkilö oli epäillyt jarrusatulaongelmaa tai vastaavaa.

Millainen tilanne pitää olla, että auto tekee näin? Voiko jarruissa oleva vika tehdä käynnistykseneston eli varmistaa että autolla ei ajeta? Mistä kannattaa vikaa lähteä etsimään?

Ja vielä: olen tulevana maanantaina yhteydessä Seinäjoella toimivaan AUTOKAARI -autoliikkeeseen, jossa on mm. Land Rover, Jaguar ja BMW -huoltopalvelua. Onko kokemuksia? Joudun ilmeisesti hinaamaan auton sinne tutkittavaksi.

Onko Rover 75 omistajia muuten Seinäjoen suunnalla? Olisi kiva tietää!

Kyllä ottaa pannuun että auto ei tehnyt tenää täällä Tuusulassa, missä on kuitenkin mahdollista päästä Huoltorepin ja Karaasin asiantuntijoihin kiinni!

Neuvoista ja kommenteista etukäteen kiittäen

Jazzman, auto Rover 75 CDT, vm 2000
Moi !

Jos startatessa starttimoottori sanoo klik, niin akkukin voi olla ihan tyhjä. Kuinka vanha akku autossa on ?.
Tarkista ensin akun jännite.
Poistettu
Hei ja kiitos ideoista, joiden avulla voimme lähteä selvittämään käynnistymättömyyden syitä. Akku on paikan päällä katsottu ja todettu sen olevan kaikin puolin kunnossa. Apulaitehihna kuulostaa aivan mahdolliselta ongelmalta, joten siitä voinee Seinäjoen kaverit lähteä liikkeelle, jos saan luvan auton sinne siirrättää. Onko muuten niin, että koska tuossa 2-litran dieselissä (CDT) on BMW-moottori, niin sen pitäisi kaiken järjen mukaan "aueta" BMW-mekaanikolle? Kokemuksia?

Kysynkin tässä yhteydessä vielä että millaisia ongelmia teillä on ollut automaattisen ilmastoinnin kanssa? Mitä on tullut eteen (oireet - viat) ja miten olette niitä ratkaisseet (diagnoosi - korjaustoimenpiteet)? Olen tuumimassa että vien autoa ilmastoinnin kunnon tarkistukseen, mutta hieman kaipaisin "gallluptietoa" ja kokemuksia ennen kuin teen mitään.

Roverhan on hieno auto, mikä on itsestään selvä asia. Uudehkona Roverin omistajana huomaa kuitenkin, että auto on spesiaali monin tavoin ja se vaatii omistajalta myötäelämisen taitoa ja sitkeyttä. Täytyy aina muistuttaa itselleen, että nämä Roverit alkavat olemaan järjestään kymmenvuotiaita ja että niillä on mittarissa jo matkaa. Kun niitä huollattaa ja hoitaa, niin ne palvelevat omistajaansa hienosti. Olen itse ainakin ollut oman diesel-Roverini kyytiin, taloudellisuuteen ja laatuun suht tyytyväinen. Vielä en ole katunut Roverin hankintaa :wink:

T: Jazzman, R 75 CDT, vm. 2000
Moi !

Jos apulaitehihna luistaa, niin voi olla ettei akku lataudu kunnolla ja starttimoottori ei jaksa pyöräyttää moottoria käyntiin. Muutahan vikaa hihnassa ei oikeastaan voi olla, jos se ei ole poikki.
Starttimoottori itsessäänkin saattaa olla jo tiensä päässä. Onko autosi automaattivaihdelaatikolla vaiko manuaalilla varustettu ?. Minulla on vm.99 Rover 75, jossa on automaattivaihdelaatikko ja se joskus on "temppuillut" samalla tavoin, mutta vaihdevalitsinta muutaman kerran siirtämällä P:ltä 1Confusedelle edestakaisin on se jälleen käynnistynyt

Ilmastointilaite on autossani toiminut moitteetta, kylmäaineen määrä kannattaa käydä tarkistuttamassa,jos tuntuu siltä ettei tarpeeksi kylmää ilmaa tule auton sisälle.
Poistettu
Hei taas!

En tiedä starttimoottorin ikää tarkkaan, täytyy tarkistuttaa sen kunto/ikä Seinäjoella. Autoni on manuaali ja vaihteisto on toiminut minun aikanani ihan hyvin.

Olen vaihdattanut kylmäaineen viime vuonna ja kylmää tulee sisään kiitettävästi. Toisinaan laitteen päällä ollessa kuuluu "klapati klap" -ääniä ja moottorin käynti menee täriseväksi (siis huomattavasti enemmän tärisevämmäksi kuin muissa ajamissani eurooppalaisissa autoissa, joissa on ilmastointilaite). Mikähän tuossa äänessä ja tärinässä voisi olla taustalla? Vai onko normaalia Roverille?

Olemme näköjään JariJ molemmat Tuusulasta. Eiköhän perusteta Tuusulaan Rover-klubi, jos löytyy vielä muitakin :lol:

Terv Jazzman
Ilmastointilaitteen kompressori saattaa olla "kaput". Jos aiemminkin on ollut tärisevää moottorin käyntiä. Se voisi selittää myös "paistetun letun" käryn.
Joskus omistin vanhan jenkin,josta ilmastointilaitteen kompressori "hirtti kiinni" ja se katkaisi melkein saman tien apulaitehihnankin. Laturi kannattaa myös tarkistaa,niin kuin Ahosen-setä ehdotti.
Onko autoa yritetty käynnistää apuvirran avulla ?.
Perustetaan vaan Rover-klubi, tiedän ainakin kaksi Land-Rover harrastajaa Tuusulasta.

Jari
Tämä nyt ei mitenkään liity tuohon vikaan vaan tuohon "täristämiseen" kun ilmastointi kytketään päälle.
Ainakin näissä bensa-75Confusedsa jäähdyttimen puhallin lähtee pyörimään (jos ilmastointi asetetaan tarpeeksi kylmälle) ja jos puhaltimen ropelli ei ole balanssissa saattaa koko auto täristä ja sen voi luulla moottorin tärinäksi.
Hei kaikille!

Emäntä tuli kotiin ja sain nyt selvitettyä tapahtumien kulun. Eli:

eilen aamulla matka (380 km) meni ongelmitta, mutta ennen perille pääsyä oli alkanut kuulua vitinää autosta niin vaimon kuin pihalla olleidenkin korviin. Pysäköity auto oli haissut tosiaan hieman paistetulle letulle ja miespuolisten mukaan oikea rengas/vanne oli ollut kuuma. Miehet olivat tuumineet, että oikean puolen jarruissa on nyt vika (joku epäili jarrusatulaa).

Käynnistettäessä startti oli pyörinyt, mutta auto ei kuitenkaan käynnistynyt. Ajotietokoneeseen ilmestyvä TRACKING CONTROL - ilmoitus ei sammunut/poistunut normaaliin tapaan (?) vaan se jäi palamaan pienenä ikonina. Kyseessä on luistonesto eikö?

Akku tarkistettiin, todettiin toimivaksi ja lisävirtaakin oli kokeiltu. Ei tulosta.

Millaisia johtopäätöksiä tästä voisi tehdä? Onko näin, että oikean puolen jarruissa on nyt vikaa ja ajotietokone on mennyt jotenkin sekaisin? Jos jonkinlainen käynnistyksen- tai ajonestojärjestelmä on mennyt päälle, niin miten se puretaan? Vaatiiko Rover-korjaamon?

Saan ilmeisesti autoja tuntevan kaverin Roveriani katsomaan ja ajattelin välittää hänelle viestiä ainakin jarruista (erit. oikea etu) ja apulaitehihnasta.

Tämä on ilmeisesti tätä autoharrastusta Smile

T: Jazzman
Kytketäänkö ajonesto pois kaukosäätimellä vai tunnistaako auto avaimen? Onko mitään merkkivaloja ilmaisemassa ajoneston toimintaa? Onko toisella avaimella kokeiltu?
Poistettu
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Yritämme näillä ohjeilla eteenpäin.

Mitä muuten autolle tekee pariston loppuminen avaimesta? Tuli mieleeni.

T: Jazzman
Hei taas!

Autoni pysäyttänyt vika on todennäköisesti selvinnyt: ilmastointilaitteen kompressori on jumittunut eli vaihdettava. Hinta-arvio liikkunee tuossa 1000 euron tuntumassa. Onko muilla kokemuksia hinnasta ja vaihdosta? Korjaamon mukaan vaihtaminen on takkuinen juttu, sillä ahtaissa tiloissa ollaan ja osaa pitänee purkaa.

Toinen mielenkiintoinen uutinen: ohjainlaitediagnoosin mukaan autoni "oikeat" kilometrimäärät ovat 650-700 tkm. Melkoinen yllätys! Vikamuistista tulostetut paperit viittaavat vahvasti tähän. Enpä olisi uskonut, että vuoden 2009 syksyllä autoa ostaessani kiesillä oli rullattu näin paljon. Jos olisin tiennyt tämän, olisin varmaankin jättänyt auton ostamatta kokonaan, sillä käyttöiän näkökulmasta tuo km-määrä on murhaava. Auton myi minulle suurehko autoketju, huoltokirjoineen ja km-vakuutteluineen (myyntihetkellä 180 tkm). Tulin ilmeisesti suomeksi sanottuna huijatuksi.

Nyt mietin, että haenko toisen vikamuistiajopaperin Huoltorepistä tai vastaavasta, ja lähden jututtamaan autoliikettä asiassa. Ihan tarkkaan en vielä tiedä, millainen vastuu autoliikkeellä on tilanteessa. Ainakin liikkeellä on ilmeisesti intressiä pitää huolta maineestaan?

Mikä neuvoksi ystävät? Näin keskellä kesäkuuta voin vakuuttaa, että ottaa päähän ja - enpä sanokkaan, tiedätte kyllä.

Autohan on edelleen hyvä ja rakas minulle. Jos sillä on todellakin ajettu noinkin paljon, niin olen toisaalta ylpeä Roveristani. Moniko auto pystyy samaan ja on edelleen siinä kunnossa, että omistaja voi olla ylpeä.

Kommentteja - neuvoja - ideoita????

Terv. Jazzman, R75 CDT vm 2000
Onko mahdollista, että älyboxi olisi vaihdettu toiseen käytettyyn joka sisältäisi tuon isonman kilometrimäärän?
Hei!

Autoni historia on nyt tarkistettu asiallisesti ja Rover-asiantuntemuksella ja johtopäätös on, että autoni mittarilukema pitää täysin paikkansa. Parisen viikkoa sitten tehty Bosch-laitteiston mittaustulos oli virheellinen ja epäluotettava. Voin siis huokaista helpotuksesta ja todeta, että autoni huoltokirja pitää mitä ilmeisimmin kutinsa ja kilometrit ovat kohdallaan. Onnellinen loppu tässä asiassa Big Grin

Rover-asiantuntijat totesivat myös, että autoni flekti pitää uusia, se on tiensä päässä. Samoin tulee uusia ilmastoinnin kompressori. Melkoista rahanmenoa on täten tiedossa, mutta jotenkin olin tähän viestienne perusteella varautunut. Autolleni on jo varattu aika muutostöille, joten minun Roverini matka ja tarina jatkuu tästä eteenpäinkin!

Kiitos kaikille vihjeistä, jotka auttoivat minua eteenpäin. Erityisesti olen iloinen siitä, että meidän Rover-autoilijoiden tukena ja turvana on autoihimme erikoistuneita huoltoliikkeitä (mm. Huoltorep). Heidän avulla voin jatkaa roverointia seuraavat kymmenen vuotta!

Aurinkoista juhannusta kaikille palstan lukijoille!

Terv. Jazzman, Rover 75 CDT Conny, vm. 2000