Onko Lantikan Puma-koneisesssa erikoista huomioitavaa huollossa? Itse huollan vastaavalla koneella olevia pakuja, ja niissä on omat erikoisuutensa, kuten esim. pitää testerillä kertoa moottorinohjaimelle, että öljyt on vaihdettu. Pitääkö Defessäkin?
Ja onko polttoaine-suodattimen vaihdosssa jotain erikoista? Noissa pakuissa Puma-koneella on

Öljynvaihto tehdään Pumaan samoin kuin 50-luvulla.
Polttoainesuodattimen vaihdossa laitoin uuden suodattimen täyteen ennen asennusta, tankki on myös hyvä olla täynnä.
Transiitissa saattaa tarvita käsipumppua koska suodatin on metrin ylempänä?
Hyvä tietää, ettei Defessä ilmeisesti ole siis noissa pakuissa olevaa öljynvaihtolaskuria.
Transiittiakin joskus huolsin, en enään muista millainen siinä olikaan tuo nafta-suodattimen "ilmaus" prosessi? Itse töissä noita PSA-konsernin pakuja pitää huoltaa, ja tämä Fordin kone on vielä hiukan outo, mutta melkoisen työläs huollettava. Ei ole mitään käsipumppuja, konetta pitää vaan kierrättää sen minkä se kytkin pohjassa kiertää. Ja melkoisen ikävässä paikassakin tuo suodatin noissa on, umpion irroittamalla saa tilaa, ja suodattimeen ei saa käsin koskea.
Jos jotain positiivistakin hakee noista uudempien PSA-pakujen huolloista, niin polttoaine ja ilmansuodattimen vaihtoväli on suht fiksu 30 tkm, mutta se onkin sit samalla se öljynvaihtovälikin...

En tarkoittanut että Transussa olisi käsipumppu, vaan pumppu kuuluu korjaamovarustukseen niinkuin Defessäkin ja varmaan noissa muissakin samalla koneella olevissa vehkeissä.
Henrikillä näytti olevan kätevä käsipumppusarja, jossa vaihtopäät useaan eri merkkiin.
Mitä tarkoitit tuolla "ei saa käsin koskea"? Lähteekö henki?

hock:
Allu Wrote:Mitä tarkoitit tuolla "ei saa käsin koskea"? Lähteekö henki?
hock:
Tuota minunkin piti justiinsa kysäistä :-)
Olin muuten vielä jokin aika sitten ihmeissäni kun täällä keskusteltiin Puma-koneista ja yhdistin tuon Puma-termin automaattisesti tietynikäisiin naisiin,,,
Käsistä voi päästä filtteriin epäpuhtauksia, jotka pilaa(naarmuttaa) pumpun ja suuttimet. Nykyvehkeissä on niin pienet välykset, ettei hiekanjyvät enää mahdu väleihin.
Siihen itse suodatiimeen ei saa koskea sormin, siksi se onkin sellaisessa erikoisesssa paketissa, jossa se suodatin asennetaan paikoilleen. Näin ainakin PSA-pakuisssa. Puhtauteen liityvä asia toki. Ja siksi ei saa koskea sormin, koska sormista voisi tulla likaa...
Ja se suodatinkin on aikas erikoinen noissa pakuissa? Liekö sama Defeisssä?