Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Sahkojohdot vaihtoon
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
En ole ainoa jolla on wanha auto. Sähköjohdot alkaa olla kuluneita ja hapettuneita. Välillä valot häviää ja sit taas toimivat.
Mittaritaulussa puolet merkkivaloista palaa ja puolet ovat tyhjän panttina. Varsinaiset ongelmat alkavat syksyllä kun sateet alkaa.
Missä voisin teettä sähkön perushuollon? Itse en osaa kovina paljon.
Onko joku vaihtanut joskus kaikki johdot? Kallista se vissi on!
Vois sen auton mallin edelleen ilmoittaa, vaikka oletus on että kaikki sen tietää..

Itse tein 100% sähköt uusiksi meidän hypridi lantikka/rangeen. Olivat lähes 20-vuotiaat jotka oli itse tehty.
Kaikki pois, ja alottaa täysin nollasta joka on selvintä.
Ja kustannukset tulivat likemmäs 150e kaikkineen osineen, sulakerasiat, johdot, liittimet, releen kannat, muutama rele, yms.. Mutta tässä on sen verta alennusta osille että normi tallaaja ei niitä noin halvalla saa. Veikkaisin että osien oikee hinta olisi ollut 250-300e.. Ja siihen korjaamolta 16h työtä, mitä lie 1000e pommi.. :lol:

Kannattaa kyllä tosiaan miettiä paljonko niitä uusii..
Vikahan ei välttämättä ole johdoissa, ja jos on niin yleensä ne konehuoneenpuolen johdot ensimmäisenä osoittaa merkkejä päivettyneestä johdonkuoresta ja haperoista pinnoista ja oikosulun riski kasvaa.

Sanoisin että ne liittimet on pahin ongelmien aiheuttaja eli kontaktit yleensä.
Usealla omistajalla olleessa autossa kun jo alkaa olla jo vuosikerta liittimiä siellätäällä. Tälläisten läpikäynti ja uusiminen vaatii hiukan aikaa ja paneutumista..

Sitten nämä lamppujen yms. kontaktit, niiden putsaus ja kontaktipintojen suojaus kosteudelta jne.. taas toimii kuin uusi monta vuotta ))
Vikahan ei välttämättä ole johdoissa, ja jos on niin yleensä ne konehuoneenpuolen johdot ensimmäisenä osoittaa merkkejä päivettyneestä johdonkuoresta ja haperoista pinnoista ja oikosulun riski kasvaa.

Sanoisin että ne liittimet on pahin ongelmien aiheuttaja eli kontaktit yleensä.
Usealla omistajalla olleessa autossa kun jo alkaa olla jo vuosikerta liittimiä siellätäällä. Tälläisten läpikäynti ja uusiminen vaatii hiukan aikaa ja paneutumista..

Sitten nämä lamppujen yms. kontaktit, niiden putsaus ja kontaktipintojen suojaus kosteudelta jne.. taas toimii kuin uusi monta vuotta ))

oman lajinsa tekee lantikoissa kytkimet, kaikki tietää miten esim. ajovaloille
defessä menee virta suoraan sen pienen valoviiksen läpi..
No sehän vuosien varrella likaantuu/kontakti heikkenee ja täten kuumenee. Siihen muodostuu pullonkaula amppeereille..

Hyvä konsti lie laittaa ajovalot releen läpi syötetyksi.
kokkolanpoika Wrote:Vois sen auton mallin edelleen ilmoittaa, vaikka oletus on että kaikki sen tietää...

Olihan se auton malli jossain mutta viime aikoina osa tekstistä häviää, kuten otsikot, allekirjoitukset, kuvat jne,

Malli on siis LR 110, 300 Tdi koneella. Pahoittelut!
Onhan se kova homma johdottaa auto uusiksi, vaikka olisi vain Defe. Näinkin vanhoissa autoissa on vain tullut huomatuksi, että miten huonoa monasti kuorimateriaali on, happi on päässyt kupariin ja jopa osittain johto on hävinnyt kuoren sisältä. Jos haluaa nähdä vaivaa, niin ei muuta kuin johdottamaan. Ensiksi kyllä kävisin kaikki kontaktipinnat ensin läpi, se auttaa 99% kaikkiin vaivoihin. Piankos nuo johdot uusii muualta, mutta kyllä se kojetaulun sisus on osaamattomalle ylivoimainen paikka... ja sanoisin ettei se tonnin raha tällaiseen johdotukseen riiitä.

TT
Jos teette johdotukset ihan itse,niin älkää myykö autoa enää ikinä eteenpäin!

Olen yrittänyt selvitellä parin serieksen ti-miehen itse tekemiä johdotuksia jälkeenpäin ja kun yksikään väri ei täsmää alkuperäiseen kytkentäkaavioon (ja uutta ei ole osattu piirtää) niin aivan toivoton homma.Sad

Kannattaa investoida ennemmin valmiisiin johtosarjoihin,joita saa varaosanumerolla tilattua Englannista.