Onko monella muullakin käynyt niin, että kun on aika katsoa D2 ilmanputsarin kuntoa, se on jo mennyt hajalle?
Tänään löysin itseltäni vastaavan hajonneen, pölyisen ja selvästi märkänä sementoituneen suodattimen, joka oli hajonnut ties kauanko sitten. Vähänkö harmittaa, että paljonko kone on vetänyt pölyä kitusiinsa ja lyhentänyt koneen ikää...
Olen kuullut että jollakulla muullakin on käynyt samoin, että onko vähän niinkuin tyyppivikaa. Pieni suodatin ja ilmanotto liian märästä paikasta?
TT
solihull Wrote:Onko monella muullakin k�ynyt niin, ett� kun on aika katsoa D2 ilmanputsarin kuntoa, se on jo mennyt hajalle?
T�n��n l�ysin itselt�ni vastaavan hajonneen, p�lyisen ja selv�sti m�rk�n� sementoituneen suodattimen, joka oli hajonnut ties kauanko sitten. V�h�nk� harmittaa, ett� paljonko kone on vet�nyt p�ly� kitusiinsa ja lyhent�nyt koneen ik��...
Olen kuullut ett� jollakulla muullakin on k�ynyt samoin, ett� onko v�h�n niinkuin tyyppivikaa. Pieni suodatin ja ilmanotto liian m�r�st� paikasta?
TT
Mulla Defenderissä oli melkeen imassu suodattimen sisäänsä. Pari taitosta oli pyrkimässä moottorin puolelle. Pahin skenaariohan tässä taitaa olla se, että suodatin itsessään imeytyy turboon ja koneeseen. Monethan suosivat tihennettyä suodattimen vaihtoväliä ja laatusuotimia ongelmien välttämiseksi.
Miten usein vaihdatte niitä?
Racingrabbit Wrote:Miten usein vaihdatte niitä?
Eikös huolto-ohjelmassa sanota 10000km välein? Itse olen yleensä 5000km välein tai viimeistään tuolloin 10000km vaihtanut.
siipimies Wrote:Racingrabbit Wrote:Miten usein vaihdatte niitä?
Eikös huolto-ohjelmassa sanota 10000km välein? Itse olen yleensä 5000km välein tai viimeistään tuolloin 10000km vaihtanut.
Eikö td5 huoltoväli ole 20.000km/1 vuosi? Ei kai sitä useammin tarvi vaihtaa?
Vaihtaisin itse vähintään kerran vuodessa.
Kannattaa tarkistaa myös sen ilmansuodatin kotelon pohjassa olevan kumitutin puhtaus ja tiiveys myös aika ajoin.
DefeHKI Wrote:siipimies Wrote:Racingrabbit Wrote:Miten usein vaihdatte niitä?
Saattaa olla, että muistan väärin nämä kilsat, mutta joka tapauksessa olen pariin kertaan vaihtanut pelkän suodattimen ennen esim. öljynvaihtoa.
Ennen snorkkelin asennusta oli aina vaihtaessa putsari melko surullisen näköinen, snorkkelin kanssa ollut aina vain pölyinen vaihtaessa.
20tkm taitaa olla vaihtoväli.
10tkm välein vähintään vaihdan itse suodattimen. Ollut vastaavia ongelmia n:8tkm matkalla että suodatin mennyt rikki. Seuraan säännöllisesti suodatinta.
Pölöyiset soratiet tuon suodattimen tukkeutumisen aiheuttaa ja keväällä katupöly. Talvella ei tuota ongelmaa esiinny..
Snorkkeli on hyvä ratkaisu tuohon ongelmaan, tai sitten vetää uusi ilmanottoaukko keulaan jonnekkin lampun taakse, eikä mihinkään pyöräkoteloon..
Snorkkeli aika tarpeeton ja tökerö tollasessa "citymaasturissa"
DefeHKI Wrote:siipimies Wrote:Racingrabbit Wrote:Miten usein vaihdatte niitä?
Ilmanputsari, polttoaineputsari ja turbon öljynputsari vaihtoväli on 60.000km /36kk KUMPI ENNEMMIN TÄYTTYY.
Mutta tarvikeputsareilla on havaittu suodattimen hajonneen ja imeytyneen moottoriin, varsinkin mallit joissa suodattimen lamellien tuki puuttuu.
Tämä ollut oma havainto, varsinkin pihin kaverin autossa, jossa suodattimet vaihdetaan nyt joka huollossa, kun on ostettu 2kpl ilmamassamittareita sen hajoamisen takia...
Vaihdan aina kaikki suodattimet (öljy, roottori, polttoaine, ilma) öljynvaihdon yhteydessä eli n.20tkm välein. Ilmanputsarin kotelon puhdistan paineilmalla.
tämä samainen kone on nyt vaiheuden jälkeen päätynyt pajaan ja avattavaksi. Ykkösen sylinteri on noin .50mm väljä, yläkuolokohdassa oli selkeä pykälä. Kaikki muut mitoissa ja männät ok. Ainoastaan ykkösen männänrenkaat vaikuttivat paljon löysemmiltä kuin muut eli puristusta ei renkaista löytynyt mielestäni läheskään niin paljon kuin muista renkaista.
Olisko ykkönen saanut hiomapölyä reippaasti ja mennyt noin väljäksi?
Epäilen myös renkaiden nuortumisen osalta sitä, että ykkösmännän etupuoli on aika tavalla huonosti myös jäähdytetty, vesikiertoahan ei ole kuin kolmella sivulla kunnolla mutta aivan koneen etupäässä ei ole kiertoa kanteen lainkaan. Nuortuisiko renkaat ykkösestä siksi, että menee muita kuumempana yhdeltä sivulta? Näissähän on ykköspytyissä ollut jotakin ongelmia käsittääkseni?
Ei kai auta kuin jotenkin kasata kone ajoon. Poraus ei heti innosta, aika moinen homma ottaa lohko irti.
TT
Viisaat sanoo että 1 sylinterin reilu kuluminen johtuu vääristä moottoriöljyistä, huonossa tapauksessa muka leikkaa kiinni. Ja aina kyseessä 1 sylinteri. Mää en itse oikeen tuota teoriaa halua sulattaa, sama kuka sitä kertoo.. Luulisi että toi "hionta" pöly menee kyllä jokasylinteriin eikä vain yhteen.
No en minäkään haluaisi uskoa hiomapölyjen menevän vain ykköseen, tosin se on ekana ja vetää ehkä painavimmat partikkelit sisään helpoiten mutta luulisi siellä ahtimen ja coolerin aikana pölyjen sekoittuvan ahtopaineessa niin että sitä jakautuu tasaisesti joka pyttyyn. Vaparissa saattaisi jotenkin olla uskottavampi selitys. Ykkönen oli kuitenkin ihan selvästi kulunut oikein .25 syvälle uralle. Muut ihan ok. Mitenkähän ne väärät öljyt aiheuttavat vain ykkösen leikkaamisen tai kulumisen? Uskon kyllä tuohon muita heikompaan jäähdytykseen ja se yhdistettynä väärään öljyyn niin kulumista saattaisi syntyä. Joka tapauksessa omituinen vika mutta kerrankin olen nettimaailman huhuista samaa mieltä että jokin vinha perä ykköspyttyjen tuhoihin on olemassa. Syy toki on varmaankin liki aina käyttäjässä mutta silti.
Ei kai auta kun kone pois ja aarporaan...samallapa tulee vähän oikkuileva kytkinkin rempattua.
TT
solihull Wrote:Ei kai auta kun kone pois ja aarporaan
Microcatin mukaan TD5 koneeseen ei ole ylikoko mäntiä?
lohko on lattialla irrallaan, osien metsästystä pitäisi alkaa harrastamaan. Onko jollakin kokemuksen syvällä rintaäänellä neuvoja, että mitä mäntiä ja renkaita kannattaa hankkia, onko laakeriliuskoja hyviä ja huonoja? Jostakin briteistä ne tilailen ne kuitenkin. Tai ihan vinkiksi riittää, että mitä osia ei ainakaan kannata ottaa...epäselvää itselleni on, että onko esim. Britpartin männät ihan kelpoja, bensakoneisiin varmaan menee, mutta suositteleeko joku niitä dieseliin? Tiivisteet lienee ihan selvä homma, laatuun kannattaa panostaa. Tarkoitus olisi ajaa kuitenkin tällä vielä seuraavat satatuhatta ainakin.
TT