Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: TD5 MOOTTORIÖLJYT
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Mitäs öljyä olette käyttäneet noissa td5 koneissa ?
itsellä nyt castrol edget ja tuntuu syövän sitä aikalailla.
edelliset oli mobilin 0w30 ja sitä kului huomattavasti vähemmän
itsellä on Ford-brändättyä A1/B1 , A5/B5 öljyä, eli Fordin moottoreille lisäaineistettua, 0W-30 tai 5W-30, "huuhtelu-öljyinä" kokeilin ihan motoxin A5/B5 -öljyä, samoin valvolinen vastaavaa, eipä noissa juuri eroa ole ollut, kovempaa ajoa kun on ollut, niin silloin on kuluttanut, mutta ei ole tarvinnut juuri lisätä vaihtovälillä. (mittarissa tällähetkellä n. 503000km.)
Tärkeintä, että on A1/B1 öljy.
Aika vähän vaihtoehtoja tarjolla nykyään.
Lisää ns. vettä myllään tähän öljykeskusteluun :lol:

Red Line 0w30 saattaisi olla "paras" öljy TD5:een, jos vaan saisi varmistettua faktat, motonetin myyjä oli sitä mieltä, että tuo olisi hyvä siihen. löytyy A5/B5 luokitus, joka kuulemma korvaa "vanhentuneen" A1/B1 luokituksen...

sinänsä nämä polyolesteripohjaset öljyt olisi ominaisuuksiltaa ylivoimaisia noihin maastapumpattuihin öljyihin perustuviin 8)

vielä kun saisi jostain mielellään kokemukseen perustuvaa tietoa, että oikeasti sopii TD5:een. tai sitten valmistajalta / maahantuojalta.
Itse olen käyttänyt seuraavia öljyjä TD5 Discossa

- Mobil 1™ Fuel Economy 0W-30
- Castrol Magnatec 5W-30 A5

Molemmissa on tuo ACEA A1/B1 -luokitus. Aika hintavia ovat... Mielestäni Mobilin öljy mustui nopeammin kuin Castrolin öljy, olisiko ollut pesevämpää sitten. Varaosaputkasta Mobilia valitessa myyjä kummasteli mukana ollutta Discon manuaalin öljysuositusta, tuumi että moottorin öljyvaatimuksia asetettaessa moisella luokituksella olevaa öljyä ei olisi ollut edes keksitty vielä. :roll:
Teboil FS
Nyt löytyikin lisää tietoa Red Line -öljyistä, Ruåttalaisten sivuilta löytyikin merkki ja mallikohtaiset suositukset, ja sieltä Land Rovereihin sopivat öölit:

Red Line Land Rovereihin

Tuon mukaan jopa 5w30 ja 10w30 kävisi TD5:een. jossainhan kehuivat, että nuo esteri-öljyt olisivat luokkaa juoksevampia.
Tuokin tuntui toimivan hyvin...ei kuluttanut ja viskositeetti näytti kestävän.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Au...000035827/
JariR post_id=99614 time=1512236638 user_id=844 Wrote:Itse olen käyttänyt seuraavia öljyjä TD5 Discossa

- Mobil 1™ Fuel Economy 0W-30
- Castrol Magnatec 5W-30 A5

Molemmissa on tuo ACEA A1/B1 -luokitus. Aika hintavia ovat... Mielestäni Mobilin öljy mustui nopeammin kuin Castrolin öljy, olisiko ollut pesevämpää sitten. Varaosaputkasta Mobilia valitessa myyjä kummasteli mukana ollutta Discon manuaalin öljysuositusta, tuumi että moottorin öljyvaatimuksia asetettaessa moisella luokituksella olevaa öljyä ei olisi ollut edes keksitty vielä. :roll:

Tota Castrolin A5Confusedta itse kans laitoin ja viikolla kun kävin Tuusulan Tokmannilla niin siellä oli näköjään tullut valikoimaan toi ja 39,90 muistaakseni, eli hiukka halvempi kuin motonetissä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/Fo...F-5W-30-5l

Tuota käyttänyt omassa, ei syö ja kestää puhtaana aika hyvin. Vaihtoväli 7000-10000km välein mutta aina marraskuussa. Tulee vähän ajoja. Koneella nyt 277tkm takana.
Ainakaan motonetin "asiantuntemukseen" ei kannata luottaa öljyasioissa.
Kun löytyy A1/B1, niin ööli on Td5 käypäistä. Mikään muu ei käy.
Lehtola post_id=99632 time=1512312218 user_id=1562 Wrote:http://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/Fo...F-5W-30-5l

Tuota käyttänyt omassa, ei syö ja kestää puhtaana aika hyvin. Vaihtoväli 7000-10000km välein mutta aina marraskuussa. Tulee vähän ajoja. Koneella nyt 277tkm takana.

Tästä Ford Formula FConfusedtä taisi olla juttua jagge-foorumilla, että olisi itseasiassa Castrollin tekemää (Fordille)
Talouden diesel Jagelle ja Discolle on tarjoiltu Ford brändättyä öljyä, kummallekkin 150 tkm ajan ja Diskon lähestyessä 400 tkm rajapyykkiä, voin todeta olleeni tyytyväinen. 10 tkm vaihtovälillä ei tarvitse lisätä edelleenkään.
Edullinen, helposti saatava ja spekseiltään kummallekkin sopivaa.
Olisi kiva kuulla kenellä kaikilla on ollut tuo "ykköspytty-syndrooma", että mitä öölöppiä niissä koneissa on käytetty jos huoltohistoriaa on tiedossa....ja/tai suodattimen/öljynvaihtovälit.
Kaitsu post_id=99657 time=1512391895 user_id=854 Wrote:Olisi kiva kuulla kenellä kaikilla on ollut tuo "ykköspytty-syndrooma", että mitä öölöppiä niissä koneissa on käytetty jos huoltohistoriaa on tiedossa....ja/tai suodattimen/öljynvaihtovälit.

toin tuon esteri-pohjaisen öljyn keskusteluun juurikin tämän ykköspytty-ongelman takia, tuo sylinterin/männän kuluminenhan johtuu joko öljylle liian suuresta lämpötilasta, tai öljykalvo jostain muusta syystä ei kestä siellä välissä.

Esteri-öljyillehän luvataan suurempi lämpötilan kesto sekä öljykalvon pysyvyys: "Polyolesterien filminjujuus, lämpöstabiilisuus, korkeiden lämpötilojen kesto ja kitkaominaisuudet ovat ylitse muiden, samoin hinta. Polyolesterit ovat yhteensopivia erilaisten tiivistemateriaalien kanssa, eivätkä kutista tiivisteitä kuten muut synteettiset. Red Line oljyt ovat sekoituskelpoisia keskenään, sekä muiden synteettisten ja mineraaliöljyjen kanssa."
Itse ajoin tyhmyyksissäni omalla (-99) Teboilin diesel 5w-40 -öljyillä kun en tajunnut/tiennyt korkeammasta öljyvaatimuksesta. Kone kesti sen 60000 km. Toki en osaa sanoa onko vika siinä, koska samoilla öljyillä oli ajossa toinenkin vastaava ja pidempäänkin eikä mitään ongelmaa ollut (-02).
Ne koneraakit joita olen pyöritellyt, niin ei ole tietoa millä öljyillä ne on ajettu.

TT
Jokin aika sitten keskustelin Land Rovereihin erikoistuneessa huoltoliikkeessä moottoriöljyistä.
Heille tulleissa vaurioituneissa TD5 koneissa oli kaiketi kaikissa ollut käytössä väärän luokituksen öljyt.
Sitävastoin uudesta asti oikein luokiteltuja öljyjä käyttäneillä yli 500 tkm, ilman sylinterivaurioita.
solihull post_id=99616 time=1512239544 user_id=120 Wrote:Teboil FS

ajoin kanssa noilla Diamond FS 5W-30 sen 300 000tkm kun kansipahvi meni ja samalla tutkittiin sisukalut. tuomio oli "kuin uudet" ajoin vielä sen jälkeen se 200 000km ilman ongelmia.
Onko tietoa että täyttääkö ACEA A3/B4 öljy ACEA A1/B1 öljyn luokituksen. Onko se suositus että vähintään A1/B1 pitää olla, mutta aina parempi jos olis isompi A/B luku ??? Vai onko öljyt aivan eri maata??? Itse ajanut n.30tkm ACEA A3/B4 luokitus öljyllä, ei vielä mitään ollut ongelmia. Pitää kyllä ensikerralla ostaa tuo A1/B1 luokitus öljyä. Vai kannattaako vaihtaa jo pois n2000km ajetut öljyt???
vilhe post_id=99782 time=1513781141 user_id=2156 Wrote:Onko tietoa että täyttääkö ACEA A3/B4 öljy ACEA A1/B1 öljyn luokituksen. Onko se suositus että vähintään A1/B1 pitää olla, mutta aina parempi jos olis isompi A/B luku ??? Vai onko öljyt aivan eri maata??? Itse ajanut n.30tkm ACEA A3/B4 luokitus öljyllä, ei vielä mitään ollut ongelmia. Pitää kyllä ensikerralla ostaa tuo A1/B1 luokitus öljyä. Vai kannattaako vaihtaa jo pois n2000km ajetut öljyt???

"Kansallinen öljy-yhtiö" esimerkiksi ohjeistaa seuraavasti:

A1/B1:
Pienikitkaiset ohuet erikoisöljyt. Varoitus: eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta.
A3/B3:
Huippulaatuiset yleiskäyttöön sopivat öljyt tehokkaisiin moottoreihin, pidennetyille vaihtoväleille ja vaativiin olosuhteisiin.
A3/B4:
Kuten luokka A3/B3, mutta paremmin sopiva joihinkin suoraruiskutusdieselmoottoreihin. Voidaan käyttää autoissa, joissa vaatimus on A3/B3.
A5/B5:
Huippulaatuiset pienikitkaiset ohuet erikoisöljyt pidennetyille vaihtoväleille. Varoitus: eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta

Eli ennemminkin voisi ajatella, että käyttää A5/B5-luokiteltua öljyä A1/B1 sijasta, kuin että laittaisi A3/B4:ää, joka on selkeästi eri tarkoitukseen / erityyppiselle moottorille tehty.
Kyllä nuo on ihan omia luokituksiaan öljyissä, samaan tapaan kuten API-Gl4 ja API-GL5 esimerkiksi. Erilailla lisäaineistettu eikä yleensä toimi ristiin. Numero on vain numero eikä järjestys. Mä oon aina käyttäny Td5 moottorissa A1/B1 kamaa. Useissa A5/B5 purnukoissa on myös tuo ilmeisesti vanhempi A1/B1 luokitus merkattuna. Tuosta Homehillin linkkaamasta listasta tulkiten tuo A5/B5 on ilmeisesti ns. long life öljyä. Se ei haittaa, mutta ei sillä öljynvaihtoväliä pidennäkkään.

Sen verran pienestä kustannuksesta kyse, että ehdottomasti vaihtaisin, jos olisi toisen luokituksen öljyt sisällä. Kuitenkin tuntuu, että Td5Confusedsä sillä on jotain merkitystäkin.

Motonetissä tuon luokituksen täyttää Castrolin Edge FST-Ti tai Magnatec. Molemmat harmillisen kalliita. Lisäksi Commaa, mutta ohkasella viskositeetillä ja muutama merkkiöljy. Joskus sai myös Valvolinen tavaraa, joka oli fiksumman hintaista. Itselläni nykyisellään tuo Edge FST-Ti 0W-30 sisällä.