Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Kameratolpat
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Mikähän on ollut suurin nopeus, josta on selvinnyt huomautuksella ?
Entä alin, josta on tullut maksettavaa ?
Jep ! Rumiahan ne ovat,mutta me niitä Tiehallinnon ohjeiden mukaan Järvenpäässä tehdään. Vielä on parikymmentä varastossa odottomassa asennuspaikkaa. Tiedä sitten, asennetaanko niitä tänä vuonna lainkaan lisää.

t. JariJ
moi!

meidä "kadulla" laitettiin kamera pystyyn ja liikenteen tempo on hiljentynyt HUOMATTAVASTI.
Yks juippi päräytti kolarin ihan tossa ulkopuolella kun yritti väistää jalankulkijaa! jarrujäljistä päätellen vauhtia oli n170km/h 50 aluella! ( poliisin mukaan). Onneksi ei kelleen käyny huonosti!
Lisää kameroita taajamiin ja onnettomuus altiille alueille!

--Janne--
Mieluummin kameroita kuin töyssyjä. Koska airbagit ovat vaihtokunnossa niin muutaman terävän yli ajo arveluttaa... Ja lisäksi kaupungissa on muutenkin hidastelua joka taas lisää bensan kulutusta kokolailla hurjasti (15->39l/100km). Tämä havainto ns. vappucruisingissa jolloin oli autoja ruuhkaksi asti, mutta osa niistä olikin todella hienoja Big Grin .

Quote:korvata tolpilla leikattuja liikennepoliiseja tai "kerätä kolehtia" automaateilla (vrt RAY)
Kuulin että jossain Kuusamon tiellä on keskellä suoraa kamera jolla kerätään poliisien "joulubonus".
RH Wrote:monesti pieleen menneet = "spoilerit" tippuu/öljypohja korkkaa
Ei mulle vaan ole koskaan näin käynyt :roll:
Varmaakin kyse on määrärahoista ja siitä että ns. vaarallisilla tieosuuksilla ,missä ennen on tapahtunut normalia enemmän onnettomuuksia, ovat ne tolppien asennuksen jälkeen vähentyneet.

Ennen tolpat valmistettiin putkesta,mutta kustannussyistä ja valmistuksen helpottamiseksi putki vaihdettiin neliöprofiiliksi alaosastaan.
Jännä yksityiskohta tolpassa on myös se, että jos siihen autolla törmää,niin se kaatuu törmäyksen voimasta alta pois. ( Niin ainakin väittävät ). Eli asennuspultit betonijalustaan antavat periksi. Näitähän asentavat eri asennusliikkeet ympäri Suomea aina sinne missä koetaan tai on tilastoitu joku tieosuus onnettomuusherkäksi.

Itse toivoisin tolppia lisää taajama-alueille esim Tuusulan väylälle Riihikalliosta Hyrylään päin. Aamuisin työmatkan aikana on enemminkin sääntö kuin poikkeus, että raskasliikenne ajelee ylinopeutta vasenta kaistaa ohi.

t. JariJ.
Kameratolppien lisäksi sais tulla näitä kellonajan mukaan vaihtuvia rajoituksia.
Esim 8-tie on sellainen, että aamulla ja iltapäivällä 100 on liikaa.
Jonossa tulee turhia ohituksia, kun tie ei vedä ja jonkun on pakko ajaa sitä 100 kun kerran se sallitaan. Sitten 10 km myöhemmin ollaan kaksi autonmittaa edellä, kun käännytään tieltä pois.

Illalla sitten taas 80 vois vaihtua 100.
JariJ Wrote:Varmaakin kyse on määrärahoista ja siitä että ns. vaarallisilla tieosuuksilla ,missä ennen on tapahtunut normalia enemmän onnettomuuksia, ovat ne tolppien asennuksen jälkeen vähentyneet.

Ennen tolpat valmistettiin putkesta,mutta kustannussyistä ja valmistuksen helpottamiseksi putki vaihdettiin neliöprofiiliksi alaosastaan.
Jännä yksityiskohta tolpassa on myös se, että jos siihen autolla törmää,niin se kaatuu törmäyksen voimasta alta pois. ( Niin ainakin väittävät ). Eli asennuspultit betonijalustaan antavat periksi. Näitähän asentavat eri asennusliikkeet ympäri Suomea aina sinne missä koetaan tai on tilastoitu joku tieosuus onnettomuusherkäksi.

Itse toivoisin tolppia lisää taajama-alueille esim Tuusulan väylälle Riihikalliosta Hyrylään päin. Aamuisin työmatkan aikana on enemminkin sääntö kuin poikkeus, että raskasliikenne ajelee ylinopeutta vasenta kaistaa ohi.

t. JariJ.
Vihdintiellä Askistossa on just ajettu yks tolppa nurin ja on ihan vaaka-asennossa lepäämässä Big Grin
Quote:Kameratolppien lisäksi sais tulla näitä kellonajan mukaan vaihtuvia rajoituksia.
Vaihtuvathan ne, tosin lähinnä vain alaspäin... Eikös nytkin jotain satasen teitä jäänyt pysyvästi 80-teiksi?
T.Hilter Wrote:
Quote:Kameratolppien lisäksi sais tulla näitä kellonajan mukaan vaihtuvia rajoituksia.
Vaihtuvathan ne, tosin lähinnä vain alaspäin... Eikös nytkin jotain satasen teitä jäänyt pysyvästi 80-teiksi?
Esimerkiksi 2-tiellä Karkkilasta Poriin päin 'unohtui' muutama vuosi sitten palauttaa satasen rajoitus kesäksi noin 20 km matkalle. Todelliset nopeudet ovat tosin lähes samaa luokkaa kuin ennenkin. Ihmettelin asiaa tiehallinnolle ja vastaus oli muistaakseni, että ko. pätkä ei täytä jotain, varmaankin joku EU-juttu, kriteeriä, olisko piennar sentin liian kapea tms.
era Wrote:Mikähän on ollut suurin nopeus, josta on selvinnyt huomautuksella ?
Entä alin, josta on tullut maksettavaa ?
Vilkasta keskustelua on syntynyt, mutta vain aiheen vierestä Big Grin
Palataan sitten itse teemaan:
Hangon tiellä viime vuonna oli tehostettu (mitä se tarkoittaakin?) valvonta. Kamera välähti vanhan P6:n edessä - auton, jossa viisari heiluu plusmiinus 10 kph. Olin kyllä yrittänyt ajaa tasan tuota 80:n matelua suoralla tiellä ja metsän keskellä. Liekö tarkkaavaisuuteni herpaantunut, kun katselin peiliin ja kahta perääni kovemmalla vauhdilla tulevaa autoa. Kahden päivän päästä saapui kotiin kirje, jossa minua toruttiin ylinopeuteni vuoksi, se oli peräti 81 kph ja rajoitus oli 80 !!! Eivät kuitenkaan hakeneet kuulusteluihin, onneksi.

Sakoitta selviää, kun kaahaa tosi lujaa ja moottoripyörällä! Ei näy rekisteri edestssä ja nopeudesta johtuen hahmokin on sumea - liekö urbaania legendaa?
Itse olen onneksi säästynyt nuilta harmeilta, vaikka ajelenkin isänmaata ympäriinsä työni puolesta. Vaimo sai kerran kirjallisen huomautuksen kirjeenä kotiin. Paikka oli vanha Porin tie, Kalajärvi, Espoo. 60 alueella 62 km/h. Eli ei siis maksettavaa +2 km/h. Smile
Quote:Henkilöautoilla töyssyt eivät tunnu mielekkäiltä ja tiedän monta tapausta jossa näitä (ml. viivat) on jouduttu madaltamaan, muokkaamaan tai poistamaan lukuisten aiheellisten valitusten vuoksi. Näissäkin on kai kyse siitä, että ei voi olettaa kaikkien olevan niitä "teiden ritareita" ja siitä sitten nautitaan kollektiivisesti itse itseämme hidastetöyssyillä rajoittaen :wink:

Tieliikennelaissa määritellään ajoneuvojen minimi-maavaraksi 8cm, ja väittäisimpä että 99% korotuksista ei ole sellaisia joista tuollaisella maavaralla varustetulla ajokilla voitaisiin ajaa aiheuttamatta vaaratilannetta itselle tai muulle liikenteelle. Tosin luultavasti valitukset yo. tilanteissa ovat aiheutuneet aivan muista kuin käytännön syistä.

Itse olen asfalttiin tehtyjen 'herätys-urien' kannalla. Eivät ehkä toimivia talvella, mutta eivätpähän aiheuta ajoneuvon hallinnassa myöskään ongelmia. Mutta holhous-yhteiskunta kun on kyseessä, niin eihän yksilölle voida antaa liikaa vastuuta omista tekemisistään ja käyttäytymisistään, pitää rajoittaa. Ja jos ei lait riitä, niin sitten tuhlataan lisää verorahoja tekemällä kaikkien elämä hankalaksi kaikenlaisilla liikenteenjakajilla ja korotuksilla ja vaikka millä.. Ei sillä että noita vastaan olisin, joissain paikoissa varmasti on hyvät perusteet noillekin..

Kameratolppien kanssa on oppinut elämään kun lataa navigaattoriin tolppien sijainnit;-)

-t-
Quote:Mutta holhous-yhteiskunta kun on kyseessä
Syyttävä sormi myös asuinalueilla ja koulujen lähellä ylinopeutta ajavia ääliöitä kohti.

T, Antti
Ahosensetä Wrote:
Quote:Mutta holhous-yhteiskunta kun on kyseessä
Syyttävä sormi myös asuinalueilla ja koulujen lähellä ylinopeutta ajavia ääliöitä kohti.

T, Antti

Quote:Ei sillä että noita vastaan olisin, joissain paikoissa varmasti on hyvät perusteet noillekin..

Fully agreed!
Itse saanut myös Roverilla huomautksen 81km/h. Se ilmeisesti kuitenkin todellisuudessa on ollut 84km/h eli kilsan yli sen nollatoleranssin. Itse olenkin nykyään harrastanut navigaattoria ja vakinopeussäädintä. Kamera ei räpsähdä kun säätää nopeuden 83km/h 80 alueella.
Varsin tuore tapaus kuluvan vuoden huhtikuulta: ajoin 70-luvun RRC:lla Kustavin tietä kohti Turkua. Nopeusrajoitus vaihtelee tuolla tiellä yhdessä kohtaa lyhyellä matkalla muutamaan kertaan 50 - 60 km/h. En ollut valppaana ja tolppa välähti. Perhana. No, meni muutama päivä ja sain kijallisen huomautuksen: sallittu nopeus 50km/h, todettu nopeus 58km/h.
Norjassapa on sellaiset tutkat jolla 5m päässä pakun takana ajajan vauhti saadaan mitattua. 250e sakkoa koska oli 68km/ 60 alueella. En itse ajanut mutta ehdin juuri sanoa että pitääkö se ajaa ihan kiinni siinä edellämenijässä. Koko poliiseja ei näkynyt ennenkuin se paku meni edestä pois...
Siinä kohdassa muuten pysäytettiin vain ei-Norjalaisia. Sanoisin aika törkeäksi rahastukseksi.
Junttasin täysin ajatuksissani ovensuussa tommoseen tolppaan mittarin mukaan varmaan 82 rajoituksen ollessa 60 emännän bemarilla. Välähti ja säikähdin pirusti. Lappua ei ole kuulunut ja aikaa tapauksesta on jo kolmatta kuukautta. Liekö ollut naama niin ruma, että kamerakin särkyi... :oops:
TimoV Wrote:emännän bemarilla.

Oliko Bemu emännän nimissä, jolloin lasku mennyt hänelle, eikä kehtaa myöntää... :wink:
Miun nimissä, emäntä haltijana....

Ja ihan varmana sanois.
T.Hilter Wrote:Norjassapa on sellaiset tutkat jolla 5m päässä pakun takana ajajan vauhti saadaan mitattua. .

uusin malli...ja TAATUSTI tehokas! :wink:

[Image: texas.jpg]
lacrits68 Wrote:uusin malli...ja TAATUSTI tehokas! :wink:

Heh :lol: Meininkiä "Drop it, or lose it"!
TimoV Wrote:Miun nimissä, emäntä haltijana....

Ja ihan varmana sanois.

Emännältä tod.näk kuitenkin saa postia jos sieltä joku saa.
Eilen 5-tiellä (työ)matkalla kotiin välillä Kuopio - Juva oli monissa kameratolpissa linssit täysin lumen peitossa. Sen sijaan vastaan eli pohjoiseen paineli yhteensä 8 poliisiautoa tuolla pätkällä :!: . Sitten vielä kaksi parkissa Juvan Shellillä. Siisti ajelu säästi onneksi köyhän veronmaksajan (päivä)rahat tällä kertaa Smile .
lacrits68 Wrote:uusin malli...ja TAATUSTI tehokas! :wink:

[Image: texas.jpg]
Näyttäis olevan sama salamalaite kuin noissa irakin kameroissa.
50cal??

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=23331