Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Minulleko Discovery 2 Td5?
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Tervehdys!

Palstaa jo jonkin aikaa lukeneena uskaltaudun kirjoittamaankin.

Taustaa sen verran, että maasturi riittävällä vetokyvyllä olisi silloin tällöin tarpeen. Perus etuvetoisia perheautoja muutaman kerran talvessa mökkitieltä kaivaessani on tullut sadateltua, että tämä on viimeinen kerta. Olen seurannut jo pitkän aikaa maasturimarkkinoita ja jostain syystä nyt sitten kaikkien vaihtoehtojen jälkeen Discovery 2 voisi olla meikäläisen vaihtoehto. Ja tietysti automaattina.

Olen käynyt ajamassa paria ML:ää (ei tosin ilmeisesti lasketa maasturiksi), Jeep Grand Cherokeeta, Classic Rangea ja viimeisimpänä Disco 2Confusedta. Ulkoisesti olen käynyt katsomassa Kia Sorentoa, Nissan Terranoa, Suzuki Grand Vitaraa ja Land Cruiseria. Kytkettävä neliveto ei ole oikeastaan meille vaimon mielestä vaihtoehto, joten muutama edellisistä jää ulos meidän listalta.

Vetokyvyksi esim. Freelanderin 2000kg ei oikein riitä, sillä minun pitää siirtää silloin tällöin Avanttia muutaman työlaitteen kanssa; massaa tulee noista vähintään 1500 kilon verran. Samoin Freelanderin takakontti jää pieneksi koirahäkin kanssa.

Ja sitten itse kysymykseen, jota tietysti on turha tällä foorumilla esittää, mutta kysyn kuitenkin: Olisko tuollaisesta vuosituhannen vaihteen Discovery 2 mallista käyttöautoksi, n.15000km/vuosi? Diesel on mun mielestä noilla kilometreillä järkevämpi vaihtoehto kuin bensa, varsinkin, kun parin vuoden päästä voisin sen muuttaa kahden hengen pakuksi. Tosin eihän näistä käyttömaksujen kehityksestä kukaan mitään muuta tiedä kuin, että ne nousevat. Budjettina haluaisin pitää alle 10000€; tarjontaa tuohon hintaan on jo jonkin verran.

Discon koeajosta jäi vähän ristiriitainen kuva, sillä pientä säätöä olisi tarvittu siellä täällä; jäähdytinnesteen vuotoa, perän/kardaanin jurinaa takaa, lommoja siellä täällä, öljyä pitää lisätä omistajan mukaan silloin tällöin. Mukava tuolla oli kyllä ajaa sitten kun sen vain sai vauhtiin. Tosin ergonomia nappuloineen, hmmm.. mielenkiintoinen, mutta ilmeisesti opittavissa, sillä sain vakkarin toimimaan. Tekisikin mieli päästä kokeilemaan varmasti kunnossa olevaa autoa, jotta voisin tehdä oikeita johtopäätöksiä ko. mallista; mahtaisiko pirkanmaalta löytyä ketään innokasta harrastajaa auttamaan minua?
Tuossa yksi myynnissä oleva asiallinen Disco II joka seisoo minun pihassa: http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/5894282

Tule katsomaan,niin voin kertoa omaa tietämystäni Discojen hyvistä ja huonoista puolista.

Kai Juvonen
Hämeenkyrö
040 6729788
racingrabbit@saunalahti.fi
Juuri hankin itselleni tuollaisen käyttöautoksi talveksi mutta manuaalilla.
Tosin ajettu tuplasti kuin yo. auto mutta huoltokirjallinen ja ehta suomiauto webastolla (vakiovaruste mm. suomiautossa)

-Kulutus on yllättänyt. Reilusti alle 10/l100km, työmatkaa 5km moottoritiellä ja 2km liikennevaloja. Maantiellä mittarin mukaan 95km/h nopeudella näyttäisi pääsevän jopa +7-->l/100km lukemiin.

Ainoat negatiiviset asiat ovat:
-Kääntösäde
-Pienoinen humina ohjaamossa
-Ulkonäkö Big Grin
Minulla on ollut nyt 3 vuotta Disco 2 attomaatti, vm 2004. Olen ajanut sillä 60 tkm (tai vaimo n. puolet noista kilsoista). Enemmän ajelen Defenderillä.

Autossa on ollut hieman korjattavaa, tuuletin ja syyläri + venttiilikopan tiiviste, ja polttoainesuodatin, voi olla joku muukin ihan pieni juttu, en nyt muista varmuudella muuta. Mielestäni se on kuitenkin toiminut ikä huomioiden aika hyvin. Kulutus on n. 10,5 litraa satasella, tai jos on oikein varovainen, niin 10 litraa. Lumisella mökkitiellä se on varmasti toimiva ja kärryn veto onnistuu. Kiihtyvyys on kerrassaan surkea, ohituksissa tarvitaan melkoista ennakointia. Julmimmissa pakkasissa lämmön riittävyys on vähän rajatapaus, kuitenkin -30 asteeseen saakka ok.