Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Roverin 4.2 nakertelua
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Tollanen tuli taven aikana purettua ja kasattua uusilla kulutusosilla. Tarkoitus olisi laittaa kesalla Rangeen.

Ei suju niin ei suju kuvien laitto
[Image: IMG_1456%5B1%5D.JPG]

[Image: IMG_1458%5B1%5D.JPG]

Okei nyt mä tajusin kuvien lisäämisen.
Tulihan se kuva Big Grin ai että on siisti, tosta padan päältähän vois vaikka syödä :wink:

Mulla olis se "Vitesse" kans tuolla tallissa, jotain noin siistiä vois yrittää leipoa siitä :o
Minkälaisilla spekseillä ovatten kaasutin ja imusarja, jos tohtii udella ?
Tervehdys,

Kaasarina on Holley 390cfm nelikurkkuinen, jossa toisiot ovat vacuumit. Sen verran tein muutoksia, että vaihdoin jarkyttavan (mallia vw kupla) ryypyn manuaaliseen. Imusarjana on Offenhauserin Dual Plane. Kävin vielä hakemassa amerikanautoliikkeesta 1" korokepalan kaasarin ja imusarjan valiiin. Ideana on, että pidempi imukananava voisi auttaa vaantoon?

Tarkoitus on ehkä joskus laittaa ruiskukilkkeet takaisin. Mutta aluksi ainakin nokan sisaanajo paketilla, joka on ollut itsellä kaytossa ja toiminut.

Tälla hetkella Rangessa mulla on sama imukansi ja 2 kurkkuinen 350cfm Holley. Ei se mikaan ihmeellinen kaasari ole, mutta toimii aina.
Roksu Wrote:Tervehdys,

Kaasarina on Holley 390cfm nelikurkkuinen, jossa toisiot ovat vacuumit. Sen verran tein muutoksia, että vaihdoin jarkyttavan (mallia vw kupla) ryypyn manuaaliseen. Imusarjana on Offenhauserin Dual Plane. Kävin vielä hakemassa amerikanautoliikkeesta 1" korokepalan kaasarin ja imusarjan valiiin. Ideana on, että pidempi imukananava voisi auttaa vaantoon?

Tarkoitus on ehkä joskus laittaa ruiskukilkkeet takaisin. Mutta aluksi ainakin nokan sisaanajo paketilla, joka on ollut itsellä kaytossa ja toiminut.

Tälla hetkella Rangessa mulla on sama imukansi ja 2 kurkkuinen 350cfm Holley. Ei se mikaan ihmeellinen kaasari ole, mutta toimii aina.

Onko toi Dual Plane miten arvokas? Tollasta pakettiahan vois römppästen tilalle harkita, kunhan ens kuulee sun käyttökokemukset :wink:
Tervehdys,

Kattelin Rimmerin sivuilta ja hinta oli 470 puntaa. Aika paha ryöstöhinta. Summit Racing (USA) hinta 350 dollaria. US Partsilla näyttäisi olevan Edelbrock'n imukansi hintaan 293. En tiedä kuinka iso ero on, mutta olen ymmärtynyt että Offenhauser olisi erittäin matala imusarja. Eli sopii ilmeisesti hyvin henkilömalleihin. Itsellä on vielä 50mm korikorotus, joten tilaa on. Samoin on sellasia ilmanputsareita jotka tulee tosi alas. Itsellä on kesällä sellanen kromilautanen Made in Taiwan. Talvisin oon käyttänyt jonku Chevyn putsaria, jossa on imuilman esilämmitysliitos.
Tervehdys,

Vastailen tähän liittyen imukanteen ja kaasariin. Eli mun nykyisessä 3.5l, joka on Rangessa on myös Offenhauserin imusarja ja 350cfm Holley, 2-kurkkunen. Koneen oli tarkoitus mennä kaverin kaverille, mutta homma peruuntui. Tässä keväällä olis tarkoitus laittaa 4.2 keulille, eli 3.5 jää yli. Mä voin myydä siitä erikseen imukannen ja kaasarin tai yhdessä. Toki koko koneenkin saa ostaa. Kaasari on ollu n. vuoden käytössä (kuitti löytyy)
Kaasarit on museokamaa.. :lol:

Onhan se kone aika paljon puhtaampi nyt ostohetken jälkeen..
Vähän lisää kuvia. Järjetön sytytys laitettu, mallia kiinalainen Pertronix kopio.
[Image: IMG_1460.JPG]

ja sitten väsätty off road kit. Reiitetyn tulvimisputken lisäksi laitettu etummaiseen kokokamioon vent whistle.
[Image: IMG_1462.JPG]
Jokos uusi pata on kiinni ja auto liikenteessä?
Kone on paikoillaan, Peltisarjat ja rosteriputkisto myös. Pakoputki on ns. sporttiputkisto. Putken halkaisija on 67 mm. Putki on tarkoitettu rangeen, mutta kyllä aika sovittaminen oli. Jopa yksi kiinnityskorvake oli täysin oikeassa kohdassa.

Teen vielä sähköhommia ennen kuin laitan syylärin paikoilleen. Täytyy kyllä myöntää, ettei itse meinaa muistaa omia sähkövirityksiä (aikaa edellisestä vähän isommasta sähköremontista on jo n. 13 vuotta). Toisaalta olen uskollisesti käyttänyt samoja värikoodeja kuin alunperin. Nyt alkaa pikkuhiljaa loppua varastosta purettujen autojen johtosarjoista tietyt värit. Toiveena olisi saada nyt viikonloppuna tulille.
No että silleen,

Käy ja kukkuu. Hiukan oli sytkän ajotuksessa hakua, mutta Sihvosen neuvot auttaa aina. Eli aluksi lupasi vähän, mutta hyytyi samantein, eli ennakkoa ei saanut säädettyä riittävästi. Okei sen jälkeen soitto ja ohjeet. Laakista käyntiin ja sitten nokan sisäänajo 15-20 min. vaihtelevalla kierrosnopeudella 1500-2000 rpm. Koneessa perus mineraalit. JA SITTEN eka lenkki. Oikeesti vääntöä, varsinkin vertaa perus 3.5 kaasarikoneeseen. Eli kone on nyt kasattu Holleyn 390 cfm nelikurkkusella. Sen verran virityksiä, että imukannen ja kaasarin väliin laitettu 2.54 cm korotuspala, jotta imukanavaan tulisi pituutta (vääntöä). Totta peltisarjat vuotaa vielä jostain, mutta huomenna jatketaan. Sitten kun motivaatio riittää, niin ruisku takaisin. Mutta ei ole huono nytkään, on niinkuin junan vessa: bensaa ja kipinää niin sitten kulkee.
Kasasitko alkuperäisillä sisuskaluilla, siis nokka yms.?
Miulla olis kans tuommonen 4.2litranen ja oon miettiny että mitä sille tekis, puristuksiahan noissa ei oo mitään ja parempia mäntiä ei ymmärtääkseni löydy, tai ainakaan halvalla.
Joo,

Omilla osilla kasasin. Toki uusi nokka, nostajat, kaikki laakerit, nokkaketju ja uudet männänrenkaat. Porausta ei tehty, kun oli vielä hoonausjäljet näkyvissä.Kevyt hoonaus uusia männänrenkaita varten.

Uusien mäntien saaminen ylikoossa voi olla haaste. Rimmeriltä oli ainakin poistunut. Toisaalta kun lukee brittien palstoja, niin ilmeisesti tekevät 3,9 männistä madaltamalla sopivat. Joku oli suunnittelemassa 4.2 konetta 1:10.25 puristussuhteella. En tiedä riittääkö nykybensa moiseen.

Voi olla kone vähän matalaviritteinen. Mutta oman lyhyen ajokokemuksen mukaan vääntöä on ihan eri malliin, kuin 3.5 koneessa.

Eli noin 1000 kierroksesta lähtee vääntö. Vielä en ole viitsinyt kauheesti kiusata, otetaan alku rauhallisesti. Ja näköjään peltisarjojen kollektorit osuu runkoon. Täytyy käydä antamassa lämpöä kaverin pajalla ja sitten nopea vääntö poispäin rungosta.
Älä nyt pilaa konetta ajamalla pappatyyliin.. Se tuottaa enemmän harmia moottorille kun hiukan sporttisempi sisäänajo..

Sylinteriin pitää saada painetta aikaan jotta renkaat hioutuvat kunnolla. "Tyhjäkäyntikierroksilla" suoritettava sisäänajo on murha sylinterinseinille, lasittuvat ja sen jälkeen on ongelmia..

Toi pappatyylinen sisäänajo on vielä 70 luvun peruja, tämänpäivän hoonausjälki on niin hieno että se matkii jo vähän käytettyä sylinteriä.. Tämä on testattua tietoa.
Tervehdys,

Imukantta kasaan ja sitten käärmettä sovitellaan hansikaskaslokeroon. Eli oktetti (siis 8 trumpettia) kiilloitettu ja muukin osuus jo kasattu. Huomenna Holley ja Offenhauser pois ja alkuperäinen imukansi paikoillleen. Mielenkiinnolla odotan ensimmäistä avaimenkääntöä. Täytyy vielä kattoa jakajan osilta että on 1 eikä 6 kohdalla.