Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Vanha suola (Kantti-Lantikka/ Defe) janottaa, apua kiitos.
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Tuo vanha sanonta pitää tällä kertaa todellakin paikkansa. Ajoin joskus 90-luvun alussa neljän vuoden ajan 1966 mallisella IIA 88 diesel Lantikalla ihan ympärivuotisesti napapiirin kahtapuolen, kunnes tulin "järkiini". Siitä asti olen harrastellut ainoastaan italialaisia autoja. Vuosien varrella olen kuitenkin koko ajan sympatiseerannut Land Rovereita (lähinnä Defenderiä) ja nyt tuo positiivinen suhtautuminen alkaa kääntymään ihan käsittämättömäksi omistamisen haluksi.

Olen selaillut foorumia ahkerasti ja saanut sieltä arvokkaita ja mielenkiintoisia ajatuksia tuoreemmista Lantikoista. Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että Land Roverin ja minun polkuni (ja off-polkuni) risteävät jälleen. Minulla on kuitenkin muutama ristiriita, joiden ratkaisemiseksi kuulisin mielelläni teidänkin mielipiteitänne.

Olen saanut sellaisen kuvan, että 200Tdi ja 300Tdi moottorit nauttivat monen harrastajan luottamuksesta. Yksinkertaisempi ja vähemmän elektroniikkaa sisältävä tekniikka yhdistettynä riittävään tehoon ja parempaan polttoainetaloudellisuuteen, kuulostaa hyvältä yhtälöltä. Vaikka nautin tietyllä tasolla askeettisuudesta, olen joskus takavuosina luvannut perheelleni, etten kiusaa enää lapsia ilmastoimattomalla autolla. Autolla tulisi vedettyä asuntovaunua (luulatavasti pitkin eurooppaa), jolloin oletan ilmastoinnin olevan (varsinkin tällaisina lämpimimpinä kesinä) melko tarpeellinen varuste. Vanhemmat Lantikat eivät muistaakseni olleet lainkaan hullumpia kesälläkään, sillä ilmanvaihtoluukut ja safarikatto viilensivät menoa mukavasti, mutta uudemmistahan tuo kattoratkaisu jo puuttuu? Tdi-koneella olevissa Lantikoissa ei näytä käytännössä olevan lainkaan ilmastointia ja Td5-konetta näköjään arvostellaan melko kovin sanoin. ABS olisi myös melko asiallinen turvavaruste, vaikkakin se on myös "ylimääräinen" sähkölaite, joka voi ehkä hajota. Itseäni myös hieman epäilyttää nuo niskatuettomat takapenkit. Löysin kyllä netistä hyvin asiallisen näköisiä ja hintaisia korkealla selkänojalla varustettuja penkkejä, eli se ongelma poistuu pienellä lisäpanostuksella.

Kysymykseni kaiken tuon taustoittamisen jälkeen kuuluu, onko Td5 "niin" paljon huonompi moottori, kuin Tdi koneet, kuinka tarpeellinen ja tehokas 98-02 mallisten Lantikoiden ilmastointi on, plus se, kuinka rauhallisin mielin itse kuljetatte lapsianne Defenderien kyydissä?
Pähkäilin vielä viikko sitten ihan samojen asioiden kanssa Big Grin Ja on muuten ollut minullakin samansuuntaisia italohullutuksia, mm. 500 F, Beta Coupe, Sprint, 75, Giulia ja pari muutakin. Thesiskin piti saada, mutta onneksi ostin D2:n Smile

Defen suhteen seurasin sekä brittiläisiä että saksalaisia markkinoita hyvinkin reilun vuoden ajan, enkä muista nähneeni yhtään Tdi-koneista, jossa olisi ollut sekä ABS että ilmastointi. Etenkin ABS on todella harvinainen noissa, ilmastoinnillisia löytyy paremmin, niitäkin lähinnä Briteistä, RHD:nä.

Ilmastointi sinänsä vaikuttaa varsin tehokkaalta, etenkin jos arvostaa viileitä polviniveliä :lol: Ääntä se kyllä pitää isoilla kierroksilla kovasti, mutta peittääpähän sitten hiukan moottorin raksutusta :roll:
Saksassa on aina silloin tällöin 300tdi Defejä myynnissä joissa ilmastointi.
ABS:ää harvemmin kuten totesit. Itse toin omani Saksasta ja mielestäni se on lähes ainoa vaihtoehto kun Suomessa näitä on niin vähän tarjolla.
Lapset kulkee kyydissä vaikkei takapenkin niskatukia (vielä) ole. Itselläni on koiraverkko tuossa takapenkin takana ja olen tuumaillut jos siihen kiinnittäisi jotkut pehmuketyynyt niin olisi ainakin tyhjää parempi :roll:
Pitää vissiin laittaa rouva ompelemmaan.
Edellinen autoni oli Td5 ja se oli oihan ok moottorin puolesta. Tehoja oli normikäyttöön riittävästi. Laitteen monimutkaisuus ja vikaherkkyys vain pelotti aika paljon. Nykyinen 300Tdi on ihan kelpo kone 110:iin ja alan kirjoituksia kun lukee niin voihan tuota näköjään piristellä jos tuntuu ettei potku riitä (minulle on riittänyt).
Tervehdys!
Lusikka soppaan:
Jos vedät vaunua, kannatan kyllä TD5 konetta ja vaikka lastutettuna ;-)
Ja kun on myynti-ilmoja tullut seurailtua niin 110 STW:n löytäminen Suomesta ja koko Euroopasta on TDI-koneella varsin haastava operaatio. Vaneja ja 90-korisia on pilvin pimein.

Omassani olen tyytyväinen ilmastointiin, etuläpät auki niin auto on paljon viileämpi kuin mikään muu ilmastoimaton auto, etenkin kun vertailukohtana on vanha RRC. Tosin melutaso nousee vähäisesti läpät auki, mutta tuota meluahan jo riittää muutenkin...

Takapenkkien niskatukiongelma poistuu kätevästi penkkien vaihdolla tai jos siellä istuu pääasiassa pikkuväkeä, on meillä turvaistuimet heille. Ainakin sieltä näkee hyvin kun se takapenkki on hyvinkin korkealla.

Jos muut perheessä eivät tee autohankinnasta liian suurta numeroa niin suosittelen Defeä. Sen jälkeen mikä muu tahansa auto tuntuu hyvin hiljaiselta ja mitäänsanotattomalta autolta ajettavaksi.

Ajonautinto - mikä se on?

TT
Tdi ja ilmastointi, niitä tosiaankin löytyy, mutta ei ABS:eilla. Hollanti tai Saksa on lähinnä ajatuksena hakukohteena, sillä tarjonta Suomessa on heikkoa ja hinnat ovat pilvissä. Italiassakin ymmärretään Lantikan päälle (niitä löytyy melko edullisesti ja paljon), mutta se on hieman kaukainen kohde, noin omatoimiseen hakemiseen.

Olen todella yllättynyt Defen osien hintojen edullisuudesta. Selaillessani John Craddockin sivuja, tuli heti aivan karmea kutina päästä "modaamaan", vaikka autoa (oikeaa) ei edes vielä ole.

Vaimo ei välttämättä lämpene ihan helpolla (tässäkään asiassa), mutta ajattelinkin lanseerata koko asian silleen, että hän saa valita itselleen ajoneuvon ja minä itselleni.

Italohistoriani on melko yhteneväinen (kattava) Eeron kanssa. Lantikan jälkeen tuli kaksi Fiat 850Confusedtä, viisi ensimmäisen mallin (1982) Pandaa, Lancia Delta, Alfoista 75Ts, 156 SW, 166 Ts ja 166 Jtd, kilpuriprojekti Lancia Beta Berlina ja Fiat Punto EVO Multiair Sport. Thesis piti tulla minullekin, mutta päädyin tuomaan tiisseli Alfan.

...ja ajonautinto, se on mielikuva, ei konkreettisesti mitattava kokemus Big Grin