Tuolla toisella hiekkalaatikolla tuli yhdessä topicissa kommentti solihullilta että Classic Rangessa on pehmeämpi jousitus kuin Discovery ykkösessä.
Molempia muutaman purkaneena,alustan osat näyttää kyllä äkkisltään samoilta.
Mistä ero voisi tulla?Paino/painojakauma?Rangestahan löytyy boge,jota Discossa ei ole?
Vai onko se vaan tätä "luokkajakoa" jota Englannissa vieläkin harrastetaan.Range on kallimpi ylemmän luokan auto ja Disco on halvempi keskiluokan kulkuväline.Siksi Range on vaan yksinkertaisesti parempi ajettavuudeltaan.

Jep, tämä kiinnostaa minuakin. Mulla on molemmat ja Rankku on selvästi "letkeämpi" ajettava. Tosin Discoon on jo nyt vaihdettu alkuperäistä "jämäkämmät" korottavat jouset ja iskarit, mutta vakionakin omasta mielestä oli ihan selvä ero ajotuntumassa - Rangen hyväksi

No minä jatkan samaa jorinaa sitten täällä kun jo pääni avasin aiheesta muualla....
Kokemukseni perustuu vain loppupään I-sarjan Discoon vs. RR Classic. Voinee olla, että jousituksen ero on pienempi 200-koneisissa Discoissa ja muissakin joissa ei ole vakaajia. Silti jousitaulukot sanovat, että Discoissa on eri jouset kuin Rangessa, joten jotakin eroja on.
Melkein väittäisin, että vanhassa V8-Classicissa (70-lukuiset) on kaikkein löysin alusta, tosin pitänee huomioida jousien kuoleentuminenkin jollakin tavoin.
Vaikka alusta on lähes identtinen, niin Rangen takaylitys lienee hivenen pidempi joka vääjäämättä johtaa painojakauman muutokseen. Ja jo mutama kymmenen kiloa tekee ilmeitä. Joskus vaihdoin vähän kuolleiden etujousien tilalle uudet ja samalla takapäänkin asento muuttui huomattavan paljon. Ne on aika tarkkoja pelejä kun kori killuu noinkin herkkien vieterien päässä....
TT
Jos vertaan isän 89ex RRC:tä 300TDI 95 Diskoon. Isän EX RRC johon laitettiin toiseenpäähän vakaaja (en muista kumpaan), jäykemmät jouset, oli mielestäni karmeempi ajaa kuin Disko 1 jossa ilmeisesti vakioalusta? Itse en sitä ainakaan tunannut.
Ajoin tolla rangella viimeksi kesällä kun se on tossa naapurikunnassa yhellä papalla ja se hajosi tänne Kokkolaan niin annoin apua sille. Ja väittäsin että enemmin ajan Disko 1sellä maailman ympäri ku sillä rangella. Molemmissa mittarissa about saman verta..
Range jäykistyi pirusti jäykillä jousilla ja 1dellä vakaajalla, mutta itse en siitä pitännyt. Range keinui huomattavasti enempi mutkassa vakiona kuin disko. Mutta jäykemmillä jousilla ehkä hitusen vähempi kuin vakio disko.
Eroja on, vaikkei silmällä huomaa, mut pers dyno huomaa.. :lol:
Mulla on tossa vm 90 Rangessa orkkisjouset ja takana vakaaja. Se on kyllä paljon hepposemman näköinen kuin vakaaja joka oli tossa 300TDi ykkösdiscossa.
Kyllä se noilla vielä aika letkeää kyytiä antaa vakaajan kanssakin.
Jos tosta joskus tulee enempi maastoajoa katsellen viriteltyä, niin luulenpa että säilytän orkkisjouset ja laitan vaan 50mm spacerit väliin ja vakaaja huitsin nevadaan tai vaihtoehtoisesti kuubaan.