Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Ruostevauriokorjaukset/TI-ruosteenesto
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Joissain projektiketjuissa olen nähnyt ansiokkaita kertomuksia ja kuvakavalkadeja siitä, kun taitava tai vähemmän taitava kaveri parsii ja/ tai parantelee näitä brittiläisten koriseppien kätten jälkiä vuosien korroosion jäljiltä.
Haulla en löytänyt, onko täällä koottuna yhteen ketjuun hyväksi havattuja työmenetelmiä ja/tai vinkkejä ? TIG, MIG, kaasu ?
Samaten kiinnostaa, millä aineilla ja millä levitysmenetelmillä kotipajalla porukkaa suojaa kulkineitaan ruostepeikon hampailta (jos suojaa) ? Siveltimellä sutimalla, kilikalipullosta suihkimalla vai kompuran voimalla ? Kaupallisia tuotteita suoraan vaiko kotilaboratoriossa salaisia sekoituksia pellavaöljystä ja tervasta etc. sekoitellen ?
Mode siirtäköön muualle jos tuli väärään ketjuun ja jos on vaikeaselkoisesti selitelty, saa myös editoida teksitä vapaasti
Jos uutta peltiä kaipaa, niin kyllin iso pala pois ja paksumpaa tilalle. Mahdollisimman vähän saumoja, eli jos rakenne sellainen että on monikerroin pokattuja peltejä, olen korvannut ne yleensä paksummalla pellillä. Esimerkkinä Defen tulipellin 4-kertainen pelti-pelti-pelti-pelti -sauman tein 2,5mm pellistä vastaavan kappaleen tilalle.

Kotelot ja muut sellaiset särmään mustasta pellistä, hiekkapuhallan joka pinnan, maalaan pohjat 2k-maaleilla sisä- ja ulkopuolelta, pistehitsaan, maalaan pintamaalin joka pintaan ja laitan kotelomassan. Ilmareikiä unohtamatta jott akotelo myös hengittää.

Mahdolliset rakenteet, joihin kura kerääntyy, teen mahdollisimman avoimiksi, jotta voi pestä pesurilla (esim. takapalkki ei koteloksi vaan U- tai C -muotoon kantatuksi ja avoimeksi niin ei kura muhi kotelossa. On helppo pestä.

Korjaamisessa ja rakentamisessa täytyy aina miettiä, että miten se käytännössä menee, eli monasti huomaa, ettei tehtaansetä ole ihan loppuunasti rakenteita suunnitellut.

Hitsaukset aina vain migillä, ruiskutettavat aineet aina kompuran voimalla, maalit 2k -maaleja, ja Dinitrolin ML550 kotelosuojaa paksu kerros päälle. Lokasuojiin jossa kivet lentää, laitetaan kiveniskumassa puhtaille maalatuille pinnoille. Jotakin osia olen myös kuumasinkittänyt.

Näin on tehty vuosia peltityöt liki aina ja kaikkiin autoihin joita on sepittää pitänyt enempi tai vähempi. Onneksi noi peltientakaiset palkkirakenteet on niin simppeleitä, että peruskalustolla saa tehtyä myös liki originaalin näköisiä helmaosia ja palkinpätkiä.

TT
Kiitos näistä vinkeistä. Muistelisin jonkun joskus liputtaneen pellaväöljypohjaisten suojausaineiden puolesta, ilmeisesti ovat kuitenkin huuhaata tai sitten niitä saa olla joka tapauksessa jatkuvasti sutimassa tai sumuttamassa lisää.
Kyllä se minä olin!
Saa tulla kattomaan mis kunnos on alusta serieksessä, poolossa ja kaverin Cherokeessä.

Operaatio on joka vuotinen ja vaatii serieksessä about 2-3 tunnin pesuun painepesurilla + sormin ja harjoin tonkien tarvittaessa erinäisistä taskuista. Sitten antaa kuivua kunnolla päiviä mielellään kesälämpösillä. Sitten yksi päivä eli 8-10h suojaus ja ruiskutus + jälkipyykki jos ihan rauhas hyvin tekee. Eniten menee aikaa jos on henkilöauto jossa paljon muovisia alustasuojia ja kumitulppia jotka pitää poistaa kuten sisälokarit. Renkaiden ympäri keksin pistää ekaa kertaa viime vuonna jätesäkit tiiviiks teipattuna ni ei pellavaöljy liimaa hiekkaa kiinni vanteisiin varsinkin sisäpintaan operaation jälkeen kuivuessaan. Menekki on noin 2.5-4 litraa per vuosi (5litraa maksaa muistaakseni n.40€).

Etu mun mielestä paksuihin massoihin on se että pellavaöljy "hengittää" eikä tee paksua kalvoa joka irtoo n.10v. kuluttua ja tekee taskuja mihin vesi jää oikeen orgastisiin ruostepippaloihin muhimaan ja sitten onkin nopeesti läpimätää...

Pellavaöljyä ruiskuttaessa nasse päähän vaikka tota perjaatteessa voi vaikka syödä. Rätit ja vaatteet on sitten itsesyttyviä ja ei enää pesukoneeseen (ainakaan vaimon) joten ämpärissä kastaa ja ulos roikkumaan ni ei verstas pala. Autossa muuten räppänät kiinni ja sitten välillä läpituuletus ku kumminki ruiskusumua ohjaamo täys.
Mitenkäs tuo pellavainen soveltuu koteloihin ? Sellaisenaan vaiko sekoituksena ?
No mä oon tuutannu joka reikään semmosenaan ruiskulla. Sinne ei ehkä tarttis joka vuos kun ei se sieltä koteloista kulu samalla tavalla kun auton takapäästä. Toi saattaa sulattaa joitakin muoviproppuja. En ihan varma tosta, mutta poolon alustaproput tuli viimevuonna uusittua (orkkis vm.1998) kun oli heikos hapes ja puuttui jokunen. Seurataan tilannetta.
Onko Kalle laittanut ihan raakapuristettua pellavaöljyä vaiko nk vernissaa?
Sehän on vernissa keitetty, eikö?
Kerran pyörittelin vernissaputelia kaupassa ja siinä kerrottiin että voipi raudatkin sillä käsitellä.
Jotenkin noin on tullut tehtyä:

Esim. Defen takasivuoven eli C-pilarin ruosteinen alaosa tehty kokonaan uusiksi:
[Image: _smaller.jpg]

Takapalkki rakenteeltaan täysin avoin, ettei tule ruosteenpesää:

Takajalkatilan takareunan hapantunut alumiini uusittu uudella alumiinilla. Samalla pääsi eroon turhiksi osoittautuneista takapenkinkiinnikkeistä. Huom. Alumiiniin liitettäessä rautaa, on tuossakin väliin laitettu molemmin puolin kumilevy eristykseksi ettei synny sähköparista aiheutuvaa korroosiota.

Etenkin itseään on turha huijata kun ruosteen kanssa on tekemisissä. Huokoinen ruostekraateri on kuin reikä hampaassa, pahenee pahenemistaan ellei sitä hoida kunnolla. Kysehän on vain hapettumisesta ja siitä että olosuhteet tehdään hapettomiksi. Ruostehuokosta on hankala saada tiiviksi ja hapettomaksi. Yleensähän ohuessa raudassa, jossa on ruostekraateri, on jo pieniä huokosmaisia reikiä koko kappaleen läpi saakka ja ruosteenesto on silloin jo tosi haastavaa. Hidastaa toki voi mutta estäminen on liki mahdottomuus.

Itse olen ollut pellavaöljyjen ja muiden kannattaja mutta kääntynyt kyllä ruosteenestoaineuskovaiseksi. Varmasti näissä biopohjaisissa, kuten tervassa ja pellavaöljyssäkin on joku taika, mutta liki millä tahansa öljyllä saa hyvin tuloksen kun vain usein käsittelee. Toisin hyvä ruostesuojaus on kahden työpäivän homma, pesuineen, kotelokäsittelyineen ja pohjan käsittelyn kanssa. Muutaman kerran tehneenä sitä ei voi pitää millään tapaa edes mukavana hommana.

Kotelosuojaan uskon vanhassa pinnassa siksi, että notkeana aineena tunkeutuuu kohtalaisesti ja vaha suojaa hapettumiselta öljyä paremmin. Kuitenkin tuon kotelosuojan läpi näkee, jos ruoste alkaa kovasti muhia. Kiveniskumassa on petollisista petollisin aine ruosteiseen pintaan vedettynä, kuten joku tiikerimassahan on aika legendaarista ruosteenkiihdytintä, mutta ei siitä sen enempää.

Joskus olen käsitellyt alustan merikuljetuksiin käytettävällä suojarasvalla, sekä automaattivoiteluvaseliinilla. Sen pysyvyys ei vain ole kovin hyvä. Auton alla on kova kulutus etenkin kun ajaa paljon hiekkateillä. Vaikka myös se päivittäinen hiekkasuihku voi myös pitää paikat varsin hyvässäkin kunnossa...

TT
Quote:millä tahansa öljyllä saa hyvin tuloksen kun vain usein käsittelee. Toisin hyvä ruostesuojaus on kahden työpäivän homma, pesuineen, kotelokäsittelyineen ja pohjan käsittelyn kanssa. Muutaman kerran tehneenä sitä ei voi pitää millään tapaa edes mukavana hommana.
Mä käytin ennen mm.sitkostettua teräketjuöljyä ja faija sekotteli jotain tectyl/öljyseoksia, mutta pellavaöljy on ennen kaikkea terveellinen,ympäristöystävällinen luonnotuote ja kuivuu.

Paljon mielummin pesen auton alta kerran vuodessa joka vuosi, tutkin alustan ja öljyän, kun tappelen läpimädän kanssa.

Mitenköhän moni ykkösdisko olis säästyny paalilta/palottelulta mädän takia jos joku ois öljynny alustan...?

Pellavaöljyä kylmäpuristettua juu. Vernissaa en oo käyttäny.
Tämäkin on ihan totta päivittäisessä käytössä olevissa autoissa. Talouden ykkösnyrkki Volvo ei alustastaan ehdi kovin kiivaasti ruostua kun sillä ajetaan käytännössä 7p/vko. Nekin harvat kohdat joissa suojaus on kulunut jo puhki 15v autossa eivät näytä ruostuvan kovin kiivaasti. Loputon tasapainotila tämä ei tietenkään ole.

solihull Wrote:Auton alla on kova kulutus etenkin kun ajaa paljon hiekkateillä. Vaikka myös se päivittäinen hiekkasuihku voi myös pitää paikat varsin hyvässäkin kunnossa...

TT
series3kalle Wrote:
Quote:

Paljon mielummin pesen auton alta kerran vuodessa joka vuosi, tutkin alustan ja öljyän, kun tappelen läpimädän kanssa.

Joo, en mä ole enkä alakaan väittelemäänn että mikä on hyvä tai paras ine alustaan. Esitin vain, että jos säännöllisesti öljyää millä tahansa ja pitää autostaan sillätapaa huolta niin se on takuulla sata kertaa parempi kuin olla suojaamatta. Sitten se, että mikä on hyvä ja paras, tuskin ratkeaa koskaan.
Onhan Pellavaöljy "ekologista" mutta on siinä aineessa haasteitakin kuten se, että se tappaa joitakin muovilaatuja aika tehokkaasti ym.
TT