Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: 110:n takapalkki kukkii...
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.

petter2

Nyt kun kevät tulee, niin alkaa Brittiteräs jälleen kukkimaan. Ikuinen murheenkryyni tuo takapalkki on nyt listalla ensimmäisenä. Ajattelin laittaa päälle sellaisen muotoonleikatun turkkilevyn ála Paddock. Koska levy on lähinnä kosmeettinen, niin mitä ideoita olisi palkin sisään ja väliin. Palkin pinta puhtaaksi ja Ferrex:it päälle ja Sikaa reunoille ja levy päälle? Palkin sisälle koko rahalla massaa?
Hitsaa kuntoon, hiekkapuhalla, xyleeniohenteinen Ferrex tai muu mahdollisimman myrkyllinen pohjamaali(sikaärjyä, mutta kuivuu nopeasti eli kaasunaamari päähän) ja pintamaalia.

Sitten huolto: Massan sijaan joka kevät ja mahdollisesti syksyllä pesu, kuivaus ja tahmea massa+öljyseos kuumana ruuttaa kaikkiin koloihin reikiin ja palkkeihin sisälle. Tahmee mömmö parempi kun kalvon tekevä massa mun mielestä. Kalvon taa kun pääsee vesi niin sillon vasta ruostuu niin että rutisee...

Jos jollakin eri mielipide asiasta ja tietää paremman keinon niin kertoo. Noin mä tekisin. Ai niin, älä ainakaan pulttaa alumiinista turkkilevyä suoraan teräslevyä vasten.
Ilman muuta hitsaamalla kuntoon, ei mitään pakkelikikkakolmosia Wink

Paddokiltahan saa uuden takarungonpätkänkin, joko puolenmetrin runkoaisoilla, tai ilmankin. On sitten ainakin uutta, ja suht helppo vaihtaa.
Mutta jos puhki vain tietystä kohtaa, niin sit vaihtaisin uutta peltiä sähköliimalla.

petter2

Ei nyt onneksi ole puhki, mutta kevyttä pintaruostetta kyllä...
petter2 Wrote:Ei nyt onneksi ole puhki, mutta kevyttä pintaruostetta kyllä...

No sitten kevyesti lamellilaikalla hiontaa ja pohjamaalia+pintaväriä niin
kesä voi tulla Big Grin
Sillonhan tilanne on vielä hyvä! Sitten vaan niinku Euroteemu ehdotti ja sit mun massa+öljymönjää päälle...

Itse pesen autoani kerran tai kaksi vuodessa ja silloinkin vain alta suolat ja möhnät pois!

Vaimo otti viime kesänä ihan valokuvia kun rupesin mökillä tekemisenpuutteessa pesemään seriestä päältä. Ei ollu nähny moista mun tekevän koskaan aiemmin... Smile
Poistettu, syytä voi miettiä
Ahosensetä Wrote:Takapalkin suurin ongelma on limirakenteet. Siellä on kolmekin levyä pistehitsattuna päällekkäin ja väliin menee suolavettä, joka ruostuttaa palkkia sisältäpäin.

Tää on kyl tosi ja paha juttu suomen olosuhteuita ajatellen.

Jos tuosta omastani alkaa kukaa pukkaamaan tosissaan, niin uuden
työstäminen passelista C-palkista on kyllä yks varteenotettava vaihtoehto.
Takapalkki on huonossa kunnossa meilläkin. Palkissa kiinni oleva astinlauta roikkuu enää toisella pultilla. Viime kesänä laitoin isomman rikan pultin alle, mutta reikä senkun suurenee. Olen miettinyt mitä sille palkille pitäis tehdä. Palkin rakenne näyttää olevan todella kehitetty ruostuvaksi ja kun se on vielä kaiken päälle englantilaista rautaa, niin rupeaa kukkaseen.
Yksinkertainen C-palkki, kuten T€€MU ehdotti voisi olla hyvä ratkaisu lisättynä muutamalla isolla reiällä alapuolelle kuran poistamiseksi, saattaisi toimia. Toimii ainakin paremmin, kuin englannin insinöörin kehitelmä.
Mulla on seriekseen viritetty takapuskurin päät C-palkista ja on toiminu hyvin, mutta pesu ja öljyäminen kannattaa silti tehdä riittävän usein. Nyt on kyllä päässy liian monta kertaa unohtumaan toi pohjan öljyäminen, ja se rupee kostautumaan...
Mulla on rakeneltu takimmaisesta poikkipalkista taakse päin koko takarunko puskureineen U-palkista. Ei ihan heti pitäisi hävitä.