Yritin käynnistää tankin ollessa aika tyhjä (tai tyhjä tyhjä?). Startti pyörii, mutta kone ei lähde käyntiin. Lisään dieseliä tankkiin ja yritän yritän uudelleen- ei lähde.
nostopumppu toimii ( käsin pumppaamalla sekä normaalisti) , polttoaine suodattimen ilmausruuvista turskuaa dieseliä. Aluksi seassa oli selvästi ilmaa, nyt ok. Diesel jatkaa nätisti matkaansa aina syöttöpumpulle asti. Sieltä se ei enää etene startatessa.
Mitäs tässä voisi vielä kokeilla? Voiko syöttypumppua ilmata? Sähköt?
Starttaa pari minuuttia kaasu pohjassa?
Onhan sammuttimen johto paikoillaan...
Suuttimilta ruiskuputket löysälle ja sit starttailua kunnes jokaputkesta tulee ainetta. Putket kiinni ja käyntiin.
Anteeksi kädettömyyteni mutta mikä on sammuttimen johto?
Keskisormen osoittamassa kohdassa on kolme johtoa asialllisesti paikoillaan...
Starttailin akun tyhjäksi neitimäisillä noin 20 sek bursteillani vikaa etsiessä. Kunhan saan sen laturista niin ruiskuputket löysälle ja kaasupohjassa (ja kädet ristissä) kaksiminuuttia.
Edelliset neuvot on kokeiltu. Ei lähde.
Pitäiskö dieselin tulla suuttimille asti jos pumppaan käsin nostopumppua ( virta päällä )?
Ja edelleen, onko syöttöpumpussa jokin ilmauspaikka?
Kiitti neuvoista.
Oletko kokeillut tätä?
![[Image: _img900.jpg]](http://hanes1.kuvat.fi/kuvat/injection.JPG/_img900.jpg)
Mä kans tsekkaisin ton sammuttimen piuhan. Esim serieksen diesel virtalukolta ei saa mistään navasta suoraan toimimaan uudemman ruiskutuspumpun sammutinsolenoidia. Vaatii kahden releen vaihtavan systeemin... Siksi ainakin mulle tuttu juttu.
Eli sammutussolenoihin ainoaan napaan (vaikka puhuit kolmesta) pitäisi kai tulla jännite(+) kun auton haluaa saada käynnistettyä tai polttoainetta pumpusta yleensäkkään eteenpäin. Eli jos napaan kytkee jännitteen, kuuluu naksahdus mistä kai voisi päätellä solenoidin olevan ehjä ja toimiva.
Mun käynnistelyissä ainakin 2,3d ja 2,5na koneissa on aina riittänyt pelkkä pumpun ilmaus. Suuttimille asti ei ole tarvinnut ilmata, vaikka lienee kuitenkin suotavaa.
Käsittääkseni suuttimilta on ainakin vanhemmissa koneissa paluu ylimenevän dieselin osalta takaisin uudelleen kiertoon joka myös hoitaa ilmaa pois järjestelmästä, jos sitä siellä sattuisi olemaan.
Viisaammat korjatkoon pikaisesti jos nyt täysin väärässä olen...
killikoira Wrote:Edelliset neuvot on kokeiltu. Ei lähde.
Pitäiskö dieselin tulla suuttimille asti jos pumppaan käsin nostopumppua ( virta päällä )?
Ja edelleen, onko syöttöpumpussa jokin ilmauspaikka?
Kiitti neuvoista.
Nostopumpun pumppailulla voi ilmata vain pumpulle asti. Siitä eteenpäin ilmaaminen hoidetaan moottoria pyörittämällä.
Hanes, Joo on kokeiltu ja diesel tulee kyllä sinne asti. Myös Ruiskupumpulta lähtee takaisin kohti tankkia. Eiköhän tämä joku kosketushäiriö ole.
terveisin nim.merk. "pitääkö sitä nyt joka päivä ajaa - 78"
No sain tämän viimein käyntiin ja opin samalla jotain.
300Tdi koneissa sammutussolenoidi on nätisti esillä ja sinne menee vain yksi johto. Sitten on näitä uudempia 300Tdi koneita joissa on kolme johtoa + ajonesto-boksi ennen sammutussolenoidia.
Tässä mun tapauksessa on ajonestoboksiin päässyt hapettumis- ja ruostemörkö kuoreen tulleesta halkeamasta. Sammutus solenoidi ei saanut virtaa eikä diesel lähtenyt ruiskupumpulta suuttimille.
Moukaroin solenoidin näkyville ja ohitin ajoneston. Nyt toimii taas.
Kiitos kaikille avusta!!
Pistäs tänne ohje miten ajonesto ohitetaan.
Mulla tuo ko härpätin kummitteli tässä taannoin ja sain sen "resetoitua" käyttämällä virrat pois pääkatkaisijasta.
Jos tuo operaatio on helppo tehdä tien päällä (reissussa ne viat aina tulee

) niin olis hyvä tietää mitä tehdä.
Terve,
Tarkat ohjeet ois nettiä lukeville varkaille liian hyvä joululahja. Vai mitä mieltä tästä ollaan?
Jos tämän joku muukin ohittaa, niin suosittelen kyllä uuden/oman ajoneston tekemistä rosvojen varalle.
Laitan sulle nyt ekana privaa.
No, nettiä lukeville ehkä, mut jos jostain motonetistä käy vaikka lukemassa Haynes manuaalia niin sieltäkin löytyy kikat miten se mosa lähtee tulille jos sammutussolenoidi kenkkuilee...