Onko täällä kokemuksia ohjauksen muuttamisesta?
Olen miettinyt 80/90-luvun Defenderin ostamista missä ei ole ohjaustehostinta ja moottori saisi olla vanha 2.5 vapaastihengittävä. Millainen työ on muuttaa ohjaus oikealta vasemmalle puolelle? Tarvitseeko koko tulipelti vaihtaa vai onko siellä valmiina paikat polkimille ja rattiakselille ym?
Ajattelin ostaa suurimman osan osista käytettynä, joten pikkubudjetilla mennään ja itse tehdään muutos. Mistä osat kannattaa ostaa että saa edullisimmin? Ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma.
Löytyykö jostain listaa mitä osia tarvitsee muutokseen?
Miksi se ohjaus pitää vaihtaa O-->V?
-NewJuhani- Wrote:Miksi se ohjaus pitää vaihtaa O-->V?
Helpompi käydä mäkkärin drive-innissä. Oliko sulla kokemusta asiasta?
Jotain erinäisiä brittifoorumeja olen surffailut läpi, mutta hiukan epämääräisiä "ohjeita" tai tietoa asiasta löytyy. Katsastusteknisesti tuossa ei pitäisi olla ongelmaa jo iän puolesta ja muutenkin kun samaa autoa on valmistettu molemman puolen ohjauksella. Lähinnä kiinnostaa onko Suomessa joku tuon homman tehnyt ja miten paljon tuossa on työtä ja paljonko pitää varata rahaa osiin, vai onko ihan mahdoton projekti.
Tuollanen ex MOD olisi unelmien täyttymys, mutta niitä ei ilmeisesti kovin montaa ole Suomessa.. varsinkaan myynnissä.
riippuu siitä haluaako tehdä työn hyvin ja alkuperäiseen verraten vai suurinpiirtein.
Muistettavaa:
Tulipellissä on reiät valmiina - periaatteessa bolt on -homma,,,mutta ainakin nämä tarvit lhd

tä;
-Etuakselin kääntöpäät
-Lämmityslaite
-Kojetaulu kokonaisuudessaan
-Ohjaustehostin
-Jouset
-Pyyhkijänmoottori+vaijeri
-Ajovalot
-Paljon tilpehööriä, kuten letkuja, putkia, johtoja jne.
Moni on miettinyt - harva tehnyt. Yhtäkään en tiedä, vaikka varmasti joku on tämänkin toteuttanut.
Huom. Defe on RHD:nä originaali brittiauto, miksi ajaa vasemmalta ;-)
TT
Varmasti defe on parhaimmillaan oikealta ajettuna, mutta en itse pidä ideasta niin kauan kuin Suomessa ajellaan. Jo pelkästään liikenne, drive-in kaistat, parkkihallien lippuautomaatit jne. Toki postia olisi helpompaa jakaa.
Miksi jouset pitää vaihtaa? Mittaristo käy ilmeisesti puolelta toiselle, mutta tuo kojelauta pitää tosiaan vaihtaa. Rattiakseli on ilmeisesti sama?
Äkkisältään tuo ei vaikuta ihan kovin ihmeelliseltä hommalta :twisted:
Tate Wrote:-NewJuhani- Wrote:Miksi se ohjaus pitää vaihtaa O-->V?
Helpompi käydä mäkkärin drive-innissä. Oliko sulla kokemusta asiasta?
On kokemusta, LHD autolla on helpompi käydä Mäkkärin drive-innissä. 8) :lol:
solihull Wrote:Huom. Defe on RHD:nä originaali brittiauto, miksi ajaa vasemmalta ;-)
TT
Komppaan tätä! RHD ei ole mikään ongelma. Mäkkärin drive through kasitalla en ole käynyt, mutta Pietarin motarin tietullin maksaminen sujui riittävän hyvin oikealta
RHD

sa on sellanen ihan oikea hyöty, että polkimet on normaalissa asennossa. LHD

sa ne on niin sivussa, että ekoja kertoja polkasee jarrua kun pitää polke kytkintä.
Jontte, Ex MOD RHD

Itselläni on O->V muutettu 90 PU vm -94. Itse en hommaa tehnyt mutta sen verran tuli selväksi että vaihdettavaa osaa riittää kuten Solihull tässä aikaisemmin kirjoittaa. Ei se ylitsepääsemätön homma ole mutta purkuauto helpottaa just pikkuosien suhteen. Yllättävintä ehkä on se että jos joutuu ostamaan uutta osaa kalleimat osat löytyy nimenomaan kojelaudan alueelta. Esim kojelaudan harmaa muovipaneli mikä on "hyllyn" takaseinänä (ennen td5 faceliftiä) on vissiin yli pari sataa euroa. Kojetaulun oikeanpuoleinen "kahvapääty" 60e. Lämmityslaite kokonaisuudessaan vähän vajaat 500e. Kannattaa siis olla tarkkana mikä projektin motiivit ja edellytykset ovat.
Mutta ei siinä mitään - itse ymmärrän hyvin että haluaa ohjauksen vasemmalle, ei tarvitse istua siellä ojanpuolella.