Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Discovery 2000 - 2001, mitä pitää tietää ennen hankkimista?
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Tekisi mieli hankkia 2000 tai 2001 vuosimallin* diisseli-Discovery automaattilootalla talviautoksi.
En ymmärrä tällaisen kikottimen päälle mitään, joten nyt olisivat neuvot arvokkaita.

1. Onko kyseessä laite, jossa on tyyppivikoja ja huolia? Harvoin vai usein? Mitä ne ovat?
2. En ole tee-se-itse mies, joten onko Tampereen seudulla asiansa osaavaa korjaamoa tiedossa? Mielellään sellainen joka pyrkii korkeaan laatutasoon muussakin kuin hinnastonsa laatimisessa.
3. Mitä perusasioita ja huolia pitäisi ymmärtää katsoa autosta ennen hankintaa?
4. Luettele 2-3 syytä miksi tällaista autoa EI pitäisi kenenkään hankkia.
5. Luettele 2-3 syytä, miksi tällainen auto PITÄISI ehdottomasti hankkia.
6. Mitä muuta on syytä ymmärtää?

Metsään, aavikolle tai viidakkoon ei ole tarkoitus mennä rämpimään, mutta talvesta haluan selvitä voittajana vaikka lumiauramies olisi nukkunut tuiskuyön jälkeisenä aamuna pommiin.
Kesällä ajelen moottoripyörällä, joten rospuuttokauden ajopeliä tässä ollaan hakemassa. Mielellään suhteellisen luotettavaa sellaista.
Budjetiksi olen hahmotellut 7000 - 10000 euroa. Kilometrejä autoon tulee vuodessa noin 15 000.

7. Olenko hullu tällaisen perään katsellessani, olisiko edellä oleva huomioiden kuitenkin fiksumpaa katsella Tojotia, Mitsubishejä tai Jeeppejä?

*) 2000-2001 siksi, että ajoneuvovero määräytyy noissa ja vanhemmissa vielä painon - eikä co-päästöjen perusteella. Mikä ymmärtääkseni säästää sileitä seteleitä.
Jos ei olis jo Disco IConfusedtä ja harkitsisin IIConfusedta, niin itse kyllä ostasin noilla saatesanoilla (vaikka katselenkin tätä Lantikanvihreiden lasien läpi) Big Grin
Ammatikseni laseja vaihtaneena tiedän, että Discon tuulilasit tuppaavat vuotamaan.
Siitä seuraa tietysti ruostejuttuja ja homettakin, mutta ikävimpinä sähköongelmat, kojelaudan sisällä olevat laitteet ja liitokset kun eivät tykkää vedestä.
TD5:n ruiskusuuttimien prikat vuotavat jossain vaiheessa naftaa öljyihin, kannattaa haistella öljytikkua ettei haise pahasti naftalle.
Epäilyksiä lisää maksimissa oleva öljyn taso ja liian vaalea väri.
Kansiakin menee, jolloin joko em.tavalla naftat öljyihin tai vedet ja öljyt sekaisin.
Anteeksi vaan forumilaiset, mutta pakko sanoa, että jos mahdollisimman luotettavaa peliä hakee niin se on Toyota, vaikkakin itse ajan -02 Defellä.
Lantikoissa vaan on sitä jotain joka saa sietämään hieman enemmän epävarmuutta ja sietämään tiettyjä juttuja.
Ennakoimalla ja huoltamalla saa Discostakin luotettavan, kone itsessään on tosi vahva, varsinkin kun jossain vaiheessa vaihtaa AMC-kannen, joka on vahvistettu eli siinä ei ole samaa heikkoutta kuin orkkiksessa.
Tässä mainitut mahdolliset viat eivät ole este hankinnalle.
Jos kiinnostaa hyvä yksilö, myydään- palstalla olisi yksi!
Kiitos vinkeistä vinkeistä!
Kävin tänään koeajamassa Discoa ja totesin muutaman ongelman, joista vähäisin ei ollut selvästi liian ahdas ajoasento (pituutta on 192 cm). Polvet koukussa ja ratti yläasennossa ei tuottanut riittävästi mielihyvää. Rattihan tuossa kääntyy tehokkaastii kohti vaaka-asentoa kun sitä nostaa. Akselin nivel on ilmeisen lähellä rattia.

Meteli oli myös liikaa maantiellä.

No, eipä mitä. Kokeilemaan Rangea. Oujee. Siitä löytyi heti minulle soiva peli. Hyvä tiellä ja kylillä. Vakiovarusteena tyyli ja engelsmannin eleganssi. Ei ole japsikinnereistä kilpailijaksi.
Kaupat tehdään huomenna.

Pitänee siis siirtyä tuonne Range-otsakkeen alle. Big Grin

PS. Onko tämä Discon automaagin ominaisuus vai vika:
Huomasin, että maantiellä (ja miksei kaupungissakin) vaihde ilmiselvästi "luisti" ja reilusti luistikin. Eli kaasua maltillisestikin painettaessa kierrokset nousivat samoin tein esim 2000->3000...3500 kierrokseen vaikka vaihde ei vaihtunut, eikä vauhti vielä ollut kohonnut. Kierrosten nousua seurasi maltillinen nopeuden kasvu ja kun kuorma väheni kierrokset palasivat pikkuhiljaa niille sijoilleen joissa niiden pitäisi vauhdin puolesta ollakin.

Minusta vaikutti, että laatikko on viallinen. Muissa automaattikärryissäni en ole moista ilmiötä tavannut. Vaihteenhan kuuluisi "lukittua", Discossa näin ei käynyt.
andlover Wrote:hyvä että löyty mieleinen, jos meteliksi kutsut discon ääniä niin se on sitten rikki Confusedhock:

Koeajettu auto oli pakettiautoksi rekisteröity, joten meteliä syntyi todennäköisesti myös siksi, ettei takana ollut penkkejä ym. ääntä vaimentavaa sisustusta. Ääni oli kyllä - jos ei nyt huumaavaa - niin vähintäänkin häiritsevän voimakasta. Hyvinhän tuollainen avara koppi toimii äänelle "kaiuttimena"

Koeajoni "uhriksi" joutui tämä yksilö:
http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/5221570
Kyllä Discoon 192 cm mahtuu kun Defeen mahtuu 190 cm.
Fysiatri sanoi, että ryhdikäs ajoasento on selälle parempi kuin liian rento :lol:
Valkha Wrote:Kyllä Discoon 192 cm mahtuu kun Defeen mahtuu 190 cm.
Fysiatri sanoi, että ryhdikäs ajoasento on selälle parempi kuin liian rento :lol:

Varsin ryhdikästä ajoasentoa suosin itsekin, tästä huolimatta jalkaosasto tuntui hieman nysältä. Ratin asento häiritsi myös (ohjauspyörän yläreuna karkaa kauas kun ratti on ylimmässä asennossa, johtuen siitä että ratti kääntyy tuolloin selvästi lähemmäs linja-automaista ratin asentoa kuin alemmissa asennoissaan)

Minulla on kyllä pitkät koivet, tämä ei ole minulle ollenkaan vieras kiusa, useampi auto on jäänyt hankkimatta samasta systä.