Tuli vaihtokauppojen kautta taloon tuollainen 1992 mallinen kolmiovinen bensakasi Discovery. Kilometrejä on tähän asti ehtinyt kertyä 230tkm ja auto on lähes 30-vuotta vanhaksi melko siisti. Toki Land Rover tyyliin pienellä tutkiskelulla ruostettakin löytyi mutta kuitenkin maltillisesti. Tarkoitus olisi pitää Disco melko vakiokuntoisena ja pikku hiljaa kunnostaa nuo ruostepaikat ja pienet tekniset puutteet kuntoon. Disco saa ainakin toistaiseksi palvella metsästys käytössä.
Puutteita/vikoja:
Keskusluikko ei toimi
Sisätilapuhallin ei toimi millään nopeudella
Ohjaustehostin vuotaa
Kuva potilaasta.
![[Image: ACtC-3cyCTZ-gIIrBH3rTmdE_lxbLDGxqb9Xg_nq...authuser=0]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3cyCTZ-gIIrBH3rTmdE_lxbLDGxqb9Xg_nq_nkrQx0UkKCBye6IMlYrW0ry_06voOO9JKSSfuJwD5jYNs4w3XC3XCLPWubdVGeBWPrtxio54TcFJeJyDGWV0ZoU55Ihe40J_USS4-wY6Vh_u2Et3obH=w1677-h943-no?authuser=0)
Hienoa! Tuohan näyttää kuin uudelta 8)
series3kalle post_id=110764 time=1607552215 user_id=219 Wrote:Hienoa! Tuohan näyttää kuin uudelta 8)
Totuus ei ole ihan noin ruusuinen kuin nuo kesäiset myyntikuvat antavat ymmärtää mutta on se yllättävän siisti tuon ikäiseksi. Edellisellä omistajalla auto oli seitsemän vuotta mikä varmasti on edes auttanut tuota kun se ei ole ollut mikään kiertopalkinto. Tuona aikana kilometrejä on kertynyt vain parikymmentä tuhatta eli auto on ollut hyvin kevyellä käytöllä. Auto on myös hyvin orkkiskuntoinen ja ainoat ulkoiset muutokset ovat lisävalot keulalla. Sisällä on joku tarvike mankka ja päävirtakytkin. Siksi se onkin tarkoitus pitää hyvin vakiokuntoisena kun nyky autoihin verrattuna Disco on kuin toiselta planeetalta. Vai missä myydään nykyään uutta kolmeovista, 7-hengen maastoautoa vapaasti hengittävällä V8-moottorilla?
Eilen täytin ohjaustehostimen lisää öljyä ja samalla lisäsin jäähdytysnestettä. Ostettaessa autossa oli hantin jalkatilaan lisätty lisälämmitin joka vuosi hieman jäähdytysnestettä vetäen ikkunat tietty täysin huuruun. Purin sen pois ja nyt ikkunat puysyy auki mutta autossa on tietty pirun kylmä. Täytyy alkaa selvittelemään tuota puhaltimen vikaa. Veikkaisin että vika on joko releissä, kytkimessä tai vastuksessa. En jaksa uskoa että itse moottori olisi pimeänä.
Eikös näissä ole sama puhallinsysteemi kö RRC

sä. Vastuspakka kait se yleensä menee. Sehän löytyy siitä ulkoilmanottoaukosta säleikön takaan.
Itellä samaa vikaa, mutta kö on '86 range niin tuota vastuspakkaversiota ei kamalasti tunnu löytyvän. Dunno saisiko tuota vanhaa jotenkin propattua kasaan.
Hyvännäköinen peli. 8) Noi kolmeoviset Discot alkaa olla aika harvinaisia täälläkin, UK

sa jo Lantikkalehtien mukaan ollut jonkun aikaa.
Nuo hieman paremmin säilyneet kannattaa kyllä yrittää pitää alkuperäisessä kunnossa, kun monesta on tehty offipelejä tai ruosteen takia pilkottu osiin.
Toistaiseksi ollaan Discon kanssa vasta tutustuttu toisiimme eli mitään suurempaa ei ole tullut autolle tehtyä mitä nyt nesteitä tullut lisäiltyä ja jotain palaneita polttimoita uusittua. Viikonloppuna tuli ajettua ensimmäinen pidempi pätkä autolla kun kävin kouluttamassa mäykkyä metsällä ja hain samalla klapeja kärryllisen. Auto pelasi hyvin eikä mitään uusia vikoja tai puutteita tullut vastaan. Aika laiskan oloinen tuo tuntuu olevan mutta eipä tuosta koneesta ihan hirvittävästi voimaa oteta ja kun autokin painaa jonkin verran joten taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika.
Täytyy joku kumikaukalo hakea kun saatiin kauris eräksi ja vähän tuntuu ikävältä heittää pulkka takaovesta sisään. Nyt se oli ihan puhdas mutta kyllä sen nyt arvaa että joskus siinä saattaa olla "vähän" kuraa/verta/p....aa pohjassa joka sitten on siellä lattialla. Toinen vaihtoehto olisi rakentaa semmoinen taso/laatikko joka tulee vetokoukkuun kiinni minkä päällä saalista voisi kuljettaa.
![[Image: ACtC-3c1czeAnXA3AqE1t19FJDsa1jIALVPu7cbk...authuser=0]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3c1czeAnXA3AqE1t19FJDsa1jIALVPu7cbk0f_an8l46k6jO6RjE9kkv76zIlcS4P1HE5EEg2f4hMavMBP0MnKz_fv_M2bm9Qp4IGNJVQJLVAPm_jR2pU3UePsFVlavp7AxUlQANGIpU8oBFFu5PLO4=w823-h1097-no?authuser=0)
Diskon voimansiirrossa on tuntunut aikamoinen klappi joka tulee parhaiten esiin vaihdetta vaihtaessa. Tänään kun lähdin liikkeelle niin 10 min lämpimäksi käytön jälkeenkin voimansiirto oli kuin yhtä puuta ilman mitään klappia. Herääkin kysymys että onko tuossa laatikossa joku rikki kun pienen ajon jälkeen klappi palasi öljyjen lämmettyä kunnolla?
Tarkista varmuuden vuoksi kardaanin muttereiden kireys. Classicissa oli vähän samantyyppisiä välyksiä, takakardaanin vaihteiston pään kiinnitysmutterit oli hitusen löysässä, ne kun kiristi niin välykset poistui...
Käsittääkseni ihan normaalia että nuo löystyy jossakin ajassa, kuullut tällaista tapahtuneen niin vanhoissa kuin uudemmissakin keksinnöissä...
Zekkaisin myös molempien kardaanien ristikot, ne kyllä useemmin on syypää kuin löysät pultit/mutterit...ainakin mulla. Tosin pitää yleensä jonkunmoista jurinaa.
Ne mutterit kyllä helposti löystyy, jos on ottanu jordaanin irti esim. ristikon vaihtoon ja laittaa joka kerta aina samat lukkomutterit takaisin, eikä uusi niitä, ja tietenkin jos eivät ole tasaisesti/oikeassa momentissa. Lukite tietysti jeesaa....
Noita nylockeja tuleekin tosi usein vaihdettua, tuumasia kun ovat.... :mrgreen: :oops:
series3kalle post_id=110892 time=1611002058 user_id=219 Wrote:Noita nylockeja tuleekin tosi usein vaihdettua, tuumasia kun ovat.... :mrgreen: :oops:
Joku vuosi sitten tilasin tollasen 100-pakin hyllyyn (£6,50) :lol:
https://www.island-4x4.co.uk/propshaft-n...34665.html
Niitä menee kohtuuhyvin kun aina se 8 per jordaani, kun joutuu ristikon vaihtamaan...nytkin menee jo pelkästään kahteen Seriekseen se 32 taas kun kasailee.
Mä yleensä vedän ruuvipuristimessa/tuurnalla lyöden alasinta vasten nylock osan soikeeks, ni taas menee... :lol:
Autopilotti post_id=110888 time=1610821512 user_id=4375 Wrote:Diskon voimansiirrossa on tuntunut aikamoinen klappi joka tulee parhaiten esiin vaihdetta vaihtaessa. Tänään kun lähdin liikkeelle niin 10 min lämpimäksi käytön jälkeenkin voimansiirto oli kuin yhtä puuta ilman mitään klappia. Herääkin kysymys että onko tuossa laatikossa joku rikki kun pienen ajon jälkeen klappi palasi öljyjen lämmettyä kunnolla?
Itse itselleni vastaten. Vika löytyi, tietenkin ajamalla se esiin. Epäilin että vika on joko vetoakseleissa tai vetoakselin laipoissa. Tarkoitus oli purkaa ja huoltaa parin viikon kuluttua alkavan loman aikana nuo akselit ja osatkin ehdin jo tilata viime viikolla tähän projektiin. Eilen olin autolla liikkeellä ja kun lähdin risteyksestä ylittämään nelikaistaista tietä niin kakkoselle vaihtaessa kuului kova pamaus ja veto loppui. Kirosin mielessäni että vetari hajosi ja kytkin lukon päälle. Lukosta huolimatta voima ei siirtynyt pyörille mutta vaihdelaatikko toimi kuitenkin normaalisti. Kanssa autoilijoiden mukavien huomion osoitusten soidessa kuulin että laatikossa isommalla vaihteella kuuluu selkeä "lastuavantyön ääni". Ei mitään, autosta ulos, työnsin auton tien sivuun pois risteyksestä ja soitin vaimon hinaamaan Discon kotiin kun matkaa ei ollut kuin pari kilometriä.
Kotona asiaa kun aloin selvittämään niin foorumeilla ja Ashcroftin sivuilla tuli melko selväksi että laatikosta on mennyt pääakselin rihlat p....aksi.
I have a 300tdi Defender/Disco with a 5 speed manual (R380) gearbox and have lost all drive. Why?
There are three possible problems:-
1) The mainshaft spline has worn away and is not engaging in the transfer case input gear, (most common)
2) the centre has torn out the clutch friction plate or 3) the mainshaft has sheared just inside the rear of the gearbox. 1)
3) will require a rebuilt unit.
Ashcroftilta saa tilattua vaivaan lääkkeeksi laatikon korjaussarjan. Onko kukaan tuollaista laatikkoa itse korjannut vai pitäisikö tilata suosiolla uusi korjattu loota ja laittaa tuo nykyinen vaihdossa? Laatikkoa en ole koskaan huoltanut mutta pitäisi löytyä kyllä sopivat työkalut ja loputonluotto omiin kykyihin.
![[Image: ACtC-3e4Na9z-V2y5A8NRstN_Dx5G2I8mQAvRA8Z...authuser=0]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3e4Na9z-V2y5A8NRstN_Dx5G2I8mQAvRA8Zlx4EcYAF2SZ4niQWZKQ6zhyWabvjNNm2aTWO6rtCxW6zRAwauAloMXDRu4mepIoutZzsqRb4Cl1ip27cJHbmsYnNALJCKeQ1ELWFhYFKLP9RPtli9kYY=w703-h937-no?authuser=0)
Mä ryhdyin rohkeasti omia serieksen vaihteistoja korjaamaan 2014, kun oli tarve. Suureksi eduksi on ehdottomasti jos löytää jonkun, joka tietää mihin pitää kiinnittää eritysesti huomiota laatikkoa rempatessa. Mitkä osat on vaihdettava ja missä ei saa olla kulumaa.
Muuten tuo homma lienee aika samantyyppinen lt76, lt77 ja r380 kohdalla, kun ovat vielä vanhoja yksinkertaisia lootia ilman turhia kommervenkkejä.?
Hyvin pitkälle pääsee korjauoppaan/korjaamokäsikirjan ohjeiden kanssa ja lisäksi kun varaa aikaa riittävästi tohon ensin tutkimiseen ja miettii ensin läpi miten tuo laatikko ylipäätään toimii niin että sen itse tajuaa.
Jotain erikoistyökaluja joutunee tekemään/ostamaan/lainaamaan. (En ole ko.lootaa ikinä avannut) Serieksen lootaan tein muistaakseni 2-3 erikoistykalua hylsystä, rikkinäisistä laakerinkooleista, putkenpätkistä, tammipalikoista ja 4" nauloista. Muuten pärjäs perushyvällä motonetin ulosvetäjäsarjalla, kylmäsprayllä, moskalla, kuumailmapuhaltimella ja peruspakillisella työkaluja. [emoji4]
Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
Classicci Rankussa veto loppuu kun jakiksen akselista häviää boorit tai spoorit, siis splinet. Tossa topicissa asiasta juttua ja kuvakin.
3,9 EFI Rankussa V8 ja kylläkin B&W:n viskojakis eikä LT 230.
http://roverfriends.fi/forum/viewtopic.p...337#p52337
Ton LT 230:en kanssa taas yleensä veto-ongelma on ollu vanhemman LT77 manuaaliaskin kanssa ja vaihteiston häntäakselin splinet, kun jakiksessa voiteluongelma, tosin uudemmissa siellä on jo se ristiinporattu ratas.
EDIT: ja itseasiassa tossa sun autossa pitäis olla toi LT77 eikä R380 vuosimallin perusteellakin. LT77

sa on pakki ykkösen vieressä ja R380

sä se on vitosen vastapäätä.
Totta, tarkemmalla tarkastelulla tuossa mun autossa on LT77 vaihteisto. Jollei jostain nyt tule valmista vaihteisto/jakispakettia vastaan niin todennäköisesti yritän korjata tuon. Ihminen (ihminen se brittikin ilmeisesti on) tuon on kasannut niin ihminen voi sen myös korjata. Mopojen vaihteistoja on tullut aikanaan paljonkin rempattua ja koneiden kanssa on tullut pelattua. Osat maksaa ilmeisesti joku 300 puntaa joten ei tuosta kovin korkealta tipu vaikka tuota yrittääkin. Rikki sitä ei enää saa kun se on jo joten suurin ongelma on löytää aika tuohon projektiin.
Discossa on suoraan sanoen vähän häirinnyt tuo manuaalilaatikko. Mun mielestä bensakasin jatkeeksi kun ei sovi kuin automaatti. Tässä olisi tietysti kaikkein "järkevin" paikka vaihtaa tuo loota automaatiksi. Siitä ei ole mitään käsitystä millainen projekti tuo on ja millainen tuo kasi + automaatti on ajaa. Tässä on joka tapauksessa hetki aikaa miettiä ennen kuin tuo loota on tuolta irti niin ehtii asiat varmaan selkenemään.
Jos avaat lootan, ni tee sit täysremppa samalla. Maksaa vähän ehkä enempi kun 300 taaLaa, mut sit on pitkäks aikaa kunnossa.
Lt77 ei vissiin ollut läheskään niin kestävä kun R380. Näin jostakin ymmärsin kun serieksen lootaa remppailin ja vaihtoehtoja pähkäilin.
Pohamala:lla tais olla kasi ja manuaali. Ei helpoin yhdistelmä ajaa ainakaa maastossa?
Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
Mä oon hiukka toista mieltä, olin ajellu mun 300 Tdi Discolla pääasiassa safareilla, sitten ku kävin pari kertaa Rangella bensakasilla ja tomaatilla, tuntu et se oli mukavampi [emoji16]
Lähetetty minun Land Rover Explore laitteesta Tapatalkilla
Suosittelen muuten noita Britannica restorations -kanavan juttuja. Mike siellä työkseen korjaa ja restauroi Land Rovereita, ja mm jokasesta laatikosta ja jakolaatikosta taitaa olla video. Ja ammattilainen kuitenkin kyseessä.
Juu niitä tässä on iltaisin tullut sattuneesta syystä katseltua. Se on kyllä nykyään hienoa että teet melkein mitä vaan niin siitä löytyy jo valmiiksi jonkunlainen video. Helpottaa ihan älyttömästi kun ei tarvitse kaikkea tehdä perse edellä puuhun meiningillä. Just noiden videoiden vuoksi uskoisin selviäväni tuosta rempasta.
Projekti ei oikein ole edennyt kun on tuo motivaatio ollut hukassa. Alkaa tuo harmitus olla sen verran laskenut että konttasin auton alle ja irrotin PTO-lähdön laipan. Kopan pohjalla oli tuota jotain ihme mujua reilusti ja vaikuttaisi että koko akseli on täynnä sitä. Ainakaan öljyjen mukana ei tullut mitään suurempaa lastua mutta propussa oli metallihilettä kyllä reilusti. Ilmeisesti tuo pelkkä jakovaihteisto painaa semmoiset 50 kg joten täytyy vähän miettiä millä pirulla tuon tuolta saa pois ja takaisin paikalleen. Mulla on pihalla "korjaamomonttu" eli mäessä betoniset pilarit joissa teräksiset ajoluiskat. Niiden päällä on hyvä touhuta kaikkea mutta kun pääsee auton alle mutta se pohja on epätasainen joten mitään vaihteistonosturia siinä ei pysty käyttämään. Mun käsivarret on kuin pyykkinarut joten tuollaisen 50 kg mötiän nostelu lihasvoimalla on täysin tuhoon tuomittu idea. Täytyy varmaan tallissa nostaa auto jonkun koripukkien päälle että saa vähän tilaa touhuta auton alla. Johonkin siirtoalustaan sitten virittelee pari 500 kg MP-nostinta niin saisi ne laatikot pois ja vielä takaisinkin paikoilleen.
![[Image: AM-JKLU3VZmbohHX7goddPyGziz63bof_yXCc6cd...authuser=0]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLU3VZmbohHX7goddPyGziz63bof_yXCc6cdVzDakAPsYTXPRPLf3Kg_tc_Kq7_Fqzf-Pomin3nFkUF3OI1ga3ye4BtPFbDUIFT9A48Re02K0w2KtXGaK1AH66sMtfwOrgqqjmjWwSgDYezXgpqHd1JJ=w793-h1057-no?authuser=0)
Olisiko vaihdelaatikko tietäjiä paikalla? Olisi tarjolla tuon hajonneen lt77 tilalle r380 laatikko td5 discosta. Käsittääkseni r380 on hieman pidempi kuin lt77 mutta kuitenkin oikealla kytkinkopalla kyseessä on "bolt on" asennus.
Onko jollain tietoa asiasta tai onko joku korvannut lt77:n R380 laatikolla?
Googlella "LT77 to R380 swap" näkyi löytyvän kivasti osumia. Muuta tartuntapintaa asiaan mulla ei ole. Jonkinverran nakertamista näkyy olevan, ei mitään ylimaallista kuitenkaan.
Mäkään en ole perehtynyt asiaan yhtään sen enempää vielä, mutta ymmärtääkseni tuo R380 on paljon vahvempi laatikko.
Äkkiä googelin kautta katsellessa löytyy kyllä monenlaista tarinaa, tekstinä, kuvina ja videoina aiheesta. Tunnistamiseenkin monenlaista apua, jotta tietäisi minkälaisia välityksiä sisältä löytyy. Mutta se mitä en äkkiä löytänyt, oli askien pituudet...
Pihassa löytyy irtaallaan R380 josta on helppo käydä mittoja ottamassa. Jos tarvetta, niin äkkiäkös sitä rullamitan kanssa käy mittailemassa..?