Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: IF
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Hei kaikille!
Olen pärjännyt tähän asti ilman vakuutuksia, lukuunottamatta pakollisia.
En voi rakentaa omaa elämää if:in (lue:jossittelun) varaan. Suurin osa maailman
asukkaista selviä ilman vakuutuksia. Miksi minun pitäisi sellaisia hankkia?
Mäkin olen pitkälle pärjänny ilman yhteydenottoja heillepäin, mutta nyt odotellaan miten vakuutusyhtiö suhtautuu meidän kodin irtaimiston homehtumiseen... Cry

Vane

Quote:Suurin osa maailman asukkaista selviä ilman vakuutuksia.

Koska suurimmalla osalla maailman asukkaista ei ole varsinaisesti mitään mitä vakuuttaa.
Ja henkilökohtaisiin vakuutuksiin ei ole varaa.

castillo

Pakolliset, se sana ohjaa täälläkin perheellisen vakuutushankintoja. Kaikki on silti suhteellista, sekin mikä on pakollinen ja mikä ei. Liikennevakuutus kakkosautossa, defessä otin lisäksi kaskon (vapaaehtoinen) isolla omavastuulla koska se oli yllättävän edukas. Henkivakuutus (pariturva) jäljellä olevien lainojen suuruisena, kotivakuutus täysarvoon. Jokaisella perheenjäsenellä minimi tapaturmavakuutus. Ja kun nämä summaa yhteen niin on kamalan suuruinen summa vuodessa. Kotivakuutusta on kerran tarvittu, korvaus saatiin ongelmitta. Ja kun ynnää maksetut maksut vuosien aikana niin yli 2-kymmenkertaisesti ollaan vakuutusmaksuja maksettu korvauksiin nähden pelkästään kotivakuutuksesta. Ja vielä enemmän ollaan petytty korvauspäätöksiin, joissa lukee "ei oikeuta korvauksiin, koska plaaplaaplaa..... "

Heti kunhan elämäntilanne suinkin sallii niin peckoksen periaatteisiin taasen palataan
moi!

Mitä tarvii ja mitä ei?

No, onneksi oli vakuutukset kunnossa, kun se onnettomuus sattu viime kesänä!

Tähänmennessä on paikallinen lähivakuutus köyhtynyt sellaset rapiat 50 000€ eli on maksut moneksi vuodeksi "maksettu"!

15 000€ hoito Suomessa ( "ulkomailla) 10pv
10 000€ hoito "Kotimaassa, leikkaus ymym (45pv)
9000€ defestä
10 000€ "Tulonmenetyksen" korvausta eli mulla ollut koko ajan "Normaali palkka"
6000€ hoitoja, kuntoutusta, matkoja ja apuvälineitä

ja loppussa lasku ei vielä ole!

eli kyllä sitten KUN sattuu on hyvä olla ne vakuutukset kunnossa! Ja 5kk myöhemmin olen jo taas työelämassä 50% ja tammikuussa olis tarkoitus 100%.
Jo ym jutut olis menny "kunnallisella" sairaanhoidolla en olis kyllä varmaankaan olisi jo töissä! :roll:

//Janne

castillo

Lacritsin postaus on kyl hyvä muistutus vakuutusten positiivisesta puolesta. Mutta mitä vakuutuksia tuohon täytyi olla maksettuna. Defen vakuutukset ei lie yksinomaan sua kustantanu kuntoon. Matkavakuutus ? Kerro tarkemmin.
moi!

Mulla on työnantajan "kimppa" "täysvastuusairasvakuutus" vakuutus, maksaa 5€/kk nettona ja sitten oli defessä täysvakuutus 440€/v ja matkavakuutus sisältyy kotivakuutukseen 150€/v "täysarvo"! thats it!

"Kimppa vakuutus" maksoi päivärahat ja "yksityisellä" käydyt lääkäri kulut seka kepit, lääkkeet ja apuvälineet (puupalikaa sohvanalle, suihkutuolin, korotuspalikat sänkyyn että pääsi omin avuin ylös ja alas), sairaala laskut ja kyydit kodin ja sairaalan välillä kotiuduttuani yms!
Tämä vakuutus maksaa ihan "tavallisetkin" sairaala käynnit, matkat ja kaikki receptilääkkeet! Ideana oli työnantajan puolseta saada työtekijälle nopeaa ja tehokasta hoitoa ja ssada työntekijä nopeasti takaisin töihin!

autonvakuutus maksoi auton ja kelan&työantajan välisen eron täyteen palkaan!

Kotivakuutusksen matkvakuutus ulkomailla saadun avun ja siirron kotipaikkakunnan sairaalaan!

//Janne!
Onhan nuo vakuutusasiat aina kinkkisiä kun kaikessa on se mukana että ei tiedä mitä sattuu ja kelle sattuu. Henkilökohtaiset vakuutukset ovat sellainen juttu että moni jättää ottamatta kun "minähän olen vielä nuori ja ei minulle mitään satu" -tyyppisesti. Täytyy myöntää että itsekin ajattelin näin mutta jostain syystä oltiin fiksuja ja otettiin molemmille sairausvakuutus. Ja kuinkas kävikään? Ennen kuin oltiin edes kolmekymppisiä toinen meistä sairastui vakavasti. lopputulos: Sairaalassa yhteensä yli 100 päivää, mittavat tutkimukset, leikkaus, lääkekulut tuhansia euroja, puolentoista vuoden ajan elämä pilalla ja epävarmuus tulevasta (PAITSI maksuasiat jotka hoituivat vakuutusten ansiosta mm. asuntolainaan saatiin joka kk 700e lyhennyksiä varten koska toinen oli työkyvytön.

Nuorena otettu sairausvakuutus on myös kattavampi vanhemmitenkin koska vakuutusta otettaessa ei ole ehtinyt kertyä vielä vaivoja jotka vanhempana sairausvakuutusta ottavista rajataan automaattisesti sairausvakuutuksesta korvauksista pois.

Itse maksan ehkä huikeimpia summia koirieni vakuutuksista jotka ovat n.200e / koira / vuosi. Seurakoiralle en raaskisi ottaa mutta työkoirille olen päätynyt ottamaan koska loukkaantumisriski on suuri. Onhan laskun vuosisumma kamala mutta niin on myös eläinläääkärikulutkin jos jotakin sattuu. Taitavat olla eläinlääkärikulut vielä kalliimpia kuin ihmisten yksityislääkärikäynnit. Varsinkin jos koira joutuu teholle niin summa on äkkiä tuhansia euroja per päivä....

Mistäs revit yhtäkkiä sellaiset rahat sillä (lähes) jokaisen eläinlääkäriaseman vastaanotossa lukee että: Maksut käteisellä, pankkikortilla tai luottokortilla välittömästi käynnin yhteydessä. EI pankkisiirtoja. Tällaisessa tilanteessa huojentaa kovasti tieto että vakuutus on sillä useilla ell asemilla on nykyään käytössä suorakorvaus eli vakuutusasia käsitellään välittömästi. Hoitaja soittaa kys. vakuutusyhtiöön ja päätös saadaan saman tien. He vain tarkistavat että onko vakuutusta vai ei ja minkä lainen ja laskuttavat sitten heti vakuutusyhtiötä hoidoista. Voi olisipa ihmistenkin vakuutusasioiden käsittely yhtä mutkatonta... Jos ei ole varaa maksaa koiran hoitoa niin jääpi hoitamatta Cry Vakuutukset ottamalla olen halunnut välttää tilanteet joissa joutuisi onnettomuuden satuttua pohtimaan että onko minulla varaa säästää koirani henki? ONNEKSI ei ole tarvinnut vielä vakuutuksia noin vakaviin asioihin koirien osalta edes käyttää.

Vakuutusten ottaminen on vähän kuin käänteistä lottoa. Ne keille käyttötarve osuu saavat onneksi (yleensä) sen kunnon korvauksen. Vakuutusyhtiö voittaa kuitenkin lopulta aina kun otetaan huomioon kaikki vakuutusyhtiötä ylläpitäjät maksajat.
Vastaus miksi vakuutuksia tarvitaan: koska en ole riittävän rikas niin on pakko vakuuttaa perheenjäseniä, itseni, autot ja talot yms, koska on vastuussa muistakin kuin itsestään. Jos olisin multimiljonääri niin tuskin vaivaituisin vakuutuksiin kun olisi millä maksaa jos jotain sattuu.
markku Wrote:Vastaus miksi vakuutuksia tarvitaan: koska en ole riittävän rikas niin on pakko vakuuttaa perheenjäseniä, itseni, autot ja talot yms, koska on vastuussa muistakin kuin itsestään. Jos olisin multimiljonääri niin tuskin vaivaituisin vakuutuksiin kun olisi millä maksaa jos jotain sattuu.

Olen pahoillani, että ajattelet näin. Rikas tai köyhä? En tiedä. Olet tehnyt kovasti töitä, maksanut tuloverot ja säästänyt. Sen jälkeen olet rakentanut, maksanut taas materjaaleista ja rakentamisesta ja taas maksanut veron. Olet ehkä ottanut lainaa ja maksat siitä. Nyt tai jonain päivänä, kun olet rikas (et ole vielä), maksat omaisuusveroa. Se ei vielä riitä. Kaiken sen jälkeen maksat siitä että sinulla on jotain, jota haluat suojella. Taas olet maksamassa ja lisää rahaa pitää hankkia koska maksamista riittää.
Sitten tulee se kaunis päivä, kun seisomme yhdessä haudan reunalla. Sinulla on kuormallinen tavaraa, jonka joudut jättämään. Joudut hyppämään hautaan. Kaikki jää. Hautausmaasta ei saa tehdä kaatopikkaa. Onnea matkaan.

[Image: 8998c_unusual-cemeteries16.jpg]

Hautaan autoa ei saa. Haudan päälle jotain, riippuen hautaus kulttuurista.
moi!

Kesän seikkailu oli sitten itellä 2min kiinni ettei saanut puupalttoota, lääkärin mukaan!

Ite mieluummin maksan ja elän sanotaan nyt vaikka 75+ kun jätän maksamatta ja kuolen 50+ ikäisenä!

Nythän tästä ei ole mitään takeita mutta kolleegalle ja hyvälle ystävälle kävi just näin....kokematon AT lääkäri arvauskesksessa passitti kaverin kotia, juo kuumaa ja huili viikko! No yskä jatkui ja olokaan ei parantunut , mutta ei ollut ihan huonokaan....6kk myöhemmin hänellä todettiin pienisoluinen keuhkösyöpä, 12kk myöhemmin hautausmaan asiakas! 41v, terve mies, ei ole ikinä polttanut, muutenkin terveet elämäntavat omaava!

miksikö? joo siksi ettei hänellä ollut "varaa" mennä yksityiselle hoitoon, jossa olisi otettu röntge, verikokeet yms ja olisi homma havaittu ajoissa! Jos olisi havaittu ehkä oltais yhdessä istuttu terassilla nauttimassa kylmää olutta! Nyt vain ei niin käynyt! Sad Ainaskaan täällä ei ole terveyskekukseen luottamista! Sad

vielä kerran...ite maksimoin mahdollisuudet juuri sairasvakuutuksen muodossa elää pitkän ja antoisan elämän, bvaikka köyhänä, mutta terveenä!

//Janne
Peckosille, jos vastasin kysymykseesi jotenkin, että pahoitit mielesi olen pahoillani(aidosti). Sen verran haluan kuitenkin sanoa, ettei minun poitti ollut raha vaan velvollisuus . Kysymys ei ole rahan tai omaisuuden keräämisestä vaan siitä että olen isä ja isällä on velvollisuus huolehtia lapsistaan myös taloudellisesti vaikka sitten itse sattuisi kuolemaan.

Jos siis olet pahoillasi siitä että tunnen velvollisuutta huolehtia perheestäni myös taloudellisesti mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Niin olkoon sitten niin. Siksi ne vakuutukset.

Vane

Tässä on jo jonkin aikaa toiset puhunut aidasta ja toiset aidainseipäistä.

Se on hyvä muistaa ettei kääriliinoissa ole taskuja, ja elettävä sen mukaan,
mutten ymmärrä mitä tekemistä sillä on vakuuttamisen kanssa.
Vaikka ei olisi jälkikasvua joiden tulevaisuudesta on jossain määrin vastuussa.
Wikipedia ei ole ihan tyhmä:

"Liiketaloudellisesti vakuutus voidaan määritellä keinoksi, jolla sattumanvaraisesti toteutuvasta vahingosta aiheutuvat kustannukset voidaan muuntaa tasaisesti vuosittain jatkuvaksi vuosikustannukseksi"

Tota voi jokainen pohtia, osalle sattuu ja osalle ei - jokainen vakuutuksenottaja kuitenkin maksaa. Reilu peli? Ehkä, en minä tiedä, mutta maksan kiltisti vakuutukset, myös ne ei-pakolliset.
Pari vakuutusta vielä, joita ilman ei meikäläinen selviäisi tai kannattaisi yrittää. Ne ovat oikeusturva- ja etenkin vastuuvakuutus. Sopivat myös yksityiskäyttöön ja ovat yleeensä ainakin jonkinlaisina kotivakuutuksen liitteinä. Vanha määritelmä vakuutusyhtiöstä kuuluu seuraavasti : vakuutusyhtiön tehtävänä on kerätä vakuutuksenottajilta rahat ja myöskin pitää ne. HYVÄÄ JOULUA JA TURVALLISTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE.
Tässä vinkki kaikille teille jotka epäilette että vakuutusyhtiön päätarkoitus on hujata asiakkailta rahat:
Ostakaa vakuutusyhtiönne osakkeita ja ryhtykää vakuutusyhtiönne omistajiksi. Tällä tavalla teillä on "winwin-tilanne". Ellette saa omianne pois vahingon sattuessa voitte todeta muikeina omistajina sen olevan ihan oikein koska nyt tulee sitä vastoin osinkoa! :wink:
Fredi Wrote:Tässä vinkki kaikille teille jotka epäilette että vakuutusyhtiön päätarkoitus on hujata asiakkailta rahat:
Ostakaa vakuutusyhtiönne osakkeita ja ryhtykää vakuutusyhtiönne omistajiksi. Tällä tavalla teillä on "winwin-tilanne". Ellette saa omianne pois vahingon sattuessa voitte todeta muikeina omistajina sen olevan ihan oikein koska nyt tulee sitä vastoin osinkoa! :wink:

Tässä on pieni ongelma. Puolet Suomen vakuutusyhtiöistä ei ole pörssiyhtiöitä ja juuri noista löytyy kyllä yllättäen tutkimustenkin mukaan parhaat korvaukset ja palvelu....
Niinhän se on. Keskinäisissä vakuutusyhtiöissä kaikki vakuutuksenottajat ovat omistajia.
Quote:Keskinäisissä vakuutusyhtiöissä kaikki vakuutuksenottajat ovat omistajia.

Juuri näin - winwin :twisted:
Ilman vakuutuksia on hyvä olla niin kauan kuin jotakin sattuu. Jossakin aiemmassa keskustelussa olenkin kertonut omasta haaveristani:
http://viestitin.blogspot.com/2011/03/si...stasi.html

Vaikka ei vakuutusyhtiötkään tuosta ihan puhtain paperein selvinneet kun sähläsivät bonusten kanssa vielä reilu vuosi tapahtuman jälkeen: http://viestitin.blogspot.com/2011/12/ta...anssa.html

Lopputulokseen olen kuitenkin tyytyväinen - paha sai palkkansa, ajokkini on jälleen entisensä ja minä (vain) vakuutusmaksujen verran köyhempi.

Vane

Aika monelle on tässä välipäivinä konkretisoitunut vakuutuksien merkitys,
ei voida mielestäni puhua "IF:ittelystä" kun/jos myrsky kaataa puita.
Toki jos takataskussa on riittävästi tavaraa, ei tämmöiset asiat kosketa,
mutta aika harvalla on.

Oletko Peckos vieläkin sitä mieltä että vakuutukset ovat tarpeettomia, vai
haitko alunperinkin vain vahvistusta ajatukselle ettet ota vakuutuksia?
Hei

Kyllä sitä oli myrskyn jälkeen huojentunut kun oli vakuutus olemassa ja katseli julmetun isoa kuusta joka oli mökillä asuttavan piharakennuksen päällä.

Ekan autokaskon otin 90-luvulla kun ostin uudehkon rangen ja jonka päällä (katon) hypittiin ekana iltana kun auto oli parkkiksella. Pari vuotta tuon jälkeen auto joutui tuhopolton kohteeksi lukitussa autohallissa. Noissakin oli vakuutus tarpeen ja noihin ei voi oikein edes varautua.

T:Aksu