Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Freelander 2003-2006
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Tervehdys vaan kaikille.

Uutena foorumilaisena täällä kirjoittelen ja kyselen.
Olen tässä harkitsemassa Freelanderin ostoa. Hakusessa on sopivan hintainen 2003-2006 vuosimallien freelanderia. Olen tältäkin foorumilta lukenut näistä autoista aika paljon. Tyhmänä kysyn nyt kuitenkin vielä mielipiteitä/kokemuksia tästä autosta. Minulle on tarjottu kahta freelanderia jotka tulevat myyntiin kohta jos en toista osta.
Toinen on 2005 td4 ja toinen on 2005 1,8 bensa koneella. Molemmilla ajettu n. 200 000 km. Molemmat automaatti laatikoilla.

Onko nyt niin, että näistä freelander I;stä kannattaa ostaa vain tuo diesel. Siinä ilmeisesti ongelmat tiivistyy vain bensapumppuun? Muuten toimiva peli. Eli ei joudu vaihtamaan konetta aina 100-120 tkm välein?

Oliko näissä 1,8 bensa koneella ns. face-lift malleissa ongelmana se, että moottorin joutuu tosiaan vaihtamaan 100-120 tkm välein vai hoituuko ongelma kansiremontilla?
Käytännössä uskaltaako tuollaisen 1,8 bensa vehkeen ostaa jos siihen on kansi/kone remppa tehty? Tässä minulle tarjotussa bensa vehkeessä on kansi remppa tehty liedon off-road pajassa vuonna 2012.

Onko automaatti laatikosta kokemuksia? Uskaltaako freelanderin sellaisella ostaa? Vai olisiko manuaali laatikko turvallisempi.

Kaikki kommentit ja kokemukset olisivat
Terve!
Ajelin vm. 2004 Ykkös-Friikulla pari vuotta ja pidin autosta paljon: Alusta on hyvä, penkit ovat mukavat ja matkustamo on tilava. Neliveto toimii hyvin ja vaihteiston välitykset on mitoitettu/sovitettu moottorin vaatimattomaan vääntömomenttiin hyvin. Moottorina oli siis 1.8 -litrainen bensamoottori. Ostin sen n.120 tkm ajettuna ja kansivikaisena, ja kansiremppa tehtiin Liedon Offroad Pajalla. Elän ymmärryksessä, että kertaalleen rempattua 1,8 -litraista ei tarvitse enää rempata uudelleen. Tähän voi tietysti onalla toiminnallaankin vaikuttaa, bensamoottoriakin voi ajon jälkeen hiukan jälkikäyttää jne. Kirjoitit molempien vaihtoehtojesi olevan automaattivaihteisia? Näin ei kai ole, sillä ainakin alkuperäisesti auttomaattilaatikko on ollut tarjolla vain V6- ja dieselmoottoreiden yhteydessä.

Vedän n. 1 000 kg:n venepakettia kymmeniä kertoja vuodessa, ja siksi pidin tuon 1.8 -litraisen bensamoottorin voimavaroja vaatimattomina. Taajama-alueella ongelmaa ei vielä ollut tiheän vaihteiston ansiosta, mutta maantiellä voimaa kaipasi lisää. Antaisin siis siinä mielessä äänen dieselille. Mutta ajomääräkin täytyy tietysti miettiä; jos ajoa on vähän, esim. 10 tkm vuodessa, ei diesel ehkä ole ainakaan taloudellisesti perusteltavissa?

Minua harmitti Ykkös-Friikun tehottomuuden lisäksi sen pieni tavaratila ja tietyt "heppoiset" ratkaisut. Näitä heppoisiuuksia mm. lasinnostinten mekaniikka. Mutta auto ei ruostu helposti ja sitä on siis kiva ajaa, nelivetokin on haldex -lähtökohdastaan huolimatta oikeasti toimiva - kaikki pyörät lähtevät liikkeelle kytkintä nosteaessa (vrt. kytkeytyvät järjestelmät).
Kiitos vastauksesta.

On mahdollista, että olen ymmärtänyt asian väärin ja se 1.8 koneella oleva Freelander on manuaalilaatikolla.
En ole kyseisiä autoja vielä nähnyt/koeajanut. Ovat tällaisia tutun kautta tulleita ja ajattelin ne käydä katsastamassa kun niistä juttua tuli. Täytyy nyt muutenkin katsoa mitä markkinoilta löytyy.
Periaatteellinen kiinnostus olisi Freelanderiin vaihtamaan, mutta pitää koeajaa ensin, että istuuko käteen. Mietityttää vaan ne ongelmat mitä näissä on ollut...
Jos sattuukin olemaan ns. käteen sopiva niin tulee kauhea autokuume ja hätä päissäni ostan jonkun ongelma tapauksen itselleni!
Kilometrejä ei varmaan tule kuin 7000-8000 km vuodessa, joten se bensa kone tietyllä tavalla kiinnostaa enemmän.

Onko näissä Freelandereissa se 200 000 jo sellainen raja että ei kannata ostaa? Tulossa isoja remppoja?
Käy ajamassa! Noilla kilsoilla bensakone olisi kustannustehokkaampi, ellei sitten ole niitä isoja perävaunun kiskomisia tiedossa. Satunnaisissa vetohommissa 1.8 -bansallakin kyllä pärjää. Viskoja on noissa vaihdettu, mutta sekin on kiinni siitä onko sitä huollettu vai ei. Minusta - ja en siis ole korjaamoalan ammattilainen - siellä ei kilsojen mukaan ole mitään erikoista tulossa, auton käyttö- ja huoltokulttuuri vaikuttavat kestävyyteen enemmän.