Palstalla on vähän Freelander II -kuskeja tai he kirjoittelevat autoistaan vähän. Alkupään mallien hinnat ovat pudonneet sellaiseksi että sellaisen hankkimista voi ainakin ajatella. Listatietojen mukaan kulutus on pieni, ja pakollisista käyttökustannuksia käyttövoimaveron ja vakuutuksenkin kustannukset pystyy laskemaan. Mutta millaisia vehkeitä ne sitten ovat omistaa, käyttää ja ajaa? Tarkoitan tekniikan kestävyyttä, tyyppivikoja, ajo-ominaisuuksia, talvikäyttökokemuksia jne.?
Reilu 80 000 takana, kokonaisuutena olen tyytyväinen, mutta onhan tuo pajallakin joutunut seisomaan.
Auto on minun makuuni mukava ajettava, penkit, nappulat jne toimii ja ajettavuus on muutenkin kohdillaan, ohjaus on esim. huomattavasti parempi kuin Rangen Sportissa, jota tuli jossain vaiheessa kokeiltua. Talvella ei isompia ongelmia ole ollut.
Murheita on ollut jäähdytinnesteen häviäminen, joka saatiin selvitettyä kuitenkin, ovien lukkojen kanssa on vähän ongelmia ollut, yksi on jo vaihdettu, toinen pitäisi vaihtaa ja takaluukusta vaihdettiin kytkin. Joku raidetangon pää tms. piti kanssa vaihtaa ja hehkutulpat. Parkkitutkat huutaa helpolla turhaan, varmaan muidenkin mallien ongelma?
Tilat ovat muuten hyvät, mutta takakontti on aika pieni, varsinkin näkösuojan alle jäävä osa - mutta kuten sanoin, kokonaisuutena olen kuitenkin tyytyväinen.
Perheemme ajoi reilut 100tkm friikku kakkosella ja autosta jäi tosi hyvä fiilis. Ei muita vikoja kun molemmat takapyörän laakerit piti vaihtaa jotka sain vaihdettua itse. Auto oli alkusarjan manuaalivaihteinen. Kylmäkäynnistyksessä oli aluksi ongelmia kun moottorinohjaus hehkutti liian lyhyen aikaa mutta sekin tuli päivityksellä kuntoon.
Jos auton koko riittää niin osta pois, suosittelen lämpimästi.
Takana vajaat 170tkm Freelander 2:lla ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Aika lyhyt vikalistakin on ollut kilometreihin nähden...raidetangonpää, takaluukun avausnappi ja hehkutulpat on vaihdettu. Nyt on pikkuhiljaa ruvettu miettimään autonvaihtoa ja toden näköisesti tilalle tulee samanlainen mutta automaattivaihteilla.
Erinomainen ajaa kesät talvet. Itse ajoin moisella 60 000 ja ainoa isompi ongelma oli huohottimen jäätyminen joka lopulta hoitui takuupäivityksellä. Tsekkaa että tämä modaus on tehty ennen kuin ostat, muuten voi käydä kalliiksi.
kairankaveri Wrote:Perheemme ajoi reilut 100tkm friikku kakkosella ja autosta jäi tosi hyvä fiilis. Ei muita vikoja kun molemmat takapyörän laakerit piti vaihtaa jotka sain vaihdettua itse. Auto oli alkusarjan manuaalivaihteinen. Kylmäkäynnistyksessä oli aluksi ongelmia kun moottorinohjaus hehkutti liian lyhyen aikaa mutta sekin tuli päivityksellä kuntoon.
Jos auton koko riittää niin osta pois, suosittelen lämpimästi.
Missä kaupungissa tehtiin tuo päivitys? Itselläni myös todellisia kylmäkäynnistysongelmia. Jyväskylässä ei olleet huollossa kuulleetkaan hehkutusajan säädöstä
Lopputalvesta hankittuna ja muutama kymmenentuhatta ajettuna. Vikalistassa hehkutulpat vaihdettu (odotellaan ens talven koitoksia), sekä hälytin huusi jatkuvasti ja huollossa kävi useamman kerran. Lopulta oli se koko "avainkelkkaboxi" rikki, joka vaihtamalla tuli kuntoon (tarkastellaan sitäkin ensi talvena tuleeko ongelma uudestaan).
Kulutus kohtuullinen. Tai ainakin pienempi kuin odotin. Pääsee oikein nätillä ajolla 7 alkavaan lukemaan /100km. Kaupunkiajoa ja rivakkaa maantieajoa sekaisin, niin kulutus 9-10 välillä.
Lisälämmitin pukkaa käryä ohjaamoon kylmemmillä ilmoilla.
Ajovalot ovat halogenit ja mielestäni suorastaan onnettomat, vaikka ilmeisesti samanikäisten halogenein varustettujen autojen keskitason yläpuolella. Ja tuohonhan ei keulalle sovi oikein mikään riittävän tehokas lisävalo (makukysymys). Katolle sopisi toki..
Ajettavuus missä vain mukavaa/miellyttävää. Ihan aavistuksen verran "tunnoton ohjaus", mutta olenkin ennen tottunut ajamaan sellasilla jyrillä, joita todella saanut kääntää hartiavoimin.
Takakontti toki suht pieni verrattuna vastaaviin malleihin, mutta itselle aivan riittävä. Sisätilat taas väljät vaikka olisi kyydissä 4 aikuista. Viisikin kulkee, mutta ei se keskipenkki mikään nautinto ole.
Ajattelin ensin, että 400Nm ja 160Hv ei riitä liikuttamaan tuon kokoista autoa tarpeeksi, mutta täytyy sanoa, että ihan riittävästi (toki lisää ottaisin, jos halvalla saisin).
Pelkona toki talven tullen tuo huohottimen jäätyminen (toisessa ketjussa siitä kysyinkin mistä sen saa tietoon onko päivitetty).
Eli lyhyesti: Pieniä puutteita toki joka autosta löytää, mutta kokonaisuuteen olen kyllä tyytyväinen. Viimeinkin odottaa innolla niitä talven lumisia kelejä. Ihan harmittaa jos aura-autot kerkeää työnsä tehdä nopeasti.
Kysy jostain merkkiliikkeestä, kyllä niillä on tiedossa mihin autoihin se päivitys on tehty. Itselle siitä toimenpiteestä tuli allekirjoitettu todistuskin siitä mukaan, joten jos sellainen jostain huoltokirjan välistä löytyy niin sitten on tehty.