Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: suuri vero/maksu/ym topikki!
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
moi!

Jotte tuo käyttövoima topikki mene ihan OT niin jatketaan muuta vero keskustelua vaikka täällä.

Quote:Itse asiassa itseäni risoo se, että veroja maksetaan siitäkin että auto on omistuksessa ja "käytettävissä". Oikeudenmukainen ja ympäristökuormitukseen perustuva tapa olisi kantaa nykyiset verot kokonaan polttoaineen hinnassa. Se maksaisi joka saastuttaisi.

Tästä voidaan jatkaa että miksi juuri minä joudun maksamaan esim lapsilisärahoja verona vakkei mulla ole edes lapsia? Tai kun en ole ikinä kipeä niin en maksa...!

Eli eikös tämä ole vaan "yleinen paha" jotta se hyvinvointi yhteiskunta saadaan toimimaan?

En todellakaan vaihtaisi paikaani yhteiskunnassa esim Ugandalaisen ja jenkin kanssa!

//Janne
No, alkuperäisenä aiheenahan oli käyttövoimavero. Tämä, yhdessä ajoneuvoveron kanssa muodostaa veron, joka käytännössä kohdistuu pelkästään auton omistukseen. Se ei riipu mitenkään siitä että ajetaanko autolla vai ei. Vaikea tuota on millään perustella. Omaisuusveronakin on tuon prosenttiosuus melkoisen suuri verrattuna tavaran arvoon. Onneksi ei kiinteistövero ole samaa luokkaa...

Hyväksyn kyllä sen että yhteiskunta joutuu toimiakseen veroja kansalaisiltaan keräämään, ja aivan kohtuullisella summalla siihen mielestäni osallistunkin.
moi!

Muo verotouhuthan on täällä(kin) sieltä ja syvältä....30€ maksaa terveyskeskus 100€ hammaslääkärillä käynti-tarkastus ILMAN mitään toimenpiteitö 300€/ jos paikataan, per paikka. Veroa normaali palkasta 2200€/kk menee 35% veroa, autovero, pa vero, asunto/kiinteistövero jne jne.....!

//janne
lacrits68 Wrote:moi!

Tästä voidaan jatkaa että miksi juuri minä joudun maksamaan esim lapsilisärahoja verona vakkei mulla ole edes lapsia? Tai kun en ole ikinä kipeä niin en maksa...!

Eli eikös tämä ole vaan "yleinen paha" jotta se hyvinvointi yhteiskunta saadaan toimimaan?

Tämä on toki näin. Amerikkalainen sosiaaliturva (ja sen puute) on kyntensä näyttänyt. Ja jos haluaa nauttia suomalaisen yhteiskunnan antimista on niistä myös maksettava. Tosin kannattanee erottaa maksun kritisointi kun puhutaan jokaisen ihmisen sosiaali- ja terveysasioista vaiko nk. ylellisyyshyödykkeistä, jollaiseksi verottaja auton Suomessa mieltää.

lacrits68 Wrote:En todellakaan vaihtaisi paikaani yhteiskunnassa esim Ugandalaisen ja jenkin kanssa!
//Janne

Ettei menisi puurot ja vellit sekaisin ei mm. aiemmin toisessa topicissa mainitsemallani ulkomailla työskentelyllä ole minkäänlaista yhteyttä pysyvästi ulkomaille muuton ja kansalaisuuden vaihtamisen kanssa.
Joku nyt sattuu olemaan muutaman kuukauden ulkomailla työkomennuksella työnantajan velvoittamana turvautumatta sen koommin paikalliseen yhteiskuntaan, jotta voi Suomeen palattuaan maksaa niitä hyvinvointiyhteiskunnan veroja.
armas Wrote:Ettei menisi puurot ja vellit sekaisin ei mm. aiemmin toisessa topicissa mainitsemallani ulkomailla työskentelyllä ole minkäänlaista yhteyttä pysyvästi ulkomaille muuton ja kansalaisuuden vaihtamisen kanssa.

Itse viittasin kommenttiin
Quote:ainoa mikä tossa ulkomaille muuttamisessa mietityttää että mistäs töitä?

"Keikkatöissä" on sitten taas ihan eri kriteerit! Palkka tulee Suomesta jonne myös verot maksetaan! Näin yleensä! Täällä Ruottinmaalla ei edes anneta verokorttia joka on alle 6kk! Noi lyhyet pestit esim kesätöistä ym menee asuinmaan verotuksen piikkiin!
Näin ollen esim sairaanhoidosta saa maksaa sen mitä se oikeasti maksaa! Mullehan kävi just näin kesällä! 15 000€ lasku 10pv TAYsissä! Rahat toki saa takaisin kelan kautta sitten myöhemmin!

//Janne
Veroja voisi maksaa mielellään jos meän päättäjät tekisivät järkeviä ratkaisuja ja lopettaisivat ylenpalttisen tuhlaamisen ja meän rahastamisen.
Niillä on vain oma suu lähellä ja hyvät eläke-edut muutaman vuoden p....an puhumisen jälkeen. Niitä on aivan liikaa siellä mäellä kun kerran suurin osa päätöksistä tehdään EUConfusedsa.
Pidän itse paljon mielummin kunnollisia sairasvakuutuksia ja maksan niistä palveluista mitä käytän, kuin maksan niiden puolesta veroja jotka eivät tee töitä vaan vain nauttivat "hyvinvointi"-yhteiskunnan palveluista.
Suomella on edessä hyvin nopeasti sama osa kuin monella etelä-euroopan valtiolla. Maa elää ylivarojensa koko ajan ja todellinen tekeminen asian korjaamiseksi puuttuu totaalisesti. Tehdään vain laastari-päätöksiä joilla ei saada mitään konkreettisista parannusta aikaan. Nämä autoveropäätökset on yksi esimerkki näistä. Ei verojen korotus lisää kerättyjen verojen määrää koskaan niin paljon kuin viisaat laskevat. Monesti hintojen lasku saa aikaiseksi lisääntyvää kulutusta joka lisää verojen kertymää paljon enemmän.
Kuitenkin tämä yhteiskunta on niin älyttömän ahne! Joudut maksamaan milloin mitäkin viranomaismaksuja joiden suuruutta et pysty mitenkään järjellä ymmärtämään. Viranomaisella menee jonkun asian tekemiseen 2-5min ja veloitus siitä 10-30eur. Tulee hyvä tuntipalkka...
Yksi järjettömyys on kun ostat diesel-käyttöisen auton ja käyt laittamassa sen omiin nimiin ja samantien teet liikennekäytöstä poiston. Näin ei pitäisi tulla veroja yhdeltäkään päivältä mutta näin ei ole. Vaan sieltä tulee vero yhdeltä päivältä vaikka se ei ole ollut päivääkään liikenteessä! Ja näitä hullutuksia piisaa! Missään kohdassa ei ole kysymys kohtuullisuudesta eikä oikeuden mukaisuudesta.
Oletteko koskaan miettinyt että kun teidän palkasta maksetaan eläkevakuutusmaksuja niin kuinka paljon oikeasti kertyy X-eurosta eläkettä ja kuinka paljon katoaa eläke-yhtiöiden omiin taskuihin?
En itse usko eläkejärjestelmiin. En usko että ne ovat olemassa kun pääsen joskus eläkkeelle.
Parempi tehdä itse omat eläkesuunnitelmat. Saa paljon paremman tuoton sijoitukselle. Ja minun maksuista ei ainakaan makseta kenelläkään isolle pomolle eläkettä.
Hjallis Harkimo sanoi mielestäni hyvin:" Tämä yhteiskunta perustuu ahneudelle ja nyt alamme maksaa siitä aiheutunutta laskua." :twisted:
Totta on ettei moni vero ole reilu tai edes kohtuullinen, mutta ihmeen rauhallisen yhteiskunnan tällä systeemillä on luotu. Suomessa saa etsiä sitä paikkaa missä ei kellon ympäri uskaltaisi liikkua ja missä ei ainakasn vielä ei keskituloisen tarvitse linnottautua kotiinsa lähiöönsä kun pimeä lasketuu. Maksan mieluusti järjettömiltä tuntuvia veroja tulevaisuudessakin jos edes osa rahasta pitää tätä "rauhaa" yllä.