Minulla on Freelander 2004 td manuaalikytkimellä. Noin viikko sitten kytkimeen tuli yläpäähän tyhjää ja kytkin ottaa aika lähellä lattiaa. Vaihteet toimivat kuitenkin normaalistin Ajaa en ole viitsinyt, koska epäilen vaivan pahenevan. Huolto/korjaushistorian mukaan edellinen kytkin remontti on tehty noin 200t km kohdalla, nyt kilometrejä on 290t. Tutkin Rave workshopista, että kytkimen pääsylinterin saa "vapautettua" kun irrottaa vaihteiston päällä olevan klipsiliittimen. Tällä menettelyllä olis tarkoitus testata pääsylinteri eli vapaa liike pitäisi polkimesta kadota. Onko kukaan kokeillut ko. tapaa?
Uskon kuitenkin, että vika on työsylinterissä/kytkinlevyssä, koska autolla on jo ajettu melkein 100t edellisetä kytkin remontista. Toki testiä varten pitää purkaa akku, tietokone yksikkö ja sulake rasia. Radiokoodiakaan minulla ei ole, mutta radio on sivu seikka.
PS. ilmojen lämmittyä pitänee ruveta purkamaan tuo kytkinpaketti touko, kesäkuussa....
Ihan villi veikkaus, onko kytkin nesteet vaihdettu?
Ettei olis jäätynyt jos vettä joukossa.
Samaa epäilivät Oulun Wetterillä, kun tiedustelin tuota radiokoodia huonolla menstyksellä (maahantuojan neuvo). Toki vika voi olla siinäkin. Odottelen noita kytkimen osia Englannista -eipä olleet hinnan kiroissa pääsylinteri, työsylinteri painelaakerin kanssa, kytkinlevy ja jousilevy 250€. Varmaan jotain sekulia. Tarkoitus on purkaa ensin pääsylinteri joka mäkeen ja jne...
PS. ihmetyttää ettei tuohon takaovi/ikkuna kötöstykseen ole korvaavaa systeemiä. Ohjekirjan neuvo on vertaansa vailla: Lämmitetään takalasia sopivalla tavalla. Se on talvella aina jäässä...
Venäläisellä traktorilla ja Freenlanderilla on paljon yhteistä: Huolloista ei tarvitse välittää, koska korjaaminen ehtii ensi. Tämä oli pilaa ainakin neukku traktorin osalta.
Kitoksia kuitenkin osanotosta ja neuvosta!
Siitä radio koodista. Minun 07 Defessä ei radio totellut koodia vaikka tehtaalla tarkastettu. Radio lähti toimimaan koodilla 0000! Kokeilehan sitä.
Meillä oli FL1 ja se oli kyllä melko ongelmaton, huollettiin kerran vuodessa. PA siirtopumppu hajosi kerran ja ahtoletku puhkesi. Siinä ”hajoamiset”, huolloissa vaihdeltiin takaperän kumeja, kardaanin tukilaakeri ja pa-tankin kehikko.
Multa jäi siihen osia, käys kattoo myydään osio.
Ilmojen lauhduttua, koska korjaus kylmässä autotallissa, ilmasin kytkimen. Akku, akun kannike pois, irrotin osin ECM ja sulake rasia sivuun. Työkalut 8 ja 13 silmukka-avain ilmaus nipan avamiseen, muovinen tippakannu, metrin pätkä 6 mm letkua, pullo vanhalle jarrunesteelle, 10 ja 13 hylsyavain. Pääsylinterin säiliön kantta raotetaan ja tippakanulla ujutetaan jarrunestettä säiliöön. Avustaja polkemaan pedaalia. Työaika noin tunti. Tulos järjestelmässä Ilmaa ja mustaa "kumi" kuonaa. Ehken jäi vähän ilmaa, mutta kytkin toimi kuten pitääkin. Radio ei herjannut mitään toimi kuten ennnkin. Kanavat olivat pysyneet muistissa. Yllätys oli ensi käynnistyksessä katosi virrat, näyttö paneeli pimeäksi jne.. Kuskin ovia auki ja kinni, kauko säätimestä ovet lukkoon ja kiinni. Tämän rumpan jälkeen virrat palasi ja pelasi ainakin koeajo lenkin verran. Toivotaan, että kestää suveen, jotta voidaan koko p....a uusia. Osittainen ECM irrotus oli aivan turhaa. Rave ohjeet aavistuksen ylimalkaiset, jos vertaa esim VW, Toyotan, Mazdan, Nissani, Fordin vastaaviin tehdaskorjauskäsiksiin. Toisaalta Rave opus täysin ilmainen ja käännöskoneella melkein ymmärrettävä.
Kiitoksia Vanelle kannustuksesta.
Tulipa sepustus...
Rupesin vaihtamaan kytkimen pääsylinteriä, joka on todella saatu hankalaan paikkaan. Akku tukiphjineen pois, ECM pois, sulakerasia sivuun. Lopetin tuohon ECM koteloon tältä pivältä. Puollan omalta osaltani SIR nimityksiä tämän mallin suunnittelijoille. Miksi tehdä hankala, kun samlla rahalla saa tosi hankalan.
PS. Löytyykö tuhon takaovi systeemii idittimaisuuteen mitään konvertointi Kittiä ?
Pääsylinterin polkimeen menevä akseli korkautunut irti, siitä väljä liike polkimeen. Käyntiin laittaminen melkoista pelleilyä, virtoja päälle pois, kuljettajan ovea auki kiinni, inertia kytkintä painaminen. Auto lähti lopulta käyntiin. Tuli uusi vaiva kuljettajan ovi ei aukea kaukosäätimellä eikä mene lukkoon kaikkien ovien lukkopainikkeella. Toimi vain avaimella.
Freelanderiden omistajat eivät taida tehdä remonteja itse? Hyvä niin!
Hyvää jatkoa.
Z500DE post_id=100654 time=1523729501 user_id=4142 Wrote:Freelanderiden omistajat eivät taida tehdä remonteja itse?
?

hock:
Mulla on kaks Freekkua ja teen kyllä itse. 1,8 '98 manuaaliaskilla ja '04 TD4 automaagilla jossa kone hajalla ja vaihtokone menossa sisään kun ehtii.