Ensipostaus tänne

.
Otsikon auton olen katsellut. Mitä pitäisi selvittää ja tarkistaa ennen ostoa ja mikä on ko.auton ongelmakohdat?
Muuta vikaa ei ole kun polttoainemittari ei toimi????? Onko tuohon olemassa oikeakin (ja kallis) syy?
Mitenkä tuo laatikko kestää ja mitä vikoja voi tulla tyypillisesti eteen?
Kiitos jo etukäteen tiedoista!
Auto tulisi pääosin työautoksi vähän huonommille teille (esim. metsätiet ym) sekä välillä Eduard-keskiakselivaunun vetoon (2000kg).
Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa ja vihdoin löysin tämän sivun. Kaveri vaan on tulossa näyttämään autoa tänään. Kaupat siirtyvät kyllä väkisinkin ensi viikon puolelle, mutta jos joku osaa antaa lähes tyhjentävät vastaukset em. kysymyksiin

:
Juu kyllä nuo tekstit jo luinkin kursoorisesti .Siellä käsitellään vaan noita uudempia 2007- Frilander 2:a pääosin. Juurikin askarruttaa tuo ykkösen mahdolliset onkelmat

Moro, n 400tkm 2002 ykkösfreekulla ajaneena voin todeta auton olleen melko huoleton ja luotettava. Koneessa tai voimansiirrossa ei ollut mitään ongelmia, kaksi krt kuitenkin lavetilla korjattavaksi kun polttoainepumppu hajosi reissussa.... Pahimmat akilleen kantapäät taitaa olla juuri polttoainepumppu ja koiranluut. Yhteenvetona mukavaa kulkua pienillä kustannuksilla. Tosin kaikkihan riippuu pitkälti myös siitä miten autoa on pidetty ja huolettu/korjattu. Itse käytin autoa n3krt/vuosi Karaasissa huollossa, missä tehtiin paljon myös ennakoivaa huoltoa.
MUTTA, nyt reilun vuoden freekku2:lla ajaneena, suosittelelen vakavasti sijoittamaan hieman enemmän ja ostamaan heti uudemman. Ero on kuin yöllä ja päivällä - korostettakoon vielä että nyt en tarkoita sitä eroa millainen yöllä ja päivällä on tällä hetkellä täällä pohjoisessa.

Tervetuloa! Olen ajanut nyt ykkös-Friikulla kaksi vuotta ja voin todeta, että mainettaan selvästi parempi auto. Hyvä ajaa, varsin viaton ja esim. voimansiirroltaan on toiminut täysin myös vetohommissa (n. tonnin venetraileripaketti). Neliveto on toiminut joka tilanteessa, toisin kun monissa muiden merkkien vastaavissa automalleissa. Tosin koska mun auto auto on tehoton 1.8 -litrainen bensaversio, maantiellä kaipaisin veneen kanssa lisäpuhtia moottoriin. Automaatti taas helpottaisi nostoissa venerampeilla. Katsomasi automaatti ja etenkin se vääntävämpi diesel siis ilman muuta bensakonetta suositeltavampi ratkaisu painavammalle kuormalle, etenkin jos vedät taajamien ulkopuolella. Polttoainemittarin toimimattomuuden taustasta/seurauksista en osaa sanoa valitettavasti mitään. Kysy jostain huoltamosta?
Kakkosmallista Freelanderia olen vain kokeillut, mutta siitä jäi hieno kuva: voimaa on jo ihan oikeasti, auto on jotenkin viimeistellympi ja olemus tietysti modernimpi. Ääni siis kakkoselle, mutta ei ykkönenkään huono ole. Ykkösen dieselit ovat jo mainittuja siirtopumppuja lukuunottamatta varsin vaivattoman maineessa, eivätkä laatikotkaan tunnetuja leviämisestään ole. Ykkös-Friikkujen murheet tuntuvat pääsääntöisesti olevan moottoria ja voimansiirtoa pienemmissä asioissa, esim. lasinnostimet ovat hajoavaisia. Mutta kakkosmallin dieselissä on vääntöä 400nm, ykkösessä 260nm. Jos vedät 2000 kg:n kärryä niin hei, more is more! Kulutus on uudemmassa pienempi, verot aika samat, mutta vakuutusmaksut ja huoltokulut uudemmassa varmasti suuremmat. Kakkonen!
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Asia tarkentuu koko ajan.
Tietty ostaisin kyllä tuon Freelander II:n, mutta ei taida tällä hetkellä perse kestää. Pitäis olla ajettu max 200tkm diesel automaatti ja hinta alle 14 tonnia. Sellasia ei vielä ole tullu vastaaan

Jos yrittäis vielä pitää pään kylmänä ja vielä seurailla vaihtoehtoja. Mut tää tekee jo tiukkaa

Tällä hetkellä lavettivaunun edessä VW Passat farkku 1,9 TDi, se tehokkaampi kyllä. On kuitenkin liian keppee ison kärryn ja tonnisen kuorman edessä.
Jos on tiedossa Freelander II sopuhinnalla niin vinkatkaa, jotain kriteeriä voi vähän joustaakin.