Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Series 3 109 uuteen kuosiin
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Noita Series kolmosia näyttää yksi jos toinenkin täällä rakentelevan. Ja varmaan ihan mukava rakentelukohde onkin. Minäkin tässä defekuumeessani olen kovasti harkinnut josko hankkis vanhan 109:n ja parantelis sen sitten mieleisekseen. Mutta heti mieleen tulee joukko kysymyksiä, joihin palstalaisilta varmaan löytyy hyviä vastauksia.
1. Moottori. Kannattaisko vanha vaparidiesel heti vaihtaa johonkin puhdikkaampaan, mutta mihin? 200tdi, 300tdi vai ihan V8? Mikähän näistä kävis suoraan serieksen lootaan, vai pitäiskö sekin samalla uusia? Ja jos tälle tielle lähtee, niin mistähän näitä moottoreita kannattais kysellä?
2. Jousitus. Kannattaiskohan vaihtaa paraboliset jouset ja pidemmät iskarit, että sais enemmän artikulaatiota? Vai vaihtaa kokonaan jotkut toiset akselit? Tai tehdä SOA. Ite en kuitenkaan noita hitsaushommia hallitse, joten kellähän teettäis? Ja mistä akselit jos tälle tielle lähtee?
3. Lukot. Ne arb:it olis varmaan paras vaihtoehto, mutta mitähän muita löytyis?

Tässäpä näin ensalkuun. Varmaan kysymysten tulva on loputon jos tälle tielle tulee lähdettyä, mutta joskus joku muistaakseni lausahteli että ei niitä tyhmiä kysymyksiä olekaan, vaan....
Tuotanoin. Jos käyttöautoa meinaat niin ei ehkä kannata tuolle tielle lähteä.
Kyllähän siitä serieksestä saa kelpo kamppeen mutta aika pajotus on edessä jos meinaat nuo kolmekin tempausta suorittaa. Silti se on vettävuotava, kylmä ja raskas ajeltava.

Ennemminkin suosittelisin perustylsää defeä, aihioksi esim Tämä Kunnon lisäosat niin on jo paljon parempi

:roll:
Tossa hommassa ei oo järjen hiventäkään.

Ainut tilanne missä EHKÄ vois edes jotenkin koittaa ymmärtää, on jos sattuu olemaan käsistään kätevä ja etsii itselleen jotain jännää väkerreltävää.

Kyllä noihin "bolt-on" konversioihin menee sellasia työmääriä, että jos ei itse kykene niin äkkiä on yksi uuden auton hinta uponnut "rakenteluun".
Jos haluaa käyttää aikaa ja rahaa,niin saahan Serieksestä tehtyä Defenderin.

Sitä kutsutaan kai harrastamiseksi ja sillä ei ole järjen kanssa mitään tekemistä.

Ei tämä Angelon vanha 110":kään huono vaihtoehto olisi.
Olikohan vielä monipaikkainen paku?...
http://www.nettiauto.com/land-rover/defender/7127439
1:Mulla työn alla 200(t)di pätkäseriekseen. Pulttaa suoraan moottorinkorvakkeisiin ja vaihteistoon. Eli ilman turboa ja serieksen vaihdelaatikko rempattuna perään. Turbon jätän pois jotta laatikosta ei tule sulaketta ja lisäksi jätän samalla paljon "turhaa" roinaa pois=mahd. yksinkertainen. Jos omistaa pitkän mallin ja haluaa päivittää voimansiirron ja lisää tehoa niin varmaan järkevä olis moottori 200tdi tai 300tdi ja vaihdelaatikko samasta kokonaisuudesta. Lyhyessä mallissa ongelmaksi jos em.paketin laitta tulee tosi lyhyt takakardaani.

2Tonguearaabelijouset alle. Bolt on ja pärjää hyvin kierrejousisten seurassa+muutenkin hieman mukavampi. Kierrejousia ei kannata ruveta laittamaan kun muuten aivan liikaa töitä ja voi yhtä hyvin ostaa defen.

3:Salisburyn akseliin detroitin 100% automaattilukko jos sellaisen haluaa. Maksaa n.puolet arbista ja on helppo asentaa. Mulla on, mutta näkisin vinssin tärkeämmäksi. Lisäksi oppii ajamaan "paremmin" jos lukkoa ei ole. Pitkässä mallissa on jo salisburyn taka-akseli valmiina ja pätkään sellaisen saa laitettua jos haluaa. Vaatii hieman hitsiä, muttei paha jumppa. Samalla se kannattaa kunnostaa(ainakin stefat ja mahd.laakerit) muutenkin "pöydällä" kun on irti autosta.

Jos ei halua harrastaa rakentelua isojen poikien leegoilla niin sitten voi ostaa vaikka suoraan defen.

Ja Autohan ovat maailman tyhmin investointi rahallisesti jos sille linjalle lähdetään.

Quote:Ainut tilanne missä EHKÄ vois edes jotenkin koittaa ymmärtää, on jos sattuu olemaan käsistään kätevä ja etsii itselleen jotain jännää väkerreltävää.
Minä

Ja mulla on series käyttöautona. Tällä hetkellä tosin joutuu ajamaan poololla kun series työn alla.
"Valmista" ei saa varmaan ikinä. Lähelle pääsee itse tekemällä tai teettämällä. Tuo Angelon entinen on lähtökohtana varmaan ensiluokkainen vaikka ei series olekaan, josta topicki alkoi. Jos olisin harraste-defeä etsimässä olisi pääsiäisreissu Tammisaareen jo buukattu. Varsinkin tuo 9 paikkaisuus vaikuttaa hyvältä ja erilaisista rekkarihakupalveluista sen voi varmistaa.

Tässä vielä jotain Angelon rakentelusta:
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic...sc&start=0
Komppaan edellisiä,

jos haluaa moisen tai harrastaa, niin

a) pitää olla jonkun verran käden taitoja, halua, aikaa ja rahaa (jos tekee itse)
b) ostaa jo valmiiksi "tuunatun" rakennetun/parannellun (todennäköisesti ei ihan halpa)
c) Teetättää muilla kaiken tai osan (kohtuu halpa? tai loppupeleissä kallis)

Ja veikkaan, että S IIIConfusedta ei ihan helpolla löydy sellaista yksilöä missä ei olisi hitsaamista, ellei sitä ole jo kertaalleen tehty.

Joka tapauksessa hommaa on, jos ei ole mitään jo tehtynä. Tuossa saattaisi olla suht kelpo yksilö jos Seriestä halajaa, tosin ei SIII

http://www.nettiauto.com/land-rover/series/7134789

Tai sitten ostaa suoraan sen Defen...:roll:
Mullakin menossa tekniikan vaihto loppusuoralla s2Confusedeen, johon heti koeajon jälkeen totesin että tämä vanha maamoottori saa väistyä. Myös jousitus oli aika olematon, samoin jarrut.
1. Moottoriksi tähän minun projektiin tuli kuuspyttynen turboahdettu d24t. Tämähän ei käy roovereiden vaihteistoon, eli vaihteisto vaihtui Volvon manuaaliseen ja jakolaatikoksi luonnollisesti rangesta LT-230. Eli muuttui jatkuvanelivetoiseksi.
2.Akseliston vaihdoin levyjarruineen Rangesta, samoin Kierrejousitus tuli Samasta elimenluovuttajasta.

Tämä tekniikka ei vaihtunu ihan helpolla tuohon ja varmasti olis ollu helpompi ollut valita tuo tdi200/300, mutta halusin haasteellisempaa puuhastelua Smile

Järkeähän tässä ei ole mitään, mutta onko missään harrastuksessa?
Kiitos vastauksista, hauskaa että erilaisia mielipiteitä löytyy.
Mulla kun aikaa on lähes rajattomasti mutta rahaa ei, niin kaikkea tulee mietittyä. Tuollaisen vanhan serieksen sais muutamalla tonnilla, siihen paraboolijouset ja uudet iskarit ei montaa satasta maksa, ja kai niitä moottoreitakin melko edullisesti sais jos tarvittais.
Ainoo juttu jota ei ole tullut opiskeltua on toi hitsaaminen, mutta eiköhän senkin hanskais jos rupeis opettelemaan. Yhden series ykkösen entisöineenä huomasin että ihan ihmisen hommaa tää on.
Ja tuon Kaitsun linkittämän 88" series kakkosen meinasin jo käydä hakemassa, mutta siinä on tilaa liian vähän, ja rahti tänne etelään olis ollut aika hintava. Tuota rahaa kun ei liiemmälti oo. Mutta jos olis, niin olisin jo defen hakenu saksasta.
Ellunkana Wrote:Ja tuon Kaitsun linkittämän 88" series kakkosen meinasin jo käydä hakemassa, mutta siinä on tilaa liian vähän, ja rahti tänne etelään olis ollut aika hintava.

Eikai tota kannataisi rahdilla tuotattaa kun ajokuntoinen; "Lähtee heti käyntiin. Erittäin hyväkuntoinen. Ajokuntoinen. "

Siirtokilvillä vaan siekkailumatkalle :wink:
Kaitsu Wrote:
Ellunkana Wrote:Ja tuon Kaitsun linkittämän 88" series kakkosen meinasin jo käydä hakemassa, mutta siinä on tilaa liian vähän, ja rahti tänne etelään olis ollut aika hintava.

Eikai tota kannataisi rahdilla tuotattaa kun ajokuntoinen; "Lähtee heti käyntiin. Erittäin hyväkuntoinen. Ajokuntoinen. "

Siirtokilvillä vaan siekkailumatkalle :wink:

Joo, mutta myyjän mukaan ei oo jarruja. Eikä ajettu kahteenkymmeneen vuoteen. 500 kilometriä ilman jarruja olis mullekin hieman liian extremeä.
Olisko tollanen Ex-Mod LHD:nä kiva? Eikös SiKa ostanu tollasen 110 tithonuksen? Tosin taitaa olla aika kallis paketti...

Tai tämä? http://www.nettiauto.com/land-rover/109/7093051
Toi valkoinen vois olla just passeli. Pitääpäs soitella myyjälle.

Mutta se mun alkuperäinen kyssäri jäi vielä vähän epäselväksi: Onkohan kukaan Suomessa asennellut 109:iin parabolijousia? Näinköhän kannattaa? Netti on pullollaan ylistyslauluja noista, mutta olis kiva kuulla mielipiteitä lähempääkin.
Ellunkana Wrote:Toi valkoinen vois olla just passeli. Pitääpäs soitella myyjälle.

Mutta se mun alkuperäinen kyssäri jäi vielä vähän epäselväksi: Onkohan kukaan Suomessa asennellut 109:iin parabolijousia? Näinköhän kannattaa? Netti on pullollaan ylistyslauluja noista, mutta olis kiva kuulla mielipiteitä lähempääkin.

veikkaan että ainakin puolissa suomalaisista serieksistä on paraboliset jouset pois lukien series ykköset. pehmenee mukavasti ja joustojakin on aika paljon/riittävästi.
[Image: 010_zps7e5bf18f.jpg]
Ainakin L-Andyn Serieksessä on paraboliset (kts projektitopicci), ja itsekkin tilasin just sellaset tohon vanhempaan 88 tuumaseen, tosin Paddockin parcelit jääneet toistaiseksi jonnekkin matkalle :? pikkukilkkeet tuli kyllä perille...

EDIT:
Ellunkana Wrote:Joo, mutta myyjän mukaan ei oo jarruja. Eikä ajettu kahteenkymmeneen vuoteen. 500 kilometriä ilman jarruja olis mullekin hieman liian extremeä.

No eipä sitten kyllä oikeen tota "myyntipuhetta" vastaa auto.... :evil:
Omia kokemuksia serieksestä.
Kunnossa oleva 2.3 diesel on ok, kun paremmasta ei ole hajua. Mutta auton ajettavuus muuttui täysin, kun koneeksi tuli 200 tdi. Tehostettu ohjaus on myös ihku.

Vaihdelaatikko on serieksen oma mutta jakiksessa ascroftin HRTC.
200 Tdi:n alavääntö tuli "ongelmaksi" kun nopeapuoli harveni n. 32%.
Netistä löytyi hyvät ohjeet syöttöpumpun ajoituksen säätöön. Tässä ei kajota sopparuuviin ollenkaan.
Alavääntöä tuli oikeasti lisää, ja kun hieman ruuvasi hukkaporttia, niin noiden säätöjen seurauksena kulutus hieman väheni.'

Mutta mutta, nyt tuosta vaihdelaatikosta tuli se sulake. Vaihdelaatikkoremppa menee nyt rutiinilla Smile

Kaikkeen kyllästyy aikanaan ja katselen nyt vahvempaa laatikkoa tuon tilalle.
Viime vuonna laitoin alle GB springsin paraboliset. Eteen 3- ja taakse 5 lehtiset. Iskareina Procompin +2 tuumaa.
Joustot riittävät ainakin omiin ajoihin ja kyyti on pehmeää. Ainakin kun vertaa sitä aikaisempaan.

Talvella lämpöä tuo ilmawebasto.

Auto on aikanaan katsastettu 2+4 paketiksi ja keulalla on Land Roverin hydraulivinssi.
Nuo kaksi hyvää ja se, että pihalla on ollut n. 30 vuotta 109 (3 yksilöä) lienee syynä siihen, että jaksan värkkäillä näiden kanssa. Teen itse kaiken rakentelun ja jopa nautin siitä.
109 on perheen ainoa auto, enkä osaa kaivata sivistyneempää kulkinetta.

Täytyy myöntää, että jos en tekisi itse kaikkea, niin en pystyisi pitämään noin työlästä (lue kallista) autoa.

109 series on siis kuin tehty minulle. Ajelen paljon metsässä, joko polttopuita tehden tai metsästellen. Auton sisälle mahtuu nukkumista varten riippumatto ja kulloinkin tarvittavat varusteet mahtuvat hyvin kyytiin.

Mikäli jostain syystä haluaa ajella "virtaviivaisella" laatikolla, niin helpomalla pääsee, jos hankkii vaikka vanhan 110:n ja päivittää sitä tarpeen mukaan.

Tulipas pitkästi juttua mutta lisää voi kysellä.
Seriestä puoltaa aikalailla vain ja ainoastaan imago/ulkonäkö. Samaan hintaan saa entisiä armeijan Defenderejä. Löytyy ohjaustehostimet, kierrejouset, ym hilut ihan vakiona eikä tarvitse väkerrellä.

Jos 2.5NA:n voimanpuute rasittaa niin 200Tdi pulttaa suoraan niihinkin, ja laatikot on samat kun myöhemmissäkin, joten isommilta päänvaivoilta säästyy voimansiirron suhteen.
HNT Wrote:Seriestä puoltaa aikalailla vain ja ainoastaan imago/ulkonäkö. Samaan hintaan saa entisiä armeijan Defenderejä. Löytyy ohjaustehostimet, kierrejouset, ym hilut ihan vakiona eikä tarvitse väkerrellä.

Jos 2.5NA:n voimanpuute rasittaa niin 200Tdi pulttaa suoraan niihinkin, ja laatikot on samat kun myöhemmissäkin, joten isommilta päänvaivoilta säästyy voimansiirron suhteen.

Hyvä vaihtoehto. Löytyykös noista istumapaikat vähintään viidelle? Ja missä olis myynnissä?