Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Miten rakennetaan hyvä safari&offroad auto LR tuotteista
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
moi!

Etei nyt kaapata kenenkään aihetta niin aloitetaan oma aihe tähän!

aloitetaan vaikka tästä:

Quote:Discossa on ARB:t molemmilla akseleilla,tiheät välitykset jakolaatikossa?,takana alemmat tukivarret uniball-nivelillä,V8+automaatti,ilmastointi...
Rengastus oli aikaisemmin 33x10.5x16 BFG MT KM2.Tällä reissulla taitaa alla olla Fediman F/Cross nappularenkaat kokoa 235/85-16

eli miten lähdetään oikeaoppisesti rakentamaan safari autoa! Harvalla kuiteskaan on aikaa, rahaa ja tietoa rakentaa kiesiä kerralla!

Mistä se mopo lähtee? Wink

//Janne
eiköhän tästä ole jo asiaa ainakin....
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic...ght=safari

TT
solihull Wrote:eiköhän tästä ole jo asiaa ainakin....
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic...ght=safari

TT

Tuossa nyt on enämpi "hyvä-olla-olemassa-reissussa-kamaa" ei niinkään ite auton rakentelusta ja tekniikkapuolta!

Olisi hyvä saada sellsen Do's &Dont's osaton ite auton rakenteluun!

//Janne
Kysy nyt ensimmäisenä itseltäsi, missä ja millaisia retkiä on tarkoitus tehdä ja mieti jokaista asiaa joka kantilta.. hinta, hyöty, haitat! ei tähän ole valmista sapluunaa ja tarpeet vaihtelee käytön mukaan Smile

Aika hyvä kirja ostos tähän on "SpeedPro Series How to modify Land Rover Discovery 1, Defender & Range Rover". Ei muistaakseni ollut edes kallis Smile
Mitään oikeaoppista tapaa safaripelin rakenteluun ei ole.
Lakritsin lainauksessa puhuttiin ilmeisesti Kasarin Discosta joka on trialkilpuri, ei varsinainen safariauto, tai miten sen haluaa tulkita :?
moi!

ajatuksena olisi pikkuisen kasata pikkuisen mitä-miten-millon kun rakenteluun lähdetään, ettei nyt ihan tarvis kaikkea tehdä 2-3 kertaan, vain sen takia kun ei jotain osaa osaanut/tiennyt huomioida!

//Janne

castillo

lacrits68 Wrote:...eli miten lähdetään oikeaoppisesti rakentamaan safari autoa! Harvalla kuiteskaan on aikaa, rahaa ja tietoa rakentaa kiesiä kerralla!

//Janne

tämä Jannen kirjaama ajatus on monesti ollu mielessä kun nettiä selailee ja yrittää pohdiskella mistä aloittaa varustelu. netissä tieto on hajalla aika hajallaan ja suurin rakentelun hidaste on kuitenkin tavallaan rahan puute. Vaikka voishan sitä käydä pankissa, nostaa muutaman tonnin laina ja rakentaa kaikki valmiiksi kerralla, nauttia sitten aikaansaannoksesta ja maksella velkaa... Mutta kun kynnys siihen on korkea ja pihalla on edelleen se perusvarusteltu aihio odottamassa ensimmäistä safarivarusteen hankintaa. Siis mistä alkais.

Hyvä topici aihe. Odotan vilkasta jatkoa
Itse en tiedä mitään safarihommista, kiinnostaa kylläkin jatkossa kunhan saan auton joskus liikkeeelle. Tuli mieleen että eikös vinssi olis niitä ensimmäisiä hankintoja.
Ikänä oo autoja rakennellut ennen kuin Rangen ostin ja opiskelin sitä mukaa kun rakentelin. Semmoinen tuli kuin sattui tulemaan. Smile

Itse jaksa hirveesti asioista keskustella/väitellä/suunnitella. Mielummin sitä alkaa tekemään. Rangen kohdalla sen sit näkee, että joskus onnistuu ja joskus ei ihan niin hyvin.

Ei tää nyt asiaa auta, mut kunhan sanoin omanmielipiteeni asiasta.
Mitä itse on tullut tehtyä ja missä järjestyksessä (en tiedä kiinnostaako ketään mut tää on mun järjestys):
- Renkaat isommix
- Snorkkeli ilmestyi puskista, tuskin olisin tokana hommannut ellei olis sattunut kohille kokonaisedullisesti
- Samalla ilmestyi pusikosta kattoteline, iso. Kätevä omakotirakentajalle!
- Vinssi & puskuri
- Etupanssari ja takapanssari tankille(odottaa asennusta tuo taka..)

Seuraavaksi :
- Perien suojaus
- Vetokoukun modaus jotenkiin silleen että sen saa pois tai laskettua alemmas tarvittaessa (pitäis päästä kuitenkin peräkärriä vetämään)
- 2" korotus kiinnostais. Paloilla ehkä? Onko näkökulmia eduista/haitoista vs korottavat jouset & pitemmät iskarit? Mitään hirmujoustoja ei tavoitella.
- Ja jonnekkin tuonne väliin pitää pistää kallistuksenvakaajan poisto.

Sitten alkais olla mun mielestä safarikäyttisvarustelu kohdillaan.

"aatteleppa omalle kohalles" Jope R
Jos omaa järjestystä hieman listais niin tais mennä about tälleen:

- Renkaat oli ostaessa jo aloittelijalle riittävän isot
- Vetokoukku pois
- Takaperän panssari
- Korotuspalat lautasten alle.
- Ohjausvarren suoja
- Vahvempi ohjausvarsi ja raidetanko
- Tankin panssari (Rangen kanssa must!)
- Helmapalkit/puskurit jotka kestää myös tunkkausta
- Etuperän ja raidetangon suoja
- Lukko taka-akselille (sekä torsen etuakselille, kun sattui halvalla saamaan)
- Vahvemmat takatukivarret
- Isommat renkaat
- Korotuspalat pois ja korvataan pidemmillä jousilla/iskareilla. Jouset takanakin kiinni kummastakin päästä.
- Vinssi
- Keskipanssari (odottaa vielä vuoroaan, kun tarttis jakolaatikko tilkitä ekana)

Eiköhän tuolla jo lällyoffia ihan hyvin pysty harrastamaan. Smile
Kyllä LR tuotteet on "suoraan laatikosta" jo mun mielestä ihan hyviä safarilaitteita.

Itse lähtisin (ja lähdin) liikkeelle hyvistä panssareista ja renkaista. Näillä on tähän mennessä pärjätty ihan vallan mainiosti. Defeen tuli hommattua polttoainesäiliölle panssari, se ei ole vielä ainakaan isompia kolhuja ottanut. Sen sijaan keskipanssarille olisi ollut tarvetta pari kertaa, ja sellainen onkin hankintalistalla.

Kohta luvassa lukkoa ja vinssiä. Renkaat on vakiokokoiset ja korottaa en ole ajatellut.
Eipä ole offilaitteen kanssa tullut vähään aikaan puljattua, mutta mielestäni homma lähtee liikkeelle maastorenkaista. LR:t ovat jo vakiona melko kyvykkäitä, mutta pienikin muta tukkii tavallisen suvikumin kuvion tehokkaasti.

Seuraavaksi huomaakin raidetangon olevan banaanilla, eli kannattaa alkaa pohjasta arimpia paikkoja suojailemaan, tunkkaus- ja vetopisteitä rakentelemaan jne Smile

maddiksen lista on aika hyvä, siitä vaan soveltelemaan.
Tämä on niin tätä taas, listoja listojen perään....

Toiselle safariauto on maantielläkin hyvin ajettava "retkiauto" jota on vähän varusteltu lähinnä itse retkeilyn eli "safaroinnin" kannalta. Toisille se rakentaminen aloitetaan off-road -kamoja laittaen, panssaria, vinssiä, jotta pääsee rypemään mitä pahimmissa paikoissa. Ja molemmat ovat safariharrastajia.

Eli tässä sen näkee, on hyvin henkilökohtaista miten kukakin autonsa tekee ja mitä siltä haluaa. Ihan sama miten pitkiä listoja tarvikkeista laitetaan ylös ja esille, sillä jokainen laittaa autoonsa ne varusteet jotka kokee tarpeellisimmaksi käyttötarkoituksen mukaan.

Joillekin safarivarustus on se bling-bling -varustus jolla saadaan katu-uskottavuus. Kurakin ostetaan spraypullossa.

Eli jokainen tyylillään. Minä ainakin.

TT
solihull Wrote:Joillekin safarivarustus on se bling-bling -varustus jolla saadaan katu-uskottavuus. Kurakin ostetaan spraypullossa.

TT

Tosta lähdetään!

Ja nyt joutuu korottamaan autoa koska en ole parkkiksen reilusti korkein.

Ei vaiskaan, kyllä tänne listoja mahtuu.
Niistä on ihan kiva lukea mitä on hankkittu/asennettu ja mitä haluais hankkia/ehtii asentaa.
Sitä saa mitä tilaa. Itse olen jonkulaisilla safareillakin tuolla autolla käynyt joskin enemmän se on mennyt ihan vaan offitteluksi.

Oma listani ei ollut mikään 'must have', vaan lista siitä mitä itse olen omaan autooni tehnyt. Muut saa ihan omantunnon mukaan tehdä mitä lystäävät autonsa kanssa.

Omalla Rangella ei ole käyttöautoarvoa juurikaan joten se on sen takia rakennettu hieman enemmän offikäyttöön soveltuvammaksi.
Meillä kun tuo range on ollut tuollainen safari tyyppinen projekti auto ja vielä ikääntynyt sellainen, olen listannut teknisen toimivuuden ensimmäiselle sijalle.

Tossa oli ostaessa jousikorotus jo olemassa, se on toiminut mukavasti maastossa.. mut maantieominaisuudet kyllä hieman kärsii! Taka kallistuksenvaimentaja poistettiin samalla kun vetokoukkukin. Jos tarkoitus on retkeily/safari auto jolla ei mennä kivikkoon ja metsään ajelemaan niin en korottaisi yhtään tai maks 1", olis parempi sit niillä siirtymillä ja maailman syrjillä Smile

Renkaat on se joka tuottaa pidon, joten niihin kannattaa panostaa, sitten meille tuli banjojen ja tankinsuojat sekä vetopisteet eteen ja taakse.. noilla on pärjännyt ja varmaan pärjää jatkossakin Smile Kyllä nää tehtaalta lähtiessä on jo kelpo kulkineita ja noi lisäykset on lähinnä lisäsuojaa että auton saa metsästä pois ehjänä (jos ja kun keksittyminen herpaantuu)!
Grandi on taas sellainen auto, jonka kanssa kaikki muutokset on jatkuvaa kompromissin tekoa. Sillä ajellaan välillä kevyttä maastoajoa, vedetään peräkärryä ja liikutaan muutenkin jokainen reissu, johon autoa tarvin. Tänä vuonna on tullut taas lähemmäs 20000km, niin se rajoittaa toki maasto-ominaisuuksien yletöntä tavottelua. Tällä hetkellä olen muuten autoon tyytyväinen, mutta keula on liian kova ja tuuman liian korkea, johtuen siitä, että jouset on mitoitettu vinssin & ohjausvarrensuojan tuoman painon mukaan. Eiköhän nekin jossain vaiheessa autoon ilmaannu.

Tehdyt muutokset pääpiirteittäin, joiden tuloksena hyvä kompromissiauto:

+2´ korottavat jouset medium hd jouset
-Edessä OME:n kaasuiskarit, jotka aavistuksen vakioa pidemmät
-Takana Terrafirman Pro Sport Long Travel iskarit, jotka on todella pitkät
-Takana kartiot jousien päissä, jotka on tarpeen noiden iskareiden kanssa
-265/75 r16 Bf Goodrich All-Terrain renkaat
-Siniset PolyBush puslat kaikissa muissa paikoissa paitsi bogen tukivarsien yläpäässä.
-Magneettiproput perissä
-Peräsuoja edessä
-Takaluukun yläkulmissa kunnon pakkivalot
-Takakontissa kaikkea reissussa tarvittavaa

Noilla muutoksilla saa jo ihan retkikelposen auton aikaiseksi Smile

Ennen renkaiden ostoa on ehkä viisasta valita jouset & iskarit, niin näkee sitten mitkä renkaat sinne oikeasti sopii.. :wink:
moi!

Ja muiden listoja ku lukee niin saataa saada ideoita joita ei olis ite ihan hetkes huomannu!

Mites muuten nuo "detroit lockerit" rooverissa toimii? Onkos kellään kokemuksia?

//Janne
Hyvä topiikki!

Tuota iäisyyskysymystä itsekin pahkuloinut ja ei siihen ole valmista konseptia vielä tullut missään vastaan. Kyllä se niin vaan on että itselle pitää selkiintyä ajatus mihinkä sitä kulkinetta tulee käyttämään. Sellaista autoa mikä olisi erinomainen joka tarkoitukseen ei taida ollakaan. Nk. safariautot ja oikeat offroadpelit on kuitenkin enemmän ja vähemmän eri laitteita.

Tuo oma disco on ollut sekalaisessa käytössä muutaman vuoden ja olen tullut pikkuhiljaa siihen johtopäätökseen etten aiokaan seppiä mitään todellista "offroad autoa" tuosta. Siihen tuollainen painava linja-auto ei oo paras lähtökohta :roll: Sensijaan varusteleminen siten että autoa voi käyttää tarvittaessa jokapäiväisessäkin liikenteessä ja lisäksi ajella myös sellaisia safarireissuja joille ei aivan vakiolla ole järkeä tunkea on mielessä. Riittävän haastavia ajopaikkoja kun kuitenkin riittää joka lähtöön jos vaan liikenee aikaa päästä leikkimään.

Oman discon tapauksessa lista voisi olla vaikkapa tämänsuuntainen :
- Hyvät maastorenkaat (tällä hetkellä suht ok, bedlock tasolle tuskin mennään..)
- akselilukot (nyt takana detroit lockeri palalukko ja etuperä originaali)
- jäykemmät + laadukkaat korotusjouset ja iskarit (nyt uudehkot alkuperäisjouset +30mm spacerit). Ehkäpä tuplaiskarit ..
- Modatut vahvemmat tukivarret panhardtangot jne jne ..
- Alustan arkojen paikkojen suojaus kuten perät, tankki, ohjausvarret, raidetanko (jollakin mallilla mutta parannettavaa)
- palkkihelmat (jonniilaiset)
- vahvat puskurit eteen ja taakse ja vinssi tieteski. (nyt vakiot ja rutatut)
- tupla-akut jotka voisi olla sisällä keskellä. Auto on nyt pakettiauto joten tilanpuolesta niille saisi sopivan paikan..
- Isompi turbo ja cooleri, ahdot ja säädöt tappiin Smile
- pääkaari ristikkäisillä tuilla sisälle penkkien taakse ja ehkäpä siihen integroidut nojailuputket ulkopuolelle.
- Tiheämmät perien välitykset ja kytkettävä lukko etupäähänkin.
- Sähköflekti .. meneillään mutta vähän vaiheessa ..
.....
...

Korille ja rungolle jokin temppu jotta ne olisivat ehjät vielä 20v päästäkin. Onko kukaan sinkinnyt rangen tai discon teräskoria ja/tai runkoa ?