Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Seuraavan auton valintaprosessi aloitetaan nyt
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2

Guest

Elikkäs... Vaimokkeen Volvo V70 ei tule olemaan pitkäikäinen meidän perheessä. Varsinaista vikaa autossa ei ole eli järkisyitä vaihtoon ei ole, ainoastaan perheen sisäisiä tunnepohjaisia hulluudenläheisiä sairaita mieltymyksiä.

Koska perheen kakkosauto (Series on siis ykkösauto!) liikkuu 8000 - 15000km vuodessa ei ole ainakaan nykyisen naftan hinnoittelupolitiikan mukaan mitään järkeä hankkia dieselkoneellista autoa. Siksi vaihtoehdot koostuu siis vain V8'sta. Kukkaron päälle nekin käyvät, joten päätetään vaikka heti kättelyssä että tässäkään topikissa ei ole mitään järkeä ja topikin aloittaja on täysi hullu! :roll:

Omat mielipiteet ovat tällä hetkellä mutu-tuntumaa, eli ei ole henk.kohtaisia ajokokemuksia yhdestäkään vaihtoehdoista. Jostain syytä on kuitenkin päässäni kehittynyt sellainen mielikuva että Disco I/RRC ovat helpompia/halvempia huoltaa mutta vaativat jo ikänsä puolesta enemmän ylläpitoa, kun taas Disco II/P38 ovat "turvallisempia" vaihtoehtoja mutta kalliimpia huoltaa (lue: varaosahinnoittelu). Rajataanpas vielä RRC't 3,9EFI-mallisiin, jos ei muuta niin huvin vuoksi...

Eli, kumman valitsitte/valitsisitte, ja syyt päätökseen.

Nöyrät kiitokset etukäteen,

Andy
Ehdottomasti P38. Täydentävät sitten toisiaan hyvin koska molemmat edustavat toistensa ääripäitä. Voisi sitten päättää aamulla, että haluaako karua ja kovaäänistä kyytiä, vai lipuuko täydessä hiljaisuudessa ja ylellisessä mukavuudessa.

Guest

Minä saan karua ja kovaäänistä kyytiä joka aamu riippumatta mitä mieltä olen. Ajan siis aina Serieksellä, nyt oli kyse vaimokkeen tulevasta menopelistä Smile

Andt
moi!

Päivän kokemuksella V8 ja mielellään disco! 1&2 se ja sama! Itse valitsin 1s discon! " ku mulla on jo ollut!
"mukavin" lr tänmennessä takana ku on defe, DII, SIII...! Wink

//Janne
Ehdottomasti joku diskoista 1nen tai 2nen.
Jos sattuu semmonen huono P38si yksilö eteen, niin olet ikuisessa kierteessä sen auton korjauksessa.. Tuntuu että samanikäisessä diskossa paljon vähemmän murheita.

Classikki ranget taitaa vaan kaivata peltiä pirun paljon että olisi taas käyttökuntoinen? Big Grin

Eikö jossain tainnut olla että P38si olisi jopa land roverin myöntämänä heidän huonoin tekele.. Big Grin
Discoista II, kunhan vielä olisi 3.9 moottorilla, mutta kyllähän tuo 4.0 menettelee myös.
RRC olisi vahvoilla, mutta alkavat järkevänkuntoiset autot tosiaan olla harvassa kuin -kanan hampaat-.
P38:iin ei kannata sotkeentua, vaikka hyviäkin yksilöitä varmasti löytyy, mutta kirjo on todella laaja.
Mun mielestä valinnat näitten LR tuotteiden kanssa tehdään kait yleensä enemmän tai vähemmän fiilispohjalta, sillä laadullisestihan tuotteet nyt ovat mitä ovat. Eli siinä valossa valitsi minkä tahansa, korjata saa joka tapauksessa. Riippuu tietysti aina tuurista millaisen yksilön saa ja onhan eri malleissa aina omat juttunsa. Mutta tietääkseni sellaista autoa ei ole tehtykkään joka ei koskaan hajoaisi.

Guest

Tällä hetkellä siis 59% Discojen puolella. Huolestuttavaa kun Range-omistajat joko antavat äänensä Discoille tai loistavat poissaolollaan... :roll:

Andy
En äänestänyt Discoa, vaan toki Talbottia. Mahtaako toi II Disco olla paljoakaan helpompi ajopeli vikojensa suhteen?
Nettiautosta bongattu:

Land Rover Discovery 4.0 V8i XS 5d A 2002

Tekniset tiedot
Teho: 136 kW / 185 Hv, Vääntö: 340 Nm, CO2-päästöt: 397 g/km, Huippunopeus: 170 km/h, Kiihtyvyys (0-100): 12,8 s, Henkilömäärä: 7, Ovien lkm: 5, Kulutus: Kaupunki: 22.90 l/100km, Maantie: 13.10 l/100km, Yhdistetty: 16.70 l/100km, Omamassa: 2 095 kg, Kokonaismassa: 2 825 kg, Vetomassa (jarrullinen): 3 500 kg

Itselle toi yli kakskyt litraa sadalla on liikaa, ajatellen toiminta sädettä.
Sattuneesta syystä tuli äänestettyä P38:n puolesta.
Ääni P38:lle. Pitää vain muistaa että kaikki ovat yksilöitä ja jopa hyvän löytäminen voi olla vaikeaa. Toiminta tonnien jäättäminen lompakon pohjalle helpottaa elämää huomattavasti.

Guest

Eihän teistä ole mitään apua, tilannehan on tasan, Discot ja Ranget ovat saanneet (tavallaan) yhtä paljon ääniä... Big Grin

Tunnepohjalla mennään sitten jonain päivänä ostoksille. Mulla ei ole siis mitään ennakkoluuloja yhtäkään mallia kohtaan, tosin hieman jännittää toi testerillä pelottelu... :? Yksinkertaista kun on kuulemma kaunista jne...

Andy
Mä 'keikautin' kupin toiseen suuntaan niin on valinta helpompaa. Wink
Disco 1 v8: Ihan kiva pirssi, mutta liian pieni peräkontti. Saako niin vanhaa v8 koneella, ettei olisi ABS jarruja ja katalysaattoria? Ei taida löytyä..

RRC v8: Yleensä aika lahoja, kuten myös yllä mainittu malli. Kaikin puolin inhotta auto siinä mielessä, että siihen kiintyy helposti liikaa.

Disco II: Iso peräkontti ja todella laaja kirjo hyviä ja huonoja autoja. Eivät ole vielä kauhean lahoja, mutta jonkin ajan päästä kaikkien sähkövikojen lisäksi nämä on myös lahoja. Edeltäjäänsä laaduttomampi, mutta mukavempi ajaa.

P38: Vähän niin ku elefantti. Loistelias kyytinen, kiva katsella, mutta parasta siinä on se, jos sen omistaa joku muu. Lisäksi välillä pidettävä jonkunlaisen kärsän yhteydessä, että toiminta pysyy häiriöttömänä.

Vastaan RRC v8, joka ei varmaan yllätä Big Grin Lahovikojen korjauksien jälkeen todennäköisesti aika mukava laite autoksi.
Tasoitetaas taas peliä Smile Classic sytytti meikäläisen joskus 90-luvun puolessa välissä ja tekee sen edelleen. Toki myös DII ja P38 on käyty testaamassa. Tosi mukavia ajaa ja tilavia mutta ehkä liian vikaherkkiä minun lompsalle. About kolme vuotta sitten oli tosi lähellä ettei DIIConfusedta tullut käyttis. Välillä salaa vaimolta haaveilen vaihtavani toisen käyttiksen RRC Efi:iin. Komppaan Velaria eli ääni RRC:lle.

Velar Wrote:Lahovikojen korjauksien jälkeen todennäköisesti aika mukava laite autoksi.
RRCConfusedsa on kyllä sitä jotakin mitä nimikin sanoo Klassikkia! Iätön, ajaton, mukava, yksinkertainen, halvat korjauskulut jne. Auto johon kiintyy...

Harrasteauto parhaimmillaan, etenkin käyttöharrastepeli. Mutta ykkösautoksi ehkä harkitsisin kuitenkin.

Lahovikoja saa kunnostettua, mutta itselläni on yksi iso miinus classikissa se, että sen tilat ovat pienet ja epäkäytännölliset. Tavaratila hankala ja onneton. Niistä iso miinus, mutta muuten pelkkää plussaa.

P38:n kiertäisin kaukaa, samoin aika kaukaa DII -mallit, minun kukkarolle liian kallista korjausta....

Josko sitten se kompromissi olisi loppupään D1?

TT
Roope Wrote:toi vika on kerhon PJ:n P38 Finland Offroad Tour reissussa:

Siinä ja siinä, ettei maskuliinisesti keulilla pönöttävä vinssi ole jäänyt männyn taakse piiloon :wink:
Tarvittiinhan sitä viimekertaisessa Rover Ystävien talvisafarissakin kun pj jeesas jumiin jääneen Classicin takas pitävälle pohjalle Smile

Guest

solihull Wrote:Josko sitten se kompromissi olisi loppupään D1?

TT

Alan pikkuhiljaa olemaan samalla linjalla. Onhan se PJ'n P38 näyttävä (Porvoossa joskus näin), ja vielä hienompia oli ne pari vuotta vanhat kuvat mitkä jossain näin Pulkkisen Maurin projektista. DII'set ovat sisätiloiltaan isoimpia kuin ykköset, mutta kiven alla ja hintavia. Mitä haluan ja mitä on järkevää taitaa olla taas kaksi ihan eri asiaa.

Classicia ja P38'ia mulla olisi ehkä mahdollisuus koeajaa maastossakin lähitulevaisuudessa, mutta Discoja ei löydy yhtään lähiharrastajapiiristä, muuten koko kirjo on edustettu 80-tuumaisesta Puumaan. Täytyypi näyttää vaimokkeelle Roopen kuvia, ja pari sataa muuta, jättää päätökset hänelle ja keskittyä auton huoltamiseen... :?

Andy

Guest

Jos sellaisia olisi Suomen maassa muualla kuin kiven alla jemmassa, ja jopa satunnaisesti tarjoilla, koko tämä keskustelu olisi suht akateeminen. Mutta kun niitä ei Euroopassakaan tunnu löytyvän, ja hinnat pompahtaa aina sellaisen kohdalla ylöspäin... Sad

Viidakkojuorot kertovat aina yön pimeinä tunteina kuiskaen niistä kymmenestä valkoisesta bensa-110'stä jotka PV möi eteenpäin siviileille jokunen vuosikymmen sitten...

Andy

Guest

Kirjoitushetkellä Ranget johtaa 19/12.

Lähestyin ongelmaa hieman toisenlaisesta näkökulmasta, osittain Roopen innoittamana, tai voisihan asiaa ilmaista niinkin että se on Roopen vika :wink: Ihminen pitäisi aina pyrkiä siihen että yrittää mahdollisimman pitkään olla asiassa kuin asiassa itselleen täysin rehellinen. Tätä sääntöä seuraen totesin että vaikka kuinka yrittäisin en kuitenkaan pystyisi mieltäni malttaa, joten harrastin hieman "damage control"ia tai suomalaisittain riskianalyysia nähdäkseni kuinka kalliiksi mopon karkaaminen kävisi tällä kertaa. Pollijärjestyksessä:

[Image: 33661370012_medium.jpg]

[Image: RangeRover4dr01-01.JPG]

[Image: 7769450042_medium.jpg]

[Image: 4358686653_4d5cd96e52.jpg]

Kolme ja puoli tuntia myöhemmin hain keittiöstä rätin ja pyyhin omat kuolat sohvalta, matolta, koiralta ja lattialta.

Sen jälkeen vietin pari tuntia netissä alan liikkeiden kotisivuja ja lontoonkielisiä foorumeita selaillen. Tulin yllättävään päätökseen *kröh*, Disco ykkönen on kaiketi kaikista vaihtoehdoista taloudellisin (lue: halvin) pitää perhe- ja (tulevana) harrasteautona, täysin riippumatta mitenpäin asiaa katsoo. Sitäpaitsi siitä saa oikeasti hyvännäköisen auton jos hieman näkee vaivaa. Korostakseni mun henkilökohtaisen hulluuden laatua ja ulottuvuutta aloin pohdiskella kuinka tyhmä idea olisi jos purkaisi Discon (tai miksei RRC'nkin) atomeiksi ja veisi rungon ja korin apurunko sinkattavaksi... :oops:

En kanna mitään vastuuta mun ideoiden aiheuttamista otsaverisuonien pullistumisesta taikka naurukohtauksien aiheuttamista paksusuolen kiertymisestä!

Andy
solihull Wrote:Josko sitten se kompromissi olisi loppupään D1?

TT

näin kävi mulle, eikä kaduta-yhtään! Big Grin

//Janne
Disco 1 ja muista että "Ruotsista saa halvemmalla" Wink

Guest

Kyllä kyllä! Saksalaisetkin haluavat silloin tällöin omisa eroon halvalla... Smile

Andy
Quote:Classicia ja P38'ia mulla olisi ehkä mahdollisuus koeajaa maastossakin lähitulevaisuudessa, mutta Discoja ei löydy yhtään lähiharrastajapiiristä, muuten koko kirjo on edustettu 80-tuumaisesta Puumaan.

Moro Andy. pistäydyppä täällä Siuntiossa niin pääset tyyppäämään D1 V8 -98 A:n
Nyt on vuositakana ja mä en ainakaan ole vielä vaihtamassa pois, on se vaan aika hyvä kompromissi maantie- ja maasto-ominaisuuksia. Eihän toikaan halpa ole ajaa tai ylläpitää mutta ei siinä onneksi ole vielä liikaa elektroniikkaakaan.

-Miika-

Guest

Minä kiitän nöyrästi tarjouksesta! Smile

Seuraavan kerran kun käyn teidän nurkilla otan takuuvarmasti yhteyttä!

Andy

Guest

Periaatepäätös on tehty. Bulvaanille annettu mandaatti päättää käytännöstä ruostemäärän perusteella. Palataan parin viikon sisällä, pidetään jengi jännityksessä siihen asti. :wink:

Andy
RRC on oikea valinta. Muotoilultaan ylivoimaisen kaunis muihin nähden !,

Guest

Perheen uusi jäsen on tänään bongattavissa Wirbelstürmin lavalla matkalla Laitilaan. Jos kaikki natsaa on kuvia nähtävissä tulevana sunnuntaina 8)

Andy
Onnea!
Pages: 1 2