Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Polttoaineenkulutuksen laskenta
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Poistettu, syytä voi miettiä
Vähemmän epätieteellisten mittausten mukaan mun Discon korjauskerroin on 1,05
Renkaat 245/75 R16

Tämä on saatu kahdella erillisellä mittauskerralla ja eri mittaustavalla.
1) 50km matka valtatiellä gps ja tielaitoksen ilmoittamaa lukemaa hyväksikäyttäen = 0.954 antaisi kertoimeksi 1.048
2) 7km matka 8-tiellä Nousisisista pohjoiseen. Löytyy vanhat kiviset km-tolpat joihin oli hyvä verrata mittarin lukemaa. = 0.957 kerroin 1.0449

Em kilometrit on mitattu trippiä käyttäen.
teen vielä pari tarkistusta mittareiden virheen tarkistamiseksi.

Tuleeko nopeus ja matkatieto samalta anturilta?
Gps ja tielaitoksen taulun mukaan mittarinopeus on 0-1km tarkkuudella oikein eri nopeuksissa (70, 80, 90 km/h)
Oireet:
minä tungin myös pari viikkoa sitten kovalla helteellä maanalta tankista kylmää dieseliä myös 88 litraa, eli aivan korkkia myöten. Sen jälkee autolla ei juuri pariin päivään ajettu ja polttoaine tankissa helteessä (+28 C) lämpeni/laajeni. Kun sitten lähdettiin ajamaan niin jostai pursui tavaraa ulos.
Diagnoosi:
Aiemmin keväällä vaihdetun pa-pumpun tiiviste jäänyt huonosti ja liian täyteen tankattu aine tulvi sitten jostain saumasta ulos. Kun tankki vajui vuoto loppui. En ole vielä kurkistanut tavaratilan maton alle miltä siellä näyttää. Manuaalihan kyllä sanoo että tankkaus pitäisi lopettaa ensimmäiseen naksahdukseen. Liekkö em oire syy tähän. En löytänyt tähän hätään dieselin lämpölaajeniskerrointa joten on voinut tarkistaa ajatustani laskelmalla.

Netistä löytyikin kerroin bensalle =0,0009, varmaan lähellä dieseliä
Jos lämpö maanalla +4 joka tankissa lämpenee +28 asteeseen ja tankataan 88 litraa niin 0,0009x24x88=1,9 litraa

Eli tankin sisältö laajenee 1,9 litraa = jossain tulee ahdasta jos piripintaan Idea
Mulla Defenderi vie 10 l/100 km. Tämä tarkkuus riittää kaikilla korjauskertoimilla.
Kulutuksellahan ei ole mitään merkitystä, koska polttoaine maksaa ainoastaan tankatessa. Ajon aikana ei ainakaan minulle ole kukaan tullut laskua polttoaineesta esittämään.
Minä tankkaan aina piripintaan autoni tankit eikä koskaan ole vuotoja esiintynyt. Tosin polttoaineen määrän varoitusvalo silloin tällöin syttyy, mutta sammuu, kun käy tankilla.
Ahosensetä Wrote:GPS laskee matkan reittipisteiden välillä. Valtatiellä virhe ei luultavasti ole merkittävä, mutta mutkaisella tiellä matka voi olla selvästi alakanttiin.

Minun GPS laskee todellisen matkan oli tie sitten minkälainen tahansa. Olen tarkastut asian polkupyörällä metsässä poluilla ajellessa ja matka on pyörän oman matkamittarin kanssa aivan sama. Voihan tietysti olla, että molemmat näyttää samanlailla persiilleen.
Mun GPS piirtää ajoreitin juuri siten, kuin sen ajan. Mutkat piirtyy nätisti kaariksi. Laite on Garmin 60Cx.