Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Range Runkonumero
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Katsastuksessa tyssäs siihen kun ei löytynyt runkonumeroa.
Sijainti ainakin vm.-78 on oikealla eturenkaan puolella alkaen osittain jarruletkujen alla.
Raaputeltu on koko runko siltä osin mitään ei löydy.
Olisko mahdollista että vm.-89 se olisi jossain muualla?
Kysymyksessä ei ilmajousitettu malli.

T, Jykä
Ainakin -88Confusedsa se on edelleen siinä oikeallapuolen rungossa noin jarruletkujen kohdalla.

Ettei olis käynyt perinteiset että runko on ruostunut sen verran että runkonumero on kadonnut?

Itse puhdistin rungon runkonumeron kohdalta ja lakkasin rungon kirkkaalla lakalla joten sitä ei tartte aina raaputtaa puhtaaksi ja kuluttaa numeroa.
Kyllä se voi ruostua pois nimimerkillä: Maksettu uuden stanssaus katsastusasemalla. Mulla on vm 88.
Itse joutunut kanssa rapsuttelemaan sen esiin ruosteen alta, teräsvillalla ja vesihiomapaperilla ja piikillä sain just ja just näkymään että numeron erotti ja kelpasi katsurille. Varovasti kun poistaa ruosteen, numeron aika usein saa vielä esiin. Tein tosin uuden numeron siihen renkaan takapuolelle jonka katsuri plommasi ja molempien nemeroiden päälle vesivaseliinia.
Tuossa on kuva numerosta, saattaa helpottaa etsimistä..
http://forums.offipalsta.com/picture.php...reid=83982
89 Runkonro on takana polttoainesuodattimen läheisyydessä siinä alaspäin kaareutuvassa runkopalkin osassa. Jossain vaihessa nro siirtyi oikealle takapyörän edessä olevaan korinkannakkeeseen.
RY 614 Wrote:89 Runkonro on takana polttoainesuodattimen läheisyydessä siinä alaspäin kaareutuvassa runkopalkin osassa. Jossain vaihessa nro siirtyi oikealle takapyörän edessä olevaan korinkannakkeeseen.

Miksi tossa 89Confusedsä olis takana ja eri paikassa kuin muissa?

Mulla on 87, 88, 90 ja 91 Rankuissa ja 97 Discossa (jossa sama runko kuin RRCConfusedsä) kaikissa runkonumero oikean etupyörän etupuolella?

Oiskohan siihen joskus meistetty uusiksi numero tonne taakse...
Olikohan Ahosensedän sivuilla jotta runkonumero on takapyörän tuntumassa ilmapussimalleissa.
1989 ei oo vaan tainnu olla noista ilmapusseista tietoakaan..
Ainakin kahdessa omassa 89 mallissa ne ovat olleet takana. Myös valmistajan korjausoppaassa on maininta ko. paikoista VIN nrolle

Guest

Täysin OT, mut Kaitsu sun värisuorasta puuttuu toi -89. Nettiautossa taitaa olla yksi myynnissä... :wink:

Andy
Mulla on tuo 86-89 workshop manual ja siellä lukee näin:

"The number is also stamped on the right side of the chassis forward of the spring mounting turret" ja vieressä kuva, joka näyttää minusta etujousitukselta. Mut tuon saattaa pystyä tulkitsemaan myös toisin?

Kuva (468M) muuten löytyy täältä:

http://landrover.workshop-manuals.com/di....php?id=31

Ja mun omassa -89 se on siellä vänkärin puolen eturenkaan etupuolella rungossa. Mut tän todistusarvo on heikko, koska runko on joskus vaihdettu ja se on siis palautettu uuteen runkoon.

-Eero
L-Andy Wrote:Täysin OT, mut Kaitsu sun värisuorasta puuttuu toi -89. Nettiautossa taitaa olla yksi myynnissä... :wink:
Andy

noh noh, eipäs nyt aleta... :lol:

Mites kun tossa manuaalilinkissä lukee Discovery, onko nyt Discoissa ollut eri paikassa vai puhutaanko edelleen Rangesta? Ja olen samaa mieltä Velarin kanssa, että 89 ei ollut ilmajousitusta vielä....
En löytänyt Rangen manuaaiia netistä enkä alkanut tuota kuvaa omasta manuaalista laittaa tänne. Tuo discon manuaailin kuva oli just täysin sama koodia RR 468M myöten, joten linkkasin sen havainnollistukseksi.

-E
OK. Edessä kuitenkin vaikka kuva ehkä hieman tulkinnanvarainen.

Muistelisin että Disco IIConfusedsa se taas on tuolla takapyörän luona, olikos P38 Rangessa sama Runko(?), jos niin silloin siinäkin varmaan samassa paikassa.

RRCConfusedsä 89Confusedsä jos on takana, niin olen melko varma että meistetty uudestaan ko. paikkaan. Miksi se olisi yhdessä vuosimallissa eri paikassa kuin muissa, ei kuulosta loogiselta....
Korjausoppaan mukaan ilmeisesti HA numerosta alkaen runkonro on takana koria kannattavassa takarenkaan edessa olevassa kannakkeessa. HA nro tuli 89 käyttöön vaikka onkin 90 vuosimallia. Disco II rungossa se on siinä aiemmin mainitussa kaarevassa osassa pa suodattimen alla. Tosin USA malleissa olisi ollut jo aiemmin 4 ovisissa nro takana, mikäli paikallisia sivustoja on uskominen. Näin se dementia alkaa orastamaan kun ei enää muista mallien eroja. Disco II runko on modifioitu Classicin rungosta, millä ei taas ole tekoa P38 vastaavan osan kanssa tekoa.
Kaitsu Wrote:...ei kuulosta loogiselta....

Kuulostaa LR tuotteelta.
:lol:
RY 614 Wrote:Korjausoppaan mukaan ilmeisesti HA numerosta alkaen runkonro on takana koria kannattavassa takarenkaan edessa olevassa kannakkeessa. HA nro tuli 89 käyttöön vaikka onkin 90 vuosimallia.

Aika mielenkiintoinen juttu, koska mulla on tossa '91Confusedsä ja toisessa rullaavassa '91 rungossa HA numerot ja molemmissa runkonumero edessä kuten kaikissa muissakin.

-NewJuhani- Wrote:
Kaitsu Wrote:...ei kuulosta loogiselta....

Kuulostaa LR tuotteelta.
:lol:

No siltähän tää alkaa vähän kuulostamaan.... :lol:
Kyllä se runkonumeron jämät löytyi sieltä oikealta puolelta etupyöräkotelon rungosta.
Oikein kun kiillotteli teräsharjalla ja peilaili valon kanssa niin huomas
muutaman kirjaimen ja numeron.
Tuli motonetin keikka.
http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=meisti

T, Jykä
Joo, kyllä ne jollain teräsvillalla ja vesihiomapaperilla ja piikilllä saa just ja just näkyviin vielä. Itse ostin kans noi Motonetin meistit aikanaan, mutta onpahan hemmetinmoinen homma saada mitään siihen runkoon vaikka isolla lekalla pamauttaa...ja kuten tuolla edellä jo tuli kerrottua, itse päädyin lopulta lyömään numeron latan pätkään ja hitsasin siihen eturenkaan takapuolelle palkkiin ja katsuri katteli vanhan numeron rippeet oikeiksi ja plommasi uuden molempiin päihin varmennukset ja merkkasi otteeseen.
kun sitten meistaatte runkonumeroita uusiksi niin ikinä ei vanhan päälle!!!! se on oltava tutkittavissa katsurille tarvittaessa.

Numeron voi veistellä irto 3mm pelin palalle ja vetää migillä kiinni runkoon toiseen paikkaan, katsuri sitten omalla meistillään varmistaa numeron oikeelisuuden ja kirjaa toisen vaihtoehtoisen paikan numerolle auton papereihin...näin ei tarvitse takoa runkopalkkeja lommolle....
Enpä minäkään löytänyt rukonumeroa omasta Rangestani, vm 1990
Mäntsälän katsuri ei hyväksynyt hitsattua irtolevyä, johon olin stanssannut runkonumeron.
Katsottiin uusi paikka rungosta (apukuskin kohdalta rungosta) johon stanssasin runkonumeron. Tein tarkotuksella numeron palkin alalaitaan, koska palkin jousto on pienempi ja oli tilaa enemmän heiluttaa pajavasaraa.
Tämän katsuri hyväksyi.
jorkki Wrote:Mäntsälän katsuri ei hyväksynyt hitsattua irtolevyä, johon olin stanssannut runkonumeron.
Katsottiin uusi paikka rungosta (apukuskin kohdalta rungosta) johon stanssasin runkonumeron. Tein tarkotuksella numeron palkin alalaitaan, koska palkin jousto on pienempi ja oli tilaa enemmän heiluttaa pajavasaraa.
Tämän katsuri hyväksyi.

Näköjään riippuu katsurista/asemasta... :roll: mulla hyväksyi ja löi omat plomminsa sinne päihin. Tosin mulla näkyi vielä sitä vanhaakin just ja just.
Kaverin tutun serkun kaimalta kuulin että joku jossain oli tehnyt näin:

Ennen kuin numero hävii kokonaan niin lyönyt sen uudestaan ja lyönyt "tähdet" numeron päihin. Ei tarvinnut vääntää katsastusmiesten kanssa miten ja mihin saa meistattua kun on samassa paikassa kuin alkuperäinen ja samanlaiset meistit
JuKu Wrote:Kaverin tutun serkun kaimalta kuulin että joku jossain oli tehnyt näin:

Ennen kuin numero hävii kokonaan niin lyönyt sen uudestaan ja lyönyt "tähdet" numeron päihin. Ei tarvinnut vääntää katsastusmiesten kanssa miten ja mihin saa meistattua kun on samassa paikassa kuin alkuperäinen ja samanlaiset meistit

Pitää tosiaan olla samanlaiset ja osua tarkasti kohdalleen, muuten näkee kyllä että yritetty meistää päälle....siitäkin voi tulla sanomista et on yritetty muuttaa. Mun meistit ei ainakaan ole yks yhteen alkuperäisten kanssa.
Jottei tule ongelmia niin oheinen teksti on otettu vuoden 2008 katsastusmiehen käsikirjasta, ja tuo ensimmäinen kohta tarkoittaa ÄLÄ TEE ITSE MITÄÄN ENNEN KUIN KONTTORI antaa luvan.

5.0 Tunnistaminen
5.1 Valmistenumero ja –kilpi, A1 Ajoneuvoluokat: kaikki

27 © Ajoneuvohallintokeskus 2008

-sovittava katsastustoimipaikan kanssa numeron tarkastamisesta ennen toimenpiteitä

- jos ajoneuvoon joudutaan esim. korinvaihtotapauksessa meistämään uusi valmistenumero,
tulee korissa ollut alkuperäinen numero mitätöidä ylimeistämällä, mutta kuitenkin niin että se
on edelleen luettavissa
- jos valmistenumero on jouduttu meistämään uudelleen, tulee se varmentaa
katsastustoimipaikan tunnuksen sisältävällä meistoksella ja varmennuksesta tehdä merkintä
myös rekisteritietoihin.
- sijoitus: vanhemmat tyyppikatsastuksessa määritettyyn paikkaan; uudet ajoneuvot: oikealle
puolelle 1.1.1993 alkaen.
- merkkien korkeus vähintään 7 mm (L-luokan ajoneuvoissa 4 mm)
- numeron alkuun ja loppuun symboli, joka ei ole arabialainen numero, eikä latinalainen iso
kirjain ja jota ei voi sekoittaa kumpaankaan
-89:n katsastin 31.12., niin Katsastusmiehen ATK systeemi näytti kuvaa etujousituksen kohdalta, mutta kuvan alla teksti väitti sen olevan takana pyöräkotelon takaosassa Confusedhock:
..katsuri itsekin tajusi systeemin syöttävän puppua..

Orig. numeron jäänteet on etuakselin etupuolella, uusi meistos takapuolella, siis repsikan puolella.