Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: oikea hinta
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Hei kaikille!
Minua nyppii autokorjaamon tunti hinnat, työtuntien laskenta / arviointi. Tuntihinta 99,60 kuulostaa
minun mielestä ryöstöltä. Vaikka onkin mahtava kapitalismi ja hinta muodustuu kysynnän perusteella, on
edellä mainittu tuntihinta kiskontaa. Ja sen lisäksi oikeasti työhön
kulunut aika.

Vai lasketaanko siihen kahvitauot, ruokatauot ja kaikki muu
mikä siihen ei liity. Esim. "katsotaan", "tutkitaan",
"ihmetellään" jne. Ammattimies ja asiantuntija ei ihmettele eikä mututtele.

Mikä on teidän milelestänne oikea tuntihinta?
Omasta mielestä 20 € on ok.

[Image: ape.jpg]
Aikasen matala parin kympin tuntihinta on jos tuosta pitää palkan lisäksi maksaa sosiaalikulut ja eläkekulut, vuokrat, sähköt ja lämmitys, työkalujen hankinta ja ylläpito, kirjanpidolliset kulut jne...
Yksi syy miksi vaihdoin uudehkon henkilökuljettimeni vanhaan rautaan ja alumiiniin on juuri tuo huoltojen kalleus. Uuteen autoon kun ei paljon rukaria ja jakaria tarvii itse sovitella, mutta tähän ronksuun ne sopivat useimmin aikas mallikkaasti.

Useinhan on niin, että varsinainen osa ei ole kallis, mutta kun täytyy purkaa sitä edestä ja kääntää tuo tonne, ennenkuin sen pystyy vaihtamaan. Ja sama ruljanssi tietenkin takaperin, niin meneehän siihen aikaa.

Se, mitä tuo ammattimiehen työ sitten maksaa, onkin sitten kiinni kysynnän ja tarjonnan laista, mikä meidän skandinaavisessa yhteiskunnassa onkin hinnoiteltu aikas tappiin. Tappiin siitä syystä, että verottaja muistaa myös sitä asentaja-ammattimiestä joka käänteessä.

Kaiken edelläolevan diipadaapan jälkeen yhteenvetona se, että työ Suomessa maksaa, enkä edes ammattitaidottamana asentajana(lue harrastelija) alkaisi toiselle tekemään parilla kympillä yhtään mitään verokortille. Se taipuu halvimmillaan väkisinkin sinne 60 euron pintaan, laski sen miten tahansa.

Tuo Peckoksen mainitsema lähes satkun hinta sensijaan kuulostaa jo aikas paksun lompakkomiehen huoltopaikalta. :roll:

Guest

Peukalosääntö tuntuu olevan että uuden auton kallis myyntihinta = kalliit huollot, eli jos on varaa ostaa on varaa huoltaa, esimerkkinä D3'sen perät... Kenellä tahansa on varaa ostaa vaikkapa parivuotta vanhaa Audi A6'sta, mutta kenellä on varaa huoltaa sitä pitkällä tähtäimellä...?

Korjaamokauhutarinoita kuullessaan saa helposti sellaisen käsityksen että nykyautoissa jopa pissapojan täyttö edellyttää merkkikorjaamokäynnin koska auton nestepintasuperninjatietokone vaatii kuittauksen merkkiliikedingelidongelilla... :?

Laitteisto maksaa, henkilökunnan kouluttaminen maksaa, tilavuokra maksaa jne. Tämä näkyy osien hinnoissa ja tuntitaksassa. Jokainen päättää kuitenkin itse millä ajaa ja millä tasolla hoitaa huoltotoimeenpiteet itse, ja luopuu samalla oikeudesta valittaa hinnoista... :wink:

Andy
Kaikella on puolensa, esim tällä kommentilla:

>> Yksi syy miksi vaihdoin uudehkon henkilökuljettimeni vanhaan rautaan ja alumiiniin on juuri tuo huoltojen kalleus. Uuteen autoon kun ei paljon rukaria ja jakaria tarvii itse sovitella, mutta tähän ronksuun ne sopivat useimmin aikas mallikkaasti.

Olen siinä täysin samaa mieltä että harmittaa kaikki uusien autojen ratkaisut eli että tiettyihin malleihin et voi edes polttimoa vaihtaa ilman erikoistyökalua tms puhumattakaan siitä että nykykoneet vaikuttaisivat kaikki olevat ihan eri tavalla suojattu ja paneelien alle piiloitettu kuin ennen vanhaan. Ja kaikenmaailman lisälaitteiden yleistyttyä taitaa siellä konehuoneessa olla jo niin ahdastakin että taitamaton survoo äkkiä näppinsä väärään paikkaan tai ei osaa ujuttaa ja käyttää työkaluja oikein mitään rikkomatta silloin kun tilaa on todella niukalti.

Itse en ole ammattimekaanikko enkä edes harrastajamekaanikko mutta toiveissa on silti ajan kanssa itse oppia huoltamaan autooni jotakin. Siihen saakka käytän huoltamoita ja voihan olla että oma aikani ei koskaan edes riitä oppia mekaanikon juttuja. Aika on rahaa kaikille kuitenkin. Mutta on se kiva kuitenkin tietää että kun Defen omistaa niin se on jossakin määrin realistista oppia jotakin sinne tekemään Smile

Fredin ja Defe2Confuseden kanssa samoilla linjoilla olen kyllä myös siinä että kahdenkympin tuntipalkalla ei oikeasti tee yhtään mitään. Asiakas ei varmasti monestikaan ota huomioon tuntihinnasta purnatessaan että kaikki on todellakin yllättävän kallista eli jo korjaamon toimitilan vuokrasta / lainanlyhennyksestä toimitilantilan ostoa kohtaan alkaen.

Kyllähän korjaamopalveluita toki kilpailuttaa voi kuka tahansa mutta yksi asia mitä en kyllä korjaamon kohdalla kovin helpolla itse lähde kilpailuttamaan on asiantunteva tietotaito omaa huollettavaa/korjattavaa merkkiäni kohtaan. Se tietotaito kertyy parhaassa tapauksessa vuosikymmenten aikana eikä sitä osaamista voi mielestäni enää kovin helpolla muuttaa rahaksi.
Oikeaa hintaa on mielestäni vaikea määrittää. Hyvästä työstä maksan mielelläni, mutta huonosta ei mieluusti kovin paljoa maksaisi.

Oma kokemukseni on, että korkeahintaisen merkkikorjaamon palvelu ei yleensä ole hintaa vastaavasti parempi kuin pienen yleiskorjaamon. Näin ollen kalliin merkkikorjaamon hinta tuntuu usein liialliselta. Jos siellä asiat hoituisivat kätevästi yhdellä käynnillä ilman viikkojen odottelua osiin ja sähellystä niiden tilaamisessa ja saisi vielä asianmukaiset neuvot suoraan asentajalta, voisin maksaa korkeita hintoja mukisematta. Nykyisinhän näissä palatseissa ei pääse asentajaa näkemään ollenkaan ja tiskillä asioidessa palveleva henkilö on usein eri merkin edustaja.
>> Nykyisinhän näissä palatseissa ei pääse asentajaa näkemään ollenkaan ja tiskillä asioidessa palveleva henkilö on usein eri merkin edustaja.

Hinta ei ole aina verrannollinen liikkeen kokoon ja toimialueeseen; vrt valtakunnallinen tai paikallinen toimija. Pienempikin korjaamo voi olla alansa erikoisosaaja.

castillo

Peckos Wrote:Hei kaikille!
Minua nyppii autokorjaamon tunti hinnat, työtuntien laskenta / arviointi. Tuntihinta 99,60 kuulostaa
minun mielestä ryöstöltä. Vaikka onkin mahtava kapitalismi ja hinta muodustuu kysynnän perusteella, on
edellä mainittu tuntihinta kiskontaa. Ja sen lisäksi oikeasti työhön
kulunut aika.

Mikä on teidän milelestänne oikea tuntihinta?
Omasta mielestä 20 € on ok.

Näin tunnen sisimmässäni minä myös, jos ihan vaan tunne tasolla mennään. Jos realiteetit huomioidaan niin 45-50e on kyllä aika maksimi. Oman työn tuntitaksa jää komiasti tosta alle puoleen, miksi siis auton korjauksesta pitäisi maksaa viisinkertaisesti. No, tottahan tässä kaikuu persaukisen valitus mutta hyvä aihe jutustelulle silti.

Huonosta työstä en maisaisi mitään, todellisesta asiantuntemuksesta ja palvelusta isomminkin. Kerran olen inchapen huollon numeroon soittanut, jonotusääntä ja kääntöjä kuuntelin 40 minuuttia lopulta vastasi jo oikean oloinen henkilö jolle asiani esittelin, otti numeron johon aikoi hetken kuluttua soittaa. Ny on puolivuotta menny eikä soittoa ole kuulunu. Ja noilleko pitäis vielä muka tohtia auto viedä huollettavaksi ja isolla rahalla lunastaa valohoidosta omaan ajoon. Anteeksi vuodatus mutta aika kökkö maku jäi suuhun yhdestä tiedonhakuyrityksestä. Onneksi on pajanen Liedos, josta asia lopulta selvisi miellyttävästi parin minsan puhelulla. Ja elopaja jossa voi poiketa ilman etukäteisajanvarausta vaikka vain kysymässä.
Fredi Wrote:Aikasen matala parin kympin tuntihinta on jos tuosta pitää palkan lisäksi maksaa sosiaalikulut ja eläkekulut, vuokrat, sähköt ja lämmitys, työkalujen hankinta ja ylläpito, kirjanpidolliset kulut jne...

niin ja korjaamon tuottohan pitää myös monta vapaa matkustajaa palkoissa, esim. työnjohto. ei se työnjohto velota mitään kun niiden kanssa väittelee. myös lisääntynyt koulutuksen tarve nostaa kuluja. nyt kun noi hybridit ja sähköautot tulee yleisemmäksi niin ei se koulutuksen tarve ainakaan laske. myös korikorjausen puolella turvakorien haasteet ja kehitys vaatii koulutusta. aika paljon on kaikkee tuolla taustalla. kieltämättä noi hinnat alkaa olemaan melkoisia ja täytyy todeta että ei mulla olis varaa noissa pajoissa teetättää mitään isompaa. olen vaan huomannut että monimerkkikorjaamot ovat joissain tilanteissa joka merkkikorjaamoja kalliinpia vaikka tuntiveloitus onkin matalampi. jos tieto/taito/erikoistyökalut puuttuu niin töissä voi mennä tuplasti pitempi aika kuin merkkikorjaamossa. tämä keskustelu käy monilla harrasteauto foorumeilla kuumana ja sehän on merkki siitä että kipuraja hinnoissa alkaa olemaan lähellä.
Tuossa joku kaveri soitti mulle pohjosesta päin. Likeltä Oulua.?
Oli puhetta vain että pystynkö testerilläni katsoa sen diskon vikakoodeja, ja tottahan toki pystyn jos tulee tarve.
Noh kaveri siinä vain mainitsi että Oulun wetterillä on tapana laskuttaa testerin käytöstä opetteluajasta että pääsevät ajan kanssa menemään ko asiakkaan auton vikamuistiin. Koska he eivät osaa sitä laitetta käyttää, se vaatii opiskeluaikaa asiakkaan piikkiin. Muistaakseni kaveri sanoi että 200e taisi olla testerikierros, ja siinä kestää toista tuntia että saavat luettua jotku ABS vikakooditkin.
En tiedä saiko kaveri sitten asian hoidettua kuiteskin wetterillä, mutta ei lupaavalalta minusta kuullostanut..
Karkeesti sanoisin että 5-10min niin saisin luettua vastaavat koodit tuosta autosta omalla testerillä. Ohjelmointi toki ottaa enemmän aikaa.

Paikallinen Volvo huolto rokottaa "autodatan" mukaisen tunti taksan. Eli jos nokkaremmin vaihtoon sanoo tietokone 8h, ja oikeesti asentajalta menee 5h, on se 8h laskutus. Tämä on fakta tieto, kun tiedän erään kaverin joka sieltä on lähtenyt pois. Näin ainakin hänen aikanaan toimittiin.

Sama asia kun tein jakopää rempan kaverin relluun. Se kysy tarjouksen rellulta ja minulta. Rellu sanoi että vaihtoon menee 8h + osat = 1000e.
Mää sanoin tietämättäni rellun aikaa ja tarjousta että vaihtoon menee 8h ensikertalaiselta. Noh kun homman alotin niin vaihoin sen paketin tasan 7 tunnissa. Remontin jälkeen kaveri kiitteli kovasti ja sanoi vasta sitten rellun hinnan ja työaika arvion.. :lol: Jos oisin tienny ton, oisin pyytäny enemmän.. Big Grin
Joo, minäkin olen ymmärtänyt et monessa korjaamossa on valmis taulukkohinta ja -aika jonka työ teoriassa vie ja lasku tulee sen mukaan vaikka homma olisi tehty puolessa ajassa tuosta. Oikeesti hatuttaa joskus kun laskussa lukee pissapojan täyttö, en ihan heti ole valmis maksamaan tuosta, kun osaan täyttää sen kyllä itekkin Smile

Aika usein tuntuu et "valohoidosta" saa maksaa aika paljon, mut tämä on korjamo kohtaista. On kokemuksia myös että on vaan laskutettu tehdyt tunnit, joskus jopa alle Smile

Itsellä tulee nykyään aina ajatus kuinka paljon pitää ite olla töissä et saa maksettua tuon yhden korjaamotunnin ja se ei aina tunnu ihan reilulta.. siksipä pyrin tekemään kaikki sellaiset itse mitä vaan näissä olosuhteissa pystyn tai osaan. Välillä jopa laskee et tolla tunti taksalla noilla tunneilla saisi ostettua sellasta ja tällasta autoon Smile

Ymmärrän että korjaamolla on kova tuntihinta kun kulurakenne on kova ja kokoajan pitää panostaa uusien mallien, kouluttamiseen, erikoistyökaluihin, mittareihin ja lopulta senkin pitäisi tuottaa voittoa kaiken lisäksi Wink Mut kyllä se oma kipukynnys asettuu jonekkin 50-60e korville, nykyään tuntuu olevan hinnat lähempänä 80e/h käytännössä.
Quote:Mut kyllä se oma kipukynnys asettuu jonekkin 50-60e korville, nykyään tuntuu olevan hinnat lähempänä 80e/h käytännössä.

En yritä puolustella korjaamoiden laskutustapoja mutta vielä lisäys tuohon aikaisempaan mainitsemaani listaan... Jos firma laskuttaa yksityisasiakasta 80e niin lähes viidessosa on veroja mitkä firma kerää valtion puolesta asiakkaalta talteen. 80e/tunti laskutuksesta jää firmalle n.65e, 50e/tunti jää n.40e.

Olen itse yksityisyrittäjä muulla alalla. Minulla ei ole juurikaan kiinteitä kuluja, konttori on himassa, ei merkittäviä investointeja. Kuitenkin voi karkeasti laskea että laskutetusta tunnista (veroineen) minulle jää itse palkkaa vain noin puolet.

Guest

kokkolanpoika Wrote:Paikallinen Volvo huolto rokottaa "autodatan" mukaisen tunti taksan. Eli jos nokkaremmin vaihtoon sanoo tietokone 8h, ja oikeesti asentajalta menee 5h, on se 8h laskutus. Tämä on fakta tieto,

Tämä pitää kyllä paikkaansa, mutta tälläkin kolikolla on kaksi puolta. Mikäli asentaja ryssii ja hommaan meneekin asentajalta 12h, veloitetaan kuitenkin vain kahdeksasta tunnista. Ei varmaan aina, eikä joka paikassa, mutta kuitenkin.

Paikallinen Autofit lukee/kuittaa vikakoodit ilmaiseksi muiden töiden välissä... Smile

Andy
Yo!
Polttoaineen paineensäädin nikotteli(=vuoti ulospäin) Defessä (TD5) - osa tuli nopsaan Liedosta, vkl aikana MH kuljetti ja paikallinen monimerkki korjaamo vaihtoi sen tunnisssa (=osaava Range-mies Jaska) - Veloitus 60 - hyvin kohtuullista. Pohjolan tallissa jos olis itte vaihtanu niin ainaskin 2h olis saannu säätää. Puhumattakaan jos olis ajannu n.350km Ouluun Wetterille ja saman verran takaisin, niin laskun loppusummaan en uskalla edes ajatella.
Nopeasta ja ammattitaitoisesta työstä hyvinkin kohtuullinen veloitus. Big Grin

Guest

Tällaisissa tapauksissa varsinainen säästö tuli varmaan siinä kun asentajalle lyötiin oikea osa kouraan. Muuten veloitukseen olisi mennyt muun muassa työtunnit oikean/sopivan/väärän osan metsästämisestä ja muuten vaan aikaa oikean/väärän ja sitten oikean osan saapumiseen. Omistajan hermojahan siinä varsinaisesti säästettiin... :wink:

Andy
Mielenkiinnolla lueskelin topikin läpi ja näin alan työläisenä selventäisinkin pari asiaa, jottei juttu pääse "niinsanotusti" karkaamaan lapasesta.
- TESTERIT on uskomattoman kalliita hankintoja merkkikorjaamoille, joiden kuolettaminen on lähes mahdoton tehtävä. Takuunalaisten korjausten takia nykyään välttämättömiä ja valitettavasti kun "seuraavat" sähköisesti laitteiston toimintaa, saattaa erittäinkin selkeä ja yksinkertainen vika muuttua mutkikkaaksi, kun ensisijaisen vian aiheuttaja "peilaa" toisisijaiseen järjestelmään antureihin virheelliset arvot ja sitä siten korjaataan välillä isoillakin kustannuksilla. Sitten sen lisänä on nämä ohjelmointivirheet, joita softa patch:llä korjaillaan...
Mutta yleinen kustannus 60 - 100€ ei ole paha hinta siitä, jotta saadaan jo melkko tarkkaa tietoa mikä vikana, ja mistä päin kannattaa aloittaa!!!

- huoltojen hinnat nykyisin on poljettu työn osalta aivan minimiin ja siitä johtuen myös työt joita suoritetaan, on nykyään tarkastus silmämääräisesti / testaus koeajamalla -tyyppisiä tarkastuksia. HINTAA TULEE TARVIKKEISTA, eli öljyt - nesteet - tarvikkeet ovatkin se kallis osa!!!
Ja huollosta melkein aina soitetaan, jotta "tartis korjata sitä-tätä-tota" ja hintaa on AINA yli tonnin, paitsi ekat huollot 60.000km asti.
Toisaalta eräs WW2 tapahtumasta valitettavasti selvinnyt kaupunki tekee huollon 2vuoden tai 30.000km välein ja hintaa tuolle operaatiolle tulee n. 200€, joten siinä ei paljoa osien jälkeen duunia ole...

- KORJAUKSISSA (jota tässäkin topikissa ruoditaan) kannattaa muistaa, jotta kustannus kertyy työn laajuuden mukaan, joka on merkkikorjaamoilla TEHTAAN SUOSITUKSEN MUKAINEN, ei hihasta ravisteltu hinta. Esim. Defen Td5 kytkin kannattaa kysyä tarjous ja siihen kuuluva aika, koska se on aivan naurettavan pieni (taisi olla 4h paikkeilla??), joten hinta napsahtaakin sitten TAAS osista. Mutta nyrkkisääntönä on hyvä muistaa jotta tonnilla töitä niin tonnilla osia...
Ja sitten kannattaa muistaa, jotta annettua kustannusarviota ei saa ylittää kuin max. 15%, MUTTA KIRJALLISESTA TARJOUKSESTA ei tätä "liukumavaraa" ei ole!!!
Ja jos mekaanikko tekee sen 10h keikan 5tunnissa, niin sitä kutsutaan muuten ammattitaidoksi!!! :wink: :wink: :wink:

Ja hinnan muuten näkee sitten ULKOAPÄIN talosta, sen maksaa kuitenkin kassan kautta kulkevat maksavat asiakkaat....
Ja muistuttaisin, että korjaamon perustamista ei ole mitenkään laissa säädelty (kuten esimerkiksi taksilupia) joten ei muutaku rahantekokoneita perustamaan ja 20-50e/h tuntitaksoilla tienaamaan.