Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Discovery I ('97) 300TDi- outo metallinen ääni ja vinkuminen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Moi,

konehuoneesta alkoi äkkiä kuulumaan outoa ääntä, ensin tyhjäkäynnillä ja välillä hävisi. Kierroksia kun lisää niin 1000-1500 kuuluu taas ja jonkin aikaa tyhjäkäynnilla alkaa rohina tai ajoittainen kolina.

Ääni on ihan kuin joku metalliosa olisi irti ja sitten kovemmilla kierroksilla vinkunaa. Välillä ääni häviää kokonaan. Paikallistin sen mootorin etupäähän eikä kuulu venttiileistä. Otin moniurahihnan (laturi, vesipumppu jne) irti ja käynnistin ilman sitä > ääni oli poissa. Pyörittelin hihnapyöriä, laturia ja vesipumppua käsin ja ääntä ei löytynyt muista paitsi kiristinpyörä oli hiukan väljän tuntuinen ja siitä kuului käsin pyörittäessä vähän rohinaa.

Netistä haulla näyttäisi olevan muillakin ollut samaa vaivaa > LR tyyppivika?

Varmistin vielä laittamalla lenkin kiinni säätöpyörän kiinnityspulttiin ja poika käynnisti koneen ja kun ääni taas alkoi, käänsin lenkkiavaimella ko. kiristyspyörää löysemmälle > ääni muuttui ja kun tarpeeksi käänsi niin loppui kokonaan.

Eli pitänee ottaa hihnapyörä irti ja katsoa pystyykö siihen vaihtamaan laakerin tai sitten metsästämään uutta.

Onko muilla ollut samaa ongelmaa?

t. Kaitsu
Rullaan pystyy vaihtaan laakerin. On ihan normaali laakeri joita löytyy monesta paikasta. Itsellä kiristin piti pahaa vikinää kylmänä.
Pitäiskö se rulla onnistua irroittamaan ilman että ottaa sen koko asennuslevyn/varren ensin irti?

Koitin kammeta pulttia auki mutta ei lähde millään...asennuslevyn mutteri kyllä aukeaa, mutta kun siinä on se todella jäykkä jousi, en uskaltanut irrottaa jos se jousi loikkaa ulos ja on vaikea saada paikalleen.

Miten itse irroitit?
Itse otin pelkän rullan irti. En nyt muista olikohan siinä vasenkätinen kierre...?
JuKu Wrote:Itse otin pelkän rullan irti. En nyt muista olikohan siinä vasenkätinen kierre...?

No perhana! Oliskohan sit kammettu väärään suuntaan....muistaako/tietääkö joku tuon ettei tule tehtyä vanhanaikaista kun homma ei toimi eli lisää raakaa voimaa > tulos kun yleensä on että jotain hajoaa...
Auttoi toi laakeri vähän, mutta hihna pitää viellä ujellusta. Netissä oli paljonkin aiheesta. Koitettu hihnaspray:tä, puhdistusta, uusi hihna ja viimeksi "one penny" korjausta. Melkein hiljeni mutta ei ihan. Tilanne vähän paranee kun kone on ajettu lämpimäksi.

Onko kukaan onnistunut hiljentämään tota ääntä, ainakin monella tuntuu jääneen ratkaisematta vaikka kokeillut noita kaikkia netistä löytyneitä kikkoja.....?
Mulla oli väärämerkkisessä hieman samanlainen ongelmam että hihna ujelsi. Uudella hihnalla meni muutama tkm ja taas alkoi. Sittemmin pääsin eroon ongelmasta, kun vaihdoin kulkinetta.

Tää ei tosin ratkaise sun ongelmaa, mutta kerroinpa vaan. Wink
mä oon tapellut joskus aikani, kunnes selvisi että väärä hihna, sentin pidempi kuin oikea, käy paikalleen, mutta vikisee kuin pieni possu.
tarkasta hihnan pituus!
Mistäs löytyy toi alkuperäisen hihnan "oikea" pituus?
Varaosaliikkeen opus tarjoaa kahta hihnaa ainakin Lahessa..Osaset, motonet.
andlover Wrote:onko sinulla ohjekirjaa? josko se siinä mainittu? mutta eikös noissa ole se serpentiinihihna? en tiedä kunhan arvasin?

Serpentiinipä hyvinkin, mutta ei mainintaa ohjekirjassa pituudesta mikä se pitäisi olla valmistajan mukaan.
Mä olin kattovinani et tuon vm tuotteeseen sopii vaan yksi hihn,a kun mahdolliselle ilmastoinnille olisi omansa.. kilauta maahantuojalle niin tuo pituus selvinnee yhdellä puhelulla Smile