Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Talvirenkaat
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Mikä ihmeen kumma on, että hyviä ja järkihintaisia talvirenkaita ei tunnu enää saavan maastureihin?

Esim. Michelin sanoo, ettei toimituspäivästä ole tietoakaan, sitten jotakin hämäriä Marshalleja, Hankookia ym. pilipalia on jotenkin saannissa...

Onko jollakin hyvää tietoa, mistä löytyy laaturengasta järkihintaan (
Ei ihan tuolla profiililla, mutta itselläni on hankinnassa nämä:

General Snow Grapper Nasta 245/70-16T
hintaa taitaa olla n. 170e/kpl

Tosin omaan ranqueen tuli hieman korjattavaa - kumman taipuisaa tuo puskurin kulma kun ottaa betoniporsaaseen kiinni, ja pakkasella vielä nuo muoviset vilkut yms. osat tuossa keulalla eivät paljoa kestä:(

Mutta kunhan nuo saadaan kuntoon, niin mennee renkaatkin hankintaan..

-t-
Vähän arveluttaa BFG TA 265/75R16 renkailla talven yli selviäminen.
Lumessa varmaan ok, mutta miten käy jäällä sivupidon kun 2000 kg lähtee ?
Saako noita Cooper STT renkaita tosiaan nastoitettuina vai onko ne tilattava erikseen ?
Uskon, että on varmaan paras vaihtoehto, koska niiden lumiominaisuudet on kuulemma todella hyvät (4x4maailma-lehti)
Ostin sitten 245/75-16 Cooperin Discoverer M+S nastasarjan jälleen alle, kun muita kohtuuhintaisia ei vain oikein tunnu olevan. Ja vaikka moni näitä haukkuu, on mulla näistä pelkkää hyvää sanomista.

Misukkoja sitten ei saanut kirveelläkään (no, tosin en kyllä kokeillut).

EDIT: Ja nyt soittivat, että niitä Coopereitakaan ei ole saatavana...prkl...

TT
Taidan itse vaihtaa ihan just kesärenkaat takaisin...
andlover Wrote:raahesta voisi löytyä kumhoa ehkäpä... en nyt muista kuka möi
Puhutaan talvirenkaista - ei Kumhoista ;-)

TT
Mun mielesta Cooper Discovery M+S tehdasnastoidetty tai Nokia Hakka LT2
Molemmat eio halpoja (Cooperin ihmellinen hinta virossa 300 kpl Nokia HPL2
200 kpl)
Mulla on Discossa alla Cooperit Discoverer M+S. Niillä on ajettu about 32tkm ja ostettu -08 (kiitos edellisen omistajan tarkan päiväkirjan :o ), omassa ajossa ollut vasta jotai 2tkm, joten kovin vahvaa kokemusta ei vielä ole.

Pintaa on vielä reilusti mutta nastat ovat irtonaiset ja yht n.10 lähtenyt lätkimään. Nastojen rohina kuuluu selvästi sisälle ja myös vaimea ulina kantautuu sisälle. Pito ei ainakaan jäällä ole kehuttava, lumesta en vielä oikein osaa sanoa. Saatan nyppiä niistä nastat keväällä ja ajella sitten ensi kesän ehkä, riippuu kuinka nastoja on jäljellä. Uudet kesäkumit pitää joka tapauksessa hommata.

castillo

Mulla noista cooperin discoverer m+s on kahdelta talvelta kokemusta. Tosin nastattomista. Lumella pitoa oli hyvin, mutta jäällä ei niin hyvin. Ihan käypäsenä kuitenkin niitä pidin kunnes laskin 0-kelin lumisella tiellä tahattomasti sukkana kotitien alas ja ison tien yli rantaan ja lähes järveen. Lähtövauhtia oli mäen päällä se mitä lasetti niin hiljaa kun kykenee ykkösellä tyhjäkäynnillä ja 120m myöhemmin varmaan 20kmh, jarruun painaminen lisäs vauhtia, siis täytyi vain ohjailla moottorijarrutuksessa (silti luisti). Kyllä säikäytti. Ja kun puol tuntia myöhemmin ohjailin toisella lumisella tiellä (pyörähdettyäni rekan äkkiväistössä) metsän puolelta takas tielle (onneksi tuuria oli matkassa) niin oli uskominen että talvirenkaissa on eroja. Mersun 5 talvea alla pyörineet hakkapeliitta 5 kiekot piti ihan eri malliin kuin nuo enemmän pintaa omaavat 2v vanhat cooperit. Hain siis hetimiten defeen nokian hakkapeliitta lt:t ja jopas on pitoa, myös niissä kinkkisissä oloissa selkeästi paremmin kuin coopereissa.

Mutta siis tämä kotitien mäki on se missä coopereiden pito ei ole riittävä noissa edellä kuvatuissa olosuhteissa. Joka on pihassani käynyt niin ymmärtää asian. Jos asuisin jossain eteläpohjanmaan lakeuksilla niin cooperit riittäis varmaan hyvin ainakin nastallisina.
castillo Wrote:Hain siis hetimiten defeen nokian hakkapeliitta lt:t ja jopas on pitoa, myös niissä kinkkisissä oloissa selkeästi paremmin kuin coopereissa.

Sama kokemus HKPL LTConfusedtä, jotka talvella alla Dumbossa. Pito on paljon parempi vaikka LT:t on pari vuotta vanhemmat kun Cooperit. LT:t siis kokoa 235/85-16 ja Cooperit 235/70-16.
moi!

Mulla on alla kans Coopperin m+s mutta "vahvoilla" ( ns ambulanssi nastat) nastoilla ja 2 talven jälkeen oli vielä kaikki nastat talella ja hyvin on pitänyt seka jäällä että lumessa! 2,8 tonnia LR ei vaan niin helposti pysähdy jäällä, mutta lumessa hyvinkin hyvä pito!

Suosittelen

//Janne
lacrits68 Wrote:moi!

Mulla on alla kans Coopperin m+s mutta "vahvoilla" ( ns ambulanssi nastat) nastoilla ja 2 talven jälkeen oli vielä kaikki nastat talella ja hyvin on pitänyt seka jäällä että lumessa! 2,8 tonnia LR ei vaan niin helposti pysähdy jäällä, mutta lumessa hyvinkin hyvä pito!

Suosittelen

//Janne

Ai niihin on parempiaki nastoja saatavilla, mulla ei niitä kyllä varmaan ole Sad
Sai edullisesti hankittu ST Maxx 265/75R16 (125 kappale,ilman nastoja), mutta mun mielestä 80 reikä nastoja varteen on liian vähän. Montako nasta on virallisesti Suomessa 16 tuumaisissä laillista ?

Guest

Ei mitään havaintoa, mutta taidanpa mennä laskemaan nastat omista 235/85R16 BFG Trac Edge'stä niin saadaan vertailutietoa!

EDIT: Äkkiseltään laskettuna nastoja vain kahdessa rivissä, yhteensä 88/rengas. Tuntuu hieman onnettomalta määrältä näin tarkemmin ajateltuna...

Andy

Guest

Tarkoitatko renkaan pyörimissuunnassa eri riveissä, ikäänkuin 2 riviä/sivu vai kuvion poikittaissuunnassa...?

Andy

Guest

2.... Sad Onneksi kuvio on hyvä ja pintaakin löytyy!

Andy

Guest

Joo, ajoin kolme talvea Insan kopioilla noista (Traction Track) ilman nastoja ja hyvin pysyin tiellä... :?

Andy
Pikkasen aihetta liipaten, tässä itsekin nastarengashaaveissani tällä kokoja pyörittelin:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Erityisen kätevä!

Guest

Tota minäkin olen käyttänyt, toinen hyvä mikä täälläkin on mainostettu on:

http://www.voxwheels.com/

Andy
Onkos kukaan hankkinu kotimaiset pinnotetut talvirenkaat CR-renkaat nimiseltä virmalta?

Heiltä löytyy 7.50R16 kokoa palakuviolla nastoilla tai ilman.