Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: RRC nopeusmittarin vaijeri
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Kertokaas arvon raati mistä lähtisi etsimään mystistä vikaa.
Meillä rangessa on serieksen kori, ja siinä on 76- rangen mittaristo keskellä autoa.
Ongelmana on että "tarvike" nopeusmittarin vaijerit eivät kestä sitten yhtään. Kestävät pakkasella 3km ja kesälle menevät 20-100km. Ja sitten paukahtavat mittarin juuresta poikki 10sentin sisälle samasta kohtaa. Olen nytten ostanut 4kpl vaijereita, vaihdoin toisen mittariston joka ostettiin ihan liikkeestä ja vakuuttivat sen olevan ehjä. Mutta homma jatkuu että vaijerit menee poikki.
Alkuperäinen vaijeri kesti 13-vuotta ja XXX määrän kilometrejä, ja sekin oli vanha vaijeri.
Mittaristossa ei ole kulmavaihdetta että se ei takertele, laitoin pikkusen spray öljyä mittariston hammasrattaisiin ennen asennusta ja se pyörii todella hyvin jos pyörittää katkenneella vaijerinpalasella.
Vaijeri menee samasta paikkaa tulipellistä läpi kuin alkuperäinenkin ja vaijeriin ei tule tiukkia mutkia että takertelisi.
Mittariston viisari ei väpätellyt pahemmin ajossa, 40km/h kohdalla pikkusen mutta sitten rauhottui ja sen alle se oli rauhassa.

1. Onko noi tarvikevaijerit täyttä kuraa.
2. Tuleeko kuiteskin tulipellin kohdalle liian ahdas sovite jostain kumman syystä että veijeri menee siitä sitten poikki, huolimatta että orkkis kesti 13-vuotta ainakin..
3. muu syy?
Mitäs se kulmavaihde mittarin persauksissa tekee? Kääntääkö se pyörimissuunnan?

Olisko mittarinvaijerin "kierre" erisuuntaan ja nämä uudet pyrkivät "avautumaan" pyöriessään?

Tää ny tuli vaan mieleen ensimmäisenä...
Minäkin vahvasti epäilen tuota vaijerin vääränkätisyyttä.
Mää en ole varma tuon kulmavaihteen toiminnasta.. Mutta miten se vois kääntää pyörimissuuntaa, silloinhan mittari ei toimis olleskaan mielestäni?
Ja tossa ei ole ikinä ollut kulmavaihdetta tilanpuutteen takia ja se orkkis vaijeri kesti varmasti +20tkm..

Kulmavaihde antaa vaijerin tulla kutakuinkin pystysuorassa alhaalta ylöspäin ja siihen saa sitten liittää vaijerin, kun se nyt tulee ilman kulmavaihdetta suoraan konehuoneesta vaakatasossa mittarille.

Eikai tuolla ole muuta virkaa? Ja se kulmavaihdehan tulee mittariin kiinni, ei laatikkoon..

Pitääpä katsoa josko tuosta vaijerista näkis "kierteen" suunnan..
Mulla oli joskus sama ongelma kaasari Rangessa.. Enpä huomannut silloin katsoa oliko kierre vääräkätinen vai ei. Vastenmielinen ongelma kuitenki.
eli vaijerin säikeet kuluvat ja sitten katkeavat?

heitän ajatuksia...

1. vaihda vanha sisältä kiilloittunut ulkokuori uudelle sisäosalle?
2. sido vaijerin säikeet pienelle määrällä (noin 1cm matkalta) tinalla toisiinsa kiinni siitä kohdin mistä vaijeri katkeaa?
3.jos vaijeri ei katkea vaan pää lähtee irti, kiinnitä tinalla lujemmin?

vanha vaijeri jostain tilalle? ja vaijeriin liukasteeksi ohuelti m-öljyä?
Eikö tuollaisen vaijerin tinaaminen ole aika haastava homma? Monasti kokeillut mutta ikinä ei ole kunnolla onnistunut. Ehkä joku muu juotosmenetelmä olisi parempi, mutta varoa pitää ettei vaijeri kuumene liikaa ja "nuorru".
TT
ei vaijerin tinaaminen ole kummoinenkaan juttu, osien pitää olla vain rasvasta täysin puhtaat.

itse olen "päättänyt" vaijereita ennen katkaisua tinalla ja sitten pihdeilla tinaltulta osalta poikki (ei purkaudu) joitain vaijerin päiden holkkeja olen myös tinalla korjannut, jotak ovat pysyneet kohtuu hyvin paikoillaan. (se rasvattomuus...)

se miten tuo teräs käyttäytyy hetkelliseen kuumennukseen on hyvä kysymys, itse en ole vaijereita suuremmin kolvia suuremmalla ulkopulisella lämmöllä kästellyt.

ps. temppu toimii vain ohuille vaijereille, paksummat vaativat jo kaasu vehkeitä...